Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@10:52:25 GMT

چرا سگ با این همه فایده نجس است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۵۲۵۶

چرا سگ با این همه فایده نجس است؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، امروزه بدون شک به اذعان همه مراجع و علمای حوزه، پاسخ به شبهات یکی از رسالت‌های مسلم روحانیون است، هجمه شدید شبهات در جامعه از سوی دشمنان با هدف فاصله گرفتن مردم از دین، پاسخ به شبهات را لازم می‌سازد.

یکی از شبهاتی که توسط نوجوانان و جوانان مطرح است، این است «چرا سگ با این همه فایده نجس است»، حجت الاسلام جواد حیدری، کارشناس دینی، اینگونه پاسخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نجاست سگ یک مساله فقهی است که روایات زیادی برای آن وارد شده و اجماع فق‌ها هم بر نجاست آن وجود دارد.

محکم‌ترین دلیل در عمل به احکام، تسلیم و تعبّد به سخنان خداوند حکیم است که توسط پیامبر، ابلاغ شده است اگر چه ما دلیل واقعی آن حکم را ندانیم.

وی افزود: در مورد فلسفه واقعی این حکم باید گفت، فلسفه بسیاری از احکام الهی به صورت روشن در آیات و روایات، بیان نشده (مانند عدد رکعات نماز‌های پنجگانه)، اما مسلمان، چون اعتقاد و باور به خداوند و علم و حکمت او دارد و، چون احکام الهی را دارای مصلحت و مفسده واقعی (دنیوی یا اخروی، فردی یا اجتماعی، جسمی یا روحی)، می‌داند بدان‌ها عامل است هر چند این مصالح و مفاسد را با علم اندک، کشف و فهم نکند.

کارشناس دینی در این باب عنوان کرد: نخستین نکته اینکه طهارت و نجاست، ارزش مخلوقات و حقوق آن‌ها را کم یا زیاد نمی‌کند، حیوانات، همگی مخلوق حق تعالی هستند، بنا بر این هرکدام، در حد و اندازه خود، از حقوقی برخوردارند.

وی ادامه داد: شریعت، هرگونه آزار حیوانات و از جمله سگ را ممنوع نموده و حفظ جانشان را لازم شمرده است تا آنجا که حتی در صورت کمبود آب برای شرب حیوانی مانند سگ، نباید با آن وضو گرفت. بلکه باید تیمم کرد و حیوان را سیراب نمود، رعایت حقوق سگ یا هر موجود دیگری به معنی عدم آزار، رسیدگی به آب و غذا و مانند این امور است، ولی اینکه حیوان، مونس یا همبازی انسان باشد یا توسط انسان نوازش شود، فایده‌ای به حال حیوان ندارد تا جزو حقوق حیوان باشد.

حجت الاسلام حیدری در تشریح دومین نکته اذعان داشت: مفید و وفادار بودن، ارتباطی با نجاست ندارد، همان طور که خون نجس، ضرورت حیات است، سگ حیوانی است وفادار و در طول تاریخ منافع زیادی برای انسان داشته است، اما مفید بودن ربطی به طهارت و نجاست ندارد، مثلا با وجودی که زندگی ما به خون وابسته است، در عین حال نجس هم هست، بنا بر این نجاست به معنی بی فایده بودن نخواهد بود همان طور که نجس بودن هرگز به معنی نفی حقوق نبود.

وی در توضیح سومین نکته گفت: امکان دارد اعلام نجاست برای این حیوان، از جهت بهداشت فردی باشد که مانع سرایت بعضی بیماری‌ها از سگ به انسان شود و یا بعضی جنبه‌های روانی بوده تا انسان به این حیوان علاقه مفرط پیدا نکند، تا جایی که سگ خود را بهتر از همسر، فرزند، خانواده و دوست و رفیق بداند؛ یعنی آنچه که امروزه متأسفانه در بعضی جوامع ملاحظه می‌کنیم.

منبع:خبر حوزه

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پاسخ به شبهات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۵۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو

دریافت 12 MB

به گزارش همشهری آنلاین،‌ خفاش، روباه، گربه و سگ می‌توانند منتقل کننده هاری باشند. هاری تنها بر اثر گاز گرفتی منتقل می‌شود که با ریختن بزاق حیوان روی زخم هم امکان ابتلا وجود دارد. اگر حیوان خانگی دارید، اگر سگ نگهبان دارید، اگر به راحتی سگ و گربه ولگرد را نوازش می‌کنید، اگر در اطراف محل زندگیتان پر از سگ‌های ولگرد شده یا شب‌ها روباه‌ می‌بینید، حواستان به هاری باشد. این ویدئو درباره علائم سگ هار می‌گوید.

کد خبر 847505 برچسب‌ها بهداشت عمومی خبر مهم سگ بدون صاحب

دیگر خبرها

  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • تجاوز جنسی ۴ مرد افغان به نوجوان ایرانی در تهران | التماس کردم فایده نداشت! +فیلم
  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو
  • ادعای جالب دختر ابراهیم رئیسی درباره حقوق ماهانه پدرش
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • به مایلی‌کهن زنگ زدم و گفتم بیا با هم فالوده بخوریم ! | میانجیگری میان محمد مایلی کهن و امیر قلعه نویی فایده دارد؟