Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@01:28:35 GMT

تولید چسب ضدخونریزی جراحی با زهر مار

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۵۲۵۶۴

تولید چسب ضدخونریزی جراحی با زهر مار

به گزارش جام جم آنلاین، متوقف کردن خونریزی در حین جراحی یا در صورت وارد شدن جراحات شدید می‌تواند زندگی افراد را نجات دهد. تا به حال روش‌های مختلفی بدین منظور به کار گرفته شده ولی برای اولین بار زهر مار برای تولید چسب قدرتمندی به کار گرفته شده که خونریزی بدن را در عرض چند ثانیه متوقف می‌کند.

مهم‌ترین ماده مورد استفاده در این چسب باتروکسوبین یا رپتیلاز نام دارد که یک آنزیم لخته کننده خون است که در سم خارج شده از دهان مارها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماده از سال‌ها قبل برای درمان خونریزی در حین جراحی مورد استفاده بود و چند سال قبل از ترکیب آن با هیدروژلی از جنس نانوالیاف برای تولید باند تزریقی به بدن استفاده شد.

پژوهشگران دانشگاه انتاریوی غربی برای تولید چسب جراحی ضد خونریزی نوعی ژلاتین را به سم مار اضافه کردند که در صورت تابیده شدن نور به آن به سرعت سفت و مستحکم شده و جلوی خونریزی را می‌گیرد. این چسب زخم جدید را می‌توان در جعبه کمک‌های اولیه قرار داد تا همیشه در دسترس باشد. در نهایت با تاباندن لیزر به این چسب زخم می‌توان آن را در عرض چند ثانیه فعال کرد.

این چسب زخم برای مقابله با بریدگی‌های پوستی عمیق و جراحات شدید در موش‌ها به کار گرفته شد و در عرض ۴۵ ثانیه خونریزی آنها را متوقف کرد که باعث شد از دست رفتن خون بدن موش‌ها ۷۸ درصد کاهش یابد. استحکام این چسب زخم ۱۰ برابر چسب فیبرین است که هم اکنون کاربرد گسترده‌ای دارد.

منبع: مهر

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خونریزی چسب زهر مار چسب زخم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۲۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در این ترافیک گیر بیوفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)

منبع: کانال تلگرام خلاقیت بدون مرز

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • روشی جالب برای به دام انداختن رانندگان خاطی + فیلم
  • شرم از بدن
  • یک عده غیر فوتبالی در سال ۸۰ خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را متوقف کردند
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • اگر در این ترافیک گیر بیفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • اگر در این ترافیک گیر بیوفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم /در جلسه با نمایندگان و حدادعادل گفتم اجازه نمی دهم تولید ال ۹۰ را متوقف کنید