Web Analytics Made Easy - Statcounter

صمد عزیزی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان اظهار کرد: تعابیری که رهبر معظم انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی در خصوص اهمیت شورای نگهبان فرموده اند قابل توجه بوده و جایگاه این نهاد را نشان می دهد. 

وی افزود: دفاع از تصمیمات شورای نگهبان توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ماندگار بوده و اکنون نیز قابل بازخوانی است و تعابیر رهبری برای جایگاه این شورا پیش چشم ماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عزیزی با اشاره به برخی از این تعابیر در خصوص شورای نگهبان مثل، عماد ملت، مایه آرامش مومنین، مطمئن ترین دستگاه نظام و حافظ هویت نظام، ادامه داد: بر همین اساس است که جایگاه شورای نگهبان مورد هجمه گسترده قرار می گیرد و این هجمه به خصوص در مقاطع انتخاباتی افزایش می یابد البته این شورا هم نشان داده پای ارزش های نظام ایستاده است و عقب نشینی نمی کند. 

وی تاکید کرد: تحریم شورای نگهبان نیز توسط آمریکا سند افتخاری برای این نهاد انقلابی است. 

 رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به وظیفه نظارت بر تقنین و مصوبات مجلس، گفت: تاکنون در ۴۱سال گذشته هزاران مصوبه مجلس مورد بررسی قرار گرفته که کارکرد مستمر شورای نگهبان است. 

عزیزی ادامه داد: مصوبات مجلس نباید بر خلاف شریعت مقدس اسلام و خلاف اصول قانون اساسی باشد بر این اساس شورای نگهبان برای شفافیت عملکرد مصوبات مجلس و مذاکرات را در سایت شورا و پژوهشکده درج و مبانی استدلال را مشخص می کند. 

وی خاطرنشان کرد: استدلالات و اظهار نظرهای شورای نگهبان همراه با نظرات فقهی، حقوقی و علمی است. 

نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست 

 رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی گفت: بر اساس قانون، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست و مجلس شورای اسلامی بر آن نظارت می کند، البته اگر فردی یا شهروندی نسبت به مصوبات شوراهای اسلامی به خاطر عدم رعایت احکام شریعت اسلام شکایت داشته باشد دیوان عدالت اداری رسیدگی و آن را استعلام می کند در صورت عدم تطابق با شرع اسلام ابطال مصوبه اعلام می شود.  

وی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص مشارکت گسترده مردم در انتخابات، گفت: انتخابات در جوامع مردم سالار به صورت مستمر نقش آفرین است و در نظام اسلامی این نقش آفرینی واقعی می باشد. 

عزیزی تاکید کرد: اصل برگزاری انتخابات در واقع منبع ضروری برای بازتولید قدرت و تداوم مردم سالاری در کشور است و تبلیغات منفی رسانه های بیگانه بر ضد انتخابات و تشویق برای عدم شرکت مردم در پای صندوق های رای تاثیرگذاری انتخابات ایران را نشان می دهد. 

وی گفت: نظارت شورای نگهبان بر انتخابات طوری است که مُرّ قانون رعایت و عمل شود و انتخابات سالم، شفاف، بی طرفانه و قانومند برگزار شود بر این اساس هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی شامل بیش از ۱۲هزار ناظر عضو شبکه نظارت بر انتخابات استان از اقشار و صنوف مختلف مردمی آموزش دیده، تشکیل شد. 

وی اظهار کرد: ۲۸ خرداد امسال انتخابات قانونمند، شفاف و بی طرفی با مشارکت خوب مردم در استان برگزار شد که این حضور مردم نشان اعتماد مردم به شورای نگهبان است. 

 رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی یادآور شد: از اسفند ماه سال گذشته بر اساس قانون، ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آذربایجان شرقی تشکیل شد که رویکرد جلوگیری از وقوع تخلف را در استان داشت و در نهایت شاهد کمترین تخلفات در انتخابات ریاست جمهوری بودیم. 

عزیزی بیشترین مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان شرقی را متعلق به ورزقان با ۹۷.۷۲ درصد، اسکو با ۹۰.۰۷ درصد و هوراند با ۸۷.۵ درصد اعلام کرد و افزود: نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در استان با ۴۴.۲۵ درصد نسبت به دوره گذشته مجلس شورای اسلامی(۴۲.۸ درصد) افزایش یافته است. 

وی همچنین ادامه داد: انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی برای انتخاب کرسی دوم شهرستان میانه در استان نیز مورد تایید قرار گرفته است. 

به گزارش ایرنا ۲۶ تیرماه سالروز آغاز فعالیت شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران تجلی بخش قانون مداری و دموکراسی و از ابتدایی‌ترین نهادهای انقلابی در سپهر سیاسی نوبنیاد ایران اسلامی است.

شورای نگهبان به حکم امام خمینی (ره) در اسفند ماه ۱۳۵۸ تشکیل شد و با انتخاب شدن فقهای آن به صورت رسمی از تیرماه سال ۵۹ فعالیت خود را آغاز کرد.

به موجب اصل ۹۱ قانون اساسی و به منظور پاسداری از احکام اسلام و اصول قانون اساسی از نظر مغایرت نداشتن مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورای نگهبان در تاریخ ۲۶ تیر ماه سال ۵۹ تشکیل ‏و دفتر شورای نگهبان و نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی نیز سال ۱۳۸۰ در تبریز تاسیس شد.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ آذربایجان شرقی شورای نگهبان نشست خبری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ آذربایجان شرقی شورای نگهبان انتخابات ۱۴۰۰ آذربایجان شرقی شورای نگهبان نشست خبری نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مصوبات مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۰۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد که ایرادات احتمالی شورای نگهبان به جداول لایحه بودجه سال جاری بعد از تعطیلات مجلس شورای اسلامی جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اتمام بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به جداول در جلسات علنی هفته جاری مجلس شورای اسلامی مصوبات مجلس برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: اگر شورای نگهبان به این مصوبات ایرادی را وارد کرد مجلس شورای اسلامی بعد از تعطیلات هفته آینده ایرادات شورای نگهبان را مورد بررسی قرار داده و رفع خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا مجلس یازدهم تا قبل از پایان عمر خود تکلیف بخش دوم لایحه بودجه را مشخص کرده تا به عنوان قانون به دولت ابلاغ شود.

کوچکی‌نژاد همچنین درباره وضعیت برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: روز گذشته مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در برنامه هفتم توسعه را رفع کرد و در برخی موارد نیز به مصوبات قبلی خود اصرار کرد که این موارد به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود لذا مجددا اصلاحات اعمال شده در برنمامه هفتم به شورای نگهبان برای اعلام نظر تقدیم خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد که تکلیف برنامه هفتم تا پایان مجلس یازدهم مشخص خواهد شد و برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایسنا، طبق اصلاحات آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی روند بررسی بودجه تغییر کرده است بدین شکل که ابتدا مجلس شورای اسلامی بخش اول لایحه مربوط به احکام و منابع و مصارف را بررسی و تصویب می‌کند بعد از تصویب بخش اول و ابلاغ به دولت، نوبت به بررسی بخش دوم مربوط به جداول می‌شود.

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در اسفندماه ۱۴۰۲ برای اجرا به دولت ابلاغ شد و مجلس بخش دوم لایحه بودجه را در هفته جاری بررسی کرد.

بررسی جداول در صحن مجلس شورای اسلامی برای اولین بار صورت گرفت. پیش از این و در سال‌های گذشته و مجالس قبلی تنها احکام و سقف منابع و مصارف لایحه بودجه در صحن مجلس رسیدگی می‌شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دور دوم انتخابات مجلس در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود
  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶ مرحله اخذ رای الکترونیک/ نشست رئیسی و استانداران
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶مرحله اخذ رای الکترونیک/نشست رئیسی با استانداران
  • پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای حسن روحانی
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • انتقاد عضو حزب اعتدال و توسعه از شورای نگهبان
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران