Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای از عموم شهروندان خواست با عنایت به شیوع بیماری مشترک تب کریمه کنگو در برخی از استان‌های کشور از جمله در استان اردبیل، از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها و عموماً در روستاهای اطراف تهیه و وارد چرخه مصرف می‌شود، جداً خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین به هنگام خرید گوشت از ممهور  بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل نموده و ترجیحاً فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه فرمایند.

به همین جهت و به منظور اطمینان شهروندان از سلامت گوشت و آلایش خوراکی مصرفی و سلامت دام‌های قربانی اداره کل دامپزشکی با اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی دامپزشکی و با تجهیز و ساماندهی ۳۶ اکیپ ثابت و سیار در قالب ۶۸ پرسنل فنی و متخصص در امر بازرسی گوشت در عید سعید قربان جهت انجام عملیات نظارت بهداشتی و خدمت به شهروندان به حال آماده‌باش است.

همچنین در این اطلاعیه تصریح شده است؛ شهروندان می‌توانند با مراجعه به اکیپ‌های دامپزشکی که در عید سعید قربان در میادین اصلی تمامی شهرستانهای استان مستقر هستند و یا ضمن مراجعه به دامپزشکی محل اقامت خود و حضور اکیپ سیار دامپزشکی در منزل از سلامت دام قربانی اطمینان حاصل نمایند.

کلیه کشتارگاه‌های دام استان در عید سعید قربان فعال بوده و آماده ارائه خدمات بهداشتی رایگان به شهروندان می‌باشد؛ لذا توصیه می‌شود دام قربانی خود را جهت ذبح و آماده‌سازی لاشه به کشتارگاه منتقل نموده و از خدمات بهداشتی کشتارگاه بهره‌مند شوند.

همین‌طور در اطلاعیه آمده است؛ شماره تلفن‌های ۳۳۳۹۴۸۰۰ و ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی جهت ارتباطات مردمی منظور شده و آماده دریافت گزارش مردمی است.

گفتنی است؛ در سه ماهه اول سال‌جاری ۵۹ هزار و ۲۲۱ راس دام سنگین و سبک و ۵ میلیون ۳۹۰ هزار و ۷۰۰ قطعه طیور تحت نظارت بهداشتی و شرعی اداره کل دامپزشکی در کشتارگاه‌های دام و طیور استان کشتار و پس از طی فرایند نظارت بهداشتی وارد چرخه مصرف شده است.

طی همین مدت بیش از ۱۶ هزار مورد از اماکن تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح استان بازدید و ۱۳ هزار و ۹۰۶ کیلوگرم فراورده‌های خام دامی آلوده، غیربهداشتی و تاریخ گذشته ضبط و معدوم شده است و در این راستا ۵۷ متخلف حوزه سلامت و امنیت غذایی با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل به مراجع قضایی معرفی و ۴۹ مرکز عرضه پلمپ و از ادامه کار آنها جلوگیری به عمل آمده است.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: دامپزشکی گوشت قرمز اطلاعیه اداره کل دامپزشکی بهداشتی دامپزشکی نظارت بهداشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۶۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد

مدت‌هاست که مشخص شده است قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

به گزارش مدیسن نت، تحقیقات تازه ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت در این خصوص داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلا به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ذبح‌کننده غیرمجاز دام در خرمشهر محکوم به پرداخت جزای نقدی شد
  • خریداری ۳ سری دستگاه سیستم برودتی پیش سرد، ویژه کشتارگاه دام
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد