لزوم حضور منسجم و جریان ساز آستان قدس در فضای مجازی
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۳۵۰۷
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فرصتهای فضای مجازی بر لزوم حضور منسجم، جریان ساز و تأثرگذار آستان قدس در فضای مجازی برای تحقق رسالتهای فرهنگی تأکید کرد.
به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار دبیر شورای عالی فضای مجازی که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، حضور تأثیرگذار آستان قدس در فضای مجازی را یکی از دغدغه های اصلی خود عنوان و اظهار کرد: فضای مجازی بستر و ابزاری است که دشمن از آن برای پیشبرد نیات سوء خود بسیار استفاده میکند و به دنبال آن است که با استفاده از ظرفیت و نفوذ این فضا بر جوامع تسلط یابد و بر آنها خدایی کند.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: همانگونه که روزگاری فرعون به دنبال سیطره، سلطه و برتری جویی بود، امروز نیز فرعونهای زمان با همان روحیه استکباری برای کسب منافع مادی خود به دنبال این نیات سوء هستند، منتهی ابزارهایشان تغییر کرده است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه استکبار با دگرگون سازی فرهنگ جوامع به دنبال تسلط بر آنهاست، اظهار کرد: امروز استکبار به جای حمله بر سرزمین ملتها بر فرهنگ آنان متمرکز شده است، زیرا فرهنگ بر ذهنیت، رفتارهای فردی، اجتماعی و سیاسی یک ملت تأثیرگذار است و راه را برای تسلط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هموار میسازد.
وی با اشاره به دغدغههای مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ، ابراز کرد: اینکه رهبری معظم انقلاب سالهاست نسبت به توجه و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن تأکید دارند، دلیلش بستری است که فرهنگ میتواند برای تسلط دشمن بر جوامع ایجاد کند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اهمیت نقشی که آستان قدس میتواند در فضای مجازی کشور ایفا کند، تصریح کرد: باید به صورت فعال و به دور از انفعال از فرصتهای فضای مجازی نهایت استفاده را در راستای نشر معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت(ع) ببریم و انتظاری که از آستان قدس وجود دارد اقدامی فاخر، برجسته، جریان ساز و الگو در این حوزه است.
وی با بیان اینکه عشق و ارادت آحاد مردم به حضرت رضا(ع) ظرفیت بزرگی را در اختیار آستان قدس قرار داده است، افزود: آستان قدس به سبب قدرت، ظرفیت و سرمایه معنوی عظیمی که به برکت مضجع شریف امام رضا(ع) در اختیار دارد، باید حضوری تأثیر گذار و الگو در عرصههای مختلف از جمله فضای مجازی داشته باشد.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود بر ساماندهی فعالیت آستان قدس در حوزه فضای مجازی تأکید و اظهار کرد: نظام جامع راهبردی آستان قدس در فضای مجازی باید تدوین و با همکاری شورای عالی فضای مجازی و استفاده از ظرفیت نخبگان امر، فعالیتهای پراکنده بخشها و مجموعه های مختلف آستان قدس در فضای مجازی در راستای اهداف فرهنگی این نهاد باید هدایت، ساماندهی و منسجم شود.
وی با بیان اینکه به فرمان مقام معظم رهبری آستان قدس می بایست حداقل برای پنج میلیون نفر از سی میلیون زائری که سالانه به حرم مطهر رضوی مشرف میشوند برنامهریزی فرهنگی داشته باشد، اظهار کرد: فضای مجازی فرصتی بوده که آستان قدس میتواند از آن برای استمرار و تداوم ارتباط فرهنگی با زائران که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، استفاده کند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه فضای مجازی میتواند به اثرگذاری فرهنگی آستان قدس در فضای عمومی کشور و جهان اسلام کمک کند، گفت: صرف نظر از مقوله زیارت و نورانیت معنوی حرم مطهر رضوی، موضوعاتی همچون موزه، هنر و معماری حرم مطهر، اسناد، نامه ها، وقف نامه ها، کتابخانه عظیم و غیره از جمله مواردی است که میتواند در فضای مجازی معرفی و مخاطبانی را جذب کند.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: تحقق اهداف فرهنگی و حضور تأثیرگذار آستان قدس در فضای مجازی نیازمند شناسایی ظرفیتهای این آستان مقدس، برنامهریزی کلان، سیاستگذاری اجرایی و تلاش برای حفظ استمرار رشد و توسعه فعالیتها در فضای مجازی است.
گفتنی است، در ابتدای این دیدار ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گزارشی از اقدامات و برنامههای دستگاه متبوع خود ارائه کرد. انتهای پیام منبع: آستان نیوز
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: فضای مجازی آستان قدس رضوی زائر آستان قدس در فضای مجازی تولیت آستان قدس رضوی حرم مطهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۳۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
حدیثی بر کاشی زرین فام
یک کاشی هشت پر است. کاشی که از چند صد سال پیش یک قطعه از تزئینات بقعه مبارکه حضرت رضا(ع) بوده است. دور تا دور آن نیز مانند بسیاری از کاشیهای زرینفام روضه منوره، آیات قرآن و احادیث و روایاتی از ائمه اطهار(ع) کتابت شده است. احادیثی که از مستندترین مجموعه حدیثهای شیعی است و هنرمندان بزرگ ایرانی در قرن هفتم و هشتم قمری آنها را بر کاشیهای زرینفام نشانده تا به زیبایی هرچه تمامتر برای تزیین دیوارهای اطراف مضجع شریف امام رضا(علیه السلام) به کاربرند. روی این نمونه کاشی نیز احادیثی از «امام جعفر صادق (ع)» نقش بسته بسته که مضمون آنها اهمیت زهد و ایمان از نگاه امام است:
"قال الصادق علیهالسلم جعل [الخیر کلـ]ـه فی بیت و جعل مفتـ[ـاحه الزهد فی] الدنیا و جعل الشر کله فی بیت [و جعل مفتاحه حب الدنیا عنه علیه السلم حَرَامٌ عَلَی قُلُوبِکُمْ أَنْ[تَعْرِفَ] حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّی تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا عنه علیهالسلم حَسْبُ الْمُؤْمِنِ مِنَ اللَّهِ نُصْرَةً أَنْ یَرَی عَدُوَّهُ یَعْمَلُ بِمَعَاصِی اللَّهِ"
برای تزیین این کاشی که قسمت کمی از آن هم ازبین رفته، به غیر از لعاب زرینفام، از لعاب لاجوردی استفاده شده است. این کاشی هشتپر در اندازه ۱۸×۱۸ سانتیچندرسانه شده است.
قرآن وقفی شاه عباس
دو شی دیگری که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، نسخههایی از قرآن کریم است که کتابت آن به امام جعفر صادق(ع) نسبت داده شده است.
اولین نسخهای که در گنجینه قرآن و نفائس موزه آستان قدس رضوی نگهداری میشود، توسط شاه عباس صفوی در سال ۱0۰۸ وقف بارگاه منور رضوی شده است. این مصحف کامل از جمله مواردی است که وقفنامه آن را شیخ بهایی بر روی کاغذ کتابت کرده است.
سید محمدرضا فاضلهاشمی، کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اطلاع بیشتری درباره این نسخه اطلاعات بیشتری به ما میدهد: «بخشی از این قرآن، به خط ابراهیم سلطان، برادر بایسنقرمیرزا و پسر شاهرخ تیموری است. این شاهزاده تیموری از هنرمندان مطرح و خوشنویسان طراز اول عهد خود بهویژه در خط ثلث و محقق محسوب میشود.»
به گفته فاضل هاشمی قدمت جلد این مصحف، به قرن ۹ قمری بازمیگردد؛ «این جلد که جز شاهکارهای نفایس آستان قدس رضوی به شمار میآید، در زمان ابراهیم سلطان بن شاهرخ تیموری در سال ۸۳۱ قمری ساخته شده است.»
او در ادامه درباره مشخصات ظاهری و تزئینات این اثر اضافه میکند: «این مصحف در قطع وزیری و در اوراقی به اندازه ۲۰.۵ در ۳۰.۵ سانتیمتر کتابت شده است. یک ترنج کنگرهای مذهّب و مرصّع مزیّن به گلهای اسلیمی و زمینۀ لاجورد در پشت صفحه اول این مصحف قرار دارد. صفحه اول و دوم آن هم دارای سه لوح مذهّب و مرصّع با نقوش و گل و برگ اسلیمی است. گلهای ختایی هشت پر زرّین، فواصل آیات را مشخص کرده و سرسورهها در کتیبه مستطیلی پیوسته به یک نشان بادامی مذهّب مرصّع نوشته شده و کتیبه به صورت قلمدانی است.»
قرآن وقفی شاه طهماسب
این کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره دومین نسخه منسوب به امام جعفر صادق(ع) میگوید: «این قرآن به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و از شاهکارهای هنر اسلامی است. این نسخه که توسط شاه طهماسب صفوی وقف شده، شامل جزء ۹ تا ۱۱ قرآن است.»
«مُهر واقف مربوط به پیش از سال ۹۷۲ قمری در پشت صفحه اول حک شده است.» فاضل هاشمی با بیان این نکته، اضافه میکند: «این اثر که در قطع بیاضی و بر اوراقی به اندازه ۱۶ در ۲۳ سانتیمتر کتابت شده است. در این مصحف که ۵۸ ورق از آن به جا مانده، سرسورهها به خط کوفی زرّین و تحریر مشکی نوشته شده است. دو صفحه نخست آن دارای ترنج ستارهای شکل مذهّب و مرصّع و تمام صفحاتش دارای جداول زر و الوان است. فواصل آیات نیز با نقاط شنگرف و زنگار مشخص شده است.»
لازم به ذکر است مانند سایر نسخ منسوب به ائمه اطهار که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، کتابت دو مصحف نام برده شده نیز تنها به امام صادق(ع) نسبت داده شده است و هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.
زهرا زنگنه