Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، شهرستانی مطرح شدن تشکیل بورس های منطقه ای را اشتباه محض خواند و به اقتصاد آنلاین گفت: تاسیس بورس های کالایی در استان هاى مختلف به صلاح بازار کامودیتی ها نیست چراکه سیستم مونوپلی و انحصاری براى افرادى خاص را ایجاد خواهد کرد. در این حالت برخی افراد قادر خواهند بود عرضه و تقاضا را به سمت و سویی هدایت کنند که مورد دلخواه آنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ادامه داد: وجود یک بورس کالایی در کشور کفایت می کند و خریداران و فروشندگان با احتساب تمامی موارد و مزایایی که به دست می آوردند اقدام به عرضه در آن یا خرید از آن می کنند.

به گفته شهرستانی در اکثر نقاط جهان بورس ها به سمت یکپارچگی و ادغام پیش رفته اند. برای مثال اتحادیه اروپا علیرغم وجود کشورهای مختلف در حال ادغام بازار سرمایه و بورس های کالایی خود هستند تا بتوانند با تدوین یک سیاست کلی، قدرت منطقه ای ایجاد کنند. 

وی با بیان اینکه وجود یک بورس کالاى قدرتمند باعث ایجاد شفافیت یکپارچه می شود تصریح کرد: وجود بورس های کالایی متنوع، رقابت منفی را در اقتصاد رقم می زند و کنترل آنها را نیز برای نهادهای ناظر و رگولاتوری سخت می کند و امری غیر منطقی است.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد خاطرنشان کرد: این اظهارنظرها ناشی از برخی مشورت های غیر کارشناسی است و هدفی جز نفوذ در معاملات و گرفتن نبض بازار را دنبال نمی کند؛ کوچک شدن و تعدد بورس های کالایی، عملکرد آنها را به تصمیمات برخی افراد یا گروه ها گره می زند و سبب چپاول عرضه کنندگان یا خریداران می شود.

شهرستانی تاکید کرد: تعداد زیاد بورس های کالایی به معنای دشوار شدن نظارت بر آنها بوده و نظرات را برای نهادهای ناظر دشوار می کند. 

به عقیده شهرستانی نظارت کلی دولت بر روند عرضه و تقاضا در بورس کالا کافی است بدین شیوه که قانونی ارائه دهد مبنی بر اینکه کلیه محصولات و تولیدات در بورس عرضه شود و با مشخص شدن میزان عرضه و تقاضای داخلی، امکان صادرات برای واحدها فراهم شود و غیر از بورس امکان فروش برای واحدها وجود نداشته باشد و در این صورت قیمت های فروش داخلی و صادراتی متعادل می شود.

وی در بخش پایانی صحبت های خود ادعای برخی اشخاص درخصوص دخیل بودن بورس به عنوان بستر شفاف معاملات در افزایش قیمت کالاها از جمله سیمان و فولاد را موضوعی انحرافی دانست و اظهار داشت: با قعطی برق سیمانی ها و فولادی ها، تولید کاهش یافته و در نتیجه با ابتر ماندن تقاضا، افزایش قیمت را شاهد هستیم.

پربیننده ترین شایعات بورس را خونین کرد! بالاخره بورس در۱۴۰۰ به بازدهی مثبت رسید! نمای پایانی بورس (۲۶تیر۱۴۰۰) / شاخص کل با رشد پنج هزار و ۷۰۰واحدی همراه شد بورس دوباره تنها بازار مثبت هفته شد /بازار ارز و طلا روی مدار نزولی برنامه ای برای واریز سود سال۹۸ سهام عدالت نیست

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا بورس های کالایی بورس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۸۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت تغییر محل آزمون پایان ترم برای پیام‌نوری‌ها

دانشگاه پیام نور اعلام کرد: دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه از امروز می‌توانند محل آزمون پایان ترم خود را تغییر دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دانشگاه پیام نور در اطلاعیه‌ای از زمان تغییر محل آزمون مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه خبر داد.

براین اساس، دانشجویان می‌توانند با پرداخت شهریه از ۸ تا ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از طریق سامانه گلستان به نشانی ؛ Reg.pnu.ac.ir نسبت به تغییر محل آزمون خود اقدام کنند.

کد خبر 748343

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • لزوم جبران تأخیر ایجاد شده در اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • فرصت تغییر محل آزمون پایان ترم برای پیام‌نوری‌ها
  • ربات انسان نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
  • ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
  • عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران