Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@08:09:39 GMT

راه کربلا تا روز عرفه باز می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۵۶۳۱۴

راه کربلا تا روز عرفه باز می شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، هفته گذشته، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از موافقت ستاد ملی کرونا برای برقراری سفر هوایی به عتبات عالیات عراق خبر داد. هرچند این ستاد تا کنون موضع رسمی یا واکنشی در این‌باره نشان نداده است. با این حال، نماینده سازمان حج هم‌اینک در عراق است و با همراهی سفیر ایران در بغداد، درحال رایزنی با مسؤولان عراقی برای از سرگیری سفرهای زیارتی پس از ۱۶ ماه توقف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفتر نمایندگی صدا و سیما در بغداد نیز از دیدارهای ایرج مسجدی ـ سفیر ایران در عراق با همراهی معاون سازمان حج و زیارت و نماینده این سازمان در عراق و رایزن فرهنگی ایران با وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق خبر داده است.

سفیر ایران در عراق پیش‌نویس یادداشت تفاهم اعزام کاروان‌های زیارتی را به طرف عراقی تحویل داده و از طرف مقابل برای سفر به ایران و امضای نهایی این یادداشت دعوت کرده است.  

پیش‌تر، سخنگوی وزارت امور خارجه پس از سفری که در خردادماه به بغداد داشت، خبر داد که سفر به عتبات عالیات به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته می‌شود. خطیب‌زاده پس از دیدار با وزیر فرهنگ عراق گفته بود که در این دیدار موضوع ازسرگیری سفر به عتبات عالیات مطرح شد، توافق‌های اولیه صورت گرفت که به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یک تفاهم دوجانبه بتوانیم این سفرها را از سر بگیریم.

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ـ معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ـ درباره پروتکل سفر زائران ایرانی به عراق که درباره آن با طرف مقابل رایزنی و مذاکره شده است، گفته بود: با توجه به شرایط موجود، زائران کمتر از ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای ندارند، با داشتن جواب آزمایش منفی PCR می‌توانند به صورت هوایی به عتبات اعزام شوند. اعزام نشدن از شهرهای قرمز و نارنجی نیز از دیگر شروط سفر به عتبات است. همچنین زائران هنگام برگشت به کشور باید تست PCR انجام دهند.

معاون سازمان حج و زیارت هفته گذشته و پیش از این رایزنی‌ها، اظهار کرده بود: طرف عراقی هنوز درباره نحوه صدور ویزا اطلاع‌رسانی نکرده است و فقط مطرح کردند که باید ستاد کرونای عراق و ایران این مجوز را بدهند که خوشبختانه با پیگیری‌ها این امر محقق شده است و باید منتظر نحوه صدور ویزا باشیم تا بتوانیم زائران را به عتبات اعزام کنیم.

با تعطیلی حج و از سویی، انجام سفرهای زیارتی به عراق بدون توجه به محدودیت‌های کرونا و بدون مجوز و آزاد، سازمان حج و زیارت بارها از ستاد ملی کرونا پیگیری و درخواست کرده بود مجوز رسمی سفر به عراق را صادر کند تا به گفته آن‌ها از این طریق دست‌کم سفرهای عتبات ایمن‌تر و محافظت‌شده‌تر انجام شود.

مقامات حج امیدوارند رایزنی‌ها به نتیجه برسد و مسیر سفرهای زیارتی برای ماه محرم و به ویژه روز عرفه باز شود. تا پیش از کرونا، جمعیت زیادی از زائران ایرانی و عراقی هر سال مراسم روز عرفه را در شهر کربلا برگزار می‌کردند. زیارت امام حسین (ع) از جمله اعمالی است که در این روز به شیعیان توصیه شده است.

سفرهای زیارتی رسما از اسفندماه سال ۹۸ با بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی از سوی عراق متوقف شد. رایزنی برای از سرگیری این سفرها نیز درحالی صورت می‌گیرد که مقامات وزارت بهداشت درباره شیوع ویروس کرونای دلتا در کشور هشدار جدی داده‌اند و از طرفی، وزارت بهداشت عراق در روزهای گذشته، با اشاره به افزایش شمار مبتلایان و به صدا درآمدن زنگ خطر در این کشور، از استقبال نکردن مردم عراق از واکسن و رعایت نکردن پروتکل‌ها انتقاد کرده و در اطلاعیه‌ای از دولت عراق خواسته مرزها را دوباره ببندد و قوانین سختگیرانه‌ای برای رفت و آمد اجرا کند. طبق آمارهای جهانی درحال حاضر بیش از یک درصد جمعیت ساکن در عراق واکسینه شده‌اند.

پربیننده ترین سفر به کدام کشورها ممنوع است؟ ترافیک سنگین در جاده چالوس ورود ۱۴ هزار ایرانی به ارمنستان! پرواز در مسیر تهران-‌لندن افزایش می‌ یابد ترافیک سنگین در محور هراز و جاده تهران-فشم

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سفر به عتبات عالیات سازمان حج و زیارت سفرهای زیارتی عتبات عالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۶۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرز خسروی روز به روز مورد استقبال بیشتر زائران قرار می‌گیرد

میثم پرهیخته مدیر پایانه خسروی در غرب کرمانشاه گفت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته که پارسال اربعین توسط بازرسان مستقر در مرز‌های اربعینی صورت گرفت، خسروی به عنوان اصلی ترین، قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین مسیر برای تردد زائران به عتبات عالیات بیشترین رضایتمندی را توسط زائران کسب کرده و از نظر خدمات و امکانات در بین مرز‌ها رتبه اول را به دست آورد از این رو امسال مورد اقبال بیشتر زائران خواهد بود.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع با میانگین تردد روزانه بیش از یک هزار نفر بیش از ۴۰ هزار زائر از این مرز رسمی عازم عتبات عالیات شده و یا به کشورمان بازگشته اند که در ایام پایانی هفته و برخی روز‌های تعطیل میانگین تردد‌ها به روزانه حدود ۲ هزار نفر نیز می‌رسد.

وی اظهار کرد: هم اکنون تردد زائران از مرز خسروی به صورت شبانه روزی است و تمام امکانات و زیرساخت‌ها و شرایط برای تردد زائران در این مرز فراهم است از این رو هر ساعتی که زائران به مرز مراجعه کنند می‌توانند عازم عراق شده و یا از این مرز به کشور بازگردند.

مدیر پایانه مرز خسروی گفت: پارسال در مجموع یک میلون زائر از مرز رسمی خسروی تردد کردند و پیش بینی‌ها حکایت از افزایش ۵۰ درصدی زائران از این مرز دارد به گونه‌ای که ما آمادگی پذایریی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر را داریم.

پرهیخته ادامه داد: طرح توسعه پارکینگ ها، سایبان‌ها و گیت‌های ورود و خروج در مرز خسروی و منذریه عراق سال گذشته انجام شد و امسال نیز تا پیش از اربعین بازهم توسعه پارکینگ‌ها و انجام سایبان در مرز منذریه را در دستور کار داریم تا بتوانیم شرایط خوبی را برای میزبانی از زائران در این مرز قدیمی و باسابقه برای سفر امن و راحت زائران فراهم کنیم.

او گفت: احداث و نصب ۱۲ هزار متر سایبان با جت فن و مه پاش، ۸۸ گیت پذیرش زائران در ۲ مرز خسروی و منذریه (عراق)، افزایش امکانات رفاهی و بهداشتی با احداث سرویس‌های بهداشتی و توسعه و تجهیز پایانه خسروی و همچنین آسفالت راه‌های منتهی به مرز و ۲ بانده شدن لاین رفت و برگشت جاده‌های کرمانشاه تا مرز خسروی بخشی از اقدام‌های صورت گرفته در مرز خسروی طی پارسال بود.

مدیر پایانه مرز خسروی گفت: امنیت کامل در مسیر منذریه تا شهر‌های زیارتی کشور عراق نیز برقرار است و زائران می‌توانند با خیال آسوده این مسیر را که نزدیکترین مرز با بغداد و کربلای معلی است؛ انتخاب کنند.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرز‌های کشورمان با شهر‌های زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

خسروی یکی از مرز‌های مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

با توجه به رضایتمندی زائران در مرز خسروی، به طور یقین شاهد افزایش زائران در این مرز خواهیم بود و این افزایش نیازمند زیرساخت‌های لازم است که فضا‌های جدیدی را ایجاد کنیم که باید در ایجاد پارکینگ، پایانه‌های مسافری و افزایش فضا‌های رفاهی زائرین برنامه‌ریزی ویژه صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • مرز خسروی روز به روز مورد استقبال بیشتر زائران قرار می‌گیرد
  • همایش آموزشی زائران تمتع برگزار شد
  • تلاش برای برقراری پرواز مستقیم حجاج اردبیلی به مدینه
  • کاهش قیمت و افزایش خدمات در حج ۱۴۰۳
  • هزینه ارزی حج تمتع ۱۴۰۳ چند دلار است؟
  • انتقال زائران حج تمتع از مدینه به مکه با قطار سریع‌السیر
  • باید یک تفاهم بزرگ رسانه‌ای میان ایران و عراق اتفاق بیفتد
  • ◄ زمان افتتاح فرودگاه کربلا اعلام شد!