Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنفی به صنوفِ دیگر برای حمایت از هنرمندان اضافه شد؛ اما این بار همه‌چیز همزمان با چالش‌های میان وزارت ارشاد و صدا و سیما بر سر نمایش‌خانگی اتفاق می‌افتد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اولین تشکیلات مرکزی در حوزه سینما و رسانه‌‌های دیداری کار خود را آغاز کرد. 

این اتحادیه نوپا برای حفظ حقوق و دفاع از منافع مشروع و قانونی تولیدکنندگان فعال در حوزه تولید فیلم و سریال به میدان آمده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در اطلاعیه‌شان اعلام کرده‌اند "این اتحادیه "اولین تشکیلات مرکزی موضوع مصوبه 520 شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه سینما و رسانه‌های دیداری" متشکل از کلیه مراکز فیلمسازی دارای مجوز رسمی فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به تازگی اعلام موجودیت کرده است."

حتی در اساسنامه این اتحادیه آمده است: هماهنگ ساختن تلاش‌ها و فعالیت های مرتبط با این هنر و ایجاد انگیزه در جهت سرمایه گذاری، تولید، صادرات و ایجاد زمینه های مطلوب برای همکاری ملی در تبادل نظر و تجربیات به منظور دست یابی به توسعه پایدار تولید فیلم و سریال، از جمله اهداف تأسیس آن ذکر شده است.

از جمله مهمترین حقوق و وظایف اتحادیه بدین شرح عنوان شده است: تعیین و اعزام نمایندگان قانونی اتحادیه به شوراها، مراجع و مجامع قانونی، ایجاد بانک اطلاعاتی برای تمرکز اطلاعات مربوط به رسانه های دیداری کشور در زمینه اشتغال، سرمایه گذاری و توسعه بازارهای فرهنگی و هنری و همچنین اطلاعات مربوط به برگزاری جشنواره ها و سمینارها و غیره، مشارکت در تنظیم سیاست ها و استراتژی های تولید، توزیع و انتشار آثار در رسانه های دیداری کشور با وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، عمومی و خصوصی و ...

نام‌های شناخته شده‌ای به عنوان اعضای این اتحادیه آمده که در هیئت مدیره فعالیت دارند. 

محمد‌رضا تخت‌کشیان تهیه‌کننده مطرح سینما و تلویزیون که کارهای زیادی از او دیده‌ایم خصوصاً "یتیم‌خانه ایران" و یا سریال بحث‌برانگیزِ این روزهای نمایش‌خانگی، "زخم‌کاری" محمدحسین مهدویان که تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده دارد. او در سمتِ رئیس هیئت مدیره این اتحادیه نقش‌آفرینی می‌کند.

بهروز مفید نام دیگری است که برخی او را به عنوان اولین رئیس شبکه تهران (شبکه پنج سیما) می‌شناسند و اکثراً هم نامش را در تیتراژ برخی از سریال‌ها همچون "بیگانه‌ای با من است" دیده‌اند که تهیه‌کننده شناخته شده‌ای به شمار می‌رود.

سیدامیر پروین حسینی قرار است مدیرعامل این اتحادیه باشد. او در شبکه نمایش‌خانگی "ساخت ایران" را در کارنامه‌اش دارد و در سینما "اخلاقتو خوب‌کن" و تلویزیون هم اخیراً "دوپینگ" و پیش‌تر "دارا و ندار" مسعود ده‌نمکی.  او مسئولیت هیئت مدیره آیفیک را هم برعهده داشت. 

علی‌اکبر تحویلیان، فرشته طائرپور، معصومه فرد شاهین و مهدی کوهیان اعضای اصلی و علی‌البدل هیئت‌مدیره این اتحادیه‌اند. علیرضا حسینی و نادر رضایی هم به عنوان بازرس‌های اصلی و علی‌البدل این اتحادیه‌ حضور دارند. 

چندی پیش موضوع مطالبه تلویزیونی‌ها و تشکیل صنفی به نام "صنف تلویزیون" مطرح شد. صنفی که مشکلات و نیازهای هنرمندان این عرصه را از مراجع ذیربط پیگیری کند. 

اتفاقی که در سینما هم به خوبی پیگیری نمی‌شود و بسیاری از خانه سینما گلایه‌مندند و حتی آن فعالیت‌های مستمر و تأثیرگذار را اتحادیه‌هایی مثل "آیفیک" (انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران) و یا کانون تهیه‌کنندگان و حتی صنوفی مثل فیلمسازان و منتقدان داشته باشند. 

برخی از بازیگران مثل احمد نجفی که خودش زمانی عضویت در صنوف مربوط به سینما و تلویزیون را برعهده داشته، اعتقاد دارد که تولد صنف جدید راه چاره نیست. او پیش از این درباره صنف‌دار شدن رادیو و تلویزیون به تسنیم  گفته بود: "اگر با ایجاد این نوع صنف‌ها قصد حمایت از هنرمندان و رفع مشکلات را داریم بسیار کار پسندیده و به جایی است اما خودمان هم می‌دانیم کسانی عضو چنین اصنافی می‌شوند که خیلی دغدغه حل مشکلات و حمایت از هنرمندان را ندارند. صنف‌های فعالی که داریم را پویا و کارآمد کنیم بهتر از صنف تازه‌واردی است. همیشه در کلام، ایجاد صنف و تشکل کار خوبی بوده اما در مرحله عمل هیچ کار صنفی ندیده‌ایم."

نجفی دغدغه بسیاری از هنرمندان را مطرح می‌کند که باید از درونِ تشکیل صنف چنین خروجی بیرون بیاید؛ جلویِ بی‌تعهدی برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان گرفته شود.

برخی از بازیگران هم مثلِ حسین سحرخیز اعتقاد دارد اگر صنف و تشکلی مستقل از خانه سینما تشکیل شود و پویا و فعال به کار خودش ادامه دهد شاید آن موقع جلوی حاکمیت برخی از سرمایه‌گذارهای بی‌تعهد بیگانه با هنر گرفته می‌شود.

رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون هم با سحرخیز هم‌عقیده است که تشکیل یک صنفِ فعال و پویا و کارآمد می‌تواند تعهد رفته را برگرداند. واقعاً این تشکل و نهاد صنفی بایستی بوجود بیاید و کمک کند پیشکسوتانی که آثارشان تأثیرگذار بوده و برای مردم ماندگار است به کار برگردند. 

بهروز مفید نائب رئیس هیئت مدیره این اتحادیه نوپا و جدید در عرصه سینما و رسانه‌های دیداری  در گفت‌وگو با تسنیم  درباره هدف از تشکیل این صنف جدید، تأکید کرد: این اتحادیه اولین تشکیلات حقوقی در کشور به حساب می‌آید که کلیه شرکت‌های فیلمسازی می‌توانند به عضویتِ این اتحادیه درآیند. در همه‌جای دنیا اشخاص حقیقی ورود نمی‌کنند و بیشترِ اتفاقات و امورات، حقوقی و منطقی پیگیری می‌شود. در گذشته خانه سینما بیشتر جنبه حقیقی و البته آیفیک و کانون تهیه‌کنندگان را هم در میدان داریم اما برخورد حقوقی و حضور شرکت‌ها باعث می‌شود تا تهیه‌کنندگانی که توانِ کار ندارند به واسطه این شرکت‌ها ورود کنند و کارشان را پیش ببرند. 

وی همچنین درباره ورودِ این تشکیلات جدید به اتفاقات اخیر، دعواها و مناقشه‌های نمایش‌خانگی و ساترا، گفت: در آینده تولیدات سینمایی و غیرسینمایی، پیگیری‌های حقوقی مؤثرتر خواهد بود. منتها باید این تشکیلات نوپا به مرور قوی‌تر شود. به هر حال این اتحادیه مرکز صنفی است و هر اتحادیه صنفی بایستی پیگیر حقوق اعضایش باشد. این پیگیری به جهت تقابل با جایی نیست. ما به دنبال تقابل با جایی نیستیم. خانه سینما هم به این شکل پیش نرفت که مقابلِ جایی بایستد. این اتحادیه رسمی است و از طریق ارشاد مجوز فعالیت دارد. 

یکی از نکاتی که بسیار مطرح می‌شود بحث موازی‌کاری صنوف و اتحادیه‌هاست که آیا تشکیل صنوف جدید باعثِ موازی‌کاری نمی‌شود؟ این سؤال را بهروز مفید این‌گونه پاسخ داد: احتمالاً یکسری موازی‌کاری‌هایی با خانه سینما، کانون و اتحادیه تهیه‌کنندگان که زیرمجموعه آیفیک‌اند، اتفاق بیفتد اما مقطعی است. شاید ناخواسته موازی‌کاری‌هایی را شاهد باشیم که به مرور کم‌ می‌شود و حقوقی و منطقی پیگیری‌ها را دنبال خواهیم کرد. 

این تهیه‌کننده شناخته همچنین درباره وجه تمایز این صنف و اتحادیه نسبت به صنوف دیگر گفت: فعلاً نکته‌اش این است که دربرگیرنده شرکت‌ها است. ما چه در خانه سینما، چه در کانون تهیه‌کنندگان با اشخاص حقیقی در تماسیم اما این اولین بار است شرکت‌ها صاحب تشکلی می‌شوند. 

او در پاسخ به این سؤال که آیا فقط شرکت‌ها مجازند عضوِ این اتحادیه بشوند، افزود: شرکت‌هایی که کارهای مجازی می‌کنند و کلیه رسانه‌های دیداری از این طریق می‌توانند ورود کنند؛ حتی پلتفرم‌های نمایش‌خانگی هم می‌توانند به عضویتِ این تشکیلات درآیند. 

آیا این صنفِ جدید می‌تواند از حق و حقوقِ ضایع‌شده عوامل و هنرمندان سریال‌ساز و برنامه‌ساز تلویزیونی هم دفاع کند یا خیر؛ مفید چنین پاسخ داد: اگر در قراردادهایشان شورای داوری اتحادیه را مبنا قرار بدهند، اتحادیه می‌تواند این حمایت و پیگیری و مطالبه‌گری را داشته باشد. همه‌چیز برمی‌گردد به اینکه در قرارداد، حکمیت را به کجا واگذار کرده باشد. خانه سینما، کانون تهیه‌کنندگان و یا این صنفِ جدید. صنوف یکی از وظایف‌ اصلی‌شان، دفاع از اعضای خودشان است.

به نظر می‌رسد با حضور برخی از اعضایِ خاص در این هیئت مدیره و تشکیلِ آن همزمان با چالش‌های اخیرِ ارشاد و سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و گرفتنِ کنترل تمام و کمال VODها، تشکیل این صنف معنادار باشد. وقتی خود رئیس صنف، تهیه‌کننده سریال "زخم‌کاری" است و یا اتفاقات دیگر که همه در فعالیت پررنگِ این اتحادیه، بیشتر قابل تحلیل است. 

نظرسنجی جدید تلویزیون و صدرنشینی سریال شبکه یک/ "دودکش2" امشب پخش نمی‌شودانیمیشن‌های پرطرفدار بچه‌ها در سینمای تابستانه تلویزیونماجرای شوخی "احضار" با تلویزیونی‌ها چه بود؟آقای مجری "کلاه قرمزی" را در تلویزیون گذاشت و به "مهمونی" نمایش‌خانگی رفت

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی ساترا سینما رسانه ملی تلویزیون شبکه نمایش خانگی ساترا سینما رسانه ملی تلویزیون کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری سینما و رسانه نمایش خانگی موازی کاری هیئت مدیره تهیه کننده خانه سینما رسانه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۴۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کمپین علیه آنتونیو؛ احتمال کودتا در استانبول!

تعلیق‌های سنگین رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی کشتی علیه داوران باسابقه، برخی کشورهای مدعی را به سمت تشکیل کمپین و احتمال کودتا علیه آنتونیو پیش برده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر چند داور سرشناس کشتی جهان از جمله ابراهیم چی‌چی اوغلو، کمال بوعزیز، کیسی گوسل و محمد مصلایی‌پور با استناد به قضاوت‌شان در مسابقات گزینشی المپیک، از سوی کمیسیون داوران اتحادیه جهانی تعلیق شدند.

واکنش مصلایی‌پور به تعلیقش: آن فن پیچیدگی نداشت،اشتباه نکردم

رومن پاولوف، علی سایوان، الکسی بازولین هم دیگر داورانی بودند که به دلیل اشتباه در داوری مبارزه فرانک چامیزوی ایتالیایی و توران بایراموف آذربایجانی تعلیق شده و همه آنها به دلیل آنکه در لیست دعوتی‌ها به مسابقات گزینشی جهانی در استانبول نیستند، عملاً شانس قضاوت در المپیک را از دست خواهند داد.

جالب اینکه چی‌چی اوغلو، کمال بوعزیز و کیسی گوسل از جمله اعضای اصلی کمیسیون داوران اتحادیه جهانی هستند و محمد مصلایی‌پور نیز دیگر عضو این کمیسیون، در جمع مدرسان حضور دارد.

محروم کردن این تعداد داور برجسته در آستانه آخرین گزینشی المپیک، جای تعجب و تأمل دارد و خبرها حاکی از تشکیل کمپین ضد آنتونیو، رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی از سوی کشورهایی چون روسیه، آمریکا، ترکیه و چند کشور دیگر است. گفته شده این نفرات قرار است در استانبول حضور پیدا کرده و مراتب اعتراض خود را به اتحادیه جهانی اعلام کنند.

مسابقات گزینشی استانبول 20 تا 23 اردیبهشت در ترکیه برگزار می‌شود که آخرین مسابقه گزینشی المپیک خواهد بود که در آن سه کشتی‌گیر صاحب سهمیه خواهند شد و در خصوص داوران نیز تصمیمات نهایی صورت می‌گیرد.

باید دید اتحاد کشورهای صاحب کشتی علیه آنتونیو و پیگیری حذف داوران که به باور آنها نوعی قلع و قمع داوران سرشناس اتحادیه جهانی از سوی آنتونیو با اهدافی خاص است، به چه نتیجه‌ای منجر خواهد شد و آیا بازگشت چی‌چی‌ اوغلو، بوعزیز، مصلایی‌پور و ... به لیست داوران قضاوت کننده در المپیک را در پی خواهد داشت؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخریب صنف و صنعت طلا و جواهر به بهای اجرای یک سامانه
  • مهران مدیری مجوز «پدر قهوه» را گرفت؟
  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد
  • زنجیره یکپارچه تامین و تولید مرغ در گلستان تشکیل می‌شود
  • رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت/ بازار طلا در تهران نیمه تعطیل است
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • تشکیل کمپین علیه آنتونیو؛ احتمال کودتا در استانبول!
  • دیدار روسای اتحادیه های صنفی با امام جمعه شهرکرد
  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج