Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود رضا الهی فرد کارشناس بورس کالا در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که گواهی سپرده کالایی در بورس کالا چه کارکردی دارد؟ بیان کرد: بازار‌ بورس کالا، بازار مالی است و یکی از انواع اوراقی که در این بازار مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، گواهی سپرده کالایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس بورس کالا در ادامه اظهار کرد: گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که نشان دهنده مالکیت دارنده‌ آن بر مقدار معینی از کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبار‌های مورد تائید بورس صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید

 در بازار آتی زعفران، نقره و واحد‌های صندوق طلا چه گذشت؟

الهی فرد در رابطه با این پرسش که چه اقلامی در بورس کالا با گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار می‌گیرند؟ توضیح داد: انواع گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بازار مالی بورس کالای ایران بر مبنای کالا‌هایی است که به ترتیب اهمیت بر اساس بیشترین مقدار و ارزش ریالی، گواهی سپرده سکه طلا، گواهی سپرده زعفران (نگین)، گواهی سپرده زعفران (پوشال)، گواهی سپرده پسته فندقی و بادامی، کشمش سبز قلمی، رطب مضافتی و زیره سبز است.

بر اساس آمار منتشره توسط بورس کالا، سکه و زعفران نگین، پیشتاز در حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی بوده‌اند.



این کارشناس بورس کالا در ادامه در رابطه با مزایای گواهی سپرده کالایی برای خریداران و فروشندگان اظهار کرد: اولین مزیت این گواهی برای صاحب کالا از جهت امکان نقد کردن کالا‌های راکد است. مزیت بعدی که بسیار مهم است و می‌توان به آن اشاره کرد، کاهش هزینه‌های انبارداری به جای جا به جای کالاها است.

الهی فرد در ادامه بیان کرد: نکته و مزیت بعدی مدیریت فاصله زمانی بین تولید و مصرف کالا توسط تولید کنندگان است. همچنین مزیت بعدی که به همراه دارد و بسیار حائز اهمیت است، بحث ثبات قیمت‌ها است که این گواهی ریسک افزایش قیمت، برای خریدار و کاهش قیمت برای تولیدکننده را کاهش می‌دهد و بر این اساس خریدار و فروشنده می‌توانند برنامه تولید و فروش خود را مدیریت کنند.

این کارشناس بورس کالا در پایان بیان کرد: این گواهی ابزاری برای تامین مالی تولیدکنندگان با روشی سریع و کم هزینه است و در نهایت می‌تواند منجر به استاندارد سازی کالا‌ها شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بورس کالا بازار سرمایه گواهی سپرده کالایی کارشناس بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۲۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بیش‌از ۸ هزار واحدی صبح گاهی بورس

به گزارش خبرگزاری مهر، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز شنبه (۸ اردیبهشت) با رشد ۸۱۸۱ واحدی به ۲,۳۱۲,۵۰۷ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۳۲۶۸.۸ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۲.۳۵ میلیارد سهم بود که طی ۱۱۲,۷۸۷ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۵,۵۰۷.۶۵۸ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۸۸۶,۳۳۱.۵۵۳ میلیارد ریال شد.

کد خبر 6089593 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • شاخص بورس امروز ۸ اردیبهشت/رشد ۶۵۲ واحدی
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • رشد بیش‌از ۸ هزار واحدی صبح گاهی بورس
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • ارز روسیه پیشتاز شد