Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس ششمین ویژه برنامه ملی از تبار قلم با تجلیل از نویسندگان و اهالی قلم چهار استان به میزبانی شیراز برگزار شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست با بیان اینکه در حوزه برنامه‌های ترویجی مجموعه اقدامات گسترده‌ای در کتابخانه‌های عمومی در حال انجام است، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش کرد در ایام شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، توقفی در برنامه‌ها ایجاد نشود و فعالیت‌های ترویجی خود را با شدت بیشتر از قبل پیگیری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، مهدی رمضانی اضافه کرد: یکی از فعالیت‌هایی که همزمان با شیوع بیماری کرونا شکل گرفت، بحث تشکیل محافل ادبی نهاد، استفاده از ظرفیت‌های این محافل است و واگذاری برخی از فعالیت‌های ترویجی نهاد به این محافل ادبی است.

او به هم افزایی استان‌ها در برگزاری ویژه برنامه از تبار قلم اشاره کرد و گفت: در برگزاری برنامه از تبار قلم هر روز چهار استان مشارکت دارند و این ظرفیت در کل کشور به اشتراک گذاشته می‌شود. امروز شرایطی فراهم شده تا عدالت فرهنگی در کشور به وجود آید و امیدوارم شاهد توسعه و گسترش آن باشیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تاکید کرد: در برنامه از تبار قلم امکان تقدیر از تمامی مفاخر در استان‌ها فراهم نبود که ان شاءالله در برنامه‌های آینده از شایستگان در این حوزه قدردانی می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه نهاد در سالیان اخیر برنامه‌های خوبی برای گروه‌های مختلف اجرا کرده است، گفت: سلسله برنامه‌هایی از سوی کتابخانه‌های عمومی برای تجلیل از نویسندگان و صاحبان قلم برگزار شده که ویژه برنامه از تبار قلم نیز از همین برنامه‌ها است.

روح‌الله منوچهری اضافه کرد: ارتباط با نویسندگان، شاعران و صاحبان قلم و مفاخر برای پیشبرد اهداف کتابخانه‌ها موثر است. برگزاری چنین برنامه‌هایی به ایجاد ارتباط بیشتر این دو حوزه منجر می‌شود. امیدواریم برنامه از تبار قلم در سطح کشور نمونه‌ای برای توجه بیشتر به اهالی قلم به ویژه در استان‌ها باشد.

الهام مزارعی، نویسنده استام فارس نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ۱۷ سال است به صورت تخصصی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت دارد، گفت: تمامی آثار من در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیست و تالیفاتی در حوزه داستان بزرگسال دارم؛ اما شیرینی کار کردن با کودکان و دنیای کودکانه مرا در مسیر تخصصی ادبیات کودک و نوجوان قرار داده است.

مزارعی اضافه کرد: پیش از ادبیات کودک و نوجوان به فعالیت‌های اجرایی در زمینه ادبیات کودک معتقد هستم و لازم است که با فعالیت‌های اجرایی توجه عموم مردم را به سوی ادبیات کودک و نوجوان و اهمیت آن جلب کنیم. کودکان قشر مهمی هستند و با توجه به حساسیت این گروه باید در حوزه تقویت ادبیات کودکان و نوجوانان تلاش بیشتری شود.

این نویسنده به فعالیت‌های گروه انگشت جادویی اشاره و اضافه کرد: انجمن انگشت جادویی با موضوع تخصصی کودک و نوجوان در فارس با همراهی ۹ بانوی نویسنده تشکیل شد. این انجمن تاکنون جشنواره‌های مختلفی را برگزار کرده و در سطح ملی اقداماتی انجام داده است.

مزارعی اضافه کرد: خوشبختانه ادبیات کودک و نوجوان در استان فارس جایگاه خود را پیدا کرده است و شیراز یکی از قطب‌های ادبیات کودک در کشور است.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتابخانه های عمومی استان فارس از تبار قلم ادبیات کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی برنامه از تبار قلم ویژه برنامه کتابخانه ها برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۹۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران ادبیات داریم

مریم حسینیان با تأکید بر این‌که بحران ادبیات داریم، می‌گوید: مسئله نقد ادبی، کارگاه‌های ادبی و خاموش‌شدن چراغ جایزه‌های معتبر را از دلایلی می‌دانم که در فضای ادبی ما بحران، ایجاد کرده و این تقصیر مخاطب نیست.

این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا درباره مسئله مخاطب اظهار کرد: در واقع بحران ادبی است که سبب ریزش مخاطب می‌شود یا باعث می‌شود مخاطب سخت سراغ خواندن کارهای جدید برود؛ نباید همیشه توپ را در زمین مخاطب بیندازیم. به نظرم مخاطب خیلی باهوش است.

او با اشاره به تغییرات سیستم اطلاع‌رسانی و معرفی کتاب، گفت: زمانی رسانه‌های معتبری چون مجلات ادبی و مطبوعات و خبرگزاری‌ها که منابع محدود و مشخصی بودند به مخاطب برای انتخاب کتاب کمک می‌کردند و تکلیف مخاطب روشن بود؛ اما حالا هر کسی می‌تواند یک رسانه برای پیشنهاد کتاب باشد که این موضوع به سردرگمی مخاطب منجر می‌شود. همچنین با رشد ناشران خصوصی تعداد عنوان‌های کتاب افزایش پیدا کرده است و ما با دریایی از انواع کتاب‌ها با ژانرهای مختلف مواجه هستیم و نمی‌دانیم کدام را انتخاب کنیم.

حسینیان خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته کثرت کارگاه‌های آموزشی به ادبیات آسیب‌زده است؛ در واقع این موضوع باعث شده نویسندگان جدید با رزومه پروپیمان نداشته باشیم. از هر کارگاهی که در تهران یا شهرستان برگزار می‌شود، دو یا سه نفر کتاب منتشر می‌کنند، در واقع بحران ادبی دقیقاً اینجاست.

او ادامه داد: زمانی که برای انتشار کتاب سخت‌گیری خاصی وجود نداشته باشد و فردی که دوسه سال است شروع به نوشتن کرده با فیلتر کارگاهی که از آن بیرون‌آمده رمان یا مجموعه داستانی می‌نویسد و ناشران نیز کارشناسی سخت‌گیرانه‌ای در ادبیات داستانی نداشته باشند، این موضوع‌ها باعث می‌شود کتاب درجه یک مخصوصاً در ادبیات داستانی نداشته باشیم. در این سال‌ها عنوان‌های گردن‌کلفت نداشتیم.

این داستان‌نویس یادآور شد: در این سال‌ها بحث معرفی کتاب پررنگ بوده؛ اما بحث نقد ادبی کم‌رنگ شده است. مخصوصاً بعد از دوره کرونا و رشد فضای مجازی، هر کسی در صفحه خود کتابی را مطابق سلیقه شخصی‌اش معرفی می‌کند و معیارهایی که قبلاً برای معرفی کتاب وجود داشت، دیگر وجود ندارد. همچنین خاموش‌شدن چراغ جایزه‌های ادبی معتبر نیز در بحران ادبیات مؤثر بوده است؛ به‌هرحال کتاب‌ها از چند مسیر داوری عبور می‌کردند که همه این‌ها فروکش کرده است.

او با بیان اینکه باتوجه‌به قیمت بالا کتاب، کتاب کالای تجملی محسوب می‌شود، گفت: قبلاً مخاطب سه عنوان کتاب که اسمش را شنیده بود می‌خرید و شاید از دوتایش خوشش می‌آمد؛ اما حالا فیلتر مخاطب باتوجه‌به قیمت بالای کتاب، مقداری دقیق‌تر شده و می‌خواهد کتابی را بخرد که مطمئن باشد کتاب خوبی است. در سال‌های اخیر منابع کمک به مخاطب برای انتخاب کتاب، کمتر شده است و به همین دلیل ریزش مخاطب را داشتیم.

حسینیان خاطرنشان کرد: در طول چند سال گذشته عنوان‌های متعدد در ادبیات داستانی دارد منتشر می‌شود اما کتاب‌ها کم‌فروغ هستند. البته این موضوع به نسل‌های مختلف داستان‌نویسی نیز بر می‌گردد و قرار نیست یک جمعیت چند هزارنفره همه نویسنده باشند، از میان آن‌ها شاید ۱۰ نویسنده ماندگار باقی بماند. الان ما با این مسئله مواجه هستیم که به نظرم بحران قابل تأملی است و نامش را بحران ادبیات می‌گذارم و همین باعث می‌شود احساس کنیم بحران مخاطب داریم.

او درباره اینکه گاه این‌طور برداشت می‌شود که نویسنده برای مخاطبان خاصی می‌نویسد و به مخاطب وسیع فکر نمی‌کند، جایگاه مخاطب نیز اظهار کرد: همان‌طور که ادبیات سطح‌بندی شده است، مخاطب نیز سطح‌بندی می‌شود. هر کتابی برای هر مخاطبی نوشته نمی‌شود. ما سبک‌های مختلف نوشتن داریم؛ مخاطبی که کتاب رئالیستی دوست دارد، کتاب رئالیسم جادویی و فانتزی دوست ندارد؛ زیرا مخاطب این اثر نیست. این موضوع نه به معنای پایین‌بودن سطح مخاطب است نه ضعیف‌بودن اثر.

نویسنده «بهار برایم کاموا بیاور» و «ما اینجا داریم می‌میریم» ادامه داد: گاه منِ مخاطب از ناداستان اطلاعی ندارم و زمانی که یک ناداستان می‌خوانم شاید درک درستی از آن نداشته باشم و بگویم کتاب بدی بود. یا ممکن است مخاطبِ ادبیات عامه‌پسند بودم و بعد کتابی از یک نویسنده صاحب‌نام بخوانم و ناگهان با جهانی مواجه شوم که تابه‌حال با آن مواجه نبودم. برخی از نویسنده‌ها سبک خاصی دارند و نمی‌شود گفت نویسنده به مخاطب توجه ندارد. شخصاً این را قبول ندارم و به نظرم در هر ژانر از نویسنده اثر قابل تأملی خلق کند، اثر حتماً خوانده می‌شود.

این داستان‌نویس خاطرنشان کرد: به‌شدت معتقدم اثر خوب هنوز هم سینه‌به‌سینه و از طریق خود مخاطب کشف می‌شود. اگر کار قابل‌تأمل باشد، فرق نمی‌کند از یک کارگاه ادبی بیرون بیاید یا اتاق شخصی یک نویسنده حرفه‌ای، خوانده می‌شود. گاه در کارگاه‌ها اثر شگفت‌انگیزی نوشته می‌شود که نشان می‌دهد نویسنده خوبی است؛ اما نویسنده حرفه‌ای هم داریم که کتاب چهارم و پنجمشان کم‌رمق و اثر ضعیفی است. اگر اثر ضعیف باشد مخاطب درک می‌کند. هر ژانر مخاطب خود را دارد و اگر خوب باشد، حتماً دیده می‌شود.

مریم حسینیان ارتباط خود با مخاطب را عالی می‌داند و با بیان اینکه صفحات مجازی‌اش کاملاً خصوصی است، گفت: در دوران کرونا دو کتاب «بانو گوزن» و «نئوهاوکینگ‌ها» منتشر کردم، دو کتاب با دو سبک متفاوت؛ خب دو سال است درگیر بیماری بودم و «نئوهاوکینگ‌ها» هم روایت این بیماری‌ام است و در این دو سال نمی‌توانستم در جلسه‌ای حضور فیزیکی داشته باشم و همه ارتباط‌هایم مجازی بود و ارتباط خوبی با مخاطبان خود گرفتم. من برای همه مخاطبانم احترام قائلم و جز نویسنده‌هایی هستم که پاسخ تمامی پیام‌ها را می‌دهم. واکنش مخاطبانم برایم مهم است. برایم مهم است که مخاطبانم درباره کتاب‌هایم چه نظری دارند و از جمع‌بندی نظرها استفاده کرده‌ام.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • ۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • بحران ادبیات داریم
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم