Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@04:07:11 GMT

با فردی که به فکر خودکشی است، چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۷۹۸۰

با فردی که به فکر خودکشی است، چه کنیم؟

آفتاب‌‌نیوز :

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: گفتگو با فردی که فکر خودکشی دارد می‌تواند بسیار موثر باشد و اگر بتوان فهمید که چه عامل یا عواملی باعث ایجاد افسردگی یا شدّت افسردگی شده و فرد را به فکر خودکشی انداخته، می‌توان با برطرف کردن آن عامل یا عوامل، فکر خودکشی را از سر آن فرد انداخت.

علی شیخ الاسلامی اظهار کرد: عوامل بسیاری در زمینه رسیدن افراد به مرحله خودکشی می‌توانند دخیل باشند از جمله احساس بیهودگی، ضعف بسیار و ناتوانی در حل مشکلات باعث ایجاد احساس پوچی در افراد شده و در نتیجه حس مرگ را در درون آنها پرورش می‌دهد و این افراد سعی می‌کنند از طریق خودکشی، خود را از تمام مشکلات پیش‌رو خلاص کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به سوالی در این مورد که چگونه باید با افرادی که به مرحله خودکشی می رسند، رفتار کرد، افزود: بهترین راه برای حل این مشکل، برطرف کردن عوامل ایجاد خودکشی است که با توجه به اینکه برخی از خودکشی‌ها بر اثر عوامل اقتصادی و بیشتر در افراد جوان مشاهده می‌شود، مسئولان می‌تواند با ایجاد اشتغال و رفاه اقتصادی، حل مشکل مسکن و ازدواج جوانان و غیره شور و شوق زندگی کردن را در افراد افزایش داده و از بروز خودکشی‌ها جلوگیری کنند.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه فقر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند دارای اثرات روانشناختی بر افراد فقیر باشد، ادامه داد: به‌طور مشخص می‌توان گفت فقر باعث ایجاد استرس و هیجانات منفی شده و احتمال ابتلاء به افسردگی، اضطراب، اعتیاد به مواد مخدر و غیره را افزایش می‌دهد. عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: پژوهش‌ها نشان داده‌اند نوجوانانی که در پس ذهن‌شان فقر را درک کرده‌اند، دچار تغییراتی در سیستم مغزی می‌شوند که با افزایش فعالیت ناحیۀ آمیگدال، افسردگی را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه علائم افسردگی از فردی به فر دیگر متفاوت است، ادامه داد: برخی از علائم و نشانه‌های افسردگی بین تمام افراد مشترک می‌باشد که از جمله آنها می توان به احساس ناامیدی، عدم علاقه به انجام فعالیت‌های روزانه، تغییرات اشتهایی و وزنی، تغییرات خلق و خو، خشم و تحریک‌پذیری، فقدان انرژی، احساس از خودبیزاری، بیزاری از قبول مسئولیت، مشکلات تمرکز، دردها و رنج‌های ناشناخته اشاره کرد.

شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه خانواده و جامعه قبل از هر کاری باید بدانند که افسردگی یک نوع بیماری است و همانطور که باید با بیماران رفتار کنند، با او نیز آنچنان باید رفتار کنند، تصریح کرد: خانواده نباید از رفتار فرد افسرده ناراحت شوند و به دل بگیرند و از طرف دیگر خانواده به تنهایی قادر به رفع افسردگی فرد افسرده نیست و تا خود فرد افسرده اراده‌ای از خود برای درمان نشان ندهد، خانواده کمک آنچنانی نمی‌تواند انجام دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: ابتدا باید علت افسردگی مشخص شود تا راه درمان مشخصی برای آن یافت و جامعه با برداشتن موانع اقتصادی می‌تواند نقش مهمی در بهبود افراد افسرده که دلیل افسردگی‌شان فقر است، داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: خودکشی سلامت فکر خودکشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۷۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله مسلحانه به خودروی پزشکان در کرخه

به گزارش صدای ایران از ایسنا،علیرضا نجفی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با اشاره به انتشار خبر حمله مسلحانه به خودروی پزشکان در کرخه اظهار کرد: ساعت ۱۳:۳۰ روز گذشته (۱۱ اردیبهشت‌ماه) خودروی پزشکان شبکه بهداشت و درمان شهرستان کرخه که پس از پایان وقت کاری و در راه بازگشت به اهواز بودند، مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت. وی با بیان اینکه در این حادثه شلیکی رخ نداد، افزود: در این حادثه افراد ناشناسی با متوقف کردن خودروی پزشکان، با سلاح سرد برای آنها مزاحمت ایجاد کردند و اکنون موضوع از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است. 


وی با بیان اینکه در این حادثه شلیکی رخ نداد، افزود: در این حادثه افراد ناشناسی با متوقف کردن خودروی پزشکان، با سلاح سرد برای آنها مزاحمت ایجاد کردند و اکنون موضوع از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.

این دانشگاه اعلام کرد خودروی پزشکان شبکه بهداشت و درمان شهرستان کرخه، پس از پایان وقت کاری و در راه بازگشت به اهواز، مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت. به دنبال این اتفاق، دکتر محمدحسین سرمست رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دستور ویژه‌ای برای پیگیری مشکل پیش آمده برای پزشکان صادر کرد.

با توجه به ایجاد مزاحمت و بروز برخی مشکلات برای بعضی از پزشکان و اماکن بهداشتی درمانی کرخه، این موضوع به صورت ویژه توسط مدیریت شهرستان در حال پیگیری است.

دیگر خبرها

  • حمله مسلحانه به خودروی پزشکان در کرخه
  • شیوه واکنش به نشانه‌های هشدار دهنده خودکشی
  • چطور به نشانه‌ های هشدار دهنده خودکشی واکنش نشان دهیم؟
  • آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • شهید مطهری جهش فکری در دانشگاه‌ها ایجاد کرد
  • کهگیلویه و بویراحمد از معضل خودکشی رنج می‌برد
  • مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد
  • دلیل مهم خشکی زانو پس از مدتی نشستن