Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراحل انجام یک پژوهش استاندارد و راهنماهای اخلاقی این پژوهش‌ها در وبینار آموزشی "اصول اخلاقی در مطالعات انسانی و کارآزمایی بالینی" که توسط کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر انوشیروان کاظم نژاد، عضو کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس در ابتدای این وبینار آموزشی به ارائه تعریف جامع و کاملی از مطالعه کارآزمایی بالینی پرداخت و گفت: مطالعه کارآزمایی بالینی یک تجربه طراحی شده روی انسان است که با هدف ارزشیابی یک مداخله و برآورد اثر مداخله بر بیمارانی که در آینده به این نوع بیماری مبتلا می شوند، صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه مراحل انجام یک پژوهش استاندارد و مراحل چهارگانه مطالعات کارآزمایی بالینی را به تفصیل توضیح داد. همچنین در مورد نحوه نمونه‌گیری و انواع کورسازی در این نوع از مطالعات، مطالبی ارائه کرد و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

همچنین دکتر محمدرضا رئوفی، عضو کارگروه غربالگری کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس در بخش دوم این وبینار به ایراد سخنرانی پرداخت و در مورد بخشنامه ارسالی کمیته ملی اخلاق در پژوهش که به منظور ثبت طرح های کارآزمایی بالینی پس از اخذ کد اخلاق در سامانه ثبت کارآزمایی بالینی (IRCT) و اخذ کد RCT است، توضیحاتی را ارائه کرد.

وی در ادامه به تشریح راهنمای کشوری اخلاق در کارآزمایی بالینی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: کارآزمایی بالینی معتبرترین روش تهیه مستندات برای استفاده‌ی بالینی است و انجام کارآزمایی بالینی در پیشرفت علوم پزشکی از ضرورت و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: با توجه به اینکه در کارآزمایی بالینی، برخلاف سایر انواع مطالعات، مداخله‌ای به صورت عمدی بر روی آزمودنی به انجام می‌رسد، این شیوه پژوهش، بیش از سایر انواع و شیوه‌ها، در بردارنده ملاحظات و دغدغه‌های اخلاقی است.

دکتر رئوفی تاکید کرد: پژوهشگر و بالین‌گری که در این نوع مطالعات مشارکت می‌کند، باید علاوه بر مفاد این راهنما، از راهنمای عمومی اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی، راهنماهای اختصاصی اخلاق در پژوهش کشور به فراخور موضوع و نیز از سایر قوانین و مقررات مرتبط با کار خود آگاه باشد و آن‌ها را رعایت کند. این موضوع به ویژه در رابطه با رعایت مفاد راهنمای پژوهش بر روی گروه‌های آسیب‌پذیر مورد تاکید است.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص فصول چهارگانه این راهنما (ارزیابی سود و زیان، رضایت آگاهانه، دارونما و پرداخت غرامت) پرداخت و در پایان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، تعداد ۴۵ نفر از اعضای هیات علمی و ۶۶ نفر از دانشجویان دانشکده های علوم پزشکی، علوم انسانی و علوم زیستی در این کارگاه شرکت داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه تربيت مدرس اخلاق در پژوهش کارآزمایی بالینی دانشگاه تربیت مدرس کارآزمایی بالینی اخلاق در پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۸۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود

علی حسن بیگی رییس دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح تحول آموزش عالی در دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاه خوارزمی «طرح تحول علوم انسانی» را در برنامه خود دارد.

وی ادامه داد: کارگروه علوم انسانی در دانشگاه تشکیل شده و کار می کند در بحث «اقتصاد اسلامی» کارگروه ویژه ای با توجه به پتانسیل و ظرفیت های دانشگاه ایجاد شده است.

رییس دانشگاه خوارزمی افزود: در بحث «اقتصاد اسلامی» نیز برنامه خیلی ویژه داریم همچنین «کارگروه تحول در علوم انسانی» در تمام رشته ها فعال بوده و برنامه ویژه داشته و بیانات مقام معظم رهبری را پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به پژوهش و فناوری افزود: در بحث پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه برنامه های مختلف دارد با توجه به پتانسیل خوبی که در بحث رشته های فتی و مهندسی و علوم پایه دارد، بحث کوانتوم و تکنولوژی را پیگیری می کند و همچنین در حال راه اندازی «دانشکده فناوری های نوین» بوده و تا الا ن ۲۶ پله در بحث فناوری صعود کرده است.

کد خبر 6086275

دیگر خبرها

  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»