Web Analytics Made Easy - Statcounter

پانزده نهاد دیپلماتیک مستقر در کابل امروز (دوشنبه)، ساعاتی پس از ناکامی نشست دوحه برای توافق بر سر آتش‌بس خواستار "پایان فوری" تهاجمات شدند.

به نقل از شبکه خبری الجزیره، ساعاتی پس از شکست نشست دوحه برای توافق بر سر یک آتش‌بس، پانزده نهاد دیپلماتیک و نماینده ناتو در کابل مشترکا از طالبان خواستند تا به تهاجمات نظامی در سراسر افغانستان پایان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دو روز گذشته هیاتی ارشد از رهبران افغانستان با رهبری سیاسی طالبان در پایتخت قطر دیدار کردند اما در بیانیه‌ای که شامگاه یکشنبه از طرف طالبان منتشر شد، هیچ اشاره‌ای به توقف خشونت روزافزون در افغانستان نشده است.

15 نهاد خارجی و نماینده ناتو در بیانیه مشترکی با اشاره به تعطیلی روز سه‌شنبه در افغانستان به مناسبت عید قربان اعلام کردند: در این عید طالبان باید سلاح هایش را برای همیشه زمین بگذارد و تعهدش را به فرایند صلح به جهانیان نشان دهد.

این بیانیه از سوی استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، هیات اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره، هلند، اسپانیا، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده و نماینده غیرنظامی ارشد ناتو مورد حمایت قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است: تخاصم طالبان درست نقطه متضاد ادعای آنها مبنی بر حمایت از یک سازش مذاکره ‌شده است. این منجر به از دست دادن جان بیگناهان افغان، از جمله ادامه قتل‌های هدفمند، آوارگی مردم غیرنظامی، غارت و سوزاندن ساختمان‌ها، تخریب زیرساخت‌های حیاتی و آسیب به شبکه‌های ارتباطی شده است.

در چند عید گذشته، طالبان با اعلام آتش‌بس موقت تاکید می‌کرد که هدفش این است که افغان‌ها این اوقات را در آرامش سپری کنند. این مرتبه چنین چیزی اعلام نشد و همزمان طالبان در حال گسترش اراضی تحت کنترلش در سطحی بی‌سابقه است.

بیانیه امروز این ۱۵ سفارتخانه خارجی همچنین نقض‌های حقوق بشری نظیر تلاش برای تعطیلی مدارس و رسانه‌های مستقر در مناطقی که به تازگی به کنترل طالبان درآمده‌اند، محکوم کرد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح افغانستان که بخشی از مذاکرات دوحه است، امروز گفت در جریان نشست رهبران افغانستان و طالبان در قطر، به بررسی راه‌های رسیدن به یک سازش سیاسی به منظور پایان دادن به این درگیری پرداخته شد.

این سیاستمدار ارشد افغانستان در توییتر نوشت: ما توافق کردیم که مذاکرات را ادامه دهیم، به دنبال حل و فصل سیاسی بحران فعلی باشیم، از تلفات غیرنظامی جلوگیری کنیم و ارسال کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات پزشکی برای مقابله با پاندمی کرونا تسهیل شود.

در بیانیه طالبان که شامگاه یکشنبه منتشر شد، آمده است: طرفین بر لزوم سرعت گرفتن مذاکرات صلح، به منظور یافتن راهکاری منصفانه و دائم برای مساله کنونی در افغانستان در اولین فرصت ممکن توافق کردند. ‌

مذاکرات صلح میان نمایندگان طالبان و کابل از سپتامبر گذشته آغاز شده اما تاکنون پیشرفتی نداشته است. در همین حال محمد نعیم، سخنگوی طالبان در دوحه گزارش رسانه‌ها مبنی بر موافقت این گروه با آتش‌بس عید قربان در ازای آزادی زندانیان طالبان را رد کرد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۰۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه حزب التحریر درباره بازداشت‌های اعضایش توسط طالبان

«حزب التحریر» ضمن تأیید روند دستگیری اعضای این گروه توسط حکومت طالبان تصریح کرد این اقدامات آنها را از تلاش برای اقامه‌ خلافت منصرف نمی‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، دفتر مطبوعاتی «حزب التحریر» در افغانستان در بیانیه‌ای ضمن تأیید بازداشت اعضای این گروه در ولایت‌های مختلف توسط حکومت طالبان نوشت: چنین فشارهایی حزب‌التحریر و اعضای آن را از ادامه دعوت و تلاش برای اقامه خلافت منصرف نمی‌کند.

این گروه افراطی در ادامه نیز از حکومت طالبان انتقاد کرد که اعضایش شامل عفو و آزادسازی زندانیان به مناسبت عید فطر قرار نگرفتند.

اواخر فروردین گذشته نیز حزب التحریر در بیانیه‌ای از بازداشت سخنگو و شماری از اعضای این گروه افراطی طی دو ماه گذشته به جرم دعوت و فعالیت و برپایی خلافت اسلامی خبر داده بود.

بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستاندادگاه طالبان 20 عضو «حزب التحریر» را به 3 سال زندان محکوم کردبازداشت اعضای «حزب التحریر» به اتهام تبلیغ برای داعش در شمال افغانستان

اداره اطلاعات حکومت طالبان دو سال قبل نیز فعالیت حزب ‌التحریر، جمعیت اصلاح و نهاد النجم را در افغانستان ممنوع اعلام کرده بود.

حزب‎التحریر سازمانی است که تشکیل خلافت در سراسر جهان اسلام را هدف خود و هر یک از کشورهای اسلامی را ولایتی از این خلافت با مرکزیت سرزمین‌های عربی می‌داند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • از سرگیری پروازهای ترکیش ایرلاین به افغانستان
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • بیانیه حزب التحریر درباره بازداشت‌های اعضایش توسط طالبان
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند