Web Analytics Made Easy - Statcounter

او گفته است برخی عوامل در جبهه اصلاحات نفوذ کرده بودند تا با ایجاد انشقاق به اصلاحات لطمه وارد کنند و بیان کرده که خاتمی تمایل به موضع‌گیری انتخاباتی نداشت اما به‌ دلیل فشارهای برخی نیروها در شرایطی قرار گرفت که به‌طور مستقیم از لیست شوراها و به‌طور غیرمستقیم از عبدالناصر همتی حمایت کرد.

صوفی: گروهی که خاتمی را تحت فشار قرار دادند، نفوذی بودند

صوفی در بخشی از این گفت‌وگو گفته است: «فشارهای بسیاری به آقای خاتمی وارد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه می‌دانستیم که آقایان مهرعلیزاده و همتی رأی نمی‌آورند، اما فردای مشخص‌شدن نتایج بررسی صلاحیت‌ها عده‌ای آمدند و صریحا گفتند باید از همتی حمایت کنیم و وقتی با نظرات مخالف روبه‌رو شدند با برخوردی به‌شدت خشن و غیردموکراتیک بر نظر خود اصرار کردند؛ تا آنجا که آن‌قدر فضای بدی ایجاد شد که روز بعد از انتخابات آقای علوی‌تبار از ادامه عضویت در نهاد اجماع‌ساز انصراف داد و خانم منصوری که سخنگوی جبهه بود نیز بیرون رفت. همان‌ها پیش آقای خاتمی هم رفتند و اصرار شدید که باید از همتی حمایت کنید و یک لیست شورای شهر هم آوردند که ما اصلاح‌طلبیم و می‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم و لیست هم داریم. در واقع با پوششی دموکراتیک به هر شکلی آقای خاتمی را تحت فشار قرار دادند تا در نهایت در جلسه‌ای او گفت مردم به نامزدهای شوراها رأی بدهند و در همان‌جا هم تلویحا گفت در انتخابات ریاست‌جمهوری به نامزد اصلاح‌طلبان رأی دهید. این گروه که آقای خاتمی را تحت فشار قرار دادند و در نهاد اجماع‌ساز هم باعث تنش‌های بسیاری شدند، به‌شدت مشکوک بودند و من تصور می‌کنم نفوذی‌هایی بودند با رسالت ایجاد انشقاق در میان اصلاح‌طلبان و در نهایت واردکردن ضربه‌ای سنگین به جبهه اصلاحات. کارگزاران سازندگی می‌تواند یکی از آنها نیروها باشد، اما کارگزاران آن‌قدر تنش ایجاد نکرد که بعضی از افراد به‌ظاهر اصلاح‌طلب که من نامی از آنها نمی‌برم».

امام: نفوذ در اصلاحات و فشار  بر خاتمی را تکذیب می‌کنم

حالا جواد امام، در پاسخ به سخنان اخیر صوفی به «شرق» گفت: «عده‌ای از آقای همتی حمایت کردند و تلاش کردند او رأی بیاورد. هرچند او مورد تأیید جبهه اصلاحات ایران نبود و اکثریت اعضای جبهه از او حمایت نکردند، اما به‌هرحال برخی به این تشخیص رسیده بودند که باید از آقای همتی حمایت کنند. این شرایط اصلا به معنای ایجاد فضایی غیردموکراتیک نیست یا این‌طور نبوده که برخی برخوردی خشن داشته باشند که اگر چنین بود باید تنشی به وجود می‌آمد. من به‌عنوان یک عضو این تشکیلات به‌هیچ‌وجه شاهد چنین برخوردهایی نبودم و کاملا وجود برخوردهای خشن و غیردموکراتیک را رد می‌کنم و اگر آقای صوفی مصداقی در ذهن دارند به‌صورت روشن بیان کنند».

او درباره این موضوع که خاتمی زیر فشار شدید برخی نیروها از لیست شوراهای اصلاح‌طلبان حمایت کرد، گفت: «افرادی که در لیست حضور داشتند، با آقای خاتمی دیدار داشتند و از ایشان درخواست کردند که از لیست حمایت کنید و به‌هیچ‌وجه این‌طور نبود که برخی با برنامه‌ای از پیش طراحی‌شده آقای خاتمی را تحت فشار قرار داده باشند. آقای خاتمی به احترام جوانانی که امید به سیاست‌ورزی دموکراتیک داشتند و در انتخابات شوراها نامزد شده بودند، دستخط کوتاهی داد تا از آنها حمایت کرده باشد؛ در واقع آقای خاتمی به‌نوعی آنها را تشویق کرد، وگرنه همه ما از قبل می‌دانستیم که انتخابات ۱۴۰۰ میدان اصلاح‌طلبان نیست و اکثریت مردم هم اقبالی به انتخابات نشان نمی‌دهند. بنابراین این ادعا را هم که آقای خاتمی تحت فشار بوده است، نادرست می‌دانم».

امام درباره نقش‌آفرینی کارگزاران در نهاد اجماع‌ساز نیز بیان کرد: «گفته می‌شود کارگزاران به‌نوعی باعث انشقاق شد. اولا خوشبختانه هیچ انشقاقی ایجاد نشد. ثانیا کارگزاران به تشخیص خودش عمل کرد. آقای همتی سابقا عضو حزب کارگزاران بوده است و برخی اعضای کارگزاران از روز نخست در ستاد انتخاباتی آقای همتی حضور داشتند؛ اما این حزب تا قبل از مصوبه جبهه اصلاحات مبنی بر عدم حمایت از هریک از نامزدها رسما اعلام نکرده بود که می‌خواهد از آقای همتی حمایت کند. وقتی هم که جبهه مصوبه خود را اعلام کرد، حزب کارگزاران پشت سر آقای همتی ایستاد. گفته می‌شد کارگزاران نامزد پنهان دارد که پنهان هم نبود و اصلا نامزد پنهان معنی ندارد؛ زیرا نامزدها و حمایت از آنها باید روشن باشد. دو روز مانده به انتخابات هم جبهه اصلاحات اعلام کرد احزاب اگر تمایل دارند می‌توانند از نامزد مدنظر خود حمایت کنند که چنین هم شد».

او در پایان درباره ادعای نفوذ در اصلاحات هم گفت: «من عبارت نفوذ در جبهه اصلاحات را مناسب نمی‌دانم و آن را کاملا تکذیب می‌کنم. اتفاقی که در این دوره از انتخابات در جبهه اصلاحات رخ داد، اصلا عجیب نبود که بگوییم ماحصل نفوذ برخی بوده است. عده‌ای با توجه به آنکه ۹ نامزد اصلاحات ردصلاحیت شدند و شش نفر هم به دلیل شرایطی که ایجاد شده بود، ثبت‌نام نکردند و البته با علم بر اینکه مردم تمایل به شرکت در انتخابات ندارند، نظرشان این بود که نباید در انتخابات از نامزدی حمایت کرد؛ زیرا برای اصلاح‌طلبان نامزدی باقی نمانده است و در مقابل برخی می‌گفتند باید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کنیم. به‌هرحال آنها هم نگاه خود را داشتند و اصلا وجود چنین تفاوت دیدگاه‌هایی به معنای نفوذ در جبهه اصلاحات نیست».

2727

کد خبر 1536566

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سید محمد خاتمی اصلاح طلبان جبهه اصلاحات اصلاح طلبان همتی حمایت آقای خاتمی آقای همتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۴۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ۴ حزب برای دور دوم انتخابات مجلس

سخنگوی حزب ندای ایرانیان از آماده شدن ۳ حزب اصلاح‌طلب به همراه حزب اعتدال و توسعه برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش مشرق، سعید نورمحمدی درباره رویکرد حزب ندای ایرانیان برای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهارکرد: در انتخابات دور اول که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد، حزب ندای ایرانیان در برخی حوزه‌ها وارد انتخابات شد و از کاندیداهای همفکر خود حمایت کرد.

وی ادامه داد: سه حزب کارگزاران سازندگی، اعتمادملی و اعتدال و توسعه احزابی بودند که همین سیاست حزب ندای ایرانیان را در پیش گرفتند و به همین دلیل هماهنگی‌هایی میان این احزاب طراحی شد و با هماهنگی کامل در برخی حوزه‌ها از کاندیداهایی حمایت کردیم که نتیجه انتخابات برای این ۴ حزب قابل قبول بود و به تشکیل یک فراکسیون تاثیرگذار و اقلیت به نتیجه رسید.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در برخی از حوزه‌های انتخابیه مانند قائم‌شهر و خرم آباد انتخابات به دور دوم رفت و کاندیداهای مورد حمایت این ۴ حزب باید در دور دوم به رقابت با رقبا بپردازند. حزب ندای ایرانیان برای حمایت از کاندیداهای مورد حمایت که به دور دوم رفته اند، آماده شده و با تمام توان تلاش می‌کنیم که این نامزدها پیروز شوند. علاوه بر کاندیداها که در دور اول نیز از آنها حمایت کرده بودیم، در برخی حوزه‌ها، برخی چهره‌های مستقل با کاندیداهای اصولگرا به دور دوم رفته‌اند که در لیست اولیه ۴ حزب نبودند. در جلسات مشورتی که بین ستادهای انتخاباتی ۴ حزب در سال جاری برگزار شد، مقرر شد از این افراد مستقل که انگیزه حضور در فراکسیون اقلیت تشکیل شده را دارند، حمایت شود.

نورمحمدی ادامه داد: حال که فراکسیون اقلیت شکل گرفته است، وظیفه خود می‌دانیم در دور دوم تعداد دیگری از نمایندگان همسو با این فراکسیون را وارد مجلس کنیم. در جلسه‌ای که با برخی از نمایندگان منتخب از جمله آقای پزشکیان و نوری قزلجه داشتیم، از آنها خواستیم در ایام تبلیغات انتخابات با ما همراهی کنند و به نفع کاندیداهای مستقل وارد انتخابات شوند و از آن‌ها حمایت کنند که این پیشنهاد مورد حمایت این دوستان قرار گرفت.

وی در پایان گفت: لیست مورد حزب ندای ایرانیان در بیش از ۱۵ حوزه به زودی منتشر خواهد شد و این حزب با تمام توان از کاندیداهای مستقل و کسانی که ما آنها را حمایت خواهیم کرد. متاسفانه در شهر تهران هیچ کاندیدایی برای حمایت باقی نمانده و تمرکز حزب ندای ایرانیان در سایر حوزه ها بر تقویت فراکسیون اقلیت خواهد بود.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • مجری صداوسیما: اصلاح طلبی نطفه‌اش حرام است و اصولگرایی لقمه‌اش!
  • کارگران سربازان بی‌ادعای جبهه اقتصادی‌اند
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • رهبر انقلاب: باید فشار به رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند (فیلم)
  • شانا و جبهه پایداری در جستجوی ۳ کاندیدا /لیست مشترک قطعی شد؟
  • آمادگی ۴ حزب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • فشار دولت اوکراین به مسلمانان برای سکوت در نسل‌کشی غزه + سند
  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • لیست مشترک جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات+ جزئیات
  • پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات