Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@12:31:28 GMT

دولت آینده و الزامات ساخت سالانه یک میلیون مسکن

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۵۳۴۷۳

دولت آینده و الزامات ساخت سالانه یک میلیون مسکن

روزنامه ایران یکشنبه ۲۷ تیر در یادداشتی به قلم پارسا گوهری رییس کمیسیون مسکن و خدمات مهندسی اتاق تعاون ایران،‌ نوشت: بخش زیادی از هزینه خانوار صرف خرید یا اجاره بهای مسکن می‌شود. میان درآمد خانوار و هزینه مسکن تعادل برقرار نیست. با توجه به اینکه دولت جدید عدالت محوری را شعار خود قرار داده است، یکی از متغیرهای مهم در بازار مسکن برقرار کردن تعادل میان درآمد و هزینه خانوار برای تأمین مسکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ساخت مسکن باید به‌عنوان صنعتی اشتغالزا در نظر گرفته شود. با توجه به شعار اشتغالزایی دولت جدید، اگر صنعت ساخت و ساز رونق بگیرد، بیش از ۱۰۰ حرفه به‌صورت مستقیم و بسیاری مشاغل به‌صورت غیرمستقیم رونق خواهد گرفت.


ظرفیت ساخت تا یک میلیون مسکن چه در حوزه مهندسی و چه در بخش تولید و تأمین مصالح ساختمانی در کشور وجود دارد. ما در حال حاضر با وجود تحریم، صادرکننده سیمان و میلگرد هستیم. یعنی ظرفیت بالایی در تأمین و تولید مواد اولیه ساخت مسکن داریم. شاخص‌ها نشان می‌دهد در دولت آینده می‌توانیم در ساخت مسکن جهش ایجاد کنیم. البته جهش در تولید مسکن الزاماتی دارد که این الزامات تولید مسکن در دولت کنونی را هم با مشکل مواجه کرد. مهم‌ترین الزام تولید مسکن، تأمین زمین رایگان یا ارزان است. در قانون پیش‌بینی شده بود دستگاه‌های دولتی زمین مازاد در اختیار را برای ساخت مسکن به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند اما همکاری دستگاه‌ها با وزارت راه و شهرسازی در این خصوص تقریباً صفر بود. اگر در دولت آینده هم این مشکل باشد ساخت مسکن بر اساس برنامه پیش نخواهد رفت.


الزام دیگر برای تولید مسکن تأمین منابع مالی ساخت مسکن است. کمبود منابع از مهم‌ترین موانع ساخت و تولید مسکن در دولت کنونی بود و دولت آینده هم با این معضل مواجه است. مثلاً برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد در طرح مسکن ملی نهادهای پژوهشی آن را تورم زا دانستند و شورای نگهبان هم نسبت به مشخص نبودن سرفصل تأمین منابع، به طرح ایراد گرفت. حتی شورای نگهبان به طرح جدید مجلس برای ساخت و تأمین مسکن همین ایراد را گرفته است. یعنی سرفصل منابعی ساخت و تولید مسکن مشخص نیست. باید دولت جدید برای تأمین منابع تدبیر جدیدی داشته باشد.


برای تأمین منابع، بانک‌ها باید همکاری کنند. بانک‌ها باید بخشی از منابع خود را برای ساخت مسکن تخصیص دهند. بانک مسکن به‌عنوان تنها بانک تخصصی حوزه مسکن فقط ۲۰ درصد تسهیلات این بانک را برای ساخت مسکن پرداخت کرده است و بانک‌های دیگر هم حدود ۳تا ۴ درصد منابع را به بخش مسکن داده‌اند.


دولت جدید ساخت یک میلیون واحد را در نظر دارد. ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال به الزاماتی نیاز دارد که زمین و منابع مهم‌ترین آن است. دولت کنونی هم به‌خاطر فراهم نبودن این دو الزام در تولید مسکن با مشکل مواجه بود. برای ساخت مسکن این دو شرط را نیاز داریم. آورده متقاضی در ساخت مسکن ۲۰ تا ۳۰ درصد است بقیه آورده باید از دستگاه‌های دیگر تأمین شود. به‌عنوان مثال، اتاق تعاون تعهد ساخت ۲۰۰ هزار مسکن برای کارگران را دارد و ۸۲ هزار کارگر تاکنون آورده خود را آماده کرده‌اند اما تأمین زمین و تسهیلات بانکی آماده نیست. ساماندهی متقاضیان و دریافت آورده آنان در زمان کمی انجام می‌شود اما به‌خاطر فراهم نشدن زمین و تسهیلات، ساخت مسکن برای گروه‌های هدف انجام نمی‌شود. با توجه به مواردی که اشاره شد دولت آینده در ساخت و تولید مسکن کار راحتی را در پیش ندارد و با توجه به تحریم و کاهش منابع، دولت آینده هم برای ساخت مسکن با مشکلات زیادی باید دست و پنجه نرم کند.

راهکاری که می‌تواند تا حدودی مشکلات ساخت و عرضه مسکن را کم کند، ساخت و ساز بر اساس مدل‌های مشارکتی است. اگر سیاست ساخت مسکن را به دولت گره بزنیم، موفق نخواهیم بود. سیاست‌ها در ساخت و ساز باید به مردم، تعاونی‌ها و بخش خصوص گره زده شود. باید پول‌های سرگردان برای سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت مسکن جذب شود اما متأسفانه چارچوب آن مشخص نیست. در حالی که بسیاری از پروژه‌های خرد ساخت مسکن را با مشارکت مردم و سرمایه داران می‌توان انجام داد. مالک شخصی نمی‌تواند برای ساخت ۱۰۰ واحد زمین تأمین کند. زمین باید در پروژه‌های ملی تأمین شود. دولت آینده حداقل در سال اول این مشکلات را در حوزه مسکن دارد. مگر اینکه تمام ذینفعان برای مشارکت در ساخت مسکن دعوت شوند.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها شورای نگهبان وزارت راه و شهرسازی بانک مسکن روزنامه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای نگهبان وزارت راه و شهرسازی بانک مسکن شورای نگهبان وزارت راه و شهرسازی بانک مسکن روزنامه ایران برای ساخت مسکن تأمین منابع دولت آینده تولید مسکن دولت جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۳۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علوی: در صورت عدم انجام الزامات، لیگ آینده به تعویق می‌افتد!

مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال اعلام کرد که در صورت اجرا نشدن آیین‌نامه‌های جدید لیگ برتر، فصل آینده به تعویق می‌افتد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرمهدی علوی در گفت‌وگوی تلفنی با اخبار ورزشی شبکه سوم سیما در خصوص حواشی اتفاقات دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر اظهار داشت: باید آیین‌نامه اجرایی کانون هواداری کشور تشکیل شود و اسامی تایید شده باشگاه‌ها به اطلاع فدراسیون فوتبال برسد تا در فایل مرتبط با بانک اطلاعاتی هواداری ذخیره شود. نکته دوم، بحث بلیت‌فروشی هوشمندانه برای مسابقات تیم میزبان رقابت‌های لیگ برتر برای فصل آینده است تا هر فردی به صورت هوشمند در صندلی خودش قرار بگیرد. این موضوع باعث نظم بیشتر می‌شود.

وی افزود: بحث سوم، تجهیزات در ورزشگاه‌ها است که باید در استاندارد برگزاری رقابت‌های لیگ برتر و بر اساس الزام‌های AFC باشد. همچنین هماهنگی‌هایی با سایت ثبت احوال در جریان است تا در حوزه بلیت فروشی آنلاین، افراد در صندلی مرتبط با خود قرار بگیرند.

مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه تضمینی برای اجرای این آیین‌نامه وجود دارد، گفت: اگر این الزامات انجام نشود، لیگ آینده به تعویق می‌افتد و تا انجام تمامی موارد آغاز نمی‌شود. پس از پایان لیگ امسال، موارد اجرایی را هفته به هفته به اطلاع می‌رسانیم. بر اساس همین آیین‌نامه، LOC برگزاری مسابقات لیگ برتر وقف برگزاری مسابقات کنفدراسیون آسیا خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد
  • تامین مالی ۸۰۰ همتی تولید از بورس در سال ۱۴۰۲
  • ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان+ فیلم
  • علوی: در صورت عدم انجام الزامات، لیگ آینده به تعویق می‌افتد!
  • ۱۹ شهر به بازآفرینی شهری استان همدان افزوده شد
  • ساخت ۵۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی
  • ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعتی
  • زمین ساخت ۱۴۰ هزار مسکن کارگران تامین شد
  • اختصاص زمین برای ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی کارگران بخش صنعت در کشور
  • آرزوی سه ساله تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن شیراز