Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدرضا نجفی‌منش» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تامین برخی از این قطعات از جمله قطعات «هایتک» (با فناوری بالا)، میکروچیپ‌ها و ریز تراشه‌ها به دلیل پاندمی کرونا به یک معضل جهانی تبدیل شده است.

این مقام صنفی بیان‌داشت: برخی دیگر از قطعات وارد شده و در گمرک مانده‌اند، اما قطعه‌سازان توان ترخیص ندارند که این موضوع ناشی از عدم پرداخت به موقع مطالبات‌شان از سوی خودروسازان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مطالبات ۶۰ هزار میلیارد تومانی زنجیره تامین از خودروسازان تصریح کرد: تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان از این رقم معوقه‌های بیش از ۱۲۰ روزه است؛ این روزها خودروسازان توان پرداخت به‌موقع مطالبات قطعه‌سازان را ندارند و به همین دلیل صنعت قطعه‌سازی در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد.

نجفی‌منش تاکید کرد: قطعه‌سازان توان دور زدن تحریم‌ها را دارند، اما باید مطالبات‌شان همراه با تعدیل در نرخ مواد اولیه و قراردادهایشان پرداخت شود که در شرایط فعلی و با این نحوه قیمت‌گذاری، خودروساز توان این کار را ندارد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور خواستار تغییر شیوه قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت شد و افزود: تا زمانی که شیوه کنونی قیمت‌گذاری وجود دارد، تولید بیشتر خودروسازان با زیان بیشتری همراه خواهد بود.

وی همچنین یادآور شد که بررسی‌های این انجمن حاکی از آن است که از محل اختلاف قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروها، سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نصیب افرادی که در قرعه‌کشی‌ها برنده می‌شوند، خواهد شد.

تاثیرات سوء قطع برق بر صنعت

نجفی‌منش در ادامه درخصوص تاثیر قطعی‌های برق در هفته‌های گذشته بر قطعه سازان، گفت: قطع برق آثار مخربی بر تولید قطعه‌سازان خودروی کشور که بیشتر آنها در جاده قدیم و جاده مخصوص کرج مستقر هستند، به دنبال داشته است. در برخی موارد قطعی بدون اعلام قبلی برق سبب باقی‌ماندن قطعات داخل کوره‌ها و از بین رفتن آنها شده است.

وی بیان‌داشت: کاهش تولید در حال حاضر متاثر از قطعی برق در بین فولادسازان است و این موضوع باعث کاهش تولید قطعات وابسته به فولاد و افزایش قیمت آنها شده است.

این مقام صنفی گفت: تاکنون تحت شرایط کمبود و قطعی برق، فقط یکی از خودروسازان بزرگ اعلام کرده که به تعطیلات می‌رود که بهترین فرصت برای تکمیل خودروهای ناقص است.

به گزارش ایرنا، توان و ظرفیت واقعی زنجیره تأمین، مشروط بر رفع موانع و چالش ها، برای تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال مناسب است.

اکنون از حدود یک‌هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز رسمی فعال در رده های یک، ۲ و سه نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده‌اند.

برچسب‌ها ایران خودرو ویروس کرونا تحریم خودرو صنعت قطعه سازی قطعی برق قیمت گذاری دستوری سایپا خودرو سازی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایران خودرو ویروس کرونا تحریم ایران خودرو ویروس کرونا تحریم خودرو صنعت قطعه سازی قطعی برق قیمت گذاری دستوری سایپا خودرو سازی ایران قیمت گذاری قطعه سازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۲۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها

مدیرکل هواشناسی استان قزوین گفت: قزوین در مقایسه با سایر استان‌ها، کمترین میزان تامین بارش در سال آبی جاری را به خود اختصاص داده است.

یوسف شیخ‌الملوکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین درباره آخرین وضعیت میزان بارندگی در استان، اظهار کرد: طبق نمودار مقایسه درصد تأمین بارش در سال آبی جاری، قزوین با کمتر از ۵۰ درصد تأمین بارش در مقایسه با سایر استان‌ها کمترین میزان تأمین بارش در سال آبی جاری را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه قزوین نسبت به زمان مشابه در بازه زمانی بلندمدت ۳۲.۷ درصد کسری تأمین بارش در سال آبی دارد، افزود: در واقع قزوین از نظر کسری تأمین بارش در سال آبی جاری صدرنشین بین همه استان‌هاست و در مقایسه با معدل کشوری تأمین بارش در کشور که ۱۱.۳ درصد کسری بارش را نشان می‌دهد، قزوین ۲۱.۴ درصد بیشتر هم کسری بارش دارد.

عضو شورای سازگاری با کم‌آبی استان قزوین ادامه داد: طبق نمودار یادشده دو استان سیستان و بلوچستان و یزد بهترین وضعیت تأمین بارش نسبت به وضعیت بلندمدت در بین همه استان‌ها دارند که به ترتیب ۴۳.۹ و ۳۲.۳ درصد بیشتر از میانگین بلندمدت تأمین بارش در سال آبی جاری داشته‌اند.

شیخ‌الملوکی اضافه کرد: از ابتدای سال آبی یا زراعی جاری یعنی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تاکنون ۱۴۸.۴ میلی‌متر بارندگی در استان قزوین داشتیم که ۴۸.۳ میلی‌متر از بارش مورد نیاز در سال آبی کامل را تأمین کرده است.

وی تاکید کرد: میزان بارش استان قزوین در یک سال آبی کامل به صورت میانگین ۳۰۷.۱ میلی‌متر است و با وجود زمان اندکی تا پایان سال زراعی جاری پیش رو داریم و فصل پربارش را هم پشت سر گذاشتیم، وضعیت مناسبی در تأمین بارش نداریم.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین با بیان اینکه در حوزه آب‌های زیرزمینی، زیرسطحی، سدها و در کل منابع آبی وضعیت خوبی نداریم، گفت: به همین خاطر جهاد کشاورزی امسال الگوی کشت خود را عوض و به کشاورزان ابلاغ کرده و برای نمونه کشت خربزه و هندوانه در مناطقی مانند بویین‌زهرا را ممنوع کرده است و در صورت کاشت این محصولات جرم اتفاق افتاده و قوه قضائیه به موضوع ورود می‌کند.

کد خبر 748404

دیگر خبرها

  • خودروی سواری در تصادف با میکسر مچاله شد
  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا
  • حواله خودروی جانبازان هم‌قیمت خانه در نیاوران
  • (تصاویر) آزمایش اولین رنج روور برقی در دمای ۴۰- درجه قطب شمال