Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@04:38:53 GMT

انتشار صدای قمر Io سیاره مشتری توسط ناسا + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۶۱۰۴

انتشار صدای قمر Io سیاره مشتری توسط ناسا + فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سایتک دیلی؛ کاوشگر Juno ناسا از سال ۲۰۱۶ در مدار سیاره مشتری قرار دارد و صوت‌هایی رادیویی از این سیاره و قمرش Io را ثبت کرده است. این صوت‌ها به دانشمندان برای درک میدان مغناطیسی بسیار بزرگ و قوی مشتری و تعاملش با جرم‌های اطراف کمک کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابزار دریافت کننده امواج Juno، امواج رادیویی میدان مغناطیسی سیاره مشتری و قمرش را گوش می‌دهد و آن‌ها را ضبط می‌کند. محققان با استفاده از کاوشگر Juno با گوش دادن به باران الکترون‌هایی که از قمر کاملاً آتشفشانی Io به مشتری می‌ریزد، به این نتیجه رسیدند که چه چیزی باعث انتشارات رادیویی قدرتمند در میدان مغناطیسی این سیاره غول پیکر می‌شود.

بیشتر بخوانید

دیدار مشتری و زمین پس از ۲۰ سال انتشارات رادیویی ضبط شده از مشتری و Io 

سیاره مشتری دارای بزرگترین و قدرتمندترین میدان مغناطیسی در میان تمام سیارات منظومه شمسی است و قدرت آن در حدود ۲۰ هزار برابر قوی‌تر از زمین است. میدان مغناطیسی این سیاره توسط باد‌های خورشیدی که جریانی از ذرات دارای بار الکتریکی و میدان‌های مغناطیسی هستند و دائماً از خورشید می‌وزند، بمباران می‌شود. بسته به شدت وزش باد خورشیدی، میدان مغناطیسی مشتری می‌تواند به اندازه دو میلیون مایل (۳.۲ میلیون کیلومتر) به سمت خورشید گسترش یابد و بیش از ۶۰۰ میلیون مایل (بیش از ۹۶۵ میلیون کیلومتر) از خورشید دور شود.

مشتری دارای چندین قمر بزرگ است که در داخل میدان مغناطیسی عظیم این سیاره می‌چرخند که نزدیکترین آن‌ها قمر Io است. قمر Io درگیر یک گرانش بین مشتری و دو همسایه دیگرش گیر افتاده که همین موضوع گرمای داخلی شدیدی را در این قمر ایجاد می‌کند که باعث تولید صد‌ها فوران آتشفشانی در سطح آن می‌شوند. این آتشفشان‌ها به طور دسته جمعی در هر ثانیه یک تن مواد شامل گاز‌ها و ذرات را در فضای نزدیک مشتری آزاد می‌کنند. برخی از این مواد به یون‌ها و الکترون‌های دارای بار تقسیم و به سرعت توسط میدان مغناطیسی مشتری جذب می‌شوند.

همزمان با عبور میدان مغناطیسی مشتری از Io، الکترون‌های این قمر در امتداد میدان مغناطیسی به سمت قطب‌های مشتری شتاب می‌گیرند. در طول مسیر، این الکترون‌ها امواج رادیویی decameter را تولید می‌کنند. ابزار Juno Waves می‌تواند به این انتشار رادیویی که الکترون‌های بارانی تولید می‌کنند "گوش" دهد. امواج رادیویی از منبع در امتداد دیواره‌های یک مخروط توخالی خارج می‌شوند که با قدرت و شکل میدان مغناطیسی مشتری هم تراز شده و توسط آن کنترل می‌شود.

کمک انتشارات رادیویی به محققان

محققان از داده‌های Juno Waves برای شناسایی مکان‌های دقیق در میدان مغناطیسی گسترده مشتری و سرچشمه این انتشارات رادیویی استفاده می‌کنند. این مکان‌ها جایی است که شرایط برای تولید امواج رادیویی مناسب است. طبق گفته تیم محققان، آن‌ها قدرت میدان مغناطیسی مناسب و چگالی مناسب الکترون‌ها را دارند، نه زیاد و نه خیلی کم.

یاسمینا مارتوس از مرکز پرواز فضایی Goddard ناسا گفت: "به احتمال زیاد میزان انتشار رادیویی ثابت است، اما جونو برای گوش دادن باید در نقطه‌ای مناسب قرار بگیرد. "

داده‌های جونو به دانشمندان اجازه داد محاسبه کنند که انرژی الکترون‌های تولید کننده امواج رادیویی بسیار بالاتر از تخمین‌های قبلی شده و فهمیدند که میزان این انرژی نیز ۲۳ برابر بیشتر است. همچنین، الکترون‌ها لزوماً از یک قمر آتشفشانی بیرون نمی‌آیند. به گفته محققان، آن‌ها می‌توانند در میدان مغناطیسی سیاره (مگنتوسفر) باشند یا از خورشید به عنوان بخشی از باد خورشیدی ناشی شوند.

گفتنی است که قمر Io یکی از قمر‌های مشتری و قمر‌های گالیله‌ای است. Io نزدیکترین قمر از اقمار گالیله‌ای مشتری به این سیاره است. این قمر سیزدهمین جرم در سامانه خورشیدی بر پایه جرم و حجم است.

در ادامه ویدئویی از این انتشارات رادیویی را مشاهده می‌کنید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاره مشتری قمر منظومه شمسی کهکشان راه شیری میدان مغناطیسی مشتری انتشارات رادیویی امواج رادیویی سیاره مشتری الکترون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۶۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند

ناسا پس از دریافت درخواست‌های متعدد، سازمان‌هایی را در سراسر کشور برای دریافت نهال‌هایی که از پرورش دانه‌های سفر کرده به ماه در ماموریت آرتمیس پرورش یافته‌اند، انتخاب کرده است. این نهال‌ها در طول ماموریت آرتمیس ۱ ناسا در سال ۲۰۲۲ به مدار ماه پرواز کردند.

به گزارش ایسنا، برخی از آن درخت‌ها عبارتند از کاج کندر (Loblolly pine) که یک درخت مخروطی است و به سرعت رشد می‌کند، بومی چنار آمریکای جنوب شرقی ایالات متحده که تا ۶۰۰ سال عمر می‌کند، سکویا‌های غول پیکر که سن آن‌ها به ۳۴۰۰ سال می‌رسد و از بلندترین درختان جهان به شمار می‌روند.

پس از بازگشت به زمین، بذر درختان توسط خدمات جنگلداری وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) پرورش داده شد. از طرف دیگر، بخش مدیریت لجستیک ناسا و دفتر زیرساخت‌های استراتژیک این آژانس به دنبال خانه‌های جدید برای این درختان بودند.

بیل نلسون، مدیر ناسا می‌گوید: گروه جدیدی از درختان ماه، روزی در جوامع سراسر آمریکا قد خواهند کشید. ناسا در حال بازگرداندن روح اکتشاف به زمین است، زیرا فضا متعلق به همه است. نسل آرتمیس این نهال‌ها را به ارمغان خواهد آورد که بستری حاصل‌خیز برای الهام و کشف برای آینده خواهد بود.

اولین زنی که با آرتمیس دوم به ماه رفت یکی از اولین درختان را به اشتراک گذاشت

کریستینا کخ (Christina Koch) در سال ۲۰۲۵ تبدیل به اولین زنی خواهد شد که با ماموریت آرتمیس ۲ به ماه می‌رود. همانطور که او برای این ماجراجویی تاریخی آماده می‌شود، یکی از اولین درختانی که از دانه‌ها رشد کرده است را به اشتراک گذاشت. او یک نهال کاج را به ایالت خود در کارولینای شمالی هدیه داد. درختان ماه آرتمیس در عمارت فرماندار کاشته شدند. کخ می‌گوید: کارولینای شمالی به طور محکم ریشه‌های اکتشاف را برای نسل‌های آینده می‌کارد. دبیرستان او در جکسونویل، کارولینای شمالی، یکی دیگر از دریافت‌کنندگان منتخب است.

سال گذشته، ناسا گروه‌های آموزشی و اجتماعی را فراخواند تا برای پرورش درخت ماه درخواست دهند.

ناسا موسسات را بر اساس توانایی آن‌ها برای پرورش گونه‌های درختی متنوع ارزیابی کرد. همچنین بر اساس پتانسیل بهینه‌سازی تجارب آموزشی مرتبط با درختان بررسی شد. اکنون، ناسا گروه‌های منتخب را در پاییز، بهار ۲۰۲۵ و پاییز ۲۰۲۵ اعلام می‌کند. آن‌ها فهرستی را در وبسایت خود قرار می‌دهند که نشان می‌دهد هر گروه کدام درخت‌ها را دریافت کرده و چه زمانی آن‌ها را کاشته است.

رندی مور (Randy Moore) جنگلدار می‌گوید: این درختان ماه چه سفر باورنکردنی داشته‌اند. ما برای آن‌ها هیجان‌زده هستیم که سفر نهایی خود را به سمت خانه‌های دائمی خود در سراسر کشور آغاز کنند. امیدواریم که این درختان برای قرن‌ها برای لذت عموم پابرجا باشند و الهام‌بخش نسل‌های آینده دانشمندان شوند.

همه‌ی این ماجرا‌ها توسط فضانورد ناسا استوارت روزا (Stuart Roosa) در بیش از نیم قرن قبل آغاز شد، زمانی که او دانه‌های درخت را به مدار ماه برد. این دانه‌ها که به درختان ماه آپولو ۱۴ معروف هستند، توسط خدمات جنگلی وزارت کشاورزی ایالات متحده به صورت نهال پرورش داده شدند. آن‌ها با بنا‌های تاریخی و شخصیت‌های ملی در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شدند.

دیگر خبرها

  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • تصاویر نجومی دهم اردیبهشت (۲۹ آوریل)
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ