Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-08@19:20:41 GMT

علاج ناباروری با استفاده از سلول‌های بنیادی

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۱۹۹۴

علاج ناباروری با استفاده از سلول‌های بنیادی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سراسر جهان ناباروری 8 تا 12 درصد از زوج‌ها را در سنین باروری تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و به یک مشکل رایج تبدیل شده است. روش های زیادی برای درمان ناباروری وجود دارد ، از جمله دارو، تلقیح داخل رحمی و لقاح آزمایشگاهی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال های اخیر، درمان سلول های بنیادی امیدهای تازه‌ای را در زمینه مدیریت ناتوانی تولید مثل ایجاد کرده است.

سلول های بنیادی نوعی از سلول‌ها هستند که ویژگی تمایز نیافتگی و خود تجدیدشوندگی به انان کمک می‌کند که در شرایط مناسب بتوانند سلول‌های تخصصی تولید کنند. آن‌طور که حسین سلطانی نژاد مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی بیان می‌کند، این سلول‌‌ها در تمامی مراحل جنینی، نوزادی و بزرگسالی وجود دارند و می توانند به انواع مختلفی از سلول‌ها تکثیر شوند.

 

شیوع در ایران

سلطانی نژاد از نرخ ناباروری در کشورمان می‌گوید و ادامه می‌دهد: شیوع ناباروری در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است و بیش از 15 درصد از زوج‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما تازه‌ترین گزارش‌ها بیش از 4 میلیون زوج ایران را مبتلا به این عارضه و دارای سابقه ناباروری اولیه و ثانویه گزارش کرده است.این در حالی است که هرسال حدود 90هزار زوج به این تعداد افزوده می‌شود.

 مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی بیان می‌کند در حالی که بسیاری از مسائل در مورد سلول های بنیادی باقی مانده است، سلول های بنیادی بدون شک راه های جدیدی برای درمان ناباروری باز کرده اند.

سلطانی‌نژاد از راهبردهای گوناگون در درمان ناباروری به کمک سلول‌های بنیادی می‌گوید و ادامه می‌دهد: در تمامی دنیا مطالعاتی بر روی روش‌های فناورانه باروری صورت گرفته است و همزمان با این پژوهش‌ها، در کشورمان نیز تیم‌های تحقیقاتی بر روی خصوصیات، ویژگی‌ها و قابلیت‌های سلول های بنیادی خون قاعدگی کار کرده‌اند

در این مسیر بر روی اثربخشی این سلول‌ها در درمان بیماری‌های مختلف از جمله اختلالات تولید مثلی مطالعه شده است، به طوری که در مدل حیوانی در اثر تاثیر حاصل از تزریق این سلول های بنیادی، رشد و بلوغ فولیکول‌های نابالغ به فولیکول‌های بالغ قویا افزایش یافته است.

سلطانی نژاد با اشاره به مزیت‌های دریافت سلول‌های بنیادی از خون قاعدگی ادامه می‌دهد: سلول‌های بنیادی مشتق شده از خون قاعدگی در مقایسه با سایر سلول‌ها مزایای متعددی دارد و گام جدیدی را در سلول درمانی بیماریهای مختلف باز کرده است و می تواند نیازهای بالینی را برطرف سازد.

در این روش پیشرفته برای درمان ناباروری، دوره‌های درمانی مختلفی پیاده سازی می‌شود تا فرزندآوری را ممکن کند. هر زوج به طور میانگین باید تا 3 بار در سال، این عمل را انجام دهد، چرا که احتمال موفقیت این سه سیکل، بین 30 تا 40 درصد است، یعنی ممکن است یک زوج ناچار باشند تا مجدداً این تعداد سیکل را تکرار کنند

وی با بیان این‌که ستاد توسعه فناوری‌ سلول‌های بنیادی، توسعه فناوری‌ سلول‌های بنیادی مشتق از خون قاعدگی را جزو اولویت‌ها قرار داده است ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیش از 50 شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی فعالیت دارند که بخشی از این شرکت‌ها توانسته‌اند با توسعه پژوهش‌های مرز دانش و کاربردی، روش‌های نوآورانه در درمان ناباروری، کشت سلول‌های بنیادی و تمایز سلول برای فرزندآوری را توسعه دهند.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سلول های بنیادی ناباروری زیست فناوری پزشکی سلول های بنیادی درمان ناباروری توسعه فناوری ادامه می دهد سلطانی نژاد خون قاعدگی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۱۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی رقیب گوگل و اوپن ای آی در راه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مدل جدید هوش مصنوعی که به طور داخلی از آن به عنوان MAI-۱ یاد می شود اخیرا تحت نظارت مصطفی سلیمان، یکی از بنیانگذاران دیپ مایند (زیر مجموعه گوگل) توسعه یافته است.

هدف دقیق از ابداع این مدل هوش مصنوعی هنوز مشخص نشده و به سطح عملکرد آن بستگی دارد. ممکن است مایکروسافت مدل جدید را به زودی و در کنفرانس توسعه دهندگان Build در ماه جاری میلادی معرفی کند.

از سوی دیگر این شرکت فناوری از اظهار درباره هوش مصنوعی جدید خودداری کرده است. طبق گزارش موجود MAI-۱ بسیار بزرگتر از نمونه های کوچک قبلی است که مایکروسافت آموزش داده و این بدان معنا است که گرانقیمت تر خواهد بود.

مایکروسافت ماه گذشته یک مدل هوش مصنوعی کوچکتر به نامPhi-۳ را راه اندازی کرد تا با گزینه های ارزان قیمت تر، مشتریان وسیع تری را جذب کند. این شرکت میلیارد ها دلار در اوپن ای آی سرمایه گذاری کرد و فناوری آن را در محصولات نرم افزراری خود به کار گرفت تا به این ترتیب به یکی از پیشروان هوش مصنوعی مولد تبدیل شود.

براساس گزارش موجود، این شرکت آمریکایی خوشه بزرگی از سرورهای مجهز به واحدهای پردازش گرافیکی را همراه مقدار زیادی داده پردازش کرده تا مدل را ارتقا دهد. MAI-۱ حدود ۵۰۰ میلیارد پارامتر دارد. حال آنکه چت جی پی تی ۴ شرکت اوپن ای آی هزار میلیارد و Phi-۳ مینی ۳.۸ میلیارد پارامتر دارند.

کد خبر 6098956 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • توسعه ریز داروی ایرانی برای درمان عفونت های قارچی ناخن
  • ایران جزو کشور‌های شناخته شده دنیا در درمان ناباروری
  • کمک فناوری به ۹۰ درصد زوج‌های نابارور
  • آشنایی با پزشکی ترمیمی
  • بهره‌برداری یک هزار تخت بیمارستانی جدید در هرمزگان
  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • هوش مصنوعی رقیب گوگل و اوپن ای آی در راه است
  • بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور
  • بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور/ از رشد موالید تا چند فرزندی
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد