Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، جنگ واقعه‌ تلخ و ویرانگریست که از قدیم الایام مردم دنیا شاهد تبعات مرگبار وخانمان سوز آن بوده اند و متاسفانه بیش از چهل سال است که اتش یک جنگ ویرانگر در کشور عزیز ما افغانستان شعله‌ور است.

در این میان هنرمندان هم در عرصه فلم و مستند سازی به مقوله جنگ بی‌تفاوت نبودند و آثار زیادی را با این موضوع ساخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این فلمها، مستند زندگی‌ در میان پرچمهای جنگی است که به کارگردانی محسن اسلام زاده، دیروز دوشنبه ۲۸ سرطان در تالار اندیشه حوزه هنری به اکران درامد.

همچنان بعد از اتمام اکران مستند، بین فعالان سیاسی دو کشور ایران و افغانستان نشست هم‌اندیشی برگزار شد.

این نشست با حضور اقایان واحدی، ابراهیم نژاد، مجتبی نوروزی و تماس انلاین با ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان برگزار شد

تفاوت داعش با طالبان

آقای ابراهیم نژاد در این نشست اظهار داشت: بحث بین طالبان و داعش است و این بحث مطرح هست که اگر طالبان روی کار بیایند یک حکومت داعشی روی کار خواهد آمد. ماهیت این گروه ها با بحث اشغالگری در افغانستان شروع شد و مجاهدین هدفشان از جهاد خروج اشغالگرها بود و طالبان هم که‌بعد از جنگ داخلی با همین هدف وارد عرصه شد و الان هم شعار طالبان و هدفش از جهاد بحث خروج اشغالگران است نه مسئله تکفیر. برخلاف گروه های داعشی یا گروه های سلفی جهادی که دارلکفر و دارالاسلام دارند و میگویند جهاد واجب است مثل داعش و القاعده.

وی اظهار داشت: ولی در ادبیات طالبان ما این موضوع را ندیدیم؛ یک بخشی از طالبان که از طالب جدا شدند قائل به تکفیر شیعه شدند و اعلام کرد اگر روی کار بیاییم بر اساس فقه حنفی مملکت رو اداره خواهیم کرد؛ ادبیات داعش جهاد جهانی‌رو مطرح میکنند و قائلی به مرز و حدود‌ برای کشورها نیستند. طالبان در ادبیاتشان فقط می گویند امارت اسلامی افغانستان؛ اعلام نمی کنند‌ که خلیفه ما خلیفه کل دنیاست.

ابراهیم نژاد درباره طالبان امروزی گفت: هرچند بخشی از درون طالبان افراطی است اما طالبان امروزی تا حدودی به این نتیجه رسیده است که باید تعامل داشته باشند و رفتارهای گذشته شان را تا حدودی اصلاح کنند.

وی همچنین درباره عدم کنترل این جریانات افراطی توسط رهبران طالبان ابراز نگرانی کرد و خاطر نشان کرد: طالبان تا به امروز به سوالات راجع به آینده افغانستان خیلی کلی پاسخ داده و تنها درباره مشارکت مردمی صحبت میکند، این در حالیست که نحوه این مشارکت مردمی همچنان نامشخص مانده است.

صلح زمانی مستقرمی شود که جریانات رقیب از تمامیت خواهی گذر کنند

مجتبی نوروزی معاون سابق رایزن فرهنگی ایران در افغانستان درباره مستند " زندگی میان پرچم های جنگی" عنوان کرد که هر چند این اقدامات بسیار ارزشمند هستند اما افراد نمی توانند با این مستند به قضاوت کلی درباره طالبان در افغانستان برسند و نیاز به مطالعات بیشتر است چرا که این تمام واقعیت نیست.

وی درباره پیشروی های طالبان با توجه به جغرافیای افغانستان گفت: بخش هایی که امروز در اختیار طالبان قرار دارند عمدتا ارزش استزاتژیکی برای حکومت نداشته و دولت نیرویی برای حفظ این مناطق، در آنجا مستقر نکرده بود.پ

نوروزی در آخر اضافه کرد: صلح پایدار زمانی در افغانستان مستقر خواهد شد که جریانات رقیب در فضای سیاسی افغانستان از تمامیت خواهی گذر کنند و برای دیگر تفکرات ارزش قائل شوند.

مردم باید درباره نظام آینده گفتگو کنند

ذبیح االله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز که به صورت آنلاین در این جلسه صحبت می کرد در پاسخ به سوال محسن اسلام زاده، کارگردان مستند " زندگی میان پرچم های جنگی" درباره اینکه آیا طالبان به یک حکومت ائتلافی تن خواهد داد یا خیر اینگونه پاسخ داد: نظام آینده افغانستان باید اسلامی و ثابت باشد. اما نحوه آن هنوز مشخص نیست و مردم افغانستان باید در این باره نشست و گفتگو داشته باشند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: افغانستان طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۶۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان

پس از پیروزهایی فوتسال افغانستان که خبرهای خوشی را برای مردم این کشور مخابره کردند، دیپلمات‌های طالبان در تهران نیز برای قدردانی، میزبان تیم ملی کشورشان شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، تیم ملی فوتسال افغانستان که در یک بازی جذاب در آخرین بازی با نتیجه 5 بر 3 از سد قزاقستان گذشت، اولین حضور خود را در جام جهانی فوتسال در تاریخ کشورش به ثبت رساند.

پیروزهای تیم ملی فوتسال افغانستان که سکان داری آن را «مجید مرتضایی» سرمربی ایرانی به عهده دارد، همدلی دیگری از دو ملت را این بار در عرصه ورزش روایت کرد.

سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان در نشست خبری پیش از این مسابقه گفته بود: «آسیا باید باور کند که قدرتی بنام افغانستان در فوتسال وجود دارد.»

راهیابی فوتسال افغانستان به جام جهانی فوتسال، شادی و تبریک‌های پرشماری را حتی در میان مخالفان و موافقان سیاسی این کشور در پی داشت.

سخنگوی طالبان راهیابی تیم فوتسال افغانستان را به جام جهانی یک موفقیت بزرگ ورزشی خواند و در همین حال مخالفان سیاسی حکومت کنونی کابل نیز لب به تحسین گشودند.

دهمین دوره مسابقات جام جهانی فوتسال از 14 سپتامبر تا 6 اکتبر 2024 در ازبکستان برگزار می‌شود و 24 تیم در آن حضور خواهند داشت.

یک ایرانی هدایت فوتسال افغانستان را برعهده گرفتمربی مشهدی سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان شد

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • مختصات نظم جدید منطقه
  • وقوع انفجار در کابل
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • بررسی تحولات اخیر باشگاه استقلال تهران در مجله فوتبال
  • بیانیه طالبان در مورد اتفاقات بدخشان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی