Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین البرز؛ مدیر مرکز توسعه خودروی برقی و زیرساخت‌های شرکت مهندسی و ساخت برق کنترل مپنا گفت: این ایستگاه با هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی و در طول ۸ ماه طراحی و تولید شده است.
 
عادل دمشقی ادامه داد: جنبه منحصر به فرد ترکیب شارژ خورشیدی و تکنولوژی V۲G این است که باتری خودرو الکتریکی اکنون می‌تواند به عنوان منبع برق انرژی تجدید پذیر به کار گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: گروه مپنا در حالی از نخستین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی کشور در استان البرز رونمایی کرد که این مهم پس از ارائه نمونه خودرو‌های برقی، توسعه و تولید زیرسامانه‌های برقی‌سازی، توسعه و تولید زیرساخت‌های شارژ، احداث و بهره‌برداری از ایستگاه‌های شارژ در استان‌های مختلف و مشارکت در ارائه اولین اتوبوس تمام برقی کشور صورت گرفته است.
دمشقی گفت: گروه مپنا به عنوان پیشگام توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بر اساس باد و خورشید در کشور، به دنبال هدف بزرگ "چرخه انرژی پاک برای وسایل حمل نقل الکتریکی" است، به گونه‌ای که از محل تولید انرژی تا مصرف آن کمترین میزان گسترش آلودگی و CO۲ وجود داشته باشد.
 
آلایندگی صفر در خوردو‌های برقی
مدیر مرکز توسعه خودروی برقی و زیرساخت‌های شرکت مهندسی و ساخت برق کنترل مپنا گفت: انرژی تجدیدپذیر در مزارع بادی و خورشیدی تولید می‌شود و از طریق خطوط انتقال به ایستگاه‌های شارژ در ایستگاه‌های شارژ خیابانی سریع و کند می‌رسد، خودرو‌های برقی با استفاده از این انرژی پاک از محل تولید انرژی (یعنی مزارع) تا چرخ، تقریبا داری CO۲ تولیدی صفر خواهند بود، در حالی که بازده عملکردی آن‌ها نیز دو برابر خودرو‌های فسیلی است.

دمشقی ادامه داد: برخی از پژوهشگران در دنیا متعقدند توسعه حمل و نقل برقی صرفا موجب کاهش آلایندگی نخواهد بود. آن‌ها می‌گویند با توجه به آنکه منابع انرژی خودرو‌های برقی در نیروگاه‌های فسیلی است، صرفا منابع آلودگی را از شهر‌ها می‌‎توان حذف کرد، اما نیروگاه‌ها همچنان موجب آلودگی جهان خواهند بود، هر چند گروهی دیگر از پژوهشگران پاسخ این مطلب را بازده بیشتر خودرو‌های برقی می‌دانند، به گونه‌ای که بازده یک خودرو برقی از چاه تا چرخ تقریبا دو برابر یک خودرو فسیلی است.

خودرو‌های برقی نیازمند تامین انرژی پایدار
 
او افزود: علت اصلی حرکت به سمت خودرو‌های الکتریکی، نداشتن آلایندگی و بازدهی بالاتر آن‌ها از خودرو‌های موتور احتراق داخلی است. اگرچه خودرو‌های الکتریکی تنها در صورتی پایدار خواهند بود که برقی که برای شارژ آن‌ها استفاده می‌شود از منابع انرژی تجدیدپذیر و نه از سوخت‌های فسیلی تأمین شود. میزان انتشار کربن دی اکسید از یک ارزیابی چرخه جریان شامل انتشار ناشی از خودروها، انتشار ناشی از سوختن، تعمیر و نگه داری وسیله نقلیه و بازیافت پس از پایان عمر وسیله نقلیه است.

مدیر مرکز توسعه خودروی برقی و زیرساخت‌های شرکت مهندسی و ساخت برق کنترل مپنا گفت: به طور واضح خودرو‌های الکتریکی از دیدگاه عمر کاری حتی زمانی که از شبکه برق تحت سوخت‌های فسیلی شارژ شوند، انتشار آلودگی بسیار پایینتری دارند، اما اگر برق از منابعی که انتشار کربن دی اکسید ندارند مثل انرژی باد یا انرژی هسته‌ای تامین شود انتشار خالص خودرو الکتریکی حتی به مقادیر پایین تری کاهش می‌یابد و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌تواند به صفر برسد. پس شارژ خودرو‌های الکتریکی از منابع انرژی تجدیدپذیر امری ضروری است تا این خودرو‌ها در آینده به معنای واقعی پایدار شوند.

انرژی خورشدی روشی در دسترس برای تامین انرژی پاک

دشمقی افزود: بر خلاف انرژِی بادی که توان توربین‌های آن بزرگ‌تر از نیاز خودرو‌های برقی است و انتقال مستقیم آن ممکن نیست، زمانی که از انرژی خورشیدی برای شارژ خودرو الکتریکی استفاده می‌کنیم موضوع اندکی متفاوت خواهد بود.
او گفت: پنل‌های خورشیدی این قابلیت را دارند که علاوه بر مزارع خورشیدی روی سقف ساختمان‌ها نصب شوند، بنابراین انرژی خورشیدی می‌تواند نزدیک به جایی که خودرو الکتریکی شارژ می‌شود تولید شود که اتلاف ناشی از انتقال انرژی را کاهش می‌دهد.
دشمقی ادامه داد: انرژی تولیدی پنل‌های خورشیدی روی سقف خانه‌ها در محدوده کیلووات قرار دارد که در محدوده شارژر‌های خودرو‌های الکتریکی است. در نهایت بر عکس انرژی بادی، انرژی خوردشیدی هنگام روز و در تابستان ماکزیمم است، بنابراین انرژی خورشیدی برای شارژ خودرو‌های الکتریکی روز‌ها و در محل کار بسیار مناسب است.

مدیر مرکز توسعه خودروی برقی و زیرساخت‌های شرکت مهندسی و ساخت برق کنترل مپنا گفت: در همین راستا گروه مپنا در استان البرز و در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) اقدام به طراحی و ساخت اولین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی کرده است. این ایستگاه دارای توان حدود ۴ کیلووات بر اساس انرژی خورشیدی است که به یک شارژر خودرو برقی با توان ۳.۷ کیلووات متصل است، همچنین شارژر متصل شده در این ایستگاه شارژ خورشیدی دارای قابلیت انتقال توان به شبکه برق یا خانه‌ها است!
 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: توسعه انرژی خورشیدی خودرو های الکتریکی خودرو الکتریکی خودرو های برقی انرژی خورشیدی شارژ خورشیدی خودرو برقی خودرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۱۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است

معاون وزیر نیرو گفت: تاکنون ۱۰۰ مدرسه در کل کشور نسبت به نصب سامانه خورشیدی اقدام کرده‌اند که امیدواریم همچنان توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، محمود کمانی درباره روند توسعه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در مدارس کشور، اظهار کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش داشتیم تا سامانه‌های خورشیدی در مدارس کشور توسعه پیدا کنند؛ این تفاهم‌نامه بین سازمان توسعه مدارس، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و خیرین مدرسه‌ساز منعقد شده است که خیرین علاوه بر ساخت مدارس، هزینه‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی بر روی پشت بام مدارس را هم متقبل شوند.

وی ادامه‌داد: ساتبا برق تولیدی این نیروگاه‌ها را با نرخ مناسب می‌خرد و عواید حاصل از برق تولیدی به تامین هزینه‌های جاری و نگهداری مدارس کمک بزرگی می‌کند. استان قم در این زمینه پیشتاز است و ۱۱ مدرسه در این استان به سامانه‌های خورشیدی تجهیز شده است.

کمانی با اشاره به افتتاح سه سامانه ۲۰ کیلوواتی در مدرسه خیرساز «غلامرضا زیرک» در شهر قم، ابراز امیدواری کرد ساخت سامانه های خورشیدی در مدارس توسعه پیدا کند، زیرا ظرفیت فوق العاده‌ای در کل کشور وجود دارد، این امر زمینه فرهنگ‌سازی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور را فراهم می‌کند و به تولید برق پاک کمک می‌کند؛ هم اکنون ۱۰۰ مدرسه در کل کشور وجود دارد که نسبت به نصب سامانه خورشیدی اقدام کرده‌اند که امیدواریم توسعه پیدا کنند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور، اظهار داشت: در کنار مدل‌های مختلفی که وزارت نیرو و ساتبا برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر شامل نیروگاه‌های بزرگ و بخش صنعت دارد، ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس را در حوزه مدارس و نیز نهادهای حمایتی در حال پیگیری هستیم.

وی درباره جزئیات ساخت هشت‌هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر در دست ساخت در کشور، بیان‌داشت: ما برای ۲ بسته نیروگاهی از شورای اقتصاد مجوز گرفته‌ایم که شامل یک بسته چهار هزار مگاواتی و بسته چهار هزار و ۵۰۰ مگاواتی است؛ مناقصه‌های مربوط به آن در سال گذشته، برگزار و برندگان آن اعلام و از این حجم نیروگاهی، ساخت ۲۵۰ مگاوات در استان قم قرار دارد که در چند ساختگاه در حال پیگیری است؛ امیدواریم با تخصیص زمین، احداث این نیروگاه ها به‌زودی شروع شود.

بر اساس هدف‌گذاری انجام شده، قرار است نیروگاه‌های خورشیدی در ۲۰ هزار مدرسه ساخته شوند؛ از این سطح ۱۶ نیروگاه خورشیدی به بهره‌برداری رسیده و ۵۶ پروژه در سطح کشور در حال اجراست.

لازم به ذکر است، تفاهم نامه همکاری میان سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا)، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در خردادماه سال ۱۴۰۲ به مدت پنج سال منعقد شده است.

هدف از امضای این تفاهمنامه، ساخت سامانه‌های خورشیدی مقیاس کوچک و پاک توسط خیرین و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در مدارس کشور و توسعه فرهنگ بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق در جامعه معلمان و دانش آموزان است. با اجرای این تفاهم‌نامه‌، نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی با ظرفیت دست‌کم ۲۰ کیلووات و غیرانشعابی در ۲۰ هزار مدرسه منتخب کشور با سرمایه‌گذاری خیرین برای انتفاع مدارس ساخته می‌شوند.

کد خبر 748490

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
  • (تصاویر) آزمایش اولین رنج روور برقی در دمای ۴۰- درجه قطب شمال
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • افت فروش خودرو‌های برقی فولکس واگن/ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودرو‌های بنزینی روی آوردند؟
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • خودروی برقی پریمیوم «اکسید»، لوکس‌تر و پیشرفته‌تر از تسلا
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!