Web Analytics Made Easy - Statcounter

از صبح روز چهارشنبه خبری در رسانه‌ها در خصوص معافیت بخشی از تحریم های ایران از سوی آمریکا منتشر شد که بورس را تحت تاثیر قرار داد.  در این خبر آمده بود: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده با هدف ایجاد دسترسی ایران به دارایی‌های مسدود شده خود در ژاپن و کره‌جنوبی، بخشی از تحریم‌های تجاری ایران را لغو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد رونق در معاملات بورس با رفع تحریم ها

«مصطفی صفاری» کارشناس بازار سرمایه امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به تاثیر لغو احتمالی تحریم‌ها بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: این اتفاق به عنوان خبری بسیار مثبت در بازار تلقی می‌شود که می‌تواند روند این بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد و زمینه رونق آن را فراهم کند.

وی اظهار داشت: اجرای حتمی این موضوع باعث کاهش هزینه شرکت‌ها می‌شود و به طور حتم در کلیت بازار به خصوص در سهام شرکت‌های صادرات محور، تاثیر مثبتی را ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با کاهش هزینه مبادله‌ها در بازار به مرور، زمینه افزایش سودهی بازار و سهام کشورها فراهم خواهد شد؛ بنابراین ما امیدوار به اجرای هر چه زودتر لغو تحریم ها هستیم تا بتوانیم شاهد تاثیر مثبت این اتفاق در بازار باشیم.

وی اظهار داشت: اجرای حتمی این خبر باعث جمع آوری کلیت روند اصلاحی بازار می شود و بیشترین تاثیر مثبت خود را در سهام شرکت های وابسته به لغو تحریم‌ها می‌گذارد که این امر باعث می‌شود تا بازار روزهای مثبتی را به خود ببیند.

صفاری با بیان اینکه اکنون دیگر خطر چندان جدی تهدیدکننده معاملات بورس نیست، گفت: در کنار لغو احتمالی تحریم‌ها می‌توان به دلیل حمایت‌های صورت گرفته از سوی رییس دولت سیزدهم شاهد معاملات بسیار معقولی را در بازار طی روزهای آینده بود.

روند معاملات بورس در ماه مرداد و شهریور

این کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در ماه مرداد و شهریور اشاره و تاکید کرد: همیشه بازار در ۲ ماه پایانی فصل تابستان با روند منفی همراه می شود  اما امسال به دلیل انتشار خبرهای مثبت در کشور و تاثیر آنها در بازار نمی‌توان شاهد چندان روند منفی جدی در این بازار بود.

وی با بیان اینکه سهامداران نباید دیگر در این بازار در انتظار سودهای تورمی باشند، گفت: سال گذشته بازار تحت تاثیر افزایش شدید نرخ دلار با سودهای بسیار چشمگیری همراه شد، در حالی که اکنون سهامداران نباید به دلیل ثبات نرخ دلار در انتظار سود تورمی از این بازار باشند.

صفاری در ادامه به قانون مالیات بر عایدی سرمایه و اجرای آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: در کنار اخبار مثبت تاثیرگذار بر بازار، اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه هم در روند معاملات بورس تاثیرات مثبتی را ایجاد می‌کند و به طور حتم زمینه ورود نقدینگی‌ها از دیگر بازارها را به سمت بورس فراهم می‌کند.

روند بهتر معاملات بورس در ۶ ماه دوم سال جاری

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه معاملات بورس در ۶ ماه دوم سال جاری بسیار بهتر و معقول‌تر از نیمه نخست سال خواهد بود، گفت: این موضوع می‌تواند زمینه کاهش هیجان‌های ایجاد شده در بازار را کاهش دهد؛ بنابراین با توجه به چنین مسایلی بهتر است سهامداران در این بازار صبوری کنند تا بتوانند ضرر و زیان های چند ماه گذشته خود را در همین بازار جبران کنند.

شاخص کل در بازار بورس دیروز (شنبه) پنج هزار و ٧٢٥ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ٣١١ هزار واحد رسید.

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1536243

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بورس تهران سازمان بورس و اوراق بهادار بورس کارشناس بازار سرمایه معاملات بورس تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۵۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام

به گزارش تابناک اقتصادی؛ توانایی ایران در مسیریابی و غلبه بر تحریم‌های نفتی و دستیابی به رکوردشکنی فروش نفت خام در شش سال گذشته، نشان از انعطاف‌پذیری، خلاقیت و نگاه راهبردی کشور در مواجهه با چالش‌های اقتصادی دارد. علیرغم اینکه ایران با محدودیت‌های قابل توجهی در صادرات نفت مواجه است، موفق شده است فروش نفت خود را افزایش دهد و سالانه تا ۳۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. این موفقیت را می‌توان ناشی از اجرای سیاست‌های نوآورانه و آینده نگر در حوزه انرژی دولت سیزدهم دانست که ایران را قادر ساخته است از فرصت‌های جدید بازار سرمایه گذاری کند، پایگاه مشتریان خود را گسترش دهد و درآمد‌های ارزی خود را افزایش دهد.

در همین رابطه پیرامون عبور ایران از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام برابر با میزان فروش در زمان برجام در سال ۲۰۲۳ میلادی با خانم زهرا فلاحی کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

زهرا فلاحی کارشناس انرژی در مورد مسیر خنثی سازی تحریم‌های تجارت نفت خام ایران گفت: رشد فروش نفت خام ایران نشان دهنده توانایی این کشور برای انطباق و تکامل در پاسخ به پویایی بازار در حال تغییر و فشار‌های ژئوپلیتیکی است. ایران با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی جدید، تنوع بخشیدن به پایگاه مشتری و به حداکثر رساندن پتانسیل درآمد خود، توانسته است جایگاهی قوی در بازار جهانی نفت حفظ کند. این رویکرد پیشگیرانه نه تنها به ایران برای غلبه بر تحریم‌های اقتصادی کمک کرده است، بلکه این کشور را به عنوان یک بازیگر قابل اعتماد و رقابتی در تجارت بین المللی نفت معرفی کرده است.

علاوه بر این، موفقیت ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز، جذابیت این کشور را به عنوان مقصد سرمایه گذاری و شریک استراتژیک در بازار انرژی برجسته می‌کند. ایران با تاکید بر تقویت زیرساخت‌های نفتی، توسعه میادین جدید نفتی و جذب سرمایه خارجی، به عنوان یک بازیگر کلیدی در جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز خود مطرح شده است. تمرکز بر ایجاد مشارکت‌های استراتژیک، ترویج سیاست‌های سرمایه‌دوستانه و ایجاد فضای کسب‌وکار مساعد، ایران را قادر می‌سازد تا به رکورد‌های سالانه سرمایه‌گذاری خارجی بیش از ۵ میلیارد دلار دست یابد.

این کارشناس انرژی در رابطه با بازسازی پالایشگاه‌های نیمه فعال کشور‌های آمریکای جنوبی و پایان تعمیرات بزرگ‌ترین پالایشگاه فراسرزمینی ایران در ونزوئلا اظهار کرد: دولت سیزدهم ایران استراتژی جسورانه و مبتکرانه‌ای را برای تغییر تجارت انرژی خود و تضمین بازار‌های تضمین شده برای صادرات نفت خام خود در پیش گرفته است. ایران با دور شدن از شیوه‌های سنتی تجارت نفت و بهره‌گیری از تخصص فنی و مهندسی داخلی، فرصت‌های جدیدی را برای رشد و گسترش در بازار جهانی نفت شناسایی کرده است.

تصمیم برای تمرکز بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پالایشگاهی، نوسازی و ارتقای امکانات موجود، و مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند صنعت پالایشگاه، ایران را قادر ساخته تا وارد بازار‌های جدیدی شود و خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بخش انرژی آمریکای لاتین معرفی کند. امسال تعمیرات دو پالایشگاه نیمه فعال کشور‌های آمریکای جنوبی به دست مهندسان ایرانی به پایان خواهد رسید و شاهد از سرگیری کامل فعالیت بزرگ‌ترین پالایشگاه فراسرزمینی ایران در ونزوئلا خواهیم بود.

وی ادامه داد: ایران از طریق سرمایه گذاری‌های استراتژیک در پالایشگاه‌های نیمه فعال در آمریکای لاتین، جای پای خود را در منطقه گسترش داده، عملیات پالایشگاهی را احیا کرده و خود را به عنوان ارائه دهنده پیشرو خدمات فنی و مهندسی قرار داده است. ایران با بهره گیری از تخصص و نبوغ ایرانی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار انرژی آمریکای لاتین، به ویژه در کشور‌هایی مانند ونزوئلا، که بازسازی پالایشگاه‌ها فرصت‌های جدیدی را برای همکاری و رشد باز کرده است، تثبیت کرده است.

زهرا فلاحی در پایان گفت: موفقیت ایران در عبور از تحریم‌های نفتی، افزایش فروش نفت خام و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نشان‌دهنده چشم‌انداز استراتژیک و رویکرد نوآورانه این کشور در تجارت انرژی است. ایران با پذیرش فرصت‌های جدید بازار، تنوع بخشیدن به پایگاه مشتریان خود و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پالایشگاهی کشور‌های همسو با خود، خود را به عنوان یک بازیگر اصلی در بازار جهانی نفت معرفی کرده و خود را به عنوان یک شریک کلیدی در بخش انرژی تثبیت کرده است. در سال ۱۴۰۳ تعمیرات دو پالایشگاه نیمه فعال کشور‌های آمریکای جنوبی به دست مهندسان ایرانی به پایان خواهد رسید و مسیر توسعه صادرات نفت خام در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار