Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها با اشاره به اینکه خراسان کانون تمدن در زیست فرهنگ‌مدارانه است، گفت: عرفان و تصوف خراسان، رنگین‌کمانی از وجوه حیات بشری محسوب می‌شود و تاریخ اساطیری ایران نیز نشأت گرفته از این منطقه است.

قهرمان سلیمانی در سومین روز همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان که امروز، ۲۸ تیرماه، با موضوع ادیان، عرفان و تصوف در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به عرفان و تصوف خراسان، اظهار کرد: خراسان برای همه -به ویژه ملت ایران که خراسان هویت دینی آنان را رقم می‌زند- تنها به عنوان جغرافیای یک منطقه تلقی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بیانی دیگر خراسان کانونی از فرهنگ و تمدن با شیوه‌ زندگی و زیست فرهنگ‌مدار شناخته می‌شود. این منطقه در قلمرو تاریخی خود دارای فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است، اما همواره کانون تولید علم و آگاهی و اقلیمی برای زیست انسانی بوده است.

وی با بیان اینکه سابقه خلاقیت‌های خراسان محدود به دوره‌ تاریخی خاصی نبوده است،گفت: تاریخ اساطیری ایران و ملت‌های منطقه از این اقلیم نشأت گرفته است. در حال حاضر با بخش زنده و حیات امروزی این منطقه مواجه هستیم که امروزه نیز این اقلیم به مثابه ستاره‌ای درخشان در قلمرو فرهنگ و خلاقیت به شمار می‌رود.

رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها بیان کرد: عرفان و تصوف خراسان همانند رنگین‌کمانی است که تمام وجوه حیات انسان مسلمان را نه تنها در منطقه جغرافیایی خراسان، بلکه در جهان اسلام تحت تأثیر قرار داده است. بخش عمده‌ای از ظرفیت‌ها و فرق تصوف جهان اسلام با نام پیران خراسان گره خورده است.

سلیمانی عنوان کرد: معنویت عرفانی خراسان دارای ویژگی اصلی است که به عنوان کانون اصلی خلاقیت هنری و ادبی بوده است. به شکلی که گنجینه ادب فارسی بدون توجه به آنچه پیران خراسان خلق کرده‌اند، کامل نخواهد بود و شعاع این اندیشه‌ها به اندازه‌ای پرکشش بوده است که توانسته در اقصی‌نقاط جهان گسترش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: آموزه‌های مولانا در دوران زندگانی وی، قلمرو وسیعی از کشورها را تحت تأثیر قرار داده و علاقه‌مندان بسیاری را جذب کرده است. همچنین آنچه عطار و سنایی در تصوف خراسان ایجاد کرده، در مدت زمان کوتاهی گسترش فراوان یافته است.

رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها افزود: علاوه بر اثرگذاری خراسانی‌ها بر شعر و ادب، ارائه شیوه جدیدی از زندگی از جمله اثرگذاری‌های پیران خراسان محسوب می‌شود که بخشی از این اثرگذاری‌ها به صورت زیست جمعی این مشایخ و در مدارس آن روزگار تجلی پیدا کرد و بخش دیگری از آنها در حوزه‌های گوناگون حیات و کنش‌های اجتماعی مانند نهضت جوانمردان شکل گرفت.

سلیمانی تصریح کرد: از این رو می‌توان بیان کرد که تصوف خراسان، بنیاد نوعی باطن‌گرایی در اسلام را ایجاد کرد و وجوه گوناگون تفکر و تجلی گوناگون حیات بشری را نشان داد. امروزه نیز تصوف خراسان در بخش‌های وسیعی از جهان اسلام هویت‌بخش حیات اجتماعی مسلمانان است.

وی اضافه کرد: آنچه در نام‌گذاری فرق و تعلق خاطر علاقه‌مندان مسلمان به چشم می‌خورد، زنده بودن و هویت جمعی مسلمانان زیادی در میراث فرهنگی و تمدنی و دستاوردهای عرفان و تصوف خراسان تعریف می‌شود. مکتب آموزشی عرفان خراسان، طیف رنگارنگی از گرایش‌های مختلف مانند کنکاش‌های پیچیده بشر برای یافتن فرهنگ و معنویت تا مدرسان بزرگ نظامیه بغداد را در بر می‌گیرد.

لزوم توجه به جایگاه امام رضا(ع) نزد مسیحیت

محمدمهدی تسخیری، معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان قم با اشاره به روش‌ها و استدلال‌های قرآنی، اظهار کرد: در روش قرآنی، برای‌ اثبات پیامبری پیامبر اسلام، استدلال‌های گوناگونی ذکر شده است که از جمله آنها می‌توان استناد به تورات را بیان کرد. پیامبر اکرم(ص) نیز از این روش بهره می‌گرفتند و زمانی که می‌خواستند جایگاه امیرمؤمنان را تبیین کنند، می‌فرمودند: «یا علی أنت منی بمنزلة هارون من موسی إلا انه لا نبی بعدی» و یا این‌که جمله «الخلفاء بعدی اثنا عشر عدتهم کنقباء بنی إسرائیل» را بیان می‌کردند.

وی تصریح کرد: امام رضا(ع) نیز در گفت‌وگوی با جاثلیق، از همین روش و با ‌ارجاع به‌ تورات سخن خود را مستدل کرده است. و به لنسطاس الرومی بیان کردند «کیف حفظک للسفر الثالث من الانجیل قال ما احفظنی له ثم التفت إلی رأس الجالوت فقال أتقرأ الانجیل قال: بلی لعمری، قال فخذ علی السفرالثالث فان کان فیه ذکر محمد وأهل بیته وأمته فاشهدوا لی وان لم یکن ذکره فلا تشهدوا...»

تسخیری خاطرنشان کرد: در خصوص جایگاه آن حضرت‌ نزد مسیحیت و مسیحیان مطالب و سخنان فراوانی وجود دارد که رهبران مسیحی داخل و خارج کشور در اجلاس‌های متعددی به این جایگاه پرداخته‌اند. به عنوان مثال نعمه صلیبا، کشیش لبنانی و پژوهشگر مسائل روابط اسلام و مسیحیت در مقام گرامی‌داشت استاد سلیمان کتانی مسیحی، نویسنده ‌عاشق اهل بیت(ع) می‌گوید: در حال حاضر ما به گفتمان عقیدتی و گفت‌وگوی میان اسلام و مسیحیت نیاز داریم.

معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان قم عنوان کرد: افرادی چون «سلیمان کتانی» با آرامش تمام و در فضایی‌ به دور از شرایط حاکم بر منطقه، تراوشات ذهنی خود را بر روی کاغذ ثبت کرده و در شرایطی بسیار سخت و در فضایی تاریک از تاریخ لبنان، چنین نوشته‌هایی را به جامعه تقدیم کرد. کتانی هراسی به دل راه نداد و از اهل بیت پیامبر اسلام نوشت و نشان داد که چگونه انسان می‌تواند در دریایی خارج از اعتقادات خود شنا کند. 

تسخیری تصریح کرد: اسقف اعظم کره جنوبی، کیم هی جونگ، در آخرین اجلاس مشترک گفت‌وگو با مسلمانان را مایه برکت دانست و آن را نتیجه آموزه‌های اسلامی و تربیتی امامان بیان کرد و معتقد بود این گفتمان شرایط ایجاد صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را میان جوامع مهیا می‌کند و وجود پربرکت ثامن‌الحجج را به عنوان منشأ این تعالی و تعامل با مؤمنان ادیان دیگر در ایران و موجب افزایش روحیه دینی بسیاری از انسان‌های امروزی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: زنده یاد پروفسور ویکتور الکیک، ایران‌شناس و اسلام‌شناس مسیحی نیز سروده‌ای عربی در خصوص امام رضا(ع) دارد که در ترجمه آن آمده است «درود بر تو، ای فرزند محمد، پرچم حقیقت را در سرزمین مشهد برافراشته‌ای/ و این خراسان باستان در بالاترین حد آستان حرم را می‌بوسد و هدایت می‌شود/ شما صحنی را طواف می‌کنید که خورشید پیشانی درخشان خود را وام‌دار درخشش آن صحن می‌داند/ هزاران زائر قصد مرقد شما می‌کنند، شانه به شانه هم ندای استغاثه دارند».

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری همایش گفت وگوهای بینافرهنگی خراسان بین المللی گفت گفت وگوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۳۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی به مناسبت هفته سلامت آورده است: یکی از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی، «سلامت» است. چه، با برخورداری از تراز بالای صحت و سلامت است که می‌توان برای تحقق اهداف ریز و درشت زندگی و بیشینه سازی شادابی و موفقیت، گام فراسو نهاد و جهد و جد روزافزون نمود. لیکن، نباید از یاد برد که قلمرو و حیطه سلامت هرگز در سطح «سلامت جسم» محدود نمی‌ماند بلکه حیطه‌های پر اهمیت دیگری را نیز در بر می‌گیرد که از آن میان سه حیطه دیگر سلامت، یعنی «سلامت روان»، «سلامت اخلاق» و «سلامت اجتماعی» درخور توجه فزون‌تری هستند (نیازی به یادآوری نیست که این چهار حیطه سلامت پیوند وثیق و جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند و لاجرم زوال یا نقصان هریک قادر است آن سه دیگر را دستخوش کژکارکردی کند).

چنانچه از حیث یادآوری و بیش و کم از منظر امروزی بخواهیم تعریفی بس مختصر از این چهار حیطه سلامت به دست دهیم چنین می‌توان گفت که جسم آنگاه سالم است که بتوان بی هیچ محدودیتی از همه ظرفیت و توان آن برای «نیکو زیستن» بهره جست، روان نیز زمانی در سلامت است که نه تنها در دام هیچ «تعارض» آشفته ساز و نشانگان ملال انگیز و تنیدگی آشوبناکی گرفتار نشده باشد بلکه لبریز سُرور و وجد و خرسندی و پیوسته در تعالی و پویایی باشد. به همین قیاس سلامت اخلاقی نیز به حالتی اطلاق می‌شود که ذهن و ضمیر فرد عاری از «احساس گناه» باشد؛ آشکار است که لازمه فراچنگ زدن چنین خلق و حالتی آن است که فرد در کنش و منش و بینش خود، «فضایل اخلاقی» (نظیر صداقت، عدالت، اصالت، امانت و جز آن) را فرو نگذارد و برای بیشینه سازی آنها پیوسته بکوشد. سر انجام، مراد از «سلامت اجتماعی» آلوده نشدن به آسیب‌های مختلف از یک سو و داشتن ارتباط و تعامل «شفابخش» با جمع و جامعه از دیگر سو است.

ناگفته پیداست که یک دوجین عامل را می‌توان نشان کرد و نشان داد که بر هر یک از این چهار حیطه سترگ سلامت تأثیر می‌گذارند. اما، تردیدی نمی‌توان کرد که در این میان سهم و نقش خانواده برجسته‌تر است. چون همانگونه که می‌دانیم در خانواده است که «اندیشه» شکل می‌گیرد، «شخصیت» فرا می بالد، «منش» نضج می‌یابد، «نگرش به خویشتن» پایه‌ریزی می‌شود و «نحوه رفتار» در برابر پدیده‌ها و در شرایط مختلف، سمت و سو داده می‌شود.

حال این پرسش در برابر ما عرض اندام می‌کند که کدام خانواده قادر است تراز و میزان هر یک از چهار نوع سلامت را ارتقا دهد و مانع از فرو شدن در «بیماری» و نقصان سلامت شود؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان انبوهی شاخص و ملاک را برای «خانواده سلامت محور» و «سالم پرور» فهرست کرد. لیکن به باور من از آن میان شاخص‌های زیر اهمیت بیشتری دارند:

۱. سبک زندگی برخوردار از تحرک بهینه (۶۰ دقیقه در روز)، بهداشت مطلوب، چک آپ دوره‌ای، تفریح به موقع و تغذیه مناسب. چنین سبکی نه تنها به سلامت جسم یاری می‌رساند بلکه سلامت ذهن و روان را نیز مضاعف می‌کند.

۲. پیروی از الگوی گفت و گوی سازنده برای از میان راندن تعارضات ناگزیر زندگی. در چنین خانواده‌ای کمتر مشاجره و منازعه و مجادله دیده می‌شود. چه، اینگونه خانواده‌ها زبان و کلام را در جهت «مفاهمه» و مصالحه به کار می‌گیرند و با گفت و شنود به موقع مانع از سایه انداختن تعارضات و مسائل حل نشده بر ساحت جان و روان می‌شوند.

۳. افزایش مستمر ذخیره شناختی. در خانواده سلامت محور مطالعه و یادگیری رفتاری رایج و مستمر است و لاجرم اعضای اینگونه خانواده‌ها پیوسته دانایی خود را افزایش می‌دهند و اندیشه خود را زیبا و غنی می‌سازند. آنان همچنین می‌کوشند تا «دانش» خود را به «خِرد» تبدیل سازند و آن را در کنش و عمل خود به کار بندند. ناگفته پیداست که پیامد دانایی، خردمندی و «اندیشه زیبا» خوشامدگویی مستمر به زیبایی‌های بیکران زندگی و شادابی و شورمندی جسم و روان است.

۴. فضیلت مند زیستن. در خانواده سالم پرور و سلامت محور به فضائل اخلاقی نه تنها در «گفتار» بلکه در «کردار» ارج نهاده می‌شود. به همین سبب اینگونه خانواده‌ها اغلب با خود و دیگران «در صلح» و آرامش هستند.

۴. برخورداری از روابط و پیوندهای اجتماعی خرسند ساز. چنین پیوندی نوعی «حمایت اجتماعی» است که همچون «سپری نیرومند» از اعضای خانواده در برابر سختی‌ها و رنج‌های ناگزیر زندگی حفاظت می‌کند (یادمان باشد که در جهان بودن یعنی با دیگران بودن).

خلاصه آنکه، خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد و لاجرم احساس خوشبختی و بهروزی و شادابی آن پیوسته در حال افزایش است.

کد خبر 6090072

دیگر خبرها

  • رسیدگی قضائی به اخلال ۶۰۰۰ میلیارد ریالی در نظام اقتصادی
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه