Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب "بازنمایی هویت از نگاه دیگری؛ نحوه برساخته شدن اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی" به قلم علی‌اشرف نظری به تازگی منتشر و راهی بازار کتاب شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در پشت جلد این اثر در معرفی آن آمده است: الگوهای هویتی ظهور یافته در رابطه با اسلام در غرب، بیانگر نوعی دو پاره‌گی معرفت‌شناختی و شکاف میان دو جهان هویتی با اندیشه‌ها، عادت‌واره‌ها و نهادها و ساختارهای سیاسی – اجتماعی متفاوت است که با روند کژتابی یا تقلیل‌گرایی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضعف سیاست چند فرهنگ‌گرایی و گسترش اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در جوامع غربی در رابطه با دیاسپورای مسلمانان و فعال شدن گروه‌های هویت‌گرا منجر به ظهور جنبش‌های جدید اجتماعی هویت خواه، به چالش طلبیدن سیاست‌های همگون‌سازی و تلاش برای بازیابی هویت در میان مسلمانان مهاجر شده است.

فهم دستگاه فکری اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی و توجه به هنجارها و ادراکات موجود در رابطه با چگونگی برساخته شدن هویت مسلمانان و بازنمایی روایت‌های هویتی آنها در میان متفکران غربی در چارچوب سیاست اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی محور اصلی بحث در کتاب حاضر است.

در بخشی از مقدمه اثر به قلم دکتر نظری آمده است: پژوهش حاضر با هدف اتخاذ نگرشی چند بعدی به بحث اسلام‌گرایی و ایران‌هراسی، رویکردی تلفیقی دارد. رویکردی که تلاش می‌کند ضمن ارائه زمینه‌های تاریخی و اندیشه‌ای و جامعه‌شناختی، سیاست اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی را درک و تحلیل کند.

متأثر از ظهور مؤلفه‌هایی نظیر ایده برخورد تمدن‌ها، رخداد 11 سپتامبر، افزایش نرخ رشد جمعیت مسلمانان، شکل‌گیری الگوها و روندهای هویت خود در بین مسلمانان، گسترش اسلام‌هراسی در غرب، تبعیض نژادی و گسترش مطالبات مسلمانان اروپا برای سهیم شدن در فرآیندهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، پرسش‌های بنیادینی درباره نقش اسلام در اروپا و پیامدهای حضور مسلمانان در این کشورها مطرح شده است.

شکل‌گیری قتل هفت نفر در سال 2012 در شهر تولوز توسط محمد مراح که متأثر از سلفیسم جهادی و القاعده بود، مجروح کردن یک سرباز فرانسوی در منطقه لادفانس پاریس در سال 2013، زخمی شدن سه پلیس در 20 دسامبر 2014 و حمله ژانویه 2015 دو فرد مسلح به نشریه شارلی ابدو و کشته شدن 12 نفر و حملات دیگر نمونه‌هایی از خشونت‌های پراکنده فرقه‌گرایانه در دهه‌های اخیر در فرانسه هستند که در این میان حمله به نشریه شارلی ابدو در پاریس بازتاب جهانی یافت.

تحولات فوق مسئله اسلام‌گرایی را به موضوع مجادلات وسیعی در محافل آکادمیک و حوزه عمومی فرانسه و کشورهای اروپایی تبدیل کرده است. این حملات و افزایش گروه‌های اسلام‌گرای مختلف در فرانسه می‌تواند گویای نضج گرفتن اسلام‌گرایی افراطی میان دیاسپورای مسلمانان این کشور باشد.

اسلام‌هراسی در غرب به طور جدی یکی از معضلات امروز است که به ایجاد فضای بی‌اعتمادی میان جهان اسلام و غرب منجر شده و حیات جوامع مسلمان ساکن غرب را دشوار ساخته است. فهم دستگاه فکری اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی و توجه به هنجارها و ادراکات بازتولید شده در متن آن نه به یک اولویت، بلکه یک ضرورت است.

کتاب حاضر ضمن بحث درباره مفهوم دیاسپورا و ابعاد نظری آن، با بهره‌گیری از رویکردی تحلیلی – انتقادی به واکاوی ریشه های اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی و نحوه مواجهه با آن به صورت ایجابی می‌پردازد. از این منظر، تلاش خواهد شد تا با ارائه توصیه‌های سیاستی و راهکارهای ضمنی، چگونگی برآمده از آن ارائه شود.

انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، کتاب "بازنمایی هویت از نگاه دیگری؛ نحوه برساخته شدن اسلام‌هراسی و ایران هراسی" را با قیمت 68 هزار تومان راهی بازار کتاب کرده است.

کتاب "اندیشه فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای" منتشر شد"نظریه استبداد" همایون کاتوزیان در بوته نقد/ "جامعه و سیاست در ایران" راهی بازار کتاب شد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب کتاب اسلام هراسی و ایران هراسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۰۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست

 

آرش فهیم کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال نون خ گفت: فصل پنجم سریال «نون خ» یک گام بلند و زیبا در جهت بازنمایی تصویر واقعی قوم بلوچ در آثار نمایشی است.

وی ادامه داد: همان طور که در فصل‌های قبلی دیدیم، مجموعه تلویزیونی «نون خ» به نام کردستان و قوم کرد سند خورده است و اکثر بازیگرانش نیز هنرمندان بومی کُرد هستند و در چهار فصل قبلی اش، جنبه‌ها و ابعاد مختلف فرهنگ و آداب و رسوم و جغرافیا و هنرِ کُردی را به تصویر کشید.

وی عنوان کرد: اما فصل پنجم «نون خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست، چون در یک حرکت خلاقانه و به موقع، بلوچستان و قوم بلوچ نیز به این سریال راه یافته است. طوری که می‌توان «نون خ ۵» را از نظر فرهنگی و قوم شناختی، بازتاب دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست. موسیقی تیتراژ پایانی این سریال نیز تلفیقی از موسیقی نواحی بلوچی و کردی است و زیبایی‌ها هر دو قوم را در این فصل از «نون خ» می‌بینیم.

 

این کارشناس عنوان کرد: البته «نون خ ۵» نیز دچار ضعف‌ها و اشکالات ساختاری و محتوایی است، اما اهمیت این مجموعه تلویزیونی بالاست و می‌توان آن را یک سریال استراتژیک و راهبردی در جهت منافع و اقتدار ملی دانست. فراموش نکنید که از گذشته تا به حال، یکی از ترفند‌های دولت‌های استعماری و دشمنان ایران، ایجاد تفرقه بین اقوام و گروه‌ها و پیروان مذاهب و ادیان گوناگون ایرانی بوده است. آن‌ها با وسائل و ابزار مختلف، ازجمله با رسانه‌ها همواره در پی این بوده اند که بین ترک و کرد و لر و فارس و بلوچ و شیعه و سنی و شهری و روستایی و زن و مرد و ... اختلاف و تنش ایجاد کنند تا آرزوی محال تجزیه ایران را به واقعیت تبدیل کنند.

فهیم تاکید کرد: اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به تولید سریالی، چون «نون خ ۵» کرده که محور اصلی داستان آن همراهی و همنشینی اقوام مختلف و بازنمایی زیبایی‌های فرهنگی و قومی و جغرافیایی قوم بلوچ است، یک رویکرد روشن و مترقی محسوب می‌شود.

وی افزود: متأسفانه به خاطر سیاست‌های استعماری قوای بیگانه و همچنین فعالیت برخی گروهک‌های تروریستی وابسته به جریان‌های دشمن با ایران، تصویری جعلی و دروغین از خطه پرافتخار بلوچستان و مردم نجیب و دلاور این بخش از ایران در ذهن برخی ایجاد شده است. اما مجموعه «نون خ ۵» این روز‌ها تصویری واقعی و درست را از بلوچستانِ ایران و مردم بلوچ نشان می‌دهد. خانواده ناخدا در این سریال، نماینده و نمودی از قوم بلوچ هستند که سرشار از تدبیر و مهربانی و مهمان نوازی و وطن دوستی اند.

این منتقد خاطر نشان کرد: امید است تولید سریال‌هایی با رویکرد اتحاد اقوام و بازنمایی زیبایی‌های قوم‌های مختلف ایرانی روز به روز در صداوسیما بیشتر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • حادثه‌ای که زندگی ژوزه را تغییر داد؛ مورایس چگونه مسلمان شد
  • جزئیات یک تصمیم پرسروصدا؛ ژوزه مورایس چگونه مسلمان شد؟
  • غافلگیری بزرگ باشگاه سپاهان؛ مورایس چطور مسلمان شد؟ | یک حادثه و یک نفر!
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • تصمیم بزرگ: مورایس چگونه مسلمان شد
  • فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت