Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@07:35:11 GMT

شهردار شیراز: در شهرداری دنبال کار سیاسی نبودم

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۳۲۳۸

شهردار شیراز: در شهرداری دنبال کار سیاسی نبودم

گروه استان‌ها – شهردار شیراز در واکنش به برخی از اظهارات مطرح شده گفت: شهرداری جای سیاسی کاری نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز، حیدر اسکندرپور عصر امروز در نشست‌خبری ضمن اشاره به اخبار منعکس شده در رسانه‌ها مبنی بر اختلاف نظر بین وی و شهردار سابق و رئیس کنونی مجمع نمایندگان استان فارس اظهار داشت: شهرداری جای سیاسی کاری نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این 3 سال و نیم تلاش کردم وارد فضای بحث و جدل‌ نشوم و جایگاه شهرداری را از تاثیرگذاری جناح‌های سیاسی دور کرده و در جایگاه شهرداری به شهروندان خدمت کنم.

وی در پاسخ به کسانی که شهردار را فردی سیاسی می‌دانند، گفت: بنده معتقدم مدیری که در کلان‌شهر مدیریت می‌کند باید درک و برداشتی از مسائل فرهنگی، عمرانی و سیاسی داشته باشد تا به شناختی کلی از مسائل برسد. برخی می‌گویند ما سیاسی نیستیم؛ اما مگر می‌شود کسی که سیاسی نباشد نماینده مجلس شود؟

شهردار شیراز با اشاره به اینکه مجلس به عنوان یکی از قوای سه‌گانه کشور مرکز سیاست‌گذاری و تبلور سیاست یک کشور است افزود: مگر می‌شود خود را در لیستی سیاسی به مردم معرفی کنیم و بعد اعلام کنیم که من سیاسی نیستم؟ مهم این است که ما در شهرداری به دنبال کار سیاسی نبوده و به نفع گروهی خاص نباشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در دوره مدیریت وی طی سال‌های 97 و 98 حدود 97 درصد از کل بودجه عمرانی شهرداری شیراز به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص یافت خاطر نشان کرد: ما تنها در سال 99 فرصت پیدا کردیم که پروژه‌های جدید تعریف کنیم.

2100 میلیارد تومان به خط 2 مترو تزریق مالی کردیم 

این مدیر ارشد شهری با اشاره به اینکه در خط 1 مترو از 20 ایستگاه، 7 ایستگاه در دوره جدید کار آن انجام شده و افتتاح شد افزود: خط 2 مترو را به عنوان پروژه‌های بزرگ دنیال کردیم و هرکدام از ایستگاه‌های امام حسین، دولت، عدالت، قهرمانان، امیرکبیر و غیره مستقلا در حال اجرا است که فقط حجم عملیات انجام شده در همین کارگاه‌ها به اندازه کار چندین دستگاه اجرایی است.

اسکندرپور افزود: در خط دو مترو 2 هزار و 100 میلیارد تومان تزریق مالی داشته‌ایم و اگر اوراق مشارکت زودتر به حساب ما می‌نشست چه بسا این پروژه بسیار سریعتر پیش می‌رفت و اکنون نیز حفاری خط 2 رکورد زدیم و حرکتی جهادی کردیم و بخش اعظم خط ریل‌گذاری شده و مقداری از کار از جمله تجهیز واگن باقی مانده است.

او اظهار کرد: در سال 91 سهم حمل و نقل عمومی از بودجه 3.6 دهم درصد، در سال 92 (3.8 درصد)، در سال 93 (11 درصد)، در سال 94 (8.4 درصد)، در سال 95 ( 11.45 درد)، در سال 96 (6.8 درصد)، در سال 97 (8.2 درصد)، سال 98 (17.8 درصد) و در سال 99 (13.83 درصد) بوده است که بیشترین سهم را در سال 99 از بودجه داشتیم.

سرمایه‌گذاری 3 میلیارد تومانی شهرداری شیراز در ساخت یک فیلم؛ چرا هنرمندان بومی دیده نمی‌شوند؟حمایت صنایع استان فارس از ورزش؛ یک ریال از شهرداری شیراز برای ورزش حرفه‌ای هزینه نمی‌شود

شهردار شیراز همچنین به حوزه حمل و نقل عمومی پرداخت و ابتدا بیان کرد: در این حوزه در سال 91 سهم حمل و نقل عمومی از بودجه 3.6 درصد بود که این رقم در سال‌های بعد به ترتیب به 3.8 درصد، 11 درصد، 8.4 درصد، 11.45 درصد، 6.8 درصد، 8.2 درصد، 17.8 درصد و نهایتا در سال 99 به عدد13.81 رسید که به نوعی گویای این است که در دوسال آخر مدیریت ما بیشترین سهم بودجه را به حمل و نقل عمومی اختصاص داده‌ایم.

اسکندرپور تشریح کرد: در بخش پروژه های عمرانی بزرگ مقیاس نیز در سال 99  حدود 10 پروژه بزرگ مقیاس و عظیم را افتتاح کردیم. شیراز را با 4174 میلیاردتومان بدهی تحویل گرفته و با 5500 میلیارد تومان تحویل می‌دهیم.

وی وضعیت بدهی‎‌های شهرداری نیز گفت: بدهی یک شهر امری مخفی که بشود آن را کتمان کرد نیست و در تحول و تحول شهرداری و شورا حسابرسی کامل و صورت وضعیت مشخص کلیه درامدها و بدهی شهرداری به شورا ارائه خواهد شد؛ بر اساس اسناد بررسی شده در سال 96 بدهی شهرداری مبلغ 4174 میلیارد تومان بوده که 1008 میلیارد تومان آن به بانک بابت تسهیلات بانکی دریافتی، 1567 میلیارد تومان آن به پیمانکاران و 1599 آن بابت اوراق مشارکت بوده که البته اگر این مبالغ را با دلار3.5 هزارتومانی آن زمان محاسبه کنید به این نتیجه می‌رسید که شهرداری در عمل و با وجود وضعیت کرونا و کاهش درامدهای خود و با وجود نوسانات بازار ارز و افزایش مصالح و هزینه های خود شاهکار کرده است.

اسکندرپور در ادامه توضیح داد: این بدهی‌ها اکنون به این صورت تغییر یافته که با وجود اینکه مبلغ 513 میلیارد تومان از بدهی خود به بانک را پرداخت کردیم  اما کماکان 2600 میلیارد تومان به بانک بدهی داریم که البته 1000 میلیارد تومان آن سود تسهیلاتی است که از بانک دریافت کردیم.

شهر در وضعیت مالی مناسبی تحویل مدیریت بعدی می‌شود 

وی افزود: 1200 میلیاردتومان به پیمانکاران و 1700 میلیارد تومان نیز بابت اوراق مشارکت بدهی داریم که فقط در یک قلم برای تکمیل خط دو مترو اوراق مشارکت به میزان 500 میلیاردتومان وسپس 600 میلیاردتومان منتشر کردیم و به طور خلاصه باید گفت: شیراز را با 4174 میلیاردتومان بدهی تحویل گرفته و با 5500 میلیارد تومان تحویل می‌دهیم که اگر مابه التفاوت این دو را درآورده و با دلار 3.5 هزارتومانی محاسبه کنیم به عدد 220 میلیون بدهی می‌رسیم.

وی البته با قدردانی از شهرداری و شورای شهر دوره چهارم و دوره‌های قبل از آن به شهروندان قول داد که شهردر ترازمالی خوبی است و شهرداری در وضعیت فعلی به خوبی از پس اداره شهر بر می‌آید و پروژه‌ها با قدرت پیش خواهند رفت.

وی درادامه به بیان برخی تحولاتی که مدیریت شهری کنونی در شیراز ایجاد کرده پرداخت و افزود: با استقرار شهرداری الکترونیک گامی بزرگ در توسعه متوازن شیراز برداشتیم که فقط در یک مورد پاسخ به استعلام‌های مسکونی با الکترونیکی شدن کاهش زمان آن به 48 ساعت، گامی بزرگ در کاهش مراجعات مردمی به شهرداری بوده و 56 درصد کل مراجعات شهرداری مربوط به این امر بود که اکنون به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

 احیاء بافت تاریخی معادل 40 سال اقدامات گذشته بود 

شهردار کلان شهر شیراز در ادامه  با اشاره به اینکه در حوزه باغات شیراز در سالهای گذشته کمترین تغییر کاربری را به ویژه در حوزه باغات گروه 1 داشتیم به اقدامات شهرداری در بافت تاریخی اشاره کرد و افزود اقداماتی که در این چند سال اخیر در بافت تاریخی فرهنگی شیراز صورت گرفته بی نظیربوده و معادل کل اقدامات صورت گرفته در 40 سال گذشته بوده و توانستیم این محدوده شهری را که مامن بزهکاران و مملو از آسیب‌های اجتماعی بود برای مردمش زیست پذیر و برای گردشگران جذاب کنیم.

وی در پاسخ به انتقاداتی که توسط یکی از رسانه ها به سنگفرش ارم شد نیز گفت: این مساله بارها پاسخ داده شده اما بازهم عنوان می‌کنم که ارم تنهاباغ شیراز است که ثبت جهانی شده و در تمام شهرهای تاریخی جهان در فاصله نزدیک به اماکن گردشگری،  آرام‌سازی ترافیکی انجام می‌شود و طبق نظرسنجی های معتبراغلب مردم شیراز از این پروژه رضایت دارند و تمهیدات ترافیکی آن نیز در لحاظ شده است.

اسکندرپور افزود: در حوزه روابط بین‌الملل نیز در همین دوره هم عضو هیئت مدیره انجمن کلان‌شهرهای جهان و هم عضو هیئت مدیره اتحادیه شهر‌های تاریخی جهان شد و این عناوین فرصت خوبی برای ارتقای سطح تعاملات بین المللی شیراز فراهم نمود  و باعث تبادل تجربه و دانش مدیران این شهرها گردید.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه اقتصاد شهری به سمتی رفته که آپارتمان‌ها روز به روز کوچکترشده و خانواده‌ها در خانه‌ها و خودروها حبس شده‌اند افزود: تلاش  مجموعه مدیریت شهری بر این محور بود که در جهت افزایش نشاط اجتماعی و ارتقای سطح کیفی زندگی، آرام سازی خیابان‌ها به ویژه در مناطق شاخص گردشگری، تعبیه مسیرهایی برای دوچرخه سواری و پیاده روی، اختصاص محیط‌هایی برای بانوان جهت سلامت و ورزش، افزایش سطح تعاملات اجتماعی، ایمن سازی اماکن عمومی با روشنایی مناسب و احداث پارک‌های ورزش و سلامت برای استفاده تمام سنین گام برداریم.

انتهای پیام/ 424/ ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حمل و نقل عمومی میلیارد تومان شهردار شیراز اوراق مشارکت پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۳۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

به گزارش خبرنگار مهر، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ظهر پنج شنبه در دیدار با عادل مرتضایی شهردار میانه، شهرستان میانه را یکی از شهرستان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرده و افزود: شهرداری میانه همواره از پیشگامان و حامیان حوزه فرهنگ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌باشد.

بابایی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در شهرستان میانه، برنامه ریزی برای احداث و راه اندازی کتابخانه مرکزی در شهرستان میانه با همکاری و مساعدت شهردار و مسئولین شهرستان میانه را از اولویت‌های کتابخانه های عمومی استان عنوان کرد.

عادل مرتضایی شهردار میانه نیز در این در دیدار، فعالیت در حوزه فرهنگ علی الخصوص در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ارزشمند عنوان کرده و از زحمات کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی تقدیر و تشکر کرد.

مرتضایی آمادگی همه جانبه شهرداری میانه با کتابخانه های عمومی شهرستان در زمینه‌های انجام فعالیت‌های فرهنگی و تأمین جوایز مسابقات فرهنگی را اعلام کرد.

کد خبر 6088620

دیگر خبرها

  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • بارندگی در زارچ با ثبت کمترین خسارت
  • معرفی شهردار جدید گوراب زرمیخ
  • گل‌گهر در شیراز به دنبال فرار از کابوس
  • مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • ارتباط نامعقول طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران