Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@22:41:00 GMT

کشور درگیر سیل و خشکسالی‌

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۵۵۳۱۷

کشور درگیر سیل و خشکسالی‌

سوداگران آب ، هشدار شورای هماهنگی مدیریت بحران و به بن‌بست‌رسیدن برجام در دولت رئیسی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ یکشنبه ۲۷ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کشور درگیر سیل و خشکسالی‌» به بررسی بارندگی‌های شدید برخی از نقاط کشور پرداخت و نوشت: سازمان هواشناسی اعلام کرد که سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، گیلان و مازندران امروز در معرض سیلاب تابستانی هستند.

سیل در چند استان کشور خسارت‌های زیادی به بار آورده است، بر اساس گزارش‌ها تاکنون در استان کرمان سه نفر و در آذربایجان شرقی نیز یک نفر جان باخته‌اند. دو نفر هم در کرمان مفقود شده‌اند.

برخی مناطق کشور در ادامه فعالیت سامانه بارشی، طی شبانه روز گذشته شاهد بارش‌های تابستانی بودند، بارش‌هایی که گرچه به تعدادی از استان‌ها طراوتی خاص بخشید، در برخی دیگر موجب سیل، آب‌گرفتگی و خسارت به زیرساخت‌ها شد.

آذربایجان شرقی از جمله استان‌های درگیر سیل اخیر است که بر اساس اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری این استان، در اثر بارش رگباری باران در روز جمعه ارتفاعات «بزقوش» در شهرستان میانه، تعدادی از احشام تلف و خساراتی به باغات و اراضی پایین دست وارد شد.

همچنین عصر جمعه یک مرد ۳۵ ساله در روستای آمقان شهرستان اسکو بر اثر صاعقه زدگی جان خود را از دست داد. در اسکو نیز یک پیرمرد ۸۵ ساله در جریان وقوع سیلاب در شهرستان اسکو در مسیر روستای گنبرف-کردآباد درگذشت. براثر سیل در آذربایجان شرقی برخی جاده‌های روستایی تخریب شدند.

استان آذربایجان غربی از دیگر نقاطی بود که از خسارت‌های سیل در امان نماند و به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌غربی، بارش‌هایی همراه

با تگرگ و طوفان در ۱۲ روستای بخش انزل ارومیه و پنج روستای بخش صفاییه خوی موجب بروز سیل شد.

امیرعباس جعفری گفت: «در این حادثه ۴۵۰ هکتار زمین زراعی و ۵۵۰ هکتار از باغات کشاورزی بخش انزل دچار خسارت بالای ۸۰ درصد شد.»

همچنین فرماندار خوی در استان آذربایجان غربی هم روز شنبه گفت: از خسارت ۱۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی و زیرساخت‌های این شهرستان خبر داد. اما در سیستان و بلوچستان، راه ارتباطی حدود ۴۰ روستای جنوب این استان براثر بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب در رودخانه‌های فصلی بسته است.

علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، با اعلام این خبر گفت: «سیلاب همچنان در رودخانه کاجو حوزه قصرقند جاری است و این حجم آب تا زمانی که فروکش نکند راه‌های ارتباطی روستایی این شهرستان قطعاً وصل نخواهد شد ولی هم‌اینک مسیر اصلی بسته شده در اثر بارندگی در جنوب سیستان و بلوچستان نداریم.»

او افزود: «باران در جنوب سیستان و بلوچستان فصلی، لحظه‌ای و رگباری بوده و حجم آن بین ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر برآورد شده است.»
بر اساس پیش‌بینی هواشناسی قدرت سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان ضعیف خواهد شد و تا امروز اثری از آن نخواهد بود. در این استان تاکنون فوتی ثبت نشده است و فقط یک خودرو گرفتار در سیل و سرنشینان آن نجات پیدا کردند.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پشت پرده مافیای شرکت‌های آب‌» به بررسی درآمدهای سوداگران آب پرداخت و نوشت: ایران یکی از سرزمین‌های خشک و کم آب در جهان است که با تغییرات اقلیمی شدید هم مواجه شده و این اتفاق خود به خشکسالی بیشتر دامن زده است و این روزها حتی تنش‌های جدی‌ای را در استان‌های مختلف کشور از جمله خوزستان و سیستان‌وبلوچستان، اهواز و سایر استان‌هایی که در موقعیت خشکسالی قرار دارند ایجاد کرده است، تنش‌هایی که حتی کشورهای اطراف ایران و مشترک آبی هم سعی دارند با ساخت سد و کاهش حجم ورودی آب به مرزهای ایران حقابه کشورمان را برای خودشان نگه دارند.

البته این همه ماجرا نیست و در داخل کشور هم عده‌ای هستند که سیراب‌شدنشان به قیمت تشنه‌ماندن کل مردم ایران هزینه دارد! افرادی که با قدرت پول، نفوذ، ارتباط در سطح بالای دولت و رانت و فساد آب را برای مصارف شخصی از دل زمین یا از سطح زمین با کیلومترها لوله‌کشی و حفر چاه‌های متعدد به‌هرجایی می‌خواهند منتقل می‌کنند.

برخی این افراد را مافیای آب می‌خوانند و برخی دیگر معتقدند علنی‌بودن این همه تخلف در عرصه آب دیگر کار مافیا نیست و افرادی هستند که به‌راحتی و با زد و بند منابع آبی را مصرف می‌کنند.

در تعریف مافیای آب که مدتی است از آن در رسانه‌های مختلف و مباحث کارشناسی بیان می‌شود، در واقع انتقال بین‌حوضه‌ای آب بدون ابزارهای اقتصادی و با فشارها، رابطه‌ها و رانت‌های سیاسی، راهزنی آب از رودخانه‌ها و سدها و فروش آن به متقاضیان غیرقانونی، نقض حقابه‌ها و انتشار حقابه‌های غیرقانونی، عرضه آب با قیمت کمتر از هزینه نهایی به بخش‌های خاص و محروم‌کردن متقاضیانی مانند محیط‌زیست و بخش تفریحی و گردشگری از آب، عدم مقابله با چاه‌های غیرقانونی و دادن مجوز غیرقانونی برای حفر چاه، تصویب پروژه‌های ذخیره، انحراف و انتقال آب، به‌ویژه سدسازی و کانال انتقال آب در وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای بدون توجیه اقتصادی و ناسازگار با زیست‌بوم، دست‌کاری داده‌ها و اطلاعات مربوط به بیلان آب در حوضه‌های آبریز، انحراف نتایج پژوهش‌های اقتصاد آب و مدیریت منابع آب، انتقال تخصیص بهینه آب از دانشکده‌های اقتصاد به دانشکده‌های فنی و مهندسی، جلوگیری از افزایش قیمت آب تا برابری با هزینه نهایی تولید آب و مبارزه با فعالیت‌های بخش خصوصی واقعی در تولید و تخصیص آب، از بارزترین فعالیت‌های مافیای آب در ایران است.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بحران خوزستان روی میز سران قوا» به بررسی هشدار شورای هماهنگی مدیریت بحران پرداخت و نوشت: روزهای گذشته مشکل کم‌آبی رودخانه‌های خوزستان به ویژه کرخه به بروز مشکلاتی مثل کمبود آب کشاورزی و آب شرب در مناطق روستایی منجر شده است، مناطقی مثل حمیدیه، شادگان، سوسنگرد و منطقه زرگان اهواز شاهد تجمعات خوزستانی‌ها در اعتراض به وضعیت بی‌آبی بوده است. برخی رسانه‌ها این تجمعات را بدون درگیری عنوان کرده‌اند، ‎ اما روز گذشته سرپرست فرمانداری شادگان از کشته شدن یک نفر در جریان تجمع اعتراضی حمایت از معترضان به وضعیت کم‌آبی‎، خبر داد.

امید صبری‌پور گفته جمعه شب برخی از مردم شادگان در حمایت از معترضان به وضعیت کم‌آبی در شهرستان‌های دیگر، در سطح شهر تجمع کردند. او ادامه داده است: در جریان این تجمع، افراد فرصت‌طلب و اغتشاش‌گر به سمت مأموران نیروهای امنیتی و تجمع‌کنندگان تیراندازی کردند که تیر به یک رهگذر که جوانی ۳۰ ساله بود، اصابت و منجر به مرگ او شد. صبری‌پور گفت: مسببان این حادثه توسط نیروهای انتظامی و امنیتی شناسایی و شب گذشته برخی دستگیر شده‌اند و دستگیری دیگر افراد نیز در دستور کار است.

سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان که روز جمعه برگزار شد، از شکل‌گیری زمینه بحران اجتماعی سخن گفته است. شاهوارپور گفته: مشکل امروز ما در استان خوزستان مربوط به مردمی است که منتظر هستند کشت کنند و نان شب‌شان به کشاورزی که سودی ندارد، وابسته است.

او معتقد است: با توجه به وضعیت کنونی کم‌آبی‎ در استان خوزستان، زمینه بحران اجتماعی در حال شکل‌گیری است و بحران اجتماعی نیز پیشران بحران امنیتی است. به گزارش ایسنا، او ادامه داد: اگر مدیریت نشود و درست حرکت نکنیم، تبعات آن مانند بحران‌های سال‌های ۹۶ و ۹۸ خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان نیز با موضوع بررسی مشکلات تأمین آب استان خوزستان که ۲۵ تیرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: خوزستان از نظر بحران با استان‌های دیگر کشور قابل مقایسه نیست. او با اشاره به وضعیت فضای مجازی و رسانه‌ای شدن و تحریک برخی افراد در خصوص برخی مسائل، افزود: امروز در منطقه گمبوعه حدود ۲۰۰ رأس و در منطقه تالاب هورالعظیم نیز تعدادی از احشام مردم به دلیل نبود آب تلف شدند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: در کرخه نور به دلیل برداشت آب از بالادست احتمال رسیدن آب نیست. بالادست که می‌گوئیم شامل استان‌های بالادست نیز می‌شود. بنابراین باید فکری در این خصوص شود. نمی‌شود در ستاد مدیریت بحران خوزستان گفته شود برای تعیین خسارت این افراد فکر می‌کنیم. اکنون همه رسانه‌های خارج از کشور روی خوزستان تمرکز کرده‌اند. باید فکری به حال این وضعیت شود.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجلس به‌دنبال خروج از مذاکرات وین؟» به بررسی به بن‌بست‌رسیدن برجام در دولت رئیسی پرداخت و نوشت: حسن روحانی مجلس فعلی را مقصر شکست مذاکرات وین در احیای برجام و لغو برخی تحریم‌ها و آزادشدن پول‌های ایران دانسته است.

درحالی‌که فعلاً اخبار حاکی از آن است که مذاکرات تا آمدن دولت بعدی معلق شده، آیا در یک ساختار همسو امکان یا احتمالی برای به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات وجود دارد؟ درحالی‌که علم‌الهدی، امام‌جمعه اصولگرای مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی، از مجلس به خاطر کندن شر برجام تشکر کرده و گفته است موضع دولت آتی در برابر برجام باید عین موضع مجلس باشد، می‌توان امیدی برای به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات در دولت بعدی داشت؟ ورود مجلس به اصل ۶۰ قانون اساسی و دخالت در امور اجرا با مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در حالی از سوی روحانی عامل به‌بن‌بست‌رسیدن مذاکرات برجامی عنوان شده که مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز دیروز عملاً برجام را اباطیل و مذاکرات اخیر را بی‌فایده خوانده است.

او با انتقاد از آخرین گزارش بر جامی وزارت امور خارجه به مجلس گفت: دولت تدبیر متأسفانه عملاً آمادگی و صلاحیت اجرای سیاست‌های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی را از خود نشان نداد و اغلب فرصت‌های هشت‌ساله کشور را به نابودی کشاند و امروز دستاورد قابل دفاعی ندارد جز آویزان‌شدن به اباطیل برجام. عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید کرد: مذاکرات اخیر نیز بی‌فایده بوده است، زیرا آمریکا هنوز خوی استکباری خود را با وجود شکست‌هایی که از ما در میدان خورده، رها نکرده است و اصرار دولت بر ادامه مذاکرات، در این آخرین روزهای عمر بی‌ثمر خود که جز فلاکت برای مردم شریف ما نتیجه‌ای نداشته، فقط برای موجه جلوه‌دادن خود است. خدا می‌داند چقدر باید زحمت کشید تا کشور را بتوان از این رکود تورمی و آثار مخرب آن خارج کرد. میرسلیم با اشاره به اظهارات ظریف در آخرین گزارش بر جامی مبنی بر اینکه «قهرمانان تاریخی بیشتر جوامع انسانی، جنگاوران و مبارزان میدان نبرد بوده‌اند نه کنشگران عرصه دیپلماسی، تفاهم و مصالحه» گفت: دستاورد جانفشانی سردار سلیمانی و هم‌رزمانش نه فقط برای ما که برای جهانیان ارزشمند و بی‌نظیر است و در مقابل آن دستاورد، طبیعی است که برخی مسئولان احساس تحقیر کرده و سعی کنند رفتار مبتنی بر راهبرد غلط خود را توجیه کنند.

کمیسیون امنیت ملی با این رفتار نادرست برخورد قاطع خواهد کرد. میرسلیم گفته برجام قابل احیا نیست، زیرا سیاست‌مداران آمریکایی در تبختر خود غرق هستند. به گفته او دولت آینده بر مبنای اعتقاد به کرامت ایرانیانی که با انقلاب اسلامی خود پایه‌های استکبار را به لرزه درآوردند و نیز با حفظ عزت میهن اسلامی، آنچه وفق مصلحت نظام مقدس ماست در مذاکرات دوجانبه و چندجانبه و بین‌المللی خود با اقتدار تمام پیش خواهد برد و وقعی به ادعاهای پوچ غرب‌گرایان و مدافعان و هوادارانشان که حسرت کاسه‌لیسی آمریکایی‌ها را می‌خورند، نخواهد نهاد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ژنرال‌های آمریکایی به ترامپ فهمانده بودند امکان جنگ با ایران وجود ندارد» نوشت: نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت: پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، نتانیاهو تلاش کرده او را برای حمله به ایران تحت فشار قرار دهد اما رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مانع از آن شد

نشریه نیویورکر در گزارشی فاش کرد که نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش کرده او را برای حمله به ایران تحت فشار قرار دهد اما رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مانع از آن شده است.

نشریه نیویورکر در گزارشی نوشت: آخرین باری که مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور صحبت کرد، سوم ژانویه ٢٠٢١ بود که موضوع صحبت نیز برنامه هسته‌ای ایران بوده است. در حقیقت میلی در ماه‌های آخر دوران فعالیت ترامپ به شدت در تلاش بوده است که اطمینان یابد رئیس‌جمهور کشورش برای باقی‌ماندن در قدرت و تغییر نتیجه انتخابات، به ایران حمله نخواهد کرد.

به نوشته نیویورکر، مارک میلی بسیار نگران این بوده است که ترامپ با پافشاری روی اقدام نظامی علیه ایران موجب به وجود آمدن یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه (غرب آسیا) شود.

این نشریه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت که در حقیقت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی برای انجام این حمله در واپسین روزهای ریاست جمهوری ترامپ به سختی تلاش کرده و او را تحت فشار قرار داده بود اما مارک میلی به ترامپ هشدار داده بود: اگر دست به چنین کاری بزنی یک جنگ لعنتی رخ خواهد داد.

بنابر این گزارش، مارک میلی پیش از آن نیز نسبت به پیامدهای گسترده درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها هشدار داده و در عین حال بر این باور بوده است که ترامپ خواهان جنگ نیست اما تحت تأثیر نتانیاهو و عوامل تحریک‌آمیز مختلف در تلاش برای یک حمله موشکی بوده است.

در ادامه گزارش نیویورکر آمده است: افراد جنگ‌طلب ضد ایرانی اطراف ترامپ را احاطه کرده بودند و او به بنیامین نتانیاهو نیز بسیار نزدیک بود، کسی که علی‌رغم آشکار شدن شکست ترامپ در انتخابات ٢٠٢٠ سعی داشت او را برای حمله به ایران متقاعد کند.

کد خبر 507945

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روزنامه روزنامه آرمان ملی روزنامه کیهان روزنامه شرق روزنامه همدلی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سیستان و بلوچستان استان خوزستان پرداخت و نوشت مدیریت بحران مارک میلی رسانه ها استان ها کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۵۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، گفت: کرمانشاه به عنوان مرکز و هاب مدیریت بحران و حوادث غرب کشور مصوب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، بابک محمودی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه هر اقدامی در زمینه بحران باید در قالب پیشگیری باشد، اظهار داشت: باید نقاط پرخطر در طبیعت به مردم معرفی شوند و امدادرسانی‌ها باید به سرعت انجام شود که سبب نشویم مردم از حضور در طبیعت دلزده شوند.

وی با اشاره به استقبال مردم از کوهستان عنوان کرد: راهنمایان در کوهستان حضور دارند و در برخی مسیرها صعود افراد باید با راهنما انجام شود و این تلفات را کاهش می‌دهد.

محمودی با بیان اینکه بیستون چهارمین توده سنگی بزرگ دنیا است و برای سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی بسیار مهم است، گفت: کوهستانی بودن را نباید یک تهدید دانست، بلکه می‌توان به آن به عنوان یک فرصت اشتغال‌زایی نگاه شود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور افزود: با تصویب کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی و حوادث غرب کشور از نظر پایگاه هوایی و تجهیزات انباری و تخصصی تجهیز می‌شود.

وی بیان کرد: این مرکز می‌تواند علاوه بر استان کرمانشاه به سایر استان‌های غرب کشور نیز خدمات‌رسانی کند، اما استان باید حداقل‌های انبارداری شامل سیستم اعلام حریق را راه‌اندازی کند و در این صورت کرمانشاه به عنوان هاب منطقه‌ای برای مدیریت بحران در نظر گرفته خواهد شد.

محمودی با اشاره به اینکه فرودگاه کرمانشاه اکنون با مشکلاتی مواجه است که به‌زودی برطرف می‌شود، گفت: چنانچه آشیانه دیگری در فرودگاه برای استقرار دائمی سه تا چهار فرزوند بالگرد ایجاد شود بسیار کمک کننده خواهد بود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور افزود: ما انگیزه‌ای برای افزایش تعداد پایگاه‌ها نداریم، زیرا بسیار هزینه بر است و این انگیزه را باید فرمانداران و استانداران ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فردا مدارس خوزستان تعطیل شد
  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود
  • تبریک قهرمانی فوتسال توسط استقلال خوزستان
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • زنجیره ارزش راهبردی خرمای خوزستان از نقاط قوت نمایشگاه ایران اکسپو