Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، «کرم محمدی» دوشنبه شب در دیدار با جمعی از خانواده های شیمیایی شهرستان دالاهو، افزود: در ۳۱ تیرماه روز بمباران شیمیایی روستاهای «زرده» و «سرمیل» به عنوان روز ملی دالاهو نامگذاری شده که این روز، روز انسجام و وحدت تمام ساکنان این شهرستان است که طی صدها سال به نیکوترین وجه ممکن آن را نشان داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: وطن دوستی یکی از خصیصه های بارز دالاهو نشینان است، بمباران شیمیایی زرده و سرمیل تاوان وطن دوستی و عشق به انقلاب اسلامی و مقاومت جانانه این مردم است.

رسانه‌ها عمق فاجعه بمباران شیمیایی را بازتاب دهند

نماینده عالی دولت در دالاهو گفت: بدن های تاول زده جانبازان سرافراز شیمیایی، سند جنایت علیه بشریت و همگامی و همراهی و حمایت مدعیان دفاع از حقوق بشر از صدام است.

محمدی اضافه کرد: از آمران و عاملان بمباران وحشیانه شیمیایی زرده و سرمیل نامی جز توام با ننگ و نفرت و انزجار باقی نمانده  اما شهدای همیشه جاوید شیمیایی، ستارگان درخشان امروز و فردای آسمان مقاومت، وطن دوستی، دین داری و انسجام ایران بوده و خواهند بود.

وی تصریح کرد: جانبازان راست قامت شیمیایی نماد ایستادگی و پایمردی در دفاع از ارزش های والای انقلاب اسلامی هستند.

او گفت: همه کسانی که به هر نحوی می توانند بازتاب دهنده زوایای مختلف بمباران شیمیایی زرده و سرمیل باشند به ویژه نویسندگان، اهالی رسانه،  فعالان فضای مجازی و سخنرانان  انتظار می رود تا عمق این فاجعه بزرگ و جنایت هولناک را نه تنها در داخل کشور بلکه فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران بازتاب دهند.

وی گفت: در روز ۳۱ تیر ماه سال ۱۳۶۷ تعداد ۲۷۵ زن، کودک و افراد غیر نظامی به شهادت رسیدند و صدها نفر دیگر نیز مصدوم و هم اکنون جانباز شیمیایی هستند از این رو از مدیریت صدا و سیمای مرکز استان انتظار می رود در بازتاب مظلومیت قربانیان حملات شیمیایی در زرده و سرمیل، نهایت تلاش خود را معمول نمایند.

محمدی ادامه داد: ما خود را مدیون صبر و ایثار شما دانسته و با تاسی به سیره عملی مقام معظم رهبری خدمتگزاری به چنین مردم غیور و فداکاری را افتخار بزرگ خود می دانیم.

وی گفت: به خاطر رعایت پروتکل های ستاد ملی مبارزه با کرونا، امسال نیز مراسم عمومی برگزار نخواهد شد.

راه شهدا را باید زنده نگه داریم

 امام جمعه دالاهو نیز در این دیدار گفت: راه شهدا را باید زنده نگاه داریم و پیام و مظلومیت شهدای شیمیایی را به گوش جهانیان برسانیم.

حجت الاسلام سید «محمدعلی ساداتی» افزود: منع استفاده از سلاح های شیمیایی علیه نظامیان در کنوانسیون های بین المللی به تصویت رسیده و قریب به ۲۰۰ کشور آن را امضا کرده اند اما در جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران این سلاح نه تنها علیه نظامیان، بلکه علیه زنان، کودکان و غیرنظامیان به کرات بکار گرفته شد.

وی اظهار کرد: باید از تمام ظرفیت ها برای خدمت به جانبازان شریف شیمیایی بهره بگیریم.

دالاهو در غرب کرمانشاه بیش از ۴۰هزار نفر جمعیت دارد.  

به گزارش ایرنا، روستای زرده در منطقه ریجاب و در دامنه ارتفاعات دالاهو و در ۴۰ کیلومتری شهر کرندغرب و در ۱۴۰ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده و براساس آمارها اکنون یک هزار و ۵۰۰ تن جمعیت دارد که به گفته اهالی حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر نیز از این روستا مهاجرت کرده اند.

شهادت ۲۷۵ نفر در بمباران شیمیایی دالاهو

در ساعات اولیه صبحگاه ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۷ قبل از آتش بس بود که چندین فروند جنگنده عراقی از آسمان روستای زرده، بمب‌های شیمیایی را به روی مردم فرو ریختند، جنایتی هولناک که هنوز هم چشمان اهالی آن از این حادثه سرخ است و در نتیجه آن ۲۷۵ تن شهید و صدها تن جانباز و مصدوم شدند.

علاوه بر زرده، روستاهای نساردیره در گیلانغرب و بخشی از شهرستان‌های ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب نیز در ۳۱ تیر ماه سال ۶۷ آماج بمب‌های شیمیایی رژیم بعث قرار گرفت.

استان کرمانشاه ۹ هزار و ۸۰۰ شهید و نزدیک به ۲۰ هزار جانباز دارد که ۳۵۰ تن از جانبازان بالای ۷۰ درصد هستند.این استان همچنین یک هزار و ۶۰۰ آزاده هم تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است.

این استان با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

جنگ تحمیلی با اشغال شهر قصرشیرین در ۳۱شهریور سال ۵۹ از استان کرمانشاه آغاز و با عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه سال ۶۷ در این استان به پایان رسید.

برچسب‌ها بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران جنگ تحمیلی شهید شهدا سلاح شیمیایی کرمانشاه دالاهو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران جنگ تحمیلی شهید بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران جنگ تحمیلی شهید شهدا سلاح شیمیایی کرمانشاه دالاهو جمهوری اسلامی ایران بمباران شیمیایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۶۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک رئیس جمهور برای روز ملی آفریقای جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی، روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی به «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور و مردم این کشور تبریک گفت.

آقای رئیسی در این پیام، ابراز امیداوری کرد با تلاش‌ مقامات عالی‌رتبه آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران، دو ملت شاهد توسعه و تقویت روزافزون روابط دو جانبه و نظرات مشترک در عرصه‌های بین‌المللی باشند.

دیگر خبرها

  • تصویر واضح از پرچم جمهوری اسلامی ایران در دست تظاهرکنندگان در آمریکا | تصویر
  • همراهی پدر دانشجو با دخترش در تظاهرات حمایت از فلسطین
  • پیام تبریک رئیس جمهور برای روز ملی آفریقای جنوبی
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گور‌های دسته‌جمعی
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا، راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد