Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:45:29 GMT

صلح افغانستان، توافق گفت وگو برای ادامه گفت وگو

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۶۹۱۴

صلح افغانستان، توافق گفت وگو برای ادامه گفت وگو

به گزارش ایرنا، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیش از سفر به دوحه پایتخت قطر این نشست را مهم خوانده و گفته بود که این نشست برای آینده افغانستان و پیشرفت صلح بسیار مهم است.

نشست دوحه بیشتر از یک سال ادامه دارد و تمام دستاورد این نشست‌ها تاکنون گفت وگو برای گفت وگو بوده است و هر دو طرف هر نشستی را که برگزار می کنند در پایان آن به توافق می رسند که نشست بعدی را نیز برگزار کنند و تاکنون دستاورد دیگری برای مردم این کشور نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم افغانستان به سفر هیأت بلندپایه دولت به دوحه که گفته بود از اختیارات کامل برخوردار هستند، بعنوان آخرین امید برای نجات از جنگ و رسیدن به صلح نگاه می کردند اما آنچه در قطعنامه پایانی این نشست منتشر شد، حتی آتش‌بس ۴ روزه عیدقربان را نیز در متن خود ندارد.

اظهاراتی که در قطع نامه پایانی نشست دو روزه قطر جا داده اند نیز در صحنه جنگ عملی نمی شود و تنها در روی کاغذ باقی خواهند ماند.

در این قطعنامه آمده است که دو طرف در جریان جنگ از زیرساخت های افغانستان حفاظت و از وارد کردن تلفات به غیر نظامیان خودداری و در رساندن کمک به آسیب دیدگان همکاری می کنند.

اما آگاهان سیاسی در افغانستان بر این باورند که در صفوف طالبان افزون بر نیروهای افغانی خود طالبان، جنگجویانی از پاکستان، نهضت اسلامی ازبکستان و دیگر کشورهای منطقه علیه دولت می جنگند که آنها هیچ تعهد و حرف شنوی برای حفظ زیرساخت‌های افغانستان ندارند و در هر شهرستانی که رسیده اند، فقط ویرانی و کشتار ببار آورده اند.

«عبدالله نظری» یکی از این آگاهان باور دارد که شماری از نیروهای افغانی طالبان و جنگجویان خارجی که آنها را در جنگ علیه دولت یاری می کنند به هیچ چیزی باور ندارند و آنها جنون زده زیرساخت های این کشور را از بین برده و بر مردم غیر نظامی نیز رحمی ندارند.

این گفته‌ها پیش از این نیز تکرار شده بود اما تاکنون در ترتیب اثری در باره آنها داده نشده بود و طی هفته گذشته طالبان با حمله بر شهرستان مالستان در استان غزنی ۸ غیر نظامی را که مشغول کارهای کشاورزی و دامداری بودند، با شکنجه و بیرحمی کامل به قتل رساندند و ساختمان فرمانداری و یک دانشگاه خصوصی را نیز را منفجر کردند.

دیروز یکشنبه سخنگوی نیروهای امنیتی افغانستان هم در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که طالبان طی دو ماه گذشته ۲۶۰ ساختمان دولتی را منفجر کرده و صدها پروژه توسعه ای نیز به دلیل جنگ در این کشور متوقف شده است.

اما عدم پیشرفت در مذاکرات صلح که دو طرف حتی موفق نشده اند برای ۴ روز تعطیلی عید قربان در افغانستان که از امروز بعنوان روز عرفه تعطیل عمومی می باشد، آتش‌بس کنند، ناامید شده اند.

«محمدمهدی حیدری» یکی از ساکنان کابل پایتخت امروز دوشنبه به ایرنا گفت که با توجه به سخنان رئیس شورای عالی مصالحه ملی و امیدواری که برای مردم از سفر تحت ریاست خود به دوحه خلق کرده بود، و پس از انتشار اطلاعیه پایانی نشست ناامید شده و بر باور است که آنها موفق به توافقی برای پایان جنگ نخواهند شد.

به باور وی طرف های جنگ افغانستان به فکر مردم نیستند و در واقع این مردم هستند که قربانی اصلی این جنگ خانمان سوز می شوند، زندگی آنها به آتش کشیده می شود، آواره و سرگردان از یک استان به استان دیگر بدون لباس، غذا و سرپناه زیر آفتاب سوزان شکنجه می شوند.

وی باور دارد که گروه طالبان نه تنها نسبت به دور قبلی حضور خود در این کشور تغییر نکرده بلکه بدتر و خشن‌تر از هر زمان دیگر با مردم، غیر نظامیان و پیروان مذاهب دیگر در این کشور برخورد می کنند و به هیچ قانون بشری و اسلامی پابند نیستند.

اما برخی از آگاهان سیاسی افغانستان باور دارند که امید و دل بستن به توافق بین دو طرف به این زودی بجز خوش‌باوری چیزی دیگری نیست زیرا نتیجه ۴۰ سال جنگ و ویرانی را نمی شود در چند نشست حل و فصل کرد.

«فخرالدین قارزی‌زاده» مشاور سابق وزارت خارجه افغانستان می گوید که توافق بر پایان ۴۰ سال جنگ در جریان دو روز مذاکره ممکن نیست.

این روزها رسیدگی به یک مشکل کوچک خانوادگی هفته‌ها زمان می برد، بنابراین منصفانه نیست که توقع و انتظار داشته باشیم جنگی را که نزدیک به نیم قرن عمر دارد در یک یا دو نشست حل و فصل شود.

وی افزوده است که باوجود داوری‌های که در مورد مذاکرات دوحه صورت گرفته است، من نفس برگزاری این نشست و توافق‌های بدست آمده را برای آینده افغانستان مهم می‌دانم.

به گفته وی، اگر طرف‌ها برآنچه که تعهد کردند پای‌بند باقی بمانند دستِ‌کم حفاظت از تأسیسات و زیربناها، جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و  همکاری در مورد کمک‌های بشری دستاوردهای کمی نیستند. همین‌که برای نخستین‌بار سران دوطرف رو در روی هم نشستند و دیدگاه‌ها و خواست‌های خود را با هم در میان گذاشتند می‌تواند فضای اعتماد خلق کند تا در آینده‌ نزدیک با شناختی که از یکدیگر پیدا می کنند بهتر و بیشتر به مذاکره بپردازند.

به گفته قاری‌زاده، هرچند در این نشست توافقی در زمینه برقراری آتش‌بس صورت نگرفته است؛ اما  این احتمال هم وجود دارد که طالبان خارج از این مذاکرات تا پایان وقت امروز به جنگجویان خود دستور دهد در سه روز عید آتش بس را رعایت کنند.

برچسب‌ها جنگ طالبان مذاکرات صلح افغانستان تحولات افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ طالبان مذاکرات صلح افغانستان جنگ طالبان مذاکرات صلح افغانستان تحولات افغانستان گفت وگو دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۶۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلوع نیوز، جانان سایق سخنگوی وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اثر وقوع بارندگی‌های سنگین و سیلاب در ۱۵ ولایت این کشور، ۱۴۰ باب خانه مسکونی تخریب شده است.

سخنگوی وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان در این خصوص ادامه داد: در ۳ روز اخیر بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در ولایت‌ های قندهار، نورستان، بادغیس، غور، ننگرهار، میدان وردک، هرات، سمنگان، پنجشیر، لغمان، کنر، بغلان، کندز، سرپل و پروان؛ ۸ نفر جان‌باخته و ۳ تن هم مجروح شده اند.

به گزارش طلوع، وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان پیشتر گفته بود که بر اثر وقوع سیلاب‌های اخیر سراسر افغانستان، ۹۰ تن جان باخته و ۵۴ نفر دیگر هم مجروح شده‌ اند.

کد خبر 6091451

دیگر خبرها

  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟