Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی گروه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کرونا ویروس‌ها خاصیتی تکثیرکننده‌ دارند و پیامد انتقال یک ویروس می‌تواند ایجاد ویروسی جدید را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر زهرا مشکات اظهار کرد: ایجاد متاسیون بخشی از مراحل سیکل طبیعی انتقال ویروس‌هاست که ژنوم آنها rna هست، در هر سیکل تکثیری ویروس حداقل یک متاسیون در ژن‌های ویروسی ایجاد می‌شود و این به دلیل خطایی است که آنزیم آینا پلیمراز ویروسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برخی از ویروس‌ها متاسیون بیشتری دارند و علت آن به این دلیل است که مکانیسم‌های ایجاد متاسیون‌های بیشتری را استفاده می‌کنند و به‌طور مثال می‌توان به hiv اشاره کرد، اما برخی دیگر از ویروس‌ها ایجاد متاسیون کمتری دارند که کرونا از جمله این دسته از ویروس‌ها به شمار می‌رود.

مدیر آزمایشگاه میکروب‌شناسی بیمارستان قائم(عج) با بیان اینکه کرونا ویروس‌ها خاصیتی تکثیرکننده‌ دارند، خاطرنشان کرد: اگر متاسیونی در ژنوم ویروس اتفاق بیفتد در موقع تکثیر بخشی از این متاسیون‌ها که پروتئینی بوده می‌تواند برگردد و اصلاح نماید، به این معنا که ویروس کرونا به منظور حفظ پایداری در حال اصلاح تاکتیک‌های خود است، ضمن اینکه میزان جهش پروتئوم ویروس (virus's proteome) هم که مجموعه پروتئین‌های رمزگذاری شده توسط مواد ژنتیکی بوده در زمان‌ها و مکان‌های مختلف متفاوت و در تمامی مناطق یکسان نیست.

دکتر مشکات تصریح کرد: پیامد انتقال یک ویروس می‌تواند ایجاد ویروسی جدید را به همراه داشته باشد که اغلب آنها ویروس‌های ناقص هستند که می‌توانند با تکثیر طبیعی ویروس‌های کامل تداخل کنند و بقای میزبان را به همراه داشته باشند، اما از طرفی این متاسیون‌ها می‌تواند منجر به ایجاد ویروس‌هایی شود که می‌توانند مواردی همچون مقاومت دارویی، قدرت افزایش یا کاهش انتقال به گیرنده، داشتن وضعیت‌های متفاوت در فرد مبتلا و غیره را داشته باشند و نوع وضعیت‌ها بسته به این است که متاسیون در کدام ناحیه ژنوم اتفاق افتاده باشد.

وی اضافه کرد: بخشی از متاسیون‌ها در نواحی از ژنوم اتفاق می‌اُفتد که اصطلاحاً به آنها نواحی هات اسپات یا داغ گفته می‌شود، که در این نواحی میزان انتقال ویروس بیشتر بوده، نواحی‌ای که در ایجاد وضعیت فرد بسیار تغییرپذیر هستند.

عضو هیات  علمی گروه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که بیشتر میزان متاسیون در کرونا ویروس‌ها در ناحیه اسپایت یا اسپورتئین ویروس قرار دارد، تأکید کرد: تاکنون متاسیون‌ها در سویه‌های چینی، آمریکایی، برزیلی، آفریقایی، انگلیسی، ترکیه‌ای و هندی ویروس کرونا اتفاق افتاده است و چون ناحیه s ویروس برای اتصال و انتقال آن به دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد این تغییر ایجاد شده در متاسیون هندی میزان شانس انتقال را افزایش داده و به همین جهت احتمال سرایت بالا رفته است.

دکتر مشکات افزود: در زمانی که ویروسی وارد بدن فرد می‌شود اگر قدرت اتصال و انتقال بالایی داشته باشد می‌تواند در تیترهایی پایین‌تر تعداد سلول‌های بیشتری را آلوده نماید، بنابراین سلول‌ها که کارخانه‌های تولید ویروس هستند می‌توانند با تعداد بیشتر و در زمان کمتر آلوده شوند و باعث انتشار تیتر ویروسی و افزایش ترشحات بیمار شده که همین امر میزان خطر انتقال و ابتلا را بالا می‌برد.

وی با تأکید بر اینکه بدن فرد مبتلا در هنگامی که به یک باره با تعداد زیادی از ذرات ویروسی مواجه می‌شود سلول‌های آلوده شده بدن خودش را در زمانی بسیار کوتاه تکثیر می‌کند، گفت: این وضعیت می‌تواند منجر به ایجاد علائم بالینی بشود و ممکن است که در ابتدا فرد فاقد علامت بوده و یا علائمی خفیف داشته باشد، اما به تدریج علائم شدیدتر مشاهده می‌شود.

مدیر آزمایشگاه میکروب‌شناسی بیمارستان قائم(عج) ادامه داد: تأیید این سخن که میزان ابتلا و مرگ و میر ویروس دلتا از دیگر نمونه‌های کرونا به مراتب بیشتر است یا نه هنوز مشخص نیست و خروجی و پیامد بیماری با میزان پاتوژنز ویروس، وخیم‌تر شدن حال بیمار و پاسخ‌های میزبانی به دنبال عفونت ویروسی مشخص می‌شود.

دکتر مشکات با اشاره به اینکه در این روزها در کرونا ویروس‌ها یکسری از عوارض نادری که در گذشته کمتر مشاهده می‌شده افزایش یافته است در زمانی که حالت اپیدمی و پاندمی ایجاد می‌شود، بیان کرد: افزایش تعداد افراد آلوده شده به ویروس را هم داریم و به همان نسبت عوارض نادری که قبلاً به ندرت داشتیم نیز بیشتر از قبل قابل مشاهده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرونا کرونا در استان ها همراه داشته کرونا ویروس ها ایجاد ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۸۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت

عباس جمالی٬ مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: واکسن نوافلوپاد ۵۰۳ بر اساس ویروس‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان در گردش ایران و منطقه خاورمیانه ۲.۳.۴.۴ Clade که مهمترین سویه آن در حال حاضر H۵N۸ بوده ساخته شده است و حداکثر شباهت آنتی ژنی با ویروس‌های بیماری زای حال حاضر کشور را دارا است.

او افزود: از این رو جهت پیشگیری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به ویژه سویه H۵N۸ در گله‌های مرغ اجداد مادر تخم گذار و بوقلمون مورد مصرف قرار می‌گیرد. واکسن نوافلوپاد ۵۰۳ حاوی ویروس غیر فعال (کشته) شده آنفولانزای (H۵N۳) به میزان حداقل HAU ۱۰۲۴ است که در ترکیب با ادجوانت روغنی به عنوان یک القا کننده قوی آنتی بادی ساخته شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: این واکسن به دلیل دارا بودن مقدار بهینه آنتی ژن قادر به القا آنتی بادی ضد ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان (H۵N۳) حداقل معادل ۶۴ سه هفته پس از واکسیناسیون بوده که بر اساس مستندات سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) منطبق با حفاظت کامل از گله طیور در برابر این ویروس بیماری زا است.

جمالی با اشاره به طریقه مصرف این واکسن بیان کرد: تزریق ۵۰ میلی لیتر یک دوز زیر پوست گردن یا تزریق عضلانی در سینه پرنده سالم در سه هفتگی و بالاتر، تزریق یادآور ۳ الی ۴ هفته پس از تزریق اول توصیه می‌شود. در صورت نیاز تزریق دوز یادآور ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم انجام شود. برنامه واکسیناسیون باید چهار هفته قبل از شروع تخم گذاری کامل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • ۴ پیامد حمله موشکی سپاه به اسرائیل به روایت امام جمعه تهران
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • خط دوم آبرسانی سد درودزدن به شهر صدرا انجام شد
  • ضرورت احداث تهران جدید
  • انشعاب گیری خط دوم آبرسانی سد درودزن به شهر صدرا انجام شد
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!