Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - هرمزگان؛ زینب نورالدینی: راهی شرق هرمزگان می شویم، آنجا که ما را منتظرند. با طی  ۲۰۰ کیلومتر راه به اولین روستای هدفمان یعنی  روستای زرآباد در شهرستان سیریک می رسیم.

مردم از حضورمان دلگرم و خرسندند، هر چند غم عمیقی در رخسارشان پیداست. اهالی یک به یک لب به سخن می گشایند. آنچه که دلمان را به درد می آورد، جیره بندی آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنهم ماهی یک روز! 

گاهی تا 50 روز وصل شدن آب به درازا می‌کشد

اهالی می گویند:گاهی این سررسید وصل شدن آب تا ۵۰ روز هم به درازا می کشد، با وجود اینهمه آب و قرار گرفتن در همسایگی شهرستان بشکرد با سدهای سرریز آبش، وجود چنین صحنه هایی برایمان توجیه پذیر نیست و چیزی جز بی‌برنامگی نمی تواند باشد.

 

 

 مشکل بی آبی و قطعی مکرر برق در روستای زرآباد مردم را کلافه کرده است.

این مطلب را سید حسن پریدار عضو شورای اسلامی روستای زرآباد شهرستان سیریک در گفتگوی با خبرنگار فارس می‌گوید.

 وی اظهار داشت: روستای زرآباد با ۶۵ خانوار و ۳۶۰ نفر جمعیت از توابع شهرستان سیریک است. آب شرب روستا هر ۳۰ روز، یک روز وصل می شود که گاهی ممکن است تا ۵۰ روز هم به درازا بکشد. بنابراین مردم ناچارند  آب مورد نیازشان را از تانکر های سیار به قیمت هر تانکر ۸۰۰ هزار تومان خریداری کنند.

هر تانکر جوابگوی نیاز دو هفته

با توجه به پرجمعیت بودن خانوارهای روستایی، هر تانکر نهایتاً جوابگوی نیاز دو هفته است و ما ماهیانه علاوه بر اینکه هزینه دو تانکر آب را پرداخت می کنیم، قبض آب هم برای ما صادر می شود که بهای آب  هم باید پرداخت کنیم و حدود دو میلیون تومان در ماه تنها هزینه آب ماست، درآمد ما کفاف چنین هزینه هایی را ندارد، ضمن اینکه استفاده از این آب راکد که در حوضچه ها نگهداری می شود، مشکلات پوستی و امراضی گوارشی هم برای ما در پی دارد.  این آب‌ها گاه قابل شرب هم نبوده و شور یا تلخ هستند.

اوضاع آب در 22 روستای جاسک با مشکل آبشیرین‌کن حاد شده است اما بزودی...

مراد رحیمی رئیس شورای شهرستان جاسک در گفت وگو با خبرنگار فارس از وجود چنین معضلی در شهرستان جاسک خبر می دهد و می‌گوید: ۲۲روستای شهرستان  جاسک در اثر از مدار خارج شدن آب شیرینکن بونجی با مشکل آب شرب خود مواجه هستند که فعلا آبرسانی آنها از طریق تانکرهای سیاری انجام می پذیرد که متعلق به ادارات نظامی، انتظامی، نیروی دریایی ارتش، دریابانی و چند شرکت دیگر است. 

 

 

رحیمی اذعان کرد: ۵ یا۶ تانکر خدمات آبرسانی را برعهده دارند و با توجه به اینکه تانکرها متعلق به دیگر ارگانها هستند و گاهی در خدمت اداره یا سازمان مربوطه خودشان هستند، این تعداد تانکر جوابگوی جمعیت ۱۶ هزار نفری شرق جاسک نیست و مردم مجبور می شوند آب آزاد  بخرند.

قول مدیرعامل آب و فاضلاب

رحیمی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب از زمان از مدار خارج شدن آب شیرینکن همکاری لازم را داشته و آب بها نگرفته است و مدیرعامل  آب و فاضلاب استان هرمزگان قول داده تا پایان هفته با رفع عیب، فعالیت آب‌شیرین‌کن از سر گرفته شود.

سالهای خیلی دور، وقتی در کلاس اول حروف را به تماشا می نشستیم و کلمه را می نوشیدیم، این جمله ها می رسیدیم:" بابا آب داد" و "بابا نان داد". کلاس اول و کلاس های بعد و بعد را به پایان رساندیم، اما هیچ وقت در تصورمان نمی گنجید که روزی بیاید که جمله های "بابا آب داد و نان داد " تغییر کند. چون آب و نان از ما چنان دور است که بابا هم نمی‌تواند آن را به ما بدهد. اینجا آب آنقدر زیاد است که ماهی ها اگر مهلتی داشته باشند در دنیای آبی شان گذر می کنند‌ وصیادان روزی خویش را از آن می گیرند. اینجا آب آنقدر زیاد است که سرزمین ما را به دیگر سرزمین ها مرتبط می سازد و مردم آن را به هم می رساند.

این آب آنقدر زیاد است که در طوفان چون کوه بر می خیزد و در سکوت باد، معصومانه  تو را طلب می کند اما چرا این آب زیاد دریاهای سرزمین ما، سهم مردمانش نمی‌شود؟ 

 چرا از شیرینی آب شیرین‌کن ها، کام اهالی شرق استان  شیرین نمی شود؟ 

چرا این عنصر حیات بخش، کام تشنه مردم شرق استان را سیراب نمی کند؟

 چون هیچ سازه ای نیست که آب ها را مهار کند تا لبان خشکیده شان به قطره ای جان بگیرد و دست بابا هم سدی نمی شود، برای در اختیار گرفتن این قطره های زندگی و با حسرت آنها را به تماشا می نشیند. 

انگار که گذر عمر خویش را می بیند که به سرعت از میان خاک ها ،سنگلاخ ها می گذرند. 

بابا آب نیاورد!

کودک دیروز و بابای امروز فکر می کند، اگر مولفان کتاب، پیشگو بودند، آیا به جای بابا آب داد، چه جمله ای می‌نوشتند که هم کودکان حروف الفبا  و جمله را یاد می‌گرفتند و هم بعد از سالها همچنان باباها می‌توانستند کاری کنند کارستان!

تدوینگران کتاب نمی دانستند روزی می آید که آب دریا هم می‌شود شیرین کرد اما باز ساکنان شرق استان هرمزگان همچنان تشنه باشند؛ آنها هیچ تصور نمی کردند که از کنار تشنگان  آب به صنایع استان های همجوار برود.

نویسندگان کتاب فارسی این روزها را نمی دیدند که مردمانی هم هستند که در ماه فقط یک روز به آب دسترسی پیدا کنند، آنان هیچ  نمی اندیشیدند که صیادان  خانه نشین با کدام درآمد تانکر آب بخرند آنهم ۸۰۰ هزار تومان.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: کم آبی و بی آبی روستاهای سیریک هرمزگان روستاهای جاسک روستای زرآباد آب شیرین بابا آب یک روز شدن آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۸۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان

مهدی دوستی  استاندار هرمزگان در نشست با معاونان و مدیران سازمان انرژی اتمی کشور، افزود: تلاش مان بر این است که توسعه صنعت هسته‌ای در استان هرمزگان را متوازن با توسعه منابع انسانی منطقه پیش ببریم از این رو همزمان با آغاز عملیات اجرایی نیروگاه اتمی سیریک مقدمات تاسیس هنرستان مرتبط با این صنعت نیز در استان فراهم شده است.

وی همزمانی توسعه انرژی اتمی در استان و تربیت جوانان متخصص را مصداق پیشرفت پایدار دانست و گفت: پس از شهرهای تهران، اصفهان و مشهد چهارمین مدرسه انرژی اتمی کشور در هرمزگان احداث می‌شود و از مهرماه سالجاری دانش‌آموزان مستعد هرمزگان می‌توانند تحصیل خود در این مدرسه آغاز کنند.

نماینده عالی دولت در هرمزگان افزود: در راستای تحقق عدالت آموزشی دانش آموزان مستعد، جامعه مددجویی استان می‌توانند در این هنرستان تخصصی تحصیل رایگان داشته باشند.

دوستی گفت: با احداث این هنرستان تعداد هنرستان‌های تخصصی استان به ۲۹ عدد خواهد رسید که براساس امر رهبرمعظم انقلاب برای مهارت‌محور کردن آموزش‌ها شکل گرفته است.

وی افزود:استفاده از انرژی اتمی و هسته‌ای در موضوعات مختلف کشور می‌تواند منشا اثرات نیک بسیاری شود و در حل مسائل به کمک کشور بیاید.

دوستی، گسترش انرژی اتمی در استان را از مصادیق توسعه زیربنایی و پایدار دانست و تاکید کرد: استفاده از این صنعت می‌تواند بسیاری از چالش‌های استان را در حوزه‌های مرتبط با انرژی به خصوص برق و شیرین‌سازی آب دریا مرتفع کند.

در این نشست همچنین درخصوص تفاهم نامه‌های همکاری دوجانبه توسعه زیرساخت‌های آموزشی، پرورشی، بهداشتی و درمانی شهرستان سیریک بحث و گفت و گو شد.

عملیات اجرایی نیروگاه اتمی ایران هرمز بهمن ماه پارسال با دستور رییس جمهور و حضور رییس سازمان انرژی اتمی در سیریک هرمزگان آغاز شد که با تکمیل این نیروگاه، جمهوری اسلامی ایران جایگاه نخست منطقه در تولید انرژی برق هسته‌ای را کسب می‌کند.

نیروگاه اتمی سیریک شامل چهار واحد نیروگاه اتمی از نوع نسل توسعه یافته موسوم به نسل سوم پلاس هرکدام با ظرفیت حداقل یکهزار و ۲۰۰ مگاوات الکتریکی در مجموع به ظرفیت پنج هزار مگاوات ساخته خواهد شد و با احتساب سه هزار مگاوات نیروگاه بوشهر، ظرفیت نیروگاه‌های اتمی کشور به هشت هزار مگاوات افزایش خواهد یافت. 

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • بهسازی و آسفالت جاده روستایی تنگ بابا احمد اندیکا+فیلم
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • ۱۲۰ روستای سردشت دارای تنش آبی هستند
  • طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیلزده زرآباد آغاز شد
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل زده
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • انتقال آب از سد تالوار به بهار و کبودراهنگ ۱۰۰۰ میلیارد اعتبار می‌خواهد