Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از اقدامات متفاوت و جدیدی که کمیته ملی المپیک برای این دوره بازی های المپیک انجام داد، طراحی لباس اعضای کاروان اعزامی به توکیو زیر نظر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود تا چالش هایی که پنج سال پیش و قبل از بازی های المپیک ریو برای این کمیته و مسئولان وقتش ایجاد شده بود، تکرار نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال لباس و طراحی آن برای ورزشکاران المپیکی مقوله مهمی است که می تواند دست مایه ای برای قضاوت چگونگی حضور کشورها در المپیک – به خصوص پیش از آغاز مدال آوری ها- باشد، این قضاوت از همان مراسم افتتاحیه که جذاب ترین و سنتی ترین بخش بازی های المپیک است، آغاز می شود. جاییکه در آن ورزشکاران هر کشور با لباسی متحدالشکل که معرفِ هویت و فرهنگ‌شان است، مقابل هزاران تماشاگر حاضر در محلِ افتتاحیه و میلیون‌ها ببیننده تلویزیونی رژه می‌روند.

اهمیت همین مسئله و جلوگیری از انتقاداتی که پیش از المپیک ریو کاروان ایران را به حاشیه برد، پای صاحب نظران و طراحان حوزه مد و لباس را به کمیته ملی المپیک باز کرد تا طراحی پوشش مسافران توکیو فنی تر از همیشه انجام شود؛ نتیجه این ورود و رفت و آمدهای زیادی که برای آن انجام شد در نهایت شامگاه شنبه و ساعاتی پیش از اعزام اولین گروه ورزشکاران به محل برگزاری بازی های المپیک در توکیو رونمایی شد.

البته برگزاری مراسم رونمایی در چنین فضا و شرایطی متوجه انتقادات زیادی است. به خصوص که از دو سال پیش روند طراحی و داوری پوشش های پیشنهادی برای مسافران توکیو آغاز شده بود اما درست در لحظه آخر و پیش از اینکه ورزشکاران سوار هواپیما شوند، رونمایی از آن انجام شد اما انتقاداتی که در همین چند ساعت نسبت به طرح نهایی شده – درمورد لباس رسمی بانوان- مطرح شده، چقدر جای حمایت و دفاع دارد؟

طی دو سال گذشته نشست های زیادی ویژه بررسی پوشش ورزشکاران ایران در المپیک توکیو و نهایی کردن طرح آن برگزار شد و طرح های پیشنهادی زیادی هم برای آن ارائه شد، قاعدتا در این میان هزینه های زیادی هم صرف شده که البته طبیعی است چون قرار بود این بار پوشش رسمی و ورزشی نمایندگان ایران از کانال تخصصی و با بهره گیری از ظرفیت کارشناسان مربوطه طراحی و به سرانجام برسد اما به فاصله چند ساعت پس از رونمایی از این لباس های مصوب، انتقاداتی نسبت به طراحی آن مطرح شده که البته به گستردگی نقدهای وارد شده به نمونه اولیه لباس مسافران ریو نیست اما به هر حال نشان می دهد اینبار هم نشست های تخصصی و بهره گیری از ظرفیت های مربوطه نتوانسته رضایت عموم را جلب کند.

یکی از انتقادات مطرح نسبت به پوشش مصوب بانوان برای المپیک نسبت به رنگ فیروزه ای آن است که البته به نظر می رسد انتخاب این رنگ بر اساس تصمیمی است که در مورد کاروان ایران و به کارگیری المان هایی با رنگ فیروزه ای در آن گرفته شده است.

امین عارف نیا که به عنوان مسئول ستاد فرهنگی المپیک در جریان تمام مراحل مربوط به طراحی و داوری طرح های پیشنهادی قرار داشت هم این موضوع را تایید می کند. وی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ارائه گزارشی از روند طی شده برای تصویب پوشش ورزشکاران گفت که طرح مصوب و نهایی جزو طرح های ابتدایی بود که ارائه شد و تمام مراحل داوری را طی کرد و در نهایت توسط اعضای «ستاد عالی» برگزیده شد.

مروری بر روند طراحی لباس مسافران توکیو

عارف نیا با یادآوری اینکه خردادماه سال ۹۸ اولین فراخوان کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای طراحی پوشش اعضای کاروان ایران داده شد، گفت: نتیجه فراخوان ارائه ۱۲۰۳ طرح به دبیرخانه بود. نمونه دوزی طرح های منتخب طی چند روز در تالار رودکی با حضور هیات داوری، بررسی و داوری شد. اتفاقا علاوه بر کارشناسان حوزه مد و لباس، برخی ورزشکاران و اعضای کادر سرپرستی کاروان المپیک هم عضو هیات داوری بودند.

وی با یادآوری اینکه نتیجه این نشست ها منجر به نهایی شدن چند ست پیشنهادی شد تا ارزیابی های تکمیلی روی آنها صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: البته ادامه کار به خاطر کرونا و تعویق المپیک مسکوت ماند. سال گذشته اما بعد از اینکه برگزاری المپیک و اعزام کاروان ایران به آن قطعی شد، مجدد فرآیند طراحی و تصویب پوشش اعضای کاروان پیگیری شد.

به گفته امین عارف نیا، نتیجه این پیگیری های مجدد انتخاب ۱۲ کالکشن لباس‌ پیشنهاد شامل ۳ طرح برای هر ست رسمی و ورزشی مردان و بانوان بود، این طرح ها در نشستی با حضور هیات داوری متشکل از کارشناسان حوزه لباس و اعضای ستاد عالی ارزیابی شد. خروجی این نشست یعنی طرح های منتخب در اختیار ستاد عالی قرار گرفت.

لباس طراحی شده برای مسافران توکیو «منتخب» ورزشی هاست!

به گزارش خبرنگار مهر، پوشش رسمی منتخب برای ورزشکاران مرد کشورمان یک دست کت و شلوار شرکت زاگرس پوش به رنگ سرمه ای است که هیچ انتقادی در مورد آن مطرح نشده و رضایت اعضای کاروان را به همراه داشت. لباس رسمی بانوان که توسط افرادیی متفاوت از طراحان پوشش مردان طراحی شده اما با واکنش هایی همراه بوده است. ضمن اینکه صحبت هایی هم از مداخله و تصمیم گیری خارج از کارگروه مد و لباس که مسئولیت فراخوان و طراحی نمونه های پیشنهادی را داشت، مطرح شده است.

عارف نیا در این زمینه تاکید کرد: البته نمونه نهایی شده برای پوشش بانوان در اولین طرح های پیشنهادی قرار داشت، این لباس تمام مراحل داوری که با حضور کارشناسان حوزه مد و لباس و مسئولان کاروان ورزش ایران برگزار شد را طی کرد تا به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد.

وی در عین حال گفت: البته انتخاب نهایی توسط ستاد عالی صورت گرفت. اعضای هیات داوری در تمام مراحل برای ارزیابی طرح های پیشنهادی حضور داشتند اما در نهایت خودِ اعضای ستاد عالی تصمیم نهایی را گرفتند.

مسئول ستاد فرهنگی المپیک در مورد رنگ پوشش رسمی بانوان تصریح کرد: اینگونه تصمیم گرفته شده که کاروان فیروزه ای در المپیک داشته باشیم و به همین دلیل این رنگ انتخاب شد. برای ست رسمی مردان هم رنگ سرمه ای انتخاب شد تا به نوعی یکدیگر را پوشش دهند.

عارف نیا تاکید کرد: لباس رسمی بانوان که قرار است از آن در مراسم رژه هم استفاده شود در چند رنگ پیشنهاد شده بود. یکی از طرح ها به رنگ سفید بود و یکی از طرح ها هم به رنگ فیروزه ای ملایم تر، در نهایت اما با نظر اعضای «ستاد عالی» این طرح با این رنگ انتخاب شد.

انتخاب لباس ورزشی کاروان خارج از کارگروه مد و لباس

به گزارش خبرنگار مهر، پوشش ورزشکاران ایران در المپیک توکیو شامل دو ستِ رسمی و ورزشی است؛ پوشش رسمی تنها در مراسم افتتاحیه استفاده می شود. افتتاحیه این دوره بازی ها به خاطر کرونا و پروتکل های بهداشتی محدود و با حضور مختصر نمایندگان کاروان برگزار می شود اما به هر حال پوشش ورزشکاران در این مراسم مهم و قابل توجه خواهد بود

این موضوع اما به منزله نادیده گرفتن پوشش ورزشی ورزشکاران و طرح و رنگ و جنس منتخب برای آن نیست؛ این پوشش که از تولیدات داخلی به حساب می آید به رنگ سفید است، جنس آن هم به گونه ای که بعضا به خاطر ضخیم بودن و گرم بودنش خیلی رضایت ندارند.

عارف نیا در این مورد و اینکه مبنای انتخابی با این ویژگی ها چه بوده است، گفت: طراحی ست ورزشی هم جزو برنامه های مورد پیگیری در ستاد فرهنگی المپیک و کارگروه مد و لباس بود اما در نهایت فرآیند کار در این بخش از مجموعه ما خارج شد! ترجیح مسئولان کاروان المپیک این بود که خودشان در این زمینه پیگیری و تصمیم گیری داشته باشند.

پایان کار غیرحرفه ای!

در هر صورت اینکه بالاخره بعد از دو سال و انجام «اولین» های قابل توجه در رابطه با طراحی پوشش ورزشکاران ایران در بازی های المپیک مشخص شد که این پوشش به چه شکل است و چه رنگ اما درست وقتی که اولین گروه ورزشکاران در فاصله یکی دو ساعته تا اعزام قرار داشتند.

شاید بیشتر از طرح پیشنهادی که قاعدتا معیارهای اسلامی و ایرانی هم در انتخاب آن بی تاثیر نبوده است، انتقاد اصلی مربوط به چگونگی رونمایی باشد؛ اینکه «چرا کارگروه مد و لباس با وجود نقش پررنگ اولیه در انتخاب نهایی نقشی نداشته و به نوعی نظرات تخصصی آنها در نظر گرفته نشده است؟» جای سوال و نقد دارد اما اینکه «چرا رونمایی از نتیجه اقدامی که دو سال پیش آغاز شد تا جلوی معضلات همیشگی گرفته شود، بهتر و به موقع تر رونمایی نشد؟» نقد اصلی است.

درست است که این روزها موج جدید کرونا مانع خیلی از برنامه ها و اقدامات است اما به نظر می رسد پیش از این هم فرصت بود برای نمایش کارهای فرهنگی اینچنینی؛ در هر صورت اینکه کاری که خیلی حرفه ای آغاز شد پایان حرفه ای نداشت.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: کمیته ملی المپیک کاروان ورزش ایران المپیک 2020 توکیو امین عارف نیا کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد کاروان ورزش ایران کمیته ملی المپیک کارگروه مد و لباس طرح های پیشنهادی بازی های المپیک پوشش ورزشکاران مسافران توکیو اعضای کاروان کاروان ایران رسمی بانوان خبرنگار مهر تمام مراحل هیات داوری پوشش رسمی انتخاب شد ستاد عالی فیروزه ای عارف نیا بازی ها دو سال طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۵۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰ اثر به جشنواره مد و لباس اروند راه یافتند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهرداد صیادی، رئیس ششمین جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند افزود: از بین هزار و صد اثر دریافتی به این جشنواره، ۶۰۰ اثر به علت غیرمرتبط بودن، ضعیف بودن در اجرا و ارائه اثر به جشنواره‌های مشابه از قبل داوری خارج شدند.

صیادی افزود: داوران از بین ۵۰۰ اثر باقیماند، ۳ اثر در هر بخش را حائز رتبه برتر اعلام کردند.

وی همچنین گفت: علاقمندان می‌توانند از دهم تا شانزدهم اردیبهشت به موزه آبان مراجعه و از جشنواره دیدن کنند.

رئیس ششمین جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند همچنین گفت: مراسم اختتامیه ۱۷ اردیبهشت در سالن همایش‌های سازمان منطقه آزاد اروند با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

گفتنی است داوری آثار این دوره از جشنواره با موضوعات طراحی از بنا‌های شاخص و یادمان‌ها منطقه آزاد اروند، طراحی و ایده گیری از نشانه‌ها و نقش و نگار‌ها هویت بومی و اصیل منطقه آزاد اروند، طراحی و ساخت صنایع دستی و هنر‌های سنتی (مرتبط با ملزومات لباس) و نیز احیا و ایده گیری از لباس اقوام بومی و اصیل ساکن منطقه آزاد اروند (به ویژه اقوام عرب) از اول تا هفتم اردیبهشت در کشور برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • ۵۰۰ اثر به جشنواره مد و لباس اروند راه یافتند
  • اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • عمره گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!