Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام باقر(ع) در طول عمر 57 ساله خود با وجود شرایط تقیه، اصحابی تربیت کرده و موفق شد مردم را به سمت تفسیرهای درست و اصیل اهل بیت(ع) از قرآن و سنت حقیقی پیامبر(ص) برگرداند.

حجت الاسلام اصغر همایونی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد فعالیت‌های فرهنگی امام باقر(ع) اظهار کرد: بعد از واقعه عاشورا، چهره حقیقی بنی امیه برای مردم مشخص شد و در پی آن منزوی شده و رو به زوال قرار گرفت، قیام بنی عباس نیز نزدیک بود و این موقعیت بهترین فرصت برای حضرت بود که دانشگاهی تاسیس کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این دانشگاه افرادی نظیر جابربن یزید جعفی تربیت یافتند و در زمان امام صادق(ع) این دانشگاه جعفری مذهب تکمیل شد.

وی در مورد شرایط خاص دوران امام باقر(ع) بیان کرد: امام باقر(ع) بارها این جمله را فرموده اند که «التقیه من دینی و دین آبائی» یعنی تقیه دین من و دین پدران من است.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: بنی امیه تهاجم فرهنگی تندی را شروع کرده بود و کارش تفسیرهای نادرست از قرآن، تقطیع و تحریف روایات پیامبر(ص) بود، به گونه ای که هرکس هرطور که می خواست آیات قرآن را تفسیر و تحلیل می‌کرد، این کار که از زمان معاویه شروع شده بود، در زمان امام باقر(ع) به اوج خود رسید.

وی گفت: بنی امیه مردم را در نهایت فقر فرهنگی نگه داشته بود به طوری که در زمان قیام بنی عباس، والیان و کارگزاران بنی امیه را دستگیر کرده و نزد والی بنی عباس آوردند و در آنجا 10 نفر از والیان بنی امیه قسم خوردند که تا امام حسین(ع) قیام نکرده بود، ما نمی‌دانستیم که پیامبر نوه ای به نام حسین بن علی(ع) دارد.

همایونی خاطرنشان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که بنی امیه مردم را در نهایت فقر فرهنگی نگه داشته بودند و عترت پیامبر(ص) را به گونه ای منزوی کرده بودند که مردم آنها را نمی‌شناختند که امام باقر(ع) موفق شد مردم را به قرآن و سنت پیامبر(ص) که با تفسیر اهل بیت(ع) بود، بازگرداند.

وی در خصوص شیوه های مبارزاتی امام باقر(ع) بیان کرد: شیوه مبارزاتی ایشان علاوه بر تقیه، در زمینه پیشرفت و توسعه مباحث علمی بود که در هر زمینه اعم از علوم طبیعی، عقلی و نقلی شاگرد تربیت کردند و علی رغم درخواست‌های زیادی که برای قیام به ایشان می‌شد، چنین پیشنهادی را نپذیرفتند.

وی ادامه داد: این پیشنهاد را به امام باقر(ع) و به امام صادق(ع) دادند اما هیچ کدام قبول نکردند و دلیلش هم این بود که امام صادق(ع) می‌فرمود«اگر من به تعداد ۱۰ یا به روایت دیگر 20 نفر شیعه حقیقی داشتم، قیام می‌کردم» ولی چنین کسانی به این تعداد وجود نداشتند و امام باقر(ع) هم می دانستند که این مردم فقط به نفع خود و مسائل مالی و قدرت سیاسی چنین درخواست هایی می کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی در پایان گفت: امام باقر(ع) اطرافیانش را شناخته و میدانستند که همانند دوران امام حسن مجتبی(ع) که حتی صحابه نیز به ایشان رحم نکرده و در مقابل معاویه پشتش را خالی کردند، با ایشان هم چنین خواهند کرد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری امام باقر شهادت امام باقر ع پیامبر ص بنی امیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۵۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) قالیباف و رقیب‌اش شکار دوربین عکاسان شدند

 در جریان نشست علنی صبح روز گذشته یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی، عکسی از گفتگوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نقد علی و حمیدرضا حاجی بابایی مشاهده می‌کنید.

گفتنی است کمتر از یک ماه دیگر، مجلس دوازدهم تشکیل خواهد شد و محمد باقر قالیباف و حمیدرضا حاجی‌بابایی از جمله کاندیداهایی هستند که برای نشستن بر روی کرسی ریاست با یکدیگر رقابت می‌کنند.

منبع:‌خبرآنلاین

tags # محمد باقر قالیباف سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • کشاورز پارس‌آبادی ۳۰ میلیارد تومان را به صاحبش برگرداند
  • مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • (عکس) قالیباف و رقیب‌اش شکار دوربین عکاسان شدند
  • حمایت کامل یک مرجع تقلید از «طرح نور»: امری مبارک است | درباره حجاب به شدت حساسیم
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴| فوتسال ایران جام قهرمانی را پس گرفت/شاگردان شمسایی بر بام آسیا
  • گل باقر محمدی، دروازه‌بان ایران به تایلند در جام ملت های فوتسال آسیا (تایلند 1-4 ایران)