Web Analytics Made Easy - Statcounter





به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرتضی مدنی مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد بر اهمیت تعامل مطلوب دستگاه‌های نظارتی با فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بعد از امنیت، شاخص‌ترین اولویت کشور، اقتصاد است. نگرش‌ها باید در جهت باور به این مسئله، اصلاح شود و زمینه برای فعالیت‌های اقتصادی موثر، فراهم گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: شاید برخورد‌های قضایی و رویکرد‌های پلیسی در کوتاه‌مدت موثر واقع شود و بخش‌هایی مثل بازار را برای مقطعی سامان دهد، اما در درازمدت استمرار این رویه، کارآمدی نخواهد داشت و باید بر اصل آموزش، اطلاع‌رسانی، اصلاح‌گری در سیاست گذاری‌ها و شفاف‌سازی حرکت کنیم. هر میزان که رویه‌های ما تسهیل شده و روان‌تر باشند؛ زمینه و انگیزه برای بروز تخلفات کمتر خواهد بود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی به جنگ اقتصادی دشمن و اثرات آن بر معیشت مردم اشاره کرد و ادامه داد: تنها درک شرایط و تلاش برای گره‌گشایی از مشکلات به جای مانع‌سازی و بهانه جویی، می‌تواند ما را از چنگ این فشار‌ها رها سازد. شرایط برای همکاران ما هم دشوار بوده، چون گاه گرفتار مصوبات و ابلاغیه‌هایی می‌شویم که چاره‌ای جز اجرای آن‌ها نداریم، اما اثراتش را نیز بر اقتصاد مطلوب نمی‌دانیم.

مدنی بیان کرد: اگر در شرایط عادی قرار داشتیم و اینچنین با چالش‌های اقتصادی دست به گریبان نشده بودیم، ضرورت داشت تا نظارت‌ها و سخت گیری‌ها دوچندان باشد، چون یارانه‌هایی که به بعضی بخش‌ها تعلق می‌گیرد، هزینه تمام شده تولید را دستخوش تغییر می‌کند، اما در این بزنگاه خاص و نظر به فشار‌های مضاعفی که بر بخش تولید وارد می‌آید؛ باید سمت و سوی تعامل و تعادل رعایت شود و مسیر قانو‌ن‌گذاری و صدور بخشنامه‌ها نیز بر تسهیل گری حداکثری تاکید داشته باشد.

او با بیان اینکه، اگر یارانه‌های ما به شایستگی مدیریت شود و به دست مصرف کننده واقعی برسد، بسیاری از پرونده‌های اقتصادی ناشی از رانت و فساد شکل نخواهد گرفت، تصریح کرد: تلاش داریم تا در چهارچوب هم افزایی و همکاری موثر، مجری خوبی برای قانون باشیم، اما توامان می‌کوشیم که تا حد امکان کار به تشکیل پرونده و برخورد‌های قانونی نکشد، در عین حال از تشکل‌های شاخصی همچون اتاق مشهد درخواست داریم که در این مسیر به ما کمک و یاری برسانند.

این مقام مسئول با انتقاد از رویه‌هایی که مزد سوداگری را شیرین‌تر از تولید کرده است، تاکید کرد: متاسفانه شاهدیم که از فاز تولید تا مرحله‌ای که کالا به مصرف‌کننده می‌رسد، چند دست میان دلالان و واسطه‌ها می‌چرخد و بهای آن مضاعف می‌شود. سود این وضع به جیب دلالی می‌رود که تورم خلق می‌کند، سود می‌برد و مالیات و دیگر حقوق دولتی را پرداخت نمی‌کند. اصلاح مرحله تولید تا عرضه می‌تواند به تغییر این روند و حذف واسطه‌ها، کمک شایانی کند.

مدنی اظهار کرد: عدم درج قیمت بر روی کالا، در شرایط عادی و با این نگاه که بازار برای محصولات مشابه جنبه رقابتی پیدا کند، امر درستی است، اما در وضعیت موجود که نوسان قیمت اجناس و گرانی‌های بی ضابطه را شاهدیم، درج قیمت به شفاف سازی و کنترل بهتر بازار منجر خواهد شد.

او با اشاره به تحمیل بعضی شرایط به تولیدکننده، از سوی بخش عرضه، به جهت قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی، افزود: تاکید ما بر واقعی بودن قیمت‌ها درج شده است و باید مسیر این جنس سوداگری‌ها متوقف شود. توامان کیفیت و وزن محصولات نیز در این شرایط برای ما حائز اهمیت بوده و بر آن نظارت جدی داریم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، بعضی کمبود‌ها در بازار را ناشی از رویکرد‌های سوداگرانه‌ای دانست که با هدف افزایش قیمت صورت می‌گیرند و ادامه داد: اگر ساماندهی درستی انجام بگیرد و در مرحله قیمت‌گذاری، رضایت تولیدکنندگان هر بخش جلب شود، دیگر شاهد نایاب شدن کالا‌هایی نظیر مرغ، روغن و سیمان نخواهیم بود آن هم در حالی که سطح تولید کفاف نیاز بازار را می‌کند.

مدنی قوانینی همچون بهبود مستمر محیط کسب و کار و رفع موانع تولید را دارای نگاه مترقی دانست و بیان کرد: جایگاهی که امروز محیط کسب و کار ما در شاخص‌های جهانی این حوزه دارد، شایسته ظرفیت‌های کشورمان نیست و باید در جهت اصلاح رویه‌های موثر بر رتبه ما در شاخص جهانی محیط کسب و کار، گام برداریم.


انتهای پیام//ف. ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رانت خواری رانت اقتصادی فساد مالی تعزیرات حکومتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۲۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است

سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به عدم اصلاح ارزش پایه گمرکی توسط گمرک ناچارا هرکیلو شیرخشک را در بازارهای جهانی ۲ دلار عرضه می‌کنیم، درحالیکه با نرخ ۲.۶۵ دلار باید به سامانه نیما برگردانیم.

به گفته او، رفع تعهد ارزی صادرات در برابر واردات محدود شده است به طوریکه صادرات حتما در قبال واردات کالاهای کشاورزی باید باشد که دست تولیدکننده شیرخشک بسته است که همین امر منجر به رکود بازار شده است.

سلیمی با اظهار نگرانی نسبت به افزایش قیمت شیرخام افزود: اگر قیمت شیرخام افزایش غیر متعارفی داشته باشد، بدون تردید صادرات شیرخشک و کره دچار مشکل می‌شود و شیرخام تولیدی بدلیل عدم جذب توسط کارخانجات جذب نخواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن شیرخشک ادامه داد: با افزایش قیمت شیرخام، سرانه مصرف داخل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، از این رو انتظار می‌رود که تصمیم منطقی در خصوص اصلاح قیمت صورت بگیرد.

او با بیان اینکه سالانه ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود، افزود: بنابر آمار ماهانه ۱۸ هزارتن شیرخشک در کشور تولید می‌شود که با ورود به فصل گرما درصدی از تولید کاهش می‌یابد و مجدد در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد.

سلیمی با بیان اینکه سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزارتن شیرخشک در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با احتساب مصرف داخل، مابقی شیرخشک تولیدی باید به بازارهای هدف صادر شود که متاسفانه در بحث اصلاح ارزش پایه گمرکی به رغم موافقت وزارت جهاد، تاکنون گمرک اصلاح نکرده است که در صورت تسهیل با نگرانی کمتری به سمت افزایش قیمت شیرخام می‌رویم.

او از دپوی ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات خبر داد و گفت: با اصلاح ارزش پایه گمرکی، میزان دپوی شیرخشک در کارخانجات کاهش می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی/جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی
  • هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ؛ برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ 
  • اعلام آماده‌باش در مناطق نفت‌خیز جنوب برای آب‌گرفتگی‌های احتمالی
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • آخرین مهلت استفاده از کلابرگ
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود