Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-03@02:42:50 GMT

تاثیرات فشار خون بالا در بارداری

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۶۰۴۴

یک جراح و متخصص زنان گفت: برای پیشگیری از مسمومیت‌های بارداری حتما فشار خون مادر باید قبل از بارداری کنترل شود. ناطقان: شیرین نیرومنش جراح و متخصص زنان اظهار کرد: فشار خون بالا در بارداری از خطر‌های جدی است که خانم‌های باردار را تهدید می‌کند و همچنین می‌تواند از علل شایع مرگ و میر مادران در سراسر دنیا باشد، بنابراین درمان و تشخیص به موقع آن بسیار اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: انواع فشار خون در دوران بارداری وجود دارد، یکی مربوط به خانم‌هایی است که قبل از بارداری دچار فشار خون مزمن هستند و با فشار خون بالا باردار می‌شوند که ممکن است مشکل عروقی یا کلیوی داشته باشند. در این شرایط احتمال اینکه در حاملگی فشار خون تشدید شود یا افزایش پیدا کند و به مسمویت‌های بارداری تبدیل شود زیاد است.

او ادامه داد: مسمویت بارداری با بالا رفتن فشار خون و دفع پروتئین از ادرار همراه است. این مسمومیت خطر جدی برای مادر دارد و می‌تواند به تدریج همه اعضای بدن را او را درگیر کند.
مسمویت بارداری چه کسانی را درگیر می‌کند؟

این جراح و متخصص زنان گفت: افرادی که قبل از بارداری به فشار خون مزمن دچار هستند و با فشار خون بالا باردار می‌شوند، بارداری خطرناکی دارند، همچنین در خانم‌هایی که در سن پایین‌تر باردار می‌شوند مسمومیت حاملگی شایع است. مادرانی که اولین تجربه بارداری را دارند هم ممکن است دچار این مشکل شوند و همچنین خانم‌هایی که بعد از سالگی ۳۵ باردار می‌شوند هم دچار مسمویت حاملگی می‌شوند.

نیرومنش اظهار کرد: برای پیشگیری از مسمومیت‌های ناشی از بارداری باید فشار خون، قبل از بارداری کاملا کنترل شود و همچنین در دوران بارداری هم باید به طور مرتب فشار خون و مشکلات کلیوی بررسی شوند.

او ادامه داد: مصرف برخی دارو‌های فشار خون در دوران بارداری ممکن است روی سلامت جنین تاثیرات منفی داشته باشد؛ بنابراین دارویی‌هایی که در دوران بارداری مصرف می‌کنند هم باید مجاز باشند. در صورت رعایت نکردن این موارد فرد در ادامه حاملگی دچار مسمویت‌های بارداری می‌شود.

او افزود: فشار خون طبیعی ۱۱ روی هفت یا ۱۲ روی هشت است بنابراین اگر فشار خون سیستول (بیشترین) ۱۴ یا بالاتر باشد و فشار خون دیاستول (کمترین) ۹ یا بالاتر باشد، فشار خون غیر طبیعی تلقی می‌شود؛ بنابراین بایدپروتئین موجود در ادرار بیمار مورد بررسی قرار بگیرد.

نیرومنش تاکید کرد: هنگامی که مادر دچار مسمویت بارداری می‌شود در رشد جنین اختلال به وجود می‌آید و صدمه می‌بیند، در این شرایط گاهی پزشک برای نجات جان مادر و جنین مجبور می‌شود که بارداری را کمی زودتر از موعد مقرر پایان دهد تا عوارض خطرناک برای مادر و جنین ایجاد نشود.

این جراح و متخصص زنان بیان کرد: مسمومیت بارداری غیر از فشار خون بالا و دفع پروئین از ادرار باعث اختلالات انعقادی، عروقی، کلیوی و کبدی می‌شود. حالت شدید‌تر این بیماری ممکن است عوارض مغزی هم برای مادر ایجاد کند در این شرایط مادر دچار تشنج شده و باید مدتی در بیمارستان بستری شود تا بررسی‌های لازم انجام شوند.

او گفت: از عوارض دیگر مسمومیت بارداری این است که این بیماری هم برای مادر خطرناک است هم برای جنین، که گاهی باعث خون ریزی‌های شدید و جدا شدن زودرس جفت و مرگ جنین در داخل رحم می‌شود.

این جراح و متخصص زنان گفت: بعد از تشخیص مسمومیت بارداری مادر حتما باید تحت نظر باشد و در اولین فرصتی که جنین قابلیت زندگی در خارج از بدن مادر را داشته باشد، جنین متولد شود؛ بنابراین این بیماری باید جدی گرفته و به موقع تشخیص داده شود.

او تاکید کرد: مسمومیت بارداری تا ۶ هفته بعد از زایمان هم ممکن است ادامه پیدا کند، البته در بسیاری از خانم‌ها بعد از زایمان تقریبا فشار خونشان به حد طبیعی می‌رسد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: تاثیرات ، فشارخون ، بارداری

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تاثیرات فشارخون بارداری جراح و متخصص زنان دوران بارداری مسمومیت بارداری قبل از بارداری باردار می شوند فشار خون بالا برای مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۶۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب قاتل خاموش باشید

آفتاب‌‌نیوز :

مریم طاهرخانی، فشارخون بالا را عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر دانست و اظهار کرد: نشانه‌هایی از ابتلاء به فشارخون بالا ممکن است در برخی بیماران دیده شود که از جمله آن می‌توان به سردرد، تپش قلب، احساس فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، تهوع، استفراغ، سرگیجه، تاری دید، گُرگرفتگی و قرمزی صورت و خونریزی بینی یا چشم اشاره کرد.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق ادامه داد: هیچکدام از این نشانه‌هایی که به آن اشاره شد، اختصاصی نیستند و صرفاً برای مشکوک شدن به وجود خطر پرفشاری خون نباید منتظر بروز این علامت‌ها بود.

طاهرخانی، تنها راه تشخیص پرفشاری خون را، اندازه گیری آن با دستگاه‌های فشارسنج عنوان کرد و افزود: افراد می‌توانند برای اندازه‌گیری فشارخون به مطب پزشک مراجعه کنند، یا به کمک دستگاه هولتر فشارخون در خارج از مطب و در یک بازه زمانی طولانی مدت فشارخون خود را پایش کنند، همچنین امکان اندازه‌گیری فشار به کمک دستگاه‌های ترجیحاً اتوماتیک در منزل نیز وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: توصیه می‌شود از فشارسنج‌های بازویی استفاده شود و فرد حتماً پنج دقیقه به حالت نشسته و در حالت استراحت قرار گیرد، علاوه بر این، افراد باید توجه داشته باشند تا نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار، ورزش نکنند و چای و قهوه نیز ننوشند.

وی درباره نحوه اندازه‌گیری صحیح فشار خون، عنوان کرد: فشارخون باید دو یا سه بار گرفته شود؛ میانگین دو عدد نزدیک به هم، فشارخون بیمار را نشان می‌دهد ضمناً بهتر است از هر دو دست فشار گرفته شود و اگر فشار دو دست با یکدیگر مغایرت داشت، معیار، دستی است که فشار بالاتری دارد.

طاهرخانی، افزود: اتحادیه جهانی فشارخون بالا (World Hypertension organization)، فشار بزرگ‌تر مساوی ۱۴۰ روی ۹۰ میلی متر جیوه را پرفشاری خون تعریف کرده است بنابراین اگر فشار فردی در منزل بزرگ‌تر مساوی ۱۳۵ روی ۸۵ میلی متر جیوه بود، باید به پزشک مراجعه کند، البته تشخیص فشارخون بر اساس یک بار اندازه گیری داده نمی‌شود.

فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق، با اشاره به اینکه درمان فشارخون در افراد به تشخیص پزشک به طور معمول پس از دو تا سه بار ویزیت پزشک به فاصله یک تا چهار هفته و یا اندازه گیری فشارخون با هولتر، آغاز می‌شود، گفت: البته اگر فشارخون در رنج خطر باشد و عوارض ناشی از فشارخون در ارگان‌های حیاتی دیده شود، باید در همان ابتدا درمان شروع شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بنا به توصیه اتحادیه جهانی فشارخون بالا، افراد بالغ بالای ۱۸ سال باید غربالگری فشارخون شوند؛ به این ترتیب که افراد ۱۸ تا ۳۹ سال هر سه تا پنج سال باید فشارشان را اندازه بگیرند و اگر در حد نرمال بود، سه تا پنج سال بعد، مجدد ارزیابی کنند.

وی ادامه داد: این افراد اگر به علت وزن بالا (توده بدنی (BMI) بالاتر از ۲۵)، یا ماکسیمم فشار بین ۱۳۵ تا ۱۳۹ و مینیمم فشار ۸۵ تا ۸۹ میلی متر جیوه در معرض ابتلاء به فشارخون بالا هستند، باید به صورت سالانه پایش شوند، افراد بالای ۴۰ سال نیز باید هرسال فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند.

طاهرخانی با بیان اینکه فشار خون بالا سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد، به راه‌های پیشگیری از فشار خون در افراد اشاره کرد و گفت: حفظ وزن مطلوب، اصلاح سبک زندگی، پرهیز از رژیم غذایی ناسالم مثل مصرف غذا‌های سرخ کردنی، چرب، آماده و کنسروی، حذف اسید‌های چرب ترانس، خودداری از مصرف الکل و دخانیات و پرهیز از مصرف نمک بیش از یک قاشق چایخوری از جمله اقداماتی است که در راستای پیشگیری از ابتلاء به پرفشاری خون بسیار کمک کننده خواهد بود.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق با اشاره به اینکه هدف سازمان بهداشت جهانی، کاهش ۲۵ درصدی ابتلاء به فشارخون بالا تا سال ۲۰۲۵ است، بیان کرد: این مهم با تشخیص زودهنگام و کنترل به موقع بیماری امکان پذیر است، یکی از اقدامات در این راستا، کنترل فشارخون بیمارانی است که به هر بهانه‌ای به مراکز درمانی و کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند، بسیج عمومی و راه‌اندازی کمپین‌های اطلاع رسانی اهمیت فشارخون و تشخیص و درمان به موقع آن، می‌تواند در افزایش سواد سلامت مردم نیز مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • علائم فشار خون بالا
  • فشار کاری بالا دلیل رد پیشنهاد بایرن مونیخ توسط رالف رانگنیک
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • مراقب این قاتل خاموش باشید
  • مراقب فشار خون، این قاتل خاموش باشید
  • مراقب قاتل خاموش باشید
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا (فیلم)
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم