علاقه مشترک اصغر فرهادی و عباس کیارستمی
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۴۳۹۱
به گزارش صدای ایران از ایسنا، فیلم «قهرمان» از اصغر فرهادی موفق به کسب جایزه بزرگ هیأت داوران از هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن شد. در تیتراژ پایانی این اثر از قطعه موسیقی «نهانخانه دل» همکاری مشترک بیژن بیژنی و کامبیز روشنروان بهره گرفته شده است که در پی کسب این جایزه توسط «قهرمان»، بیژنی پیام تبریکی را خطاب به فرهادی منتشر کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در همین راستا تصمیم گرفتیم صحبتی با بیژنی که خواننده این اثر بوده است درباره چگونگی ساخته شدن این قطعه و موسیقی فیلم داشته باشیم.
بیژن بیژنی درباره چگونگی شکل گرفتن اثر «نهانخانه دل» در سال ۶۹ بیان کرد: پیش از اینکه همکاریای بین من و آقای روشن روان شکل بگیرد، همیشه به موسیقی ایشان علاقهمند بودم. پس از نخستین پروژهای که با ارسلان کامکار در آلبوم «افسانه سرزمین پدری» داشتم، اثر را به استاد روشن روان تقدیم کردم. از آنجایی که به نوع موسیقی ایشان علاقه داشتم، مشتاق بودم که همکاری مشترکی داشته باشیم. پس از اینکه استاد روشن روان «افسانه سرزمین پدری» را گوش کردند، صدای من مورد پسند ایشان قرار گرفت و تصمیم به همکاری گرفتیم که در پایان به تولید این اثر منجر شد. استاد روشن روان موسیقی درخشانی برای این اثر ساخته که در آن زمان تا به امروز بسیار بازتاب داشته است. این اثر جزو کارهای خوبی است که در حافظه شنیداری مردم مانده و برای آنها بسیار محبوب است.
این خواننده درباره اینکه چگونه شد که فرهادی اثر «نهانخانه دل» را برای تیتراژ پایانی فیلمش برگزید، گفت: جناب فرهادی این اثر را در آن سالها گوش کرده بود و همانطور که خود ایشان گفتهاند این کار از جمله آثار موسیقی مورد علاقهشان بوده است. البته آقای کیارستمی نیز بارها به من گفته بود که علاقه زیادی به این اثر داشته است. من هنوز فیلم را ندیدهام ولی آقای فرهادی از انتخاب این اثر برای تیتراژ پایانی فیلم خود بسیار خرسند بود.
او درباره استفاده از آثار موسیقی قدیمی در فیلمها میگوید: خیلی از کارگردانهای ایرانی فیلمی را میسازند و برای موسیقی آن، از اثری که قبلا ساخته شده و با فیلم آنها همخوانی دارد استفاده میکنند. مثلا آقای کیارستمی در فیلم «خانه دوست کجاست؟» از موسیقی امین الله حسین که ملیت ایرانی فرانسوی دارد، استفاده کرد؛ در حالی که امین الله حسین این موسیقی را برای فیلم آقای کیارستمی نساخته بود.
بیژن بیژنی
این موضوع را با بیژن بیژنی مطرح میکنیم که خیلی وقتها فیلمهای ایرانی از داشتن موسیقی که مختص به آنها باشد، مبرا هستند؛ توضیح میدهد: آقای کیارستمی اینگونه بود و زمانی که کارش خیلی دیده شد و مورد توجه قرار گرفت اکثر آثارش موسیقی نداشتند. البته خیلی از کارگردانها اینگونه عمل میکنند. مثلا فیلم «جدایی نادر از سیمین» هم موسیقی فیلم خاصی برایش ساخته نشده و موسیقی آن در این حد است که سیمین در حال خروج خانه است و تنها چیزی که با خود میبرد، کاستی از استاد شجریان است که همزمان با این سکانس صدای استاد پخش میشود. این امر، هم دلبستگی کارگردان به شجریان را نشان می دهد و هم اینکه ادای احترامی است به او.
او ادامه میدهد: گاهی ممکن است در فیلم به موسیقی نیازی نباشد ولی در بعضی مواقع موسیقی به گونهای به کار جان میدهد که شاید اثرگذاری آن از دیالوگها نیز بالاتر رود. مثلا فردی مانند جان ویلیامز، انقدر آثار موسیقی فیلم او قوی است که خود من حتی اگر فیلم را ندیده باشم موسیقی آن را گوش میدهم. ولی در آثار ایرانی به خصوص سریالها، خوانندهها برای تیتراژ آنها میخوانند که این امر به یک مارکت تبدیل شده و در نهایت ویژگی یک اثر موسیقیایی را ندارد.
منبع: صدای ایران
کلیدواژه: اصغر فرهادی عباس کیارستمی آقای کیارستمی بیژن بیژنی روشن روان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۴۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی فرهادی، سخنگوی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا مبنیبر اینکه برنامه آموزش و پرورش برای عدم هدایت تحصیلی دانشآموزان چیست، اظهار کرد: هدایت تحصیلی دانشآموزان یکی از ظریفترین و مینیاتوریترین اقدامات است که باید در آموزش و پرورش صورت بگیرد.
وی افزود: این کار در مقطع متوسطه اول با بهرهگیری از توان مشاوره دقیق روانشناختی و تحصیلی در مدرسه انجام شود و به نیروهای کیفیتبخشی و مشاور در مدرسه وابستگی دارد. فرهادی ادامه داد: زمانیکه یک انحراف در آمار میبینیم؛ در بخشهای نرمافزاری و فکری دچار خطا هستیم و در امکانات مشکلی وجود ندارد. در دبیرستانها امکاناتی که رشتههای دیگر و دانشآموزان تحربی دارند، دانشآموزان ریاضی نیز بهرهمند هستند.
انتخاب رشته تحصیلی ناظر بر بازار اشتغال است
سخنگوی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نکته دوم ناظر بر بازار اشتغال است و نوع اطلاعرسانی برای مشاغل در کشور و تحقیقات صورت میگیرد. نهادهایی که در آموزش و پرورش همکار هستند و در سند تحول برای آنها وظیفهای تعیین شده، مراقب باشند که خلاف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام نکنند و تبلیغات کاذب شکل بگیرد.
در میان فارغالتحصیلان هنرستانی کمترین بیکاری را داریم
وی با اشاره به برنامه ششم و هفتم توسعه، اضافه کرد: در این برنامه قرار است دانشآموزان در رشتههای فنیحرفهای و کاردانش با یک ضریب بالای پنجاه درصد هدایت شوند و در میان فارغالتحصیلان هنرستانی کمترین بیکاری را داریم؛ به عبارت دیگر، بیکار نداریم، زیرا دانشآموزان مهارت دارند.
فرهادی ادامه داد: بسیاری از دختران در رشتههای کامپیوتر و طراحی و دوخت، هنری و صنایع دستی نهتنها بیکار نداریم، بلکه با افزایش بیشتر تقاضا در حرفه آموزشدیده روبرو هستند.
هنرستانها برای همه رشتهها الگو موفقی هستند
سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه هنرستانها برای نهتنها برای رشتههای ریاضی بلکه برای هنرستانها الگوی موفقی است و باید به آنها مشاوره دقیقی ارائه دهیم، ابراز کرد: برای رشته ریاضی در آموزش و پرورش وظیفه مشاوره دقیق ارائه دهیم که ناظر بر استعدادهای خدادادی و علایق است تا در این رشته تحصیل کنند.
وی در پایان افزود: رشته بنده ریاضی و فیزیک است و معتقد هستم مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است و باید این موضوع با جدیت دنبال شود.
انتهای پیام/