Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، باز هم تابستان داغ و خشکسالی و بی آبی در منطقه سیستان، مردم منطقه سیستان سال‌های متمادیست از خشکسالی رنج میبرند، طوفان های120 روزه امان مردم را بریده، خانه‌هایشان زیر تلی از خاک گرفتار شده است اما گوش دولتی‌ها شنوا نیست.

تا به کی کودکان سیستانی مرثیه آب سر دهند تا مسؤولان از خواب غفلت بیدار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برای روستای ملادادی شهرستان هیرمند یک دختر خردسال با بیان صادقانه خود همگان را برای خدمت به مردم روستایش بسیج کرد.

چه بسیار هستند از این کودکان با همین مظلومیت و معصومیت که تمنای آبرسانی برای دام و کشاورزی منطقه خود دارند اما چرا باید حتما صدای فریادشان بلند شود تا خدمات رسانی شود. چرا فرمانداران، بخشداران و مسؤولان شرکت آبفا آنگونه که باید عمل نمی کنند.

ارتش صدای دختربچه سیستان و بلوچستانی را شنید، سپاه هم وارد میدان شد، به صورت موقت مشکل آب این روستا با تانکر حل شده است.

جهادی‌های همیشه در میدان هم برای کمک به مردم مناطق محروم نه تنها پیش قدم شدند بلکه از سایرین هم دعوت کردند.

 

 

اما قصه پر غصه سیستان با این تانکرها و آب معدنی ها تمام نمی شود،  باید به صورت زیربنایی مشکلات سیستان برطرف شود، باید با مطالبه گری مسؤولان و نمایندگان حق آب هامون را گرفت.

عده ای از افراد دغدغه‌مند منطقه سیستان با ثبت سوژه در سامانه فارس من  پیگیری حقابه رودخانه هیرمند را از رئیس جمهور منتخب خواستار هستند زیرا می دانند آبرسانی های فعلی نسخه موقت است.

سیستان که در سالیان دراز انبار غله ایران بوده در حال حاضر با توجه به قهر طبیعت (عدم بارندگی) و از طرفی هم قهر مسئولین استانی و کشوری از جمله دستگاه دیپلماسی وزارت خارجه به دلیل عدم پیگیری حقابه رودخانه هیرمند، مردم را در شرایط بسیار سختی قرار داده، با توجه به اینکه رهبر عزیزمان بارها به مسئولین در مورد سیستان تاکید داشته‌اند تا جایی که سیستان را تنگه احد ایران نامیده‌اند ولی باز هم دولت تدبیر و امید پیگیری حقابه را نکرده است. 

 

در دشت سیستان نه سرسبزی و نه علوفه ای، حتی دام‌ها برای خوراک مشکل دارند، دامداران سیستانی این روزها فریادشان مانند سایر دامداران سطح کشور بلند است، روستاهای سیستان هنوز با ماسه بادی ها دست و پنجه نرم می کنند.

نمونه آن روستای محمد شاهکرم سیستان است که این روزها زیر تَلی از خاک مدفون گشته است.

آغاز بادهای موسمی ۱۲۰ روزه  باعث شده تا حجم زیادی از گرد و غبار به نقاط مختلف منطقه سیستان از طریق باد انتقال داده شود و بسیاری از نقاط روستایی و شهری زیر خروارها خاک مدفون شوند، روستای محمد شاهکرم با قرارگیری در یکی از کریدورهای بادی در شهرستان زهک باعث شده تا شمار زیادی از خانه های پس از چند روز در زیر خاک مدفون شوند،این شهرک افزون بر ۱۵۰۰ خانوار و ۸ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و از این تعداد ۲۰۰ خانه مستقیم درگیر طوفان های شن هستند.

 

دولت افغانستان خود را ملزم به رعایت حق‌آبه سیستان می داند

فرماندار ویژه زابل می‌گوید: چند ظرفیت برای پیگیری موضوع حق آبه وجود دارد، ریشه های قومی و قبلیه مردمان دو کشور یک ظرفیت است که فرمانداران باید با کمک معتمدان این موضوع را در حوزه سیستان پیگیری کنند.

فرماندار زابل افزود: از طریق استانداری نیز در رده‌های مختلف در حال پیگیری موضوع در حال پیگیری قرار دارد، تمامی نمایندگان  مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را پیگیری کردند، این موضوع از طریق وزارت امور خارجه نیز در حال پیگیری است، دولت افغانستان اعلام کرده ما خودمان را ملزم به حق‌آبه سیستان می دانیم و مازاد آن را در قبال هزینه و مواردی که اعلام شده می خواهیم.

این مسؤول ادامه داد: در اواخر سال گذشته در مجموعه فرمانداری زابل جلسه ای در سطح مدیران کل  آب های مرزی دو کشور  برگزار شد، دو بخش دنبال شد اول نقشه برداری زمینی از مرزهای دو کشور که نقشه ها تبادل شده و هر دو کشور نقشه های هم دیگر را پذیرش کردند و به عنوان سند در دسترس است.

وی بیان کرد: اقدام بعدی ساخت سازه اندازه گیری آب بود کار دیگری بود که از طریق آب منطقه ای و مسؤولان حوزه آبی دو کشور دنبال شده و کار در حال انجام است.

ارجمندی گفت: باور ما بر این است که سال آبی افغانستان هم غیر نرمان است، وضعیت آبی آنها هم درست نیست، هم بر اساس اطلاعات محلی و هم هواشناشی جهانی میگوییم.

وی ادامه داد: به مردم اطمینان می دهیم در حد توان و بالاتر از توان از همه ظرفیت های ملی و استانی و شهرستانی برای گرفتن حق‌آبه سیستان استفاده خواهیم کرد تا مردم سیستان به زندگی امیدوار شده و به مسؤولان نیز بیشتر اعتماد کنند.

 

100 روستای منطقه سیستان در معرض طوفان و شن‌های روان قرار دارد

 

 تقریبا همه روستاها و شهرها با شدت و ضعف، ولی حدود ۱۰۰ روستا بیشتر از همه در معرض شن‌های روان و طوفان‌ها قرار دارد که بیشتر در حوزه شهرستان هیرمند است.

 

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه رئیس ستاد بحران کشور اوایل تیرماه جاری از تمامی کانون‌های بحران در سیستان بازدید کرده و مقرر شده اقدامات لازم برای مقابله با طوفان‌های شن و پیگیری حق آبه انجام شود، گفت: در منطقه سیستان چهار کانون بحران شامل شیله، برنگک، نیاتک و صابوری وجود دارد.

علیرضا شهرکی افزود: تقریبا همه روستاها و شهرها با شدت و ضعف، ولی حدود ۱۰۰ روستا بیشتر از همه در معرض شن‌های روان و طوفان‌ها قرار دارد که بیشتر در حوزه شهرستان هیرمند است.

وی بیان کرد: اگر حق‌آبه در داخل کانون های بحران هدایت شود تاثیر مستقیم در کاهش ریزگردها و گردوغبار در منطقه سیستان دارد به طوریکه در آبگیری تالاب در سالهای ۱۳۹۸ و  ۱۳۹۹ با آبگیری حدود ۵۰ درصد تالاب هامون میزان گردوغبار در منطقه به مقدار زیادی کاهش یافت.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: ضمن اینکه مدیریت کانونهای بحران واقع در کشور افغانستان نیز تاثیر زیادی دارد.


 

انتهای پیام/3139

منبع: فارس

کلیدواژه: آب خشکسالی زاهدان کودکان طوفان شن منطقه سیستان پیگیری حق طوفان ها دو کشور حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۷۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور اولویت دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ سید محمدرضا هاشمی در جلسه شورای برنامه ریزی  با بیان اینکه در دور اول سفر ریاست جمهوری به استان ۷۴ میلیارد تومان اعتبار  جذب شد افزود: امیدآفرینی و جلب اعتماد مردم باید در برنامه کاری مسئولان قرار گیرد.

وی همچنین تاکید کرد : باتوجه به اینکه  سمنان یکی از استان‌های خشک و کم آب کشور است ضروری است کشت محصولات گلخانه ای توسعه یابد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان هم گفت: بمنظور کنترل و مهار تورم ، پارسال ۲۷۲ تن گوشت منجمد. ۵۲۴ تن گوشت مرغ منجمد. ۷ هزار و ۹۲۲ تن شکر و  یک هزارو ۴۵۰ تن برنج وارداتی در استان توزیع شد.
وی گفت: در همین مدت بمنظور کنترل تورم ۸۰ هزارتن گندم خوراکی و بذری. بیش از ۵ هزارتن جو. چهار صدو ۷۸ تن کلزا خریداری شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: همچنین به همین منظور سال گذشته بیش از ۵۳ هزار مورد بازرسی و نظارت در بخش‌های مختلف عرضه و توزیع کالا‌ها در استان صورت گرفت.
تعیین کاربری زمین برای احداث مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی کیلومتر ۴۰ محور میامی - شاهرود و همچنین کیلومتر ۲۷ محور میامی - سبزوار از جمله مواردی بود که در این جلسه تصویب شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیگیری مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور اولویت دارد
  • بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از طرح آبرسانی به شهرستان بهمئی
  • اصولی: درخواست حواله خودرو برای فوتسالی‌ها را پیگیری می‌کنیم
  • طرح ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس‌جمهور در قالب کنسرسیومی بین‌المللی در حال پیگیری است
  • سعیدی: اگر معادل اختلاس چای دبش صرف زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان می‌شد، دیگر چیزی نمی‌خواستیم
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران