Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محمدرضا رضازاده، یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به مسیری که دیده شده و نیازهای حال و آینده که مورد توجه قرار گرفته، قطعا وقتی این آب تامین شود کسانی که قصد فعالیت در زمینه صنعتی دارند با خیالی آسوده وارد این فعالیت می‌شوند.
وی ادامه داد: موضوع استفاده از منابع آبی غیر متعارف خصوصا آب دریاها و اقیانوس‌ها موضوعی است که جامعه بشری مجبور شده به سمت آن برود و در کشورهای نیز مختلف سرمایه‌گذاری‌ هایی در این زمینه شده است از جمله در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس که آب آشامیدنی خود را با شیرین کردن آب دریا تامین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس گفت:‌ کشور ما نیز یک کشور خشک است و میانگین بارندگی در آن کمتر از یک سوم میانگین جهانی است و چندین سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و به همین دلیل استفاده از آب دریا در صنعت و درصدی هم در آشامیدنی در کشور طی سال‌های اخیر به شکل جدی تر مورد توجه قرار گرفته است.
او اظهار داشت: هم‌اینک خطی انتقال آبی اجرا شده که تا کرمان و یزد می‌رود و اجرای خطوط انتقال دیگری حتی تا خراسان رضوی هم در دستور کار است.
رئیس شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس گفت: با توجه به نیاز استان فارس به آب، از اواخر سال ۱۳۹۹ گفت‌وگوهایی بین نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، استاندار فارس و مجمع نمایندگان این استان در خصوص استفاده از آب دریا و شیرین سازی و انتقال آن به نقاط مورد نیاز استان مطرح و بر لزوم پیگیری جدی تر این مساله تاکید شد.
رضازاده گفت: به دنبال آن از فروردین ماه ۱۴۰۰ شورایی تحت عنوان شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس شکل گرفت و پیگیری مسائل را در دستور کار خود قرار داد.
او گفت: در گام نخست انتقال آب، پروژه‌ای توسط یکی از سرمایه‌گذاران استان شروع شده بود که در فاز نخست هدف آن انتقال آب به لامرد و مهر به میزان ۱۵ میلیون متر مکعب بود که این پروژه در اسفندماه ۱۳۹۷ آغاز شد اما عملیات آن از سال ۹۸ به بعد با رکود مواجه شد که علت آن نیز ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی ذی ربط و مسائلی بود که گریبان پیمانکار و سرمایه گذار را گرفته بود.
وی افزود: با پیگیری‌هایی که انجام شد مسائل و مشکلات نیز در مسیر حل شدن قرار گرفت و قرارداد تامین آب منطقه انرژی بر لامرد نیز با شرکت سرمایه گذار قطعی شد و علاوه بر آن دیگر موارد و نیازهای صنعتی موجود در منطقه هم بررسی شد.
رئیس شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس تصریح کرد: همچنین هماهنگی هایی هم با وزارت نیرو در این زمینه به عمل آمد و در نهایت به این نقطه رسیدیم که عملیات اجرایی لوله گذاری انجام شود که روز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ این اتفاق محقق شد.
رضازاده ادامه داد: این طرح در فاز نخست هدفش رساندن آب به لامرد و مُهر است اما لوله‌ای که در این طرح اجرا می‌شود در عمل ظرفیت انتقال آب به میزان ۶۰ میلیون متر مکعب را دارد که ۱۵ میلیون متر مکعب آن در لامرد و مهر و بخشی هم در پارسیان برای استان هرمزگان قابل تامین است.
استاندار پیشین فارس افزود: اما در هدف بعدی تا میزان ۲۹۰ میلیون متر مکعب این آب به استان فارس و نقاط مصرف مورد نیاز این استان منتقل خواهد شد و به همین دلیل قطر لوله‌گذاری که الان انجام می‌شود کمی بیشتر در نظر گرفته شده که بخشی از نیازهای آتی را هم تامین کند.
رضازاده اضافه کرد: امیدواریم با آغاز عملیات لوله گذاری و احداث تاسیساتی که زیرسازی آن در سایت آب شیرین کن آماده شده است، شاهد این باشیم که آب به زودی در مرحله اول به لامرد و مُهر و سپس به دیگر مراکز صنعتی و تا حدودی هم برای مصرف شرب منتقل شود.

عملیات لوله‌گذاری طرح انتقال آب خلیج فارس به شهرستان لامرد در جنوب استان فارس روز شنبه ۲۶ تیرماه جاری در آیینی با حضور مسئولان کشوری و استانی آغاز شد.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی این طرح در افق بلند مدت با هدف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان فارس در اول اسفند ۹۷ با حضور وزیران صمت، نیرو و اطلاعات آغاز شده بود که تاکنون ۲.۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری از ۷.۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری پروژه انجام شده است.
هم اینک، حدود ۳۰ کیلومتر (از سمت لامرد به پارسیان) از ۶۷ کیلومتر (کل مسیر) خط انتقال آب،  آماده اجرای کانال‌زنی برای لوله‌‎گذاری است. از امروز شنبه ۲۶ تیرماه جاری عملیات لوله‌گذاری در حدود یک کیلومتر آغاز شد که ادامه خواهد یافت.
در فاز نخست بهره‌برداری، آب خلیج فارس پس از شیرین‌سازی به روش اسمز معکوس (RO) از آبگیر ساحل بندر پارسیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) توسط خط لوله (به طول ۶۷ کیلومتر) به منطقه ویژه اقتصادی لامرد منتقل می‌‏شود و با طراحی این خط نیز انتقال آب به دیگر مناطق استان فارس امکان‌پذیر است.
درحالی سرمایه‌گذار و مجری پروژه با اطمینان خاطر، عملیات اجرایی  لوله‌گذاری خط انتقال آب را آغاز می‌کند که در تاریخ هشتم تیر جاری، الحاقیه قرارداد خرید تضمینی آب از سرمایه‌گذار برای صنایع منطقه ویژه اقتصادی لامرد به امضای سرمایه‌گذار پروژه (شرکت فرا آبرسان سرزمین) و منطقه ویژه اقتصادی لامرد به نمایندگی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) رسید.
برپایه الحاقیه این قرارداد، خرید ۴.۲۵  میلیون مترمکعب آب (چهار میلیون و ۲۵۰ هزار مترمکعب) در سال  توسط منطقه ویژه اقتصادی لامرد تعهد شده که سازمان این منطقه، آب را به صورت پلکانی از سرمایه‌گذار بخش خصوصی خریداری می‌کند.
منطقه ویژه اقتصادی لامرد برای حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را برای پیش خرید آب در طول مدت ساخت به سرمایه گذار پرداخت می‌کند.
امضای الحاقیه قرارداد یاد شده علاوه براطمینان خاطر بیشتر سرمایه‌گذار و شتاب‌بخشی خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس نیز اعتماد متقاضیان سرمایه‌گذاری احداث پتروشیمی و پایین‌دست آن برای حضور در این کانون صنعتی، جلب می‌شود و مقصد نخست انتقال آب به منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که مباحث مربوط به تضمین خرید آب را متعهد شده است.
براساس جزییات فنی و طراحی پروژه، قطر خط لوله هزار میلی متر و ظرفیت خط ۶۰ میلیون مترمکعب در سال است و حجم کل سرمایه‌گذاری پروژه از سوی سرمایه‌گذار،  ۱۷ هزار میلیارد ریال (هفت هزار میلیارد ریال خط انتقال آب و ۱۰ هزار میلیارد ریال آب شیرین کن) اعلام شد.
بنا بر اعلام شرکت پیمانکار اجرایی، مدت زمان اجرای پروژه ۲ سال است که ۳۰۰ نفر در دوران ساخت و ۶۰ نفر در دوران بهره‌برداری مشغول به کار می‌شوند.
تاسیسات آب شیرین کن مرتبط با خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس در مساحت تقریبی ۶.۳ هکتار در سایت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) واقع است که ظرفیت شیرین‌سازی سالیانه ۱۵ میلیون مترمکعب در فاز نخست را دارد.

به گزارش ایرنا، شورای راهبردی انتقال آب خلیج‌فارس به استان فارس پیش از این با صدور احکامی از سوی عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس شکل گرفته است.
هم‌اینک سید محمدرضا رضازاده، خلیل رضائیان و فرج الله رجبی با حکم استاندار فارس و در قالب اعضای این شورای راهبردی، مسئول پیگیری انتقال آب از خلیج فارس به استان هستند. در این زمینه،‌نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی از فعالیت‌ها پشتیبانی می‌کنند و امور اجرایی مربوط به قوه مجریه است.

برچسب‌ها پارسیان طرح انتقال آب خلیج فارس دریا لامرد شیراز خلیج فارس فارس پروندهٔ خبری انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های کویری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پارسیان طرح انتقال آب خلیج فارس دریا پارسیان طرح انتقال آب خلیج فارس دریا لامرد شیراز خلیج فارس فارس منطقه ویژه اقتصادی لامرد خلیج فارس به استان فارس انتقال آب خلیج فارس میلیون متر مکعب میلیون مترمکعب سرمایه گذار میلیارد ریال خط انتقال آب انتقال آب فاز نخست لوله گذاری آب دریا آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۸۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است

 محمود شیخ‌ویسی  بیان کرد: علت نام‌گذاری دهم اردیبهشت به‌روز ملی خلیج‌فارس این است که در زمان شاه‌عباس صفوی نیروهای دلیر ایرانی توانستند پرتغالی‌ها را که از طریق خلیج‌فارس به ایران حمله کرده بودند را شکست داده و آنها را بیرون کنند و برای گرامیداشت این روز که یادآور از خودگذشتگی‌های ملت سرافراز ایران در برابر اشغالگران متجاوز پرتغالی است به این روز نام‌گذاری شد.

شیخ‌ویسی در خصوص روز خلیج‌فارس افزود: این روز برای ایرانی‌ها و آزاداندیشان یادآور خاطره‌هاست و یکی از روزهای عزتمندی و سربلندی ملت ایران را به رخ جهانیان می‌کشاند و نشان از تاریخ سربلند مردم این سرزمین دارد باید گفت در تقویم این سرزمین روزهای باشکوه بسیاری رقم خورده است که حاکی از تاریخ پر شکوه مقاومت و ایثار مردم است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خلیج‌فارس همواره عامل وحدت ایرانی‌ها با کشورهای منطقه است و همین مسئله باعث شده است که برخی از کشورهای استعمارگر همواره در برهه‌های زمانی دست به تحریف نام خلیج‌فارس زدند تا با تغییر نام خلیج‌فارس به اهداف شوم خود در منطقه نزدیک شوند.

شیخ‌ویسی تأکید کرد: آگاه‌سازی این مسئله برای قشر دانش‌آموز و دانشجو جدا از اهمیت مسئله از بعد علمی و پژوهشی، فرهنگی و سیاسی نیز بسیار ارزشمند و حساس است ریشه اصرار اعراب بر تغییر نام خلیج‌فارس به نام جعلی به تحریک انگلیسی‌ها به دهه ۱۳۳۰ خورشیدی و پس از ملی‌شدن صنعت نفت ایران و خلع‌ید شرکت‌های انگلیسی و قطع روابط ایران و انگلیس بر می‌گردد.

وی افزود: مطرح‌شدن نام جعلی خلیج عربی تخم نفاقی بود که از سوی انگلیسی‌ها کاشته شد و باتوجه‌به اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها این منطقه را شریان حیاتی غرب در منطقه استراتژیک غربی و حوزه منافع ویژه خود می‌دانند در واقع یکی دیگر از اهداف و انگیزه‌ای انگلیسی‌ها و بخصوص آمریکایی‌ها تلاش آنها برای تغییر این نام و ایجاد فتنه و اختلاف بین کشورهای منطقه است.

شیخ‌ویسی خاطر نشان کرد: به طور حتم اسم خلیج‌فارس به‌هیچ‌وجه قابل تحریف نیست؛ زیرا اسناد تاریخی نشان از حاکمیت ایران بر خلیج‌فارس داشته و خط بطلانی بر ادعاهای باطل برخی کشورها می‌کشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • ورود سامانه بارشی به هرمزگان و تلاطم دریا در خلیج فارس
  • خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • تکمیل زیرساخت‌های شهرک دارویی بیضا شتاب می‌گیرد
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • دریادار تنگسیری: خلیج‌فارس جای بیگانگان نیست
  • ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • دریا منبع قدرت و ثروت است/ ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است