Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمداکبر رئیسی، رئیس اداره آموزش بندر چابهار که از محققان حوزه تاریخ و فرهنگ استان سیستان و بلوچستان و از رمان‌نویسان برجسته این خطه می‌باشد در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، ضمن توصیف ارزشمند بودن محتوای این کتاب اظهار کرد: کتاب درآمدی بر تاریخچه بندر چابهار حاوی اسناد و مدارک مربوط به پیشینه بندر چابهار و دربرگیرنده وقایع تاریخی جنوب بلوچستان و خصوصا سواحل مکران می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مراحل تحقیقاتی تدوین این کتاب با اهتمام و حمایت اداره‌ کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به انجام رسیده است افزود: نویسنده کتاب، ابن رحمان با پیشینه کار تحقیقاتی در سایر بنادر کشور؛ قدم موثری در شناسایی بندر چابهار برداشته است که گامی ارزشمند در پرداختن به فرهنگ سرزمینی بندر چابهار، خطه بلوچستان و سواحل مکران قلمداد می‌شود.

کتاب "درآمدی بر تاریخچه بندر چابهار" در هفتم اسفند سال ۹۷ و در حاشیه مراسم "همایش روز چابهار" توسط نویسنده کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بندرچابهار بنادر و دریانوردی بندر چابهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۴۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا

ایسنا/سیستان و بلوچستان سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: بارندگی‌ها و آب حاصل از باران شرایط را برای زیست پشه‌های آنوفل و بیماری مالاریا در بلوچستان فراهم کرده بنابراین سیل زدگان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند.

ایرج ضاربان امروز در بازدید از مناطق سیل زده چابهار اظهار کرد: مبارزه با پشه ناقل بیماری مالاریا بسیار مهم است چون مالاریا بصورت بومی سال‌ها در منطقه بلوچستان وجود داشته است.

وی افزود: پشه مالاریا در آب تخم ریزی می‌کند و تبدیل به لارو و در نهایت پشه بالغ می‌شود از این رو ماموران مراقب مالاریا و لاروکش در منطقه حضور دارند و سمپاشی‌ها برای مقابله با تکثیر پشه‌های آنوفل بالغ انجام می‌شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: از آنجایی که چابهار و دشتیاری با کشور پاکستان هم مرز هستند، بیمارانی که از پاکستان می‌آیند اگر در معرض گزش این پشه‌ها قرار بگیرند آلوده می‌شوند و می‌توانند بیماری مالاریا را از طریق گزش به انسان سالم منتقل کنند در واقع پشه باعث انتقال بیماری مالاریا می‌شود.

وی اظهار کرد: تیم‌های متعددی در دانشکده علوم پزشکی چابهار داریم و همکاران ما برای کاهش شیوع بیماری مالاریا پای کار هستند.

ضاربان افزود: باید اقداماتی در جهت جلوگیری از افزایش پشه‌ها انجام شود و دانشکده علوم پزشکی چابهار در این راستا اقدامات جدی در دستور کار دارد.

وی افزود: افراد می‌توانند با استفاده از توری، پشه بند، وسایل سرمایشی و استفاده از مواد دورکننده پشه بر روی پوست از گزش پشه جلوگیری کنند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: پشه مالاریا در مناطق گرم و مرطوب و هوای معتدل وجود دارد و تکثیر پشه‌ها در زمان بارندگی و در آب راکد باقی مانده سرعت تکثیر بالاتری دارند که این موضوع سبب نگرانی برای مناطق سیل زده و ساکنین چادرهای اسکان موقت شده است.

وی بیان کرد: زمانی که پشه زیاد باشد سرعت شیوع بیماری‌ها بویژه بیماری مالاریا افزایش می‌یابد و باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

ضاربان خاطرنشان کرد: بیماری مالاریا هیچ واکسنی ندارد و افراد نباید در معرض گزش پشه قرار بگیرند و زمانی که بیمارانی وارد کشور می‌شوند می‌توانند به راحتی و از طریق گزش پشه بیماری مالاریا را منتقل کنند.

وی افزود: زمانی که گزش صورت می‌گیرد انگل تک یاخته از طریق خون وارد پشه می‌شود و اگر انسانی سالمی در معرض گزش پشه آلوده قرار بگیرد بیمار می‌شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار عنوان کرد: سیل زدگانی که در چادرهای اسکان موقت هستند مورد آموزش تیم‌های آموزشِ بهداشت دانشکده علوم پزشکی قرار می‌گیرند. همچنین درخواست کردیم تعدادی پشه بند و توری برایمان ارسال شود تا در مناطق آلوده و مناطق روستایی توزیع و از خطرات احتمالی بیماری مالاریا جلوگیری‌ کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا
  • ۶۶۰ هزار مسافر در بنادر شرق هرمزگان جابه‌جا شد
  • بندر امام خمینی ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی دارد
  • وعده ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده‌ ای نزدیک
  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان