حکایت کمدین سینما و تلویزیون در رینگ بوکس/ اولویتم سلامتی است تا ورزش قهرمانی
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۷۶۹۹
خبرورزشی – یوسف تیموری بازیگر خوش اخلاق و مطرح سینما و تلویزیون این روزها علاوه بر لوکیشنهای فیلم برداری، حضوری مستمری در رینگ و باشگاههای بوکس دارد. او که از ۱۳ سالگی با ورزش بوکس آشنا شده، این روزها در ۴۱ سالگی وقت بیشتری برای بوکس میگذارد و معتقد است بوکس و بازیگری ارتباط زیادی بایکدیگر دارند.
چه شد که از بین این همه رشته، سراغ بوکس رفتی؟
علاقه ام به بوکس به قبل از دوران بازیگری ام برمیگردد، من از ۱۳ سالگی با مرحوم علی شعیبی که از دوستان پدرم بود، تمرین میکردم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دوست داری روزی حرفه ای بوکس کنی یا اینکه صرفا سلامتی برایت مهم است ؟
معتقدم که هرانسان و هر بازیگری نسبت به سلامت خودش وظیفه ای دارد که تازه وظایف بازیگران چندبرابر انسانهای دیگر است.من در این سالها اینقدر منظم ورزش نکرده بودم، ولی الان نسبت به مخاطبان و جایگاهم آگاه ترم. بنابراین این روزها مخصوصا از وقتی زیر نظر احسان روزبهانی کار میکنم در حد حرفه ای بوکس میکنم ولی اولویتم سلامتی است تا رسیدن به جایگاهی در بوکس.هدف اصلی ام بازیگری است و من هم مثل خیلی از بازیگران دنیا ورزش میکنم .
این روزها مسابقات همکارت تینا آخوندتبار را دنبال میکنی؟
نه ولی شنیده ام که حرفه ای بوکس میکند، اول از همه به عنوان یک زن ورزشکار و بعد به عنوان یک هنرمند جای تحسین دارد.
به عنوان همکارش وقتی متوجه شدی از بازیگری دورشده و به سمت ورزش قهرمانی رفته و قید زیبایی اش را زده تعجب نکردی؟
میدانم سخت است ولی به شخصه دوست داشتم از بازیگری دور نمیشد و در کنار ورزش قهرمانی به بازیگری هم ادامه میداد اما طبیعتا ورزش قهرمانی سخت است و وقتی به آن میپردازی به خیلی از کارها نمیرسی.امیدوارم در ورزش حرفه ای، به مقامهای بالایی برسد و مجددا به سینما برگردد و در بازیگری هم مثل گذشته پیشرفت کند.
بحث بوکس بانوان به میان آمد،همانطور که میدانی بوکس بانوان ممنوع است.به نظرت وقتش نرسیده که این ممنوعیت برداشته شود؟
بوکس همیشه کمیضعیف بوده است .در این سالها مسئولان زیادی مثل حاج ناطق نوری رئیس اسبق فدراسیون بوکس، برای این رشته زحمت زیادی کشیدند، که البته جا دارد برای ایشان که این روزها حالشان خوب نیست آرزوی سلامتی کنم.قبلا بوکس با سختی و ممنوعیت پخش مسابقات از تلویزیون روبرو بود که البته حالا هم با این مسأله تا حدودی روبروست، زمانی که بوکس را حرام اعلام کردند، حاج ناطق نوری به کمک خیلی از مسئولین این قضیه را حل کردند و دیگران را از واقعیت این که بوکس هم مثل ورزشهای دیگر است، آگاه کردند و فدراسیون بوکس مجددا راه اندازی شد، حالا هم به لطف این عزیزان بوکس نسبت به چند دهه پیش شرایط بهتری دارد ولی باید مسابقات ملی بوکس مردان، از تلوزیون پخش زنده داشته باشد. برخلاف تصور عامه، اتفاقا خشونت بوکس کم تر از ورزشهای دیگر است و وقتش رسیده هم بوکس مردان در تلویزیون پخش زنده داشته باشد و هم بوکس بانوان بصورت حرفه ای راه اندازی شود.
خیلیها معتقدند بازیگری و بوکس به هم ربط دارد.درست است؟
اساتید ما در قدیم در نگاهی لانگ شات به بوکس آن را به باله تشبیه میکردند، یعنی یک بوکسور ریتم را میداند و رعایت میکند .این جلو آمدن و عقب رفتن و رقص پا برپایه نظم و ترتیب است و همینکه بوکس ضربات پا ندارد، خشونتش از دیگر رشتههای رزمیکمتر است ولی به هرحال اسمش بوکس است. اما ریتمی که در رقص پای بوکس وجود دارد به تمپو و ریتم در نوع بازی و بدن بازیگر بسیار کمک میکند.من در مطالعاتم و حتی خاطرات خیلی از بازیگرانهالیوود یا بازیگران بزرگ دنیا، خوانده ام که آنها تمرین بوکس را به عنوان یکی از الزاماتشان برای بهتر شدن و ایجاد هماهنگی و ریتم درست در حرکت و بدن که یکی از موارد مهم در بازیگری است انجام داده اند.
چه شد که به سراغ احسان روزبهانی رفتی؟
او را از قبل به عنوان یک بوکسور خوش استایل میشناختم و با هم دوست بودیم .فکر میکنم اگر روزی احسان به سینما بیاید هم یکی از بازیگران خوش استایل سینما شود (باخنده). قبلا سر احسان شلوغ بود و من همانطور که گفتم از ۱۳ سالگی که آن روزها هنوز یوسف تیموری بازیگر نشده بودم با مرحوم علی شعیبی که عمو علی صدایش میکردم سر تمرینات تیم ملی میرفتم و یک گوشه فقط کیسه میزدم وتمرین میکردم، در این سالها و بعد از ورود به عرصه بازیگری، بصورت جسته و گریختهبوکس میکردم. از ۳ سال پیش هم که بدنسازی را شروع کردم و کمیاز ورزش بوکس و تمریناتش دور شدم، احساس کردم کمیدرشت شده ام که این فیزیک در سینما و ادامه بازیگری خیلی برای من مناسب نبود و بخاطر همین زمان بیشتری را به تمرین بوکس زیرنظر احسان روزبهانی اختصاص دادم.
کار کردن زیر نظر روزبهانی چطور است؟
هر بازیگر خوبی استاد بازیگری خوبی نمیشود که البته این قاعده در رابطه با برخی اساتید مستثنی است. این وسط انتقال درست دانش و تخصص مهم ترین مسئله است.اینکه تو چطور بتوانی به شاگردانت دانشت را انتقال دهی خیلی مهم است، دقیقا مثل مطالب ارزشمند و تاثیر گذار استادم، مرحوم حمید سمندریان که صحبتها و آموختههایشان چه درک لاسهای تئوری و چه در کلاسهای عملی بازیگری، سالهای سال است که در ذهنم مانده است . در ورزش هم به همین صورت است، احسان علاوه بر اینکه ورزشکار بنام و قدرتمندی است این قدرت انقال را دارد و به نظرم در آینده جزو مربیان خوب ایران میشود.
اگر به عقب برگردی بین بازیگری و ورزش قهرمانی باز هم بازیگری را انتخاب میکنی؟
قطعا بازیگری را انتخاب میکنم و روند زندگی ام را مثل حالا پی میگیرم. ولی این بار برای ورزش و بالاخص ورزش بوکس و البته بازی در تاتر که سالهاست از آن دور شدم واتفاقا اخیرا قصد دارم با یک کار خوب مجددا به تاتر برگردم، زمان بیشتری میگذارم، بخاطر همین هم این روزها و در این سن و سال وقت بیشتری برای کار بازیگری ، انتخاب نقشهای متفاوت، تمرین و ورزش بوکس میگذارم.
فوتبال را دنبال میکنی؟
نه متاسفانه، خیلی به بازیهای گروهی علاقه ندارم .
بازیهای ملی را چطور؟
بازیهای ملی فوتبال را که همه دنبال میکنند، چون در بازیهای ملی همه ما ایرانیها برای بالا بردن اسم کشورمان در جهان متعصب هستیم.
بازیهای پرسپولیس و استقلال را چطور، دنبال میکنی؟
نه (باخنده)
ولی میدانم که رفاقتی دیرینه با مرحوم مهرداد میناوند داشتی.
خدا مهراد میناوند و علی انصاریان را رحمت کند .علاوه بر آنها با فرهاد و فرزاد مجیدی، حمید استیلی، عمو احمدعابدزاده، نیما نکیسا، رسول خطیبی، علیرضا منصوریان، بهروز رهبریفر، نعیم سعداوی، وحید و سعید سلامات (بازیکنان اسبق تیم صنعت نفت)، سیاوش و سهراب بختیاری زاده، رضا عنایتی، علیرضا نیکبخت واحدی، خداداد عزیزی و … که هر کدام در تیمهای مختلف توپ میزدند و هم چنین با یک سری ازملی پوشان و ورزشکاران عزیز غیرفوتبالی، مثل حمید سوریان در کشتی یا کوروش ملایی در بوکس و خیلی عزیزان دیگر هم رفاقت داشتم که باعث افتخار من است.
در این مدت توانستی با نبود مهرداد میناوند کنار بیایی؟
این اواخر خیلی همدیگر را نمیدیدیم ولی زمانی که از اتریش برگشت و در ایران بود، من تازه گیتار را شروع کرده بودم و او هم که خیلی به خوانندگان قدیمیعلاقه داشت و صدای خوبی هم داشت، هم زمان با من میخواند و خاطرات قشنگی باهم داشتیم. همیشه به یاد خاطراتمان هستم، وقتی از دستش دادم خیلی اذیت شدم وحتی هنوز هم که آن ترانههای قدیمیرا گوش میکنم ناخودآگاه به یاد مهرداد میافتادم.
حرف احمد عابدزاده به میان آمد.میدانم که خیلی او را دوست داری.
بله ….او از لحاظ روحی و روانکاوی همیشه در مقابل رقبا موفق بود، علاوه بر این در عکسها ،کلوزآپها و مقابل دوربین خوش استایل بود و صورت شیرینی داشت ، همیشه موقع تماشای فوتبال او، احساس میکردم نود دقیقه دارم یک فیلم سینمایی بسیار عالی را میبینم، به نظرم او تنها فوتبالیستی بود که در زمین بازیگری میکرد. اگر اشتباه نکنم یک فیلم سینمایی هم بازی کرده است اما به شخصه استایلش در زمین فوتبال را بیشتر دوست دارم.
کمیوارد فاز هنر شویم.این روزها مشغول چه کاری هستی؟
سریال اسپینجر برای شبکه نمایش خانگی و چندکار سینمایی دیگر را آماده کران دارم که تهیه کنندگانش منتظرند مساله کرونا برطرف شود تا اکران شوند، تکخال راهم که روی پرده دارم.علاوه بر آن، کار شهربانو به کارگردانی مریم بحرالعلومیرا هم بازی کردم و نقش کوتاهی در آن داشتم که به جشنواره رفته، در این کار همه ی بازیگران از فرشته صدر عرفایی تا بهرنگ علوی و بهناز جعفری سامان صفاری و دیگر عزیزان هنرمند، خوب بودند و ژانر کار جدی بود . این تفاوت و ایجاد چنین نقشهایی در کنار کارهای کمدی، باعث تجربه زیاد در کار و توانمند ساختن بازیگر میشود.
این همه سال طنز کار کردی، دوست نداری کمیوارد فضای کارهای جدی شوی؟
قبلا هم جدی کار کردهام وحتی برای فیلمهای جدی ام جایزه گرفته ام. قبلا بیشتر دوست داشتم کمدی کار کنم و میانش کمی کار در ژانرهای مختلف تا به خودم ثابت کنم قابلیت بازی در هردو بخش را دارم، اما الان که سنم بالاتر رفته با توجه به عمر بازیگری و تجریباتم دوست دارم هرنقشی را تجربه کنم.
منبع: پارس فوتبال
کلیدواژه: بوکس احسان روزبهانی احسان روزبهانی بوکس خبر ویژه ورزش قهرمانی عنوان یک حرفه ای سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۷۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعضای هیئت انتخاب رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پوران درخشنده، مهدی سجادهچی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمد باقر قهرمانی و حجت الاسلام و المسلمین حسین رحیمزاده ده نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپی هستند که قرار است آثار منتخب آنرا تعیین کنند.
در معرفی فعالیتهای هنری این افراد چنین آمده است:
پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صدا و سیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او میتوان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچههای ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.
مهدی سجادهچی:
فیلمنامهنویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال ۱۳۴۰ است. وی کار فیلمنامه نویسی در سینما را از سال ۱۳۶۸ با «پاتال و آرزوهای کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجادهچی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران است.
محمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهمترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.
رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال ۱۳۳۳ است و فعالیتهای سینمایی خود را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد. او فارغالتحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامهنویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.
مهدی احمدی:
متولد آذر ۱۳۴۵ در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال ۱۳۶۳ شروع کرد و تا کنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشتهاست.
هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعههای رنگین کمان، حرف آخر، ماجراهای قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامههای بالدار» است. یکی از مهمترین کارهای او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.
علی موذنی:
وی متولد تهران سال ۱۳۳۷ است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. در حوزه فیلمسازی نیز شش تلهفیلم برای تلویزیون ساختهاست.
مصطفی رستگاری:
متولد ۱۳۵۷ تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او میتوان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زندهایم"، "بلند گریه کن"، "تنها خودت ماندهای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.
محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است. عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.
حسین رحیمزاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهجالبلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروههای برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صدا و سیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجت الاسلام حسین رحیم زاده است.
گفتنی است رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی با هدف کمک به ارتقای کمیو کیفی فیلمنامه نویسی، شناسایی و معرفی ایدههای خلاقانه در فیلمنامهنویسی، معرفی استعدادهای فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیروهای خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
انتهای پیام/