آیتالله علمالهدی: امام باقر(ع) انقلاب فرهنگی برپا کرد
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۵۸۱۲۰
آیت الله سیداحمد علم الهدی روز یکشنبه در آیین بزرگداشت سالروز شهادت امام پنجم شیعیان (ع) افزود: آن حضرت به علت انحراف فکری مردم و امت اسلام از جریان سیاست اسلام، اقدام به آن انقلاب فرهنگی کردند.
وی ادامه داد: عرصه زندگانی امام باقر(ع) در یک نقطه عطف تاریخ و موقعیت حساسی بود که بنی امیه رو به ضعف و اضمحلال بود و اگر امام پنجم (ع) انقلاب و قیام مسلحانه علیه آنها انجام میداد خلافت و قدرت در خط امامت قرار میگرفت اما آنحضرت در این جهت کار نکرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اگر امام باقر(ع) به جای انقلاب فرهنگی، انقلاب سیاسی میکرد شاید نتیجهای نمیداد و دوباره مردم با تهاجم و فتنه دشمن، فریب میخوردند و جریان نابکاری مثل بنی امیه بر سرنوشت امت اسلام مسلط میشد.
آیت الله علم الهدی اظهار داشت: امام باقر(ع) از ضعف بنی امیه استفاده کرد، شاگردانی را پرورش داد و مردم توانستند با جریان امامت آشنا و آگاه شوند و تز اعتراضی در مقابل حکومتهای غاصب شکل گرفت به این عنوان که شیعه معتقد به امامت، رهبر بعد از پیامبر را عین رهبری پیامبر(ص) می دانست که باید رهبر سیاسی، رهبر مرامی هم باشد.
وی گفت: آنچه باعث شد بنی امیه منقرض شود، مساله شیعیان خراسان و افرادی بودند که در این سرزمین دلداده وجود امام باقر(ع) شدند. دستگاه بنی عباس اما عنصر منافق و نابکاری مثل ابومسلم خراسانی ملعون را به راه انداختند و با استفاده از علاقه مردم خراسان به اهل بیت (ع) مردم را گول زده و لشکری فراهم کرد که به اسم حمایت از اهل بیت، با توطئه و فتنه و نفاق جریان قدرت را در اختیار بنی عباس قرار داد.
امام جمعه مشهد بیان کرد: مردم فکر کردند باید اهل بیت(ع) را کمک کنند اما به اصل اعتقادی و تفکر سیاسی و سیره سیاسی که رهبری مرامی و سیاسی باید با هم آمیخته باشد توجه نکردند. اگر بنا شد امروز هم به اصول اسلام و مبانی دینی آشنا نباشیم و بر پایه احساس قدم برداریم، دشمن بهره میبرد و یک جریان نابکار سیاسی می آید و بر سرنوشت ما مسلط میشود.
آیت الله علم الهدی افزود: پیامبر(ص) امت را تاسیس و مردم را رهبری کرد ، اگر روش او در جامعه پیاده نشود و اگر در جریان قدرت سیاسی، رهبری مرامی امام عصر(عج) را کنار بزنیم، آن حضرت در غیب است و حجت خود را در هر زمان برای ما معرفی کرده است.
وی ادامه داد: مجتهد جامع الشرایط به عنوان جانشین امام زمان(عج) است، اگر اداره امور به دست مجتهد جامع الشرایط قرار گرفت و اداره امور به دست او و تحت نظر او باشد، عدل و در غیر این صورت ظلم و تبعیض حاکم میشود.
وی گفت: در طول مدت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هر زمان جریان مدیریت نظام در زیر پوشش رهبری قرار گرفت و اوامر و پیشنهاد او در جامعه اجرا شد مشکلات مردم حل شد ولی هر زمان مردم با اراده خود جریانی به وجود آوردند که سیاست مقابل رهبری را در پیش گرفت، تنگی معیشت، سقوط اقتصاد و وضعیت نابسامان ایجاد شد. رهبری سیاسی و مرامی باید آمیخته باشد و اگر چنین نشد نتیجه آن عاشورا و کربلا خواهد بود.
امام جمعه مشهد افزود: اکنون هم مشکل ما با بعضی جریانها همین است، عدهای به عنوان سکولار، رهبری سیاسی و مرامی را جدا میبینند و میگویند دین مال آخرت است و به زندگی دنیا کار ندارد. اگر بنا شد مدیریت جامعه دست یک نفر و حلال و حرام دست کسی باشد این دیگر خلاف مبنای پیامبر(ص) است و مردم بدبخت و زندگی تباه میشود.
برچسبها امام باقر مشهد سید احمد علم الهدی حرم امام رضا سوگواری ها عزاداری ها انقلاب فرهنگیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: امام باقر مشهد سید احمد علم الهدی امام باقر مشهد سید احمد علم الهدی حرم امام رضا سوگواری ها عزاداری ها انقلاب فرهنگی انقلاب فرهنگی امام باقر ع علم الهدی بنی امیه آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۸۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایگاه مسجد باید محور همه فعالیتها قرار بگیرد
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام مجتبی مهدوی ارفع شامگاه جمعه در مراسم یادبود حافظان محراب و منبر قوچان همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق علیه الاسلام در بقعه آقانجفی قوچانی اظهار کرد: قرار گرفتن جبهه حق و باطل مقابل یکدیگر از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون وجود داشته است و پیروزی انقلاب اسلامی این رویارویی را بیشتر آشکار کرد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاشها صورت گرفت تا این انقلاب و تئوری تمدن نوین اسلامی متوقف شود، گفت: بلافاصله پس از پیروزی، تمام ظالمان و مستکبران عالم به حمایت از صدام جمع شدند و جنگ تحمیلی را به وجود آوردند و جریان دفاع مقدس برای این بود که انقلاب اسلامی توسعه پیدا نکرده و به اهدافش نرسد.
وی با یادآوری این موضوع که وقتی جریان باطل به اهداف خود نرسید تهاجم فرهنگی، ناتوانی فرهنگی و قتلعام فرهنگی را به وجود آورد، تصریح کرد: این انقلاب با رهبریهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسیر خود در تحقق اهداف و آرمانهایش ادامه میدهد.
مهدوی ارفع تحقق وحدت امت اسلامی برای تشکیل جبههای واحد برای مقابله با استکبار را یکی از اهداف مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محور مقاومت در میان کشورهای اسلامی وظیفه و تکلیفی بوده که از ابتدای خلقت همه انبیای الهی به دنبال آن بودند یعنی خط مبارزه دائمی و خستگیناپذیر انجام شود.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه در چله دوم انقلاب باید منشور ترسیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه اقدامات و فعالیتهای خود قرار دهیم هم در خودسازی هم تمدن سازی و…، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت رسانهای منبر به تبیین ارزشهای و آرمانهای اسلام پرداخته شود و زمینه رهبری مردم را به سمت انجاموظیفه سوق داد.
وی پایگاه مسجد را محور همه فعالیتها خواند که مردم پشتوانه این حرکت هستند و تصریح کرد: توجه به مسجد، محراب و منبر راه حرکت به سمت تحقق ارزشهای و آرمانهای اسلام بوده و باید هستههای مقاومت فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی در مسجد شکل بگیرد تا اسلام جهانی شود.
مهدوی ارفع هدایتگری، تحقق حاکمیت الهی و هدایت مردم به سمت سعادت و کمال را هدف بعثت انبیا برشمرد و بیان کرد: فلسفه پیامبران الهی این بود که مردم عبودیت و بندگی خداوند را داشته باشند و از طاغوت، کفر، بیدینی و الحاد پرهیز کنند.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در طول ۳۴ سال امامت خود همواره در مسیر مبارزه با طاغوت و طاغوتیان حرکت کردند، افزود: امام صادق (ع) به دنبال پیادهسازی حاکمیت مطلق الهی بر اساس سیره تمدن سازی اهلبیت علیهمالسلام بودند و در این مسیر منظومه فکری و عملی و اجتماعی اسلام را تدوین کردند.
وی با بیان این مطلب که در طول حیات امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار نفر شاگردی ایشان را کردند، گفت: امام صادق (ع) در اقدامی راهبردی به بیان احکام فقهی و زندگی به همراه سبک حیات طیبه پرداخته و با بیش از ۳۵ هزار حدیث فقهی به تبیین حاکمیت الهی در عرصه فردی و اجتماعی پرداختند.
مهدوی ارفع تأکید کرد: امام صادق علیه اسلام با تربیت شاگردان شبکهای از مروجان و مبلغان دین اسلام و تفکر شیعی ایجاد کردند که هم زمینه ارتباط شیعیان با مردم فراهم شد هم تشکیلات و سازمانی برای ائمه بعدی به وجود آمد.
کد خبر 6096117