Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@17:48:04 GMT

تغییر جنس معاملات در بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۵۱۸۴۳

به دلیل افت شدید معاملات، دلالان بازار را ترک کرده و عمده خرید و فروشها از سوی متقاضیان مصرفی انجام می‌شود؛ اما با آنکه ثبات نسبی بر بازار مسکن شهر تهران حاکم شده تقاضا برای واحدهای نوساز همچنان وجود دارد و این موضوع به ایجاد فاصله قیمتی بین آپارتمانهای ارزنده با خانه‌های قدیمی منجر شده است.

مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران از کمبود واحدهای نوساز و فول امکانات ناشی از رکود ساخت و ساز در سه سال اخیر خبر می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آنکه معاملات کساد است و میانگین فاصله عرضه تا فروش یک خانه در تهران به بیش از دو ماه رسیده، واسطه‌های ملکی می‌گویند اغلب آپارتمانهای کلیدنخورده یا واحدهای دارای امکانات کامل با عمر بنای کمتر از پنج سال نهایتا قبل از یک ماه به فروش می‌رسد.

برخی مشاوران املاک می‌گویند انتظارات تورمی در بازار مسکن تعدیل شده است، اما کمبود فایلهای نوساز می‌تواند اثرات تورمی بر کل بازار ایجاد کند. افزایش ۳ درصدی قیمت در خردادماه هرچند بنا به گفته کارشناسان اهمیت چندانی ندارد اما آمارها از رشد قیمت در مناطق پرتقاضا، به‌ویژه در نیمه جنوبی تهران حکایت دارد.

آنطور که آمار توضیح می‌دهد طی چهار ماه گذشته مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۱۰، ۲۰ و ۲۲ با افت قیمت و سایر مناطق با افزایش نسبی قیمت مواجه شده‌اند. بیشترین کاهش قیمت مربوط به منطقه ۲۲ بوده که ۲۳.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص قیمت کل شهر تهران نیز نسبت به اسفند ۹۹ بالغ بر ۱.۹ درصد افت کرده است.

در واقع با وجود افزایش ۳ درصدی قیمت در خردادماه نرخ متوسط هنوز به سطح اسفند ۹۹ برگشت نخورده است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اغلب مناطق جنوبی طی چهار ماه گذشته با افزایش قیمت مواجه شدند. واسطه‌های ملکی محله‌های جنوبی پایتخت می‌گویند که معاملات در این محدوده نسبت به یک سال قبل نصف شده و این در حالی است که معاملات در کل شهر تهران به یک سوم رسیده است. عمده واحدهای خالی بدون مشتری در مناطق شمالی تهران قرار دارد.

به دلیل افت توان متقاضیان، کمبود عرضه نسبت به تقاضا و پایین بودن قیمتها در جنوب شهر نسبت به مناطق شمالی، بازار در محله‌های جنوبی رونق بیشتری نسبت به شمال تهران پیدا کرده است. به طور مثال هم اکنون منطقه ۱۵ به کانون خرید و فروشهای مصرفی تبدیل شده و رتبه ششم را در تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص می‌دهد در حالی که خرداد سال گذشته منطقه مذکور جزو ۱۰ منطقه پرتقاضای تهران قرار نداشت.

یکی از دلایل افزایش سهم مناطق جنوبی از معاملات به حذف خرید و فروشهای سوداگرانه در بازار مربوط می‌شود. گزارشهای میدانی نشان می‌دهد به دلیل رکود معاملات، عمده دلالان بازار ملک را ترک کرده‌اند. حذف تقاضای دلالی در مناطق ۵، ۴، ۲ و ۱ نسبت به دیگر مناطق نمود بیشتری یافته و خرید و فروشهای مصرفی نیز اغلب از نوع تبدیل به احسن است.

متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۲۹.۶ میلیون تومان

بنابراین گزارش، طبق اعلام بانک مرکزی، در خرداد ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۳ و ۵۶.۶ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۵.۱ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۷ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۲۹.۶ افزایش را نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۱۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم نزولی قیمت طلا و سکه

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب،  قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (۸ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به معاملات پنج‌شنبه (۶ اردیبهشت) ۴۲ میلیون و ۱۵۰ هزار با افت ۵۰۴ هزار تومانی به ۴۱ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان رسید.

همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز نسبت به قیمت پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با کاهش ۴۸۵ هزار تومانی، ۳۸ میلیون و ۷۱۵ هزار تومان معامله شد.

براساس این گزارش، امروز نیم سکه نسبت به قیمت پایانی معاملات (۶ اردیبهشت) ۲۴ میلیون و۸۰۰ هزار تومان با کاهش ۱۴۰ هزار تومانی ۲۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و ربع سکه با افت ۱۶۰ هزار تومانی، ۱۴ میلیون و ۸۴۰ تومان به فروش رفت.

قیمت سکه گرمی ۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان دادوستد شد که نسبت به نرخ آخرین معامله ۸۰ هزار تومان کاهش را ثبت کرد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران سه میلیون و ۴۹۳ هزار تومان فروخته شد که نسبت به قیمت پایانی پنج‌شنبه ۱۰۰ هزار تومان کاهش را تجربه کرد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی امروز ۲ هزار و ۳۳۸ دلار رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان