Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:46:57 GMT

خطرات گرمازدگی برای کوهنوردان

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۵۵۱۰۹

خطرات گرمازدگی برای کوهنوردان

ایسنا/کرمانشاه پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: عدم رعایت برخی اصول ممکن است باعث گرمازدگی کوهنوردان شود که عوارض خطرناکی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

دکتر تورج خدیری در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به افزایش اقبال مردم به کوهنوردی و کوهپیمایی در این فصل از سال، اظهار کرد: درکنار فواید زیادی که کوهنوردی دارد، انجام آن در فصل گرم درصورتی که برخی نکات رعایت نشود، همراه با خطراتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از مهمترین این خطرات را گرمازدگی کوهنوردان و افرادی که کوهپیمایی می کنند دانست و افزود: باتوجه به اینکه کوهنوردی ورزشی است که در محیط باز انجام می شود و از سوی دیگر در آن کالری سوزی را داریم، بنابراین اگر در محیط های جغرافیایی گرم انجام شود، احتمال گرمازدگی کوهنورد وجود دارد.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: این خطرات برای افرادی که سن کمتری دارند، باتوجه به اینکه میزان درصد آب بدن آنها کمتر است و برای افراد مسن به خاطر وجود برخی بیماریهای زمینه ای بیشتر خواهد بود.

وی اعلام کرد: بنابراین این دو دسته از افراد زمانی که به کوه می روند، باید احتیاط بیشتری کنند تا دچار گرمازدگی نشوند و هم تیمی های آنها نیز باید توجه بیشتری به آنها داشته باشند.

خدیری افزود: همچنین برخی از افراد هستند که به دلیل بیماریهای قلبی و یا فشار خون داروهایی خاص مانند داروهای ادرار آور مصرف می کنند که این داورها درصد زیادی از آب بدنشان را دفع می کند، بنابراین این افراد هم در زمان گرما باید با احتیاط به کوهنوردی بروند.

وی با بیان اینکه در حالت گرمازدگی حرارت زیادی به بدن فرد وارد می شود و آب بدنش کم کم از دست می رود، اعلام کرد: کاهش میزان آب بدن عوارض خطرناکی را برای فرد بدنبال دارد.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه در ادامه به بیان راهکارهایی برای پیشگیری از گرمازدگی در کوهنوردی پرداخت و گفت: در گام اول به کوهنوردان توصیه می کنیم که حتما برای رفتن به کوه لباس هایی با رنگ روشن بپوشند تا میزان گرمای کمتری را به خود جذب کند و بدن فرد را خنک‌تر نگه دارد.

وی افزود: توصیه می شود افراد تا جایی که می توانند زمان مناسبی را برای کوهنوردی انتخاب کنند و در زمانی که اوج گرمای روز است، از این کار اجتناب کنند.

خدیری با بیان اینکه گرفتن دوش خنک قبل از کوهنوردی به حفظ دمای پایین بدن کمک می کند، اضافه کرد: توصیه می شود کوهنوردان برای رفتن به کوه آب خنک به همراه داشته باشند، یا تجهیزاتی که به همراه دارند بگونه ای باشد که آب را خنک نگه دارد.

وی تاکید کرد: کوهنوردان ترجیحا می توانند از نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های الکترولیت دار استفاده کنند، چراکه یکی از مشکلات در گرمازدگی برهم خوردن بالانس های الکترولیت بدن است.

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه خاطرنشان کرد: توصیه می شود کوهنوردان حتما به همراه خود پودر "او.آر.اس" داشته باشند که اگر دچار گرما زدگی شدند، آن را با آب حل کرده و بخورند.

وی متذکر شد: تاکید می شود حین کوهنوردی از نوشیدن نوشیدنی های الکلی و کافئین دار پرهیز شود، چراکه در دراز مدت باعث از دست رفتن آب زیادی از بدن می شود. در مقابل استفاده از تخم شربتی و لیمو برای فرد مفید خواهد بود.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با بیان اینکه گرما زدگی به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود، گفت: شروع گرمازدگی با حالت استرس های ناشی از گرما در فرد دیده می شود.

وی یادآورشد: وقتی فرد برای طولانی مدت زیر آفتاب باشد، در نتیجه دمای بدنش بالا می رود و بتدریج استرس ناشی از آن گرما به بدن وارد می شود و در نهایت احساس کلافگی، سرگیجه و حتی احساس ضعف و یک تهوع خفیف به سراغ فرد خواهد آمد که به آن استرس های گرما گفته می شود.

خدیری خاطرنشان کرد: در این شرایط کوهنوردان باید بدانند که بدنشان در مقابل گرما درحال اذیت شدن است، بنابراین باید در اولین قدم به سایه ای خنک بروند، استراحت کنند، آب خنک بنوشند، با یک دستمال مرطوب صورت خود را خنک کند و تلاش کنند تا بدنشان خنک تر شود.  

وی ادامه داد: وقتی که استرس گرما در فرد تداوم پیدا کند و به آن توجهی نداشته باشد، ممکن است به مرحله گرما زدگی خفیف وارد شود که در این حالت فرد دچار گرفتگی عضلات، دردهای شکمی، خستگی و سرگیجه می شود و حتی در مراحلی افت فشار ناگهانی ناشی از گرما زدگی و بیهوشی گذرا را به دنبال داشته باشد.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: در این حالت بهترین اقدام بردن فرد گرما زده به یک محیط خنک و سایه و نیز نوشاندن مقداری محلول ترکیبی از آب و نمک و شکر به مقدار یک قاشق چایخوری نمک، هشت قاشق چایخوری شکر و یک لیتر آب است و یا اینکه مقداری محلول "او.آر.اس" را به مصدوم بدهند تا بخورد.

وی تاکید کرد: همچنین در این حالت بهتر است عضلات کوهنورد گرمازده توسط همراهانش ماساژ داده شود و روی صورت و بدنش دستمال مرطوب قرار داده شود.

خدیری اعلام کرد: اگر علائم فرد تشدید پیدا کرد و دچار حالت سرگیجه های شدید، رنگ پریدگی و سختی تنفس، تندتر شدن نبض، عرق زیاد و ضعف بیشتر شد، علاوه بر انجام روش های قبلی باید مصدوم را درازکش کرده و پاهای او را بالاتر از سطح بدن قرار دهیم.

وی افزود: درصورتی که فرد هوشیاری خود را از دست داده باشد، اقدام به خوراندن مایعات به او اصلا کار مناسبی نخواهد بود و برای ریه هایش مشکل ساز می شود.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: در این شرایط تنفس فرد گرمازده را بررسی می کنیم و درصورتی که مشکل داشت، به اون تنفس مصنوعی می دهیم و سریعا به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل می کنیم.

وی در خصوص گرمازدگی در حالت شدید هم گفت: در این حالت پوست بدن فرد کاملا خشک و برخلاف گرمازدگی خفیف و متوسط که رنگ پریده است، روبه قرمزی می رود. نبض و تنفس فرد کاهش پیدا می کند و بدنش بسیار تب دار است که علاوه بر تلاش هایی که باید برای خنک کردن بدنش انجام گیرد، سریعا باید به مراکز درمانی انتقال پیدا کند.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی كوهنوردي گرمازدگی گرما زدگی آب بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۵۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ال نینو و موج گرما آسیا را سوزانده است

ال‌نینو دماهای خطرناک بالایی را در بخش‌هایی از فیلیپین، تایلند، بنگلادش و هند رقم زده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، میلیون‌ها نفر در سراسر آسیای جنوبی و جنوب شرقی با گرمای شدید هوا مواجه هستند و هوای گرم غیرعادی مدارس را مجبور به تعطیلی کرده و سلامت عمومی شهروندان را تهدید می‌کند.

هزاران مدرسه در سراسر فیلیپین، از جمله در منطقه پایتخت، مانیل، کلاس‌های حضوری را به حالت تعلیق درآورده‌اند. به گفته سازمان ملل که خواستار حمایت بیشتر برای کمک به این کشور برای آماده شدن برای رویدادهای آب و هوایی مشابه در آینده شده است، نیمی از ۸۲ استان این کشور دچار خشکسالی است و نزدیک به ۳۱ استان دیگر با دوره‌های خشک یا شرایط خشک مواجه هستند. سازمان ملل گفت که برداشت آتی این کشور نیز احتمالاً کمتر از حد متوسط خواهد بود. آوریل و مه معمولاً گرم‌ترین ماه‌ها در فیلیپین و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند اما دمای امسال با رویداد ال‌نینو بدتر شده است و شرایط گرم‌تر و خشک‌تری را برای منطقه به ارمغان آورده است.

مقامات تایلندی اعلام کردند که در سال جاری تاکنون ۳۰ نفر بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست دادند و به مردم هشدار داده‌اند که از فعالیت در فضای باز خودداری کنند. رسانه‌های محلی گزارش دادند که تقاضا برای برق نیز افزایش یافته است زیرا مردم به استفاده از تهویه‌ها روی آوردند.

در پایتخت بانکوک، دمای هوا در روز چهارشنبه به ۴۰.۱ درجه سانتیگراد رسید، در حالی که مقامات احتمال «شاخص گرمای ۵۲ درجه‌ای» را نیز گزارش کردند. روز جمعه، آژانس هواشناسی فیلیپین هشدار داد که مانیل و ۳۱ منطقه دیگر با دمای خطرناکی مواجه خواهند شد. انتظار می‌رود شاخص گرما در شهر کوئزون، پرجمعیت‌ترین شهر این کشور، به ۴۲ درجه سانتیگراد برسد.

دمای غیرمعمول بالا باعث اختلال در آموزش و کشاورزی در سراسر منطقه آسیا شده است. بنگلادش نیز در این هفته پس از افزایش دمای بین ۴۰ تا ۴۲ درجه سانتی‌گرادی در برخی مناطق، مجبور شد تمام مدارس را تعطیل کند.

به گفته مؤسسه حمایت از کودکان Save the Children، حدود ۳۳ میلیون کودک در بنگلادش تحت تأثیر موج گرما قرار گرفتند. گرمای هوا به حدی است که هزاران نفر در بنگلادش در مساجد و مزارع روستایی تجمع کرده‌اند و برای رهایی از گرما دعا می‌کنند.

کمیسیون انتخابات در هند که اکنون درگیر انتخابات است با مقامات آژانس هواشناسی برای بحث در مورد چگونگی کاهش تأثیر گرما بر رأی‌دهندگان ملاقات کرد. نیتین گادکاری، وزیر راه این کشور، روز چهارشنبه حین تبلیغات انتخاباتی برای نخست‌وزیر نارندرا مودی، هنگام سخنرانی بیهوش شد و بعداً در شبکه‌های اجتماعی گفت که به دلیل گرما در جریان تجمع احساس ناراحتی کرده است.

سازمان جهانی هواشناسی در گزارشی در این هفته هشدار داد که آسیا در سال ۲۰۲۳ از نظر آب و هوا و مخاطرات مرتبط با آب، آسیب‌دیده‌ترین منطقه جهان از بلایای طبیعی شده است. سیل و طوفان بیشترین تلفات و خسارات اقتصادی گزارش شده را به همراه داشته است، در حالی که تأثیر امواج گرما شدیدتر شده است. سال گذشته موج گرمای شدید در هند در ماه‌های آوریل و ژوئن باعث مرگ حدود ۱۱۰ نفر بر اثر گرمازدگی شد.

تغییرات آب و هوای ناشی از فعالیت‌های انسانی باعث افزایش بروز آب و هوای شدید در سراسر جهان و وقوع بلایای مکرر و مرگبارتر از موج گرما گرفته تا سیل و آتش سوزی‌های جنگلی شده است. حداقل ۱۰ مورد از جدی‌ترین رویدادهای دهه گذشته بر اثر مداخلات انسانی رخ داده است.

کد خبر 748227

دیگر خبرها

  • موج گرمای کم‌سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • موج گرمای کم‌ سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • خطرات عادت اشتباه پا گذاشتن روی داشبورد!
  • خطرات عادت عجیب پا گذاشتن روی داشبورد!
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟
  • ال نینو و موج گرما آسیا را سوزانده است
  • موج گرما صد‌ها میلیون نفر را می‌سوزاند!