Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@08:43:47 GMT

کاوش حمام صفوی فرح آباد ساری آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۵۶۱۸۱

کاوش حمام صفوی فرح آباد ساری آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد آرمان ارشادی با بیان اینکه نخستین فصل کاوش حمام صفوی شهر تاریخی فرح‌آباد ساری آغاز شد، افزود: این برنامه پژوهشی به‌منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب بیشتر آثار و بقایای به‌جای‌مانده از حمام صفوی، ایجاد سایت موزه باستان‌شناسی، فراهم کردن بستر مناسب برای بازدید علاقه‌مندان به میراث فرهنگی - تاریخی و گردشگران داخلی - خارجی از اول خردادماه تا کنون در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه حمام صفوی برای نخستین‌بار مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفته یادآور شد: تا امروز و پس از گذشت حدود ۵۳ روز از کاوش، پلان کلی راهروی ورودی، رخت‌کن، خزینه و گرم‌خانه قابل‌مشاهده است، و برای شناخت بیشتر نیاز به ادامه کاوش در این فصل و فصل‌های بعد تا به‌دست‌آوردن پلان کامل حمام ضروری است.

ارشادی گفت: این حمام با مصالح آجر و ملات ساروج ساخته شده و در قسمت شمال شرق مسجد مدرسه شاه‌عباسی قرار دارد.

سرپرست تیم کاوش حمام صفوی فرح‌آباد با بیان اینکه از این شهر باستانی بنای مسجد مدرسه شاه‌عباسی، بقایایی از حمام، پل و کاخ جهان‌نما قابل‌مشاهده است؛ تصریح کرد: با یک نگاه کلی به موقعیت قرارگیری آثار می‌توان آن را به معماری شهر اصفهان و میدان نقش‌جهان مقایسه کرد.

محمد آرمان ارشادی با اشاره به اینکه شهر باستانی فرح‌آباد در ۲۵ کیلومتری شمال شهر ساری، ۲ کیلومتری جنوب دریای مازندران و در ساحل رودخانه تجن قرار دارد، اظهار داشت: با استناد به متون و منابع موجود شهر مذکور درگذشته دهکده کوچکی به نام طاهان بوده که شاه‌عباس در سال ۱۰۲۱ هجری قمری دستور به ساخت آن را داد.

مجموعه فرح‌آباد به شماره ۱۳۷۶ در تاریخ ۱۶ اسفندماه ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

کد خبر 5260427

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی مازندران آثار باستانی ساری ویروس کرونا کرمانشاه بوشهر آمار کرونا واکسن کرونا ایلام گرگان شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه اردبیل شورای نگهبان قوه قضاییه عکس استانها سیلاب حمام صفوی فرح آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه

باستان‌شناسان با کاوش در ایتالیا بقایای یک گورستان پیشارومی را کشف کردند.

به گزارش ایسنا، مقام‌های ایتالیا اعلام کردند در جریان کاوش‌های پیش از ساخت یک نیروگاه برق در جنوب ایتالیا، یک گورستان پیشارومی به همراه مجموعه‌ قابل توجهی از اشیاء مخصوص خاکسپاری کشف شده است.

«رویترز» در این‌باره نوشت این گورستان در «اموروسی» منطقه‌ای در ۵۰ کیلومتری «ناپل» و در جریان کاوش‌ها قبل از ساخت و ساز کشف شده است.

بهترین شواهد تاریخی سالم این مکان در یک محوطه خاکسپاری در حدود ۱۳ هزار متر مربع کشف شده است که قدمت آن به فاصله بین عصر آهن و قرن ۸ تا ۷ پیش از میلاد می‌رسد و ۸۸ مقبره را شامل می‌شود.

در مقبره متعلق به مردان، بقایای سلاح و در مقبره زنان، زیورآلات برنز همچون دستبند و آویز کشف شده است.

به گفته باستان‌شناسان، در این مقبره‌ها تعداد قابل‌توجهی گلدان با اشکال مختلف قرار داشت که بیشتر روی هم چیده می‌شدند و معمولاً زیر پای متوفی قرار می‌گرفتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمام شیشه‌ای سازه‌ای نوین طراحی دکوراسیون داخلی
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • آغاز ضبط مناظره تلویزیونی کاندیداهای حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی
  • نحوه تعمیر کردن شیردوش حمام؛ یک روش برای جوشکاری با باتری ۱.۵ ولتی (فیلم)
  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی
  • نگارخانۀ صفوی میزبان پوسترهای روسی
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس