Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@03:45:12 GMT

استیضاح ترامپ

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۶۷۲۳

استیضاح ترامپ

تحولاتی که متعاقب این مساله روی داد، اکثراً به صورت نادرست و غلط در رسانه ها منتشر شد و برخی اشتباهات روی داده در گزارش های رسانه ای واقعاً غیرممکن و غیرقابل باور بودند اما با این وجود معتقدم بیانیه ای که من در روز ششم ژانویه 2020 منتشر کردم هنوز هم به بهترین شکل ممکن خلاصه ای از حوادث آن ایام و همچنین دیدگاه من نسبت به این حوادث را ثبت و ضبط کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن بیانیه چنین بود:

«در جریان مشاجرات و مباحثات جاری در مورد استیضاح رئیس جمهوری، من تلاش کرده ام وظایف قانونی خودم را هم به عنوان یک شهروند و هم به عنوان مشاور سابق امنیت ملی به بهترین شکل انجام دهم. همکار من دکتر چارلز کوپرمن همزمان هم با احضاریه کمیته مجلس نمایندگان و هم دستور ریاست جمهوری مبنی بر عدم حضور در جلسه شهادت دهی مواجه شد و راه حل نهایی این اختلاف قانونی را از دستگاه قضایی فدرال درخواست کرد. بعد از اینکه وکیل من به کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس نمایندگان اطلاع داد که در صورت ارسال احضاریه، من هم همین فرآیند را طی خواهم کرد و از دستگاه قضایی درخواست اعلام نظر خواهم کرد، کمیته تصمیم گرفت که برای من احضاریه صادر نکند. با این وجود من علناً اعلام کرده ام که نتیجه پرونده کوپرمن هرچه باشد من هم از آن تبعیت خواهم نمود.
اما هم رئیس جمهوری و هم مجلس نمایندگان صلاحیت یکدیگر را در این موضوع زیر سوال برده اند و نیز با اقدامات کوپرمن در زمینه قضایی مخالفت کرده اند. کمیته مجلس نمایندگان در ادامه در تلاشی عامدانه برای مختومه کردن پرونده و خلع ید از دادگاه، احضاریه صادر شده برای دکتر کوپرمن را پس گرفت. قاضی «ریچارد لئون» نیز روز 30 دسامبر با ارائه استدلالی دقیق پرونده دکتر کوپرمن را مختومه کرد و بنابراین این پرونده به مرحله اظهار نظر در مورد مسائل مربوط به تفکیک قوا نرسید.
مجلس نمایندگان با تصویب بندهای استیضاح در ارتباط با موضوع اوکراین مسئولیت قانونی خود را به انجام رساند. اکنون نوبت مجلس سنا است که با بررسی طرح استیضاح به وظیفه قانونی خود عمل کند و بعید است نظر دستگاه قضایی در مورد اختلاف نظرهای قانونی که هنوز لاینحل باقی مانده اند، قبل از اقدام سنا، اعلام شود.
بنابراین از آنجا که موضوع شهادت دهی من همچنان مطرح بود، من باید مسائل جدی و متضاد موجود را به بهترین نحو ممکن و با بررسی و مطالعه دقیق حل و فصل می کردم. پس از این بررسی ها من به این جمع بندی رسیدم که اگر مجلس سنا برای شهادت دهی من احضاریه ای صادر کند، من آماده حضور و شهادت دهی هستم.»
البته مجلس سنا از پذیرش هرگونه شاهدی خودداری کرد و ترامپ را در مورد هر دو بند طرح استیضاح (سوءاستفاده از قدرت و ممانعت از کار کنگره) که مجلس نمایندگان تصویب کرده بود، تبرئه نمود. اگر اکثریت سنا با دعوت از شاهدان موافقت می کرد و اگر من هم در سنا شهادت می دادم، با توجه به فضایی که به دلیل عملکرد بد مجلس نمایندگان در آن مقطع به وجود آمده بود، مطمئن بودم که باز هم تغییر چندانی در نظر نهایی اکثریت سنا (تبرئه ترامپ) به وجود نمی آمد.
در جریان بررسی استیضاح ترامپ در سنا اتفاقی افتاد که توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرد. این اتفاق به درز اطلاعاتی از پیش نویس متن همین کتاب به روزنامه نیویورک تایمز مربوط می شد. در واکنش به این اتفاق ناخوشایند، کوپر وکیل من روز شنبه 26 ژانویه 2020 بیانیه ای را به همراه یک کپی از نامه ای که به همراه متن کتاب به شورای امنیت ملی ارسال شده بود، منتشر کرد. این نامه به همراه متن کتاب در تاریخ 30 دسامبر 2019 برای شورای امنیت ملی ارسال شده بود تا آنها قبل از انتشار، آن را بررسی کنند. این بررسی برای این بود که اطمینان حاصل شود هیچ گونه اطلاعات طبقه بندی شده در قالب این کتاب به طور علنی منتشر نخواهد شد. اگر چه معتقدم که ما ضرورت و اجباری برای ارسال متن کتاب به شورای امنیت ملی نداشتیم ولی این کار را حتی بدون هر نوع اخطاری انجام دادیم چون شخصاً اعتقاد راسخ دارم که نباید چیزی را که قانوناً می تواند جزو اسناد طبقه بندی شده قرار گیرد، منتشر کنم. ما تا آن زمان حتی این موضوع را که متن کتاب برای بررسی به شورای امنیت ملی ارسال شده، محرمانه نگه داشته بودیم ولی در هر حال درز اطلاعات کتاب به رسانه ها نیازمند یک توضیح و واکنش علنی بود. به همین دلیل کوپر بیانیه ای عمومی صادر کرد که در بخشی از آن آمده بود:
متاسفانه از گزارش منتشر شده در شماره امروز روزنامه نیویورک تایمز، کاملاً روشن است که فرآیند بازبینیِ پیش از انتشار کتاب، دچار فساد و تباهی شده و این اطلاعات توسط افرادی به جز کسانی که به صورت درست و اصولی درگیر بازبینی متن بوده اند، فاش شده است. ما متن کتاب را با این اطمینان خاطر که فرآیند بازبینی فقط به کارکنان و مقامات حرفه ای دولتی که معمولاً با چنین مسئولیت هایی سر و کار دارند، محدود خواهد بود، ارائه کردیم و انتظار داشتیم «محتوای نوشته های سفیر بولتون برای افراد غیر که به طور معمول در چنین فرآیندهایی دخالت ندارند، فاش نشود.»
کوپر همچنین به روزنامه واشنگتن پست گفت: «من می توانم به صراحت و بدون هرگونه شک و شبهه ای به شما بگویم که ما هیچ گونه ارتباطی با درز اطلاعات کتاب جان (بولتون) نداریم». روز بعد، 27 ژانویه ما بیانیه ای را به این شرح منتشر کردیم: «سفیر جان بولتون، انتشارات سایمون و شوستر و آژانس ادبی و تبلیغاتی جاولین لیترری قاطعانه اعلام می دارند که هیچ گونه همکاری و هماهنگی ای با روزنامه نیویورک تایمز یا هیچ کس دیگری در ارتباط با انتشار اطلاعات کتاب اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد در سایت های آنلاین فروش کتاب نداشته اند.» کسی که در درز دادن اطلاعات این کتاب دست داشته، متاسفانه هنوز ناشناخته مانده است ولی این فرد مطمئناً دوست من نیست.
تبرئه ترامپ از اتهامات مطرح شده در طرح استیضاح یک بار دیگر عواقب سوءعملکرد و اهمال کاری های مجلس نمایندگان امریکا را به نمایش گذاشت. دموکرات ها استدلال می کردند که داغ استیضاح، ریاست جمهوری ترامپ را تا آخر لکه دار می کند و با این حرف ها عملکرد بد مجلس نمایندگان را توجیه می کردند. آنها به شکل غیرقابل توضیحی این واقعیت را نادیده گرفتند که پیامد ناگزیر یک استیضاح نافرجام به این معنی خواهد بود که ترامپ خود را کاملاً بی گناه جلوه دهد، کاری که او دقیقاً پس از تبرئه توسط مجلس سنا، انجام داد. این دقیقاً خلاف آن چیزی بود که حامیان استیضاح مدعی انجام آن بودند و به این ترتیب بدون تفکر به  سمت لبه پرتگاه رفتند و حتی یک «نرده محافظ» (گاردریل) دیگر (ترس از استیضاح) را که می توانست جلوی سوءاستفاده ترامپ از قدرت دولتی را بگیرد، از پیش پای او برداشتند. یاد جمله مشهوری از «یوگی بِرا» از بازیکنان و مربیان پیشکسوت بیسبال در امریکا افتادم که یک بار در مورد تیم «نیویورک متس» که در شرایط بدی قرار داشت گفته بود: « هیچ کس در این تیم نمی داند که چگونه باید بیسبال بازی کند.»
البته که مطابق قانون اساسی استیضاح رئیس جمهوری بیشتر یک گاردریل تئوریک محسوب می شود. گاردریل واقعی انتخابات است که ترامپ در نوامبر 2020 باید با آن مواجه شود. اگر او در این انتخابات برنده شود، متمم بیست و دوم قانون اساسی ایالات متحده مانع از آن خواهد شد که او بتواند برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. در حالی که تمرکز لیبرال ها و دموکرات ها بر موضوع استیضاح است، محافظه کاران و جمهوریخواهان باید نگران زدودن گاردریل های سیاسی برای تکرار حضور ترامپ در انتخابات باشند. همان گونه که خاطرات این کتاب نشان می دهد بسیاری از تصمیمات ترامپ در حوزه امنیت ملی بیشتر بر اساس دیدگاه های سیاسی (جناحی) بوده است تا بر اساس استدلال های فلسفی و راهبردی و اصول حاکم بر سیاست خارجی و منطق دفاعی کشور. علاوه بر این ترامپ وقتی با بحران همه گیری ویروس کرونا مواجه شد، گفت: «وقتی فردی رئیس جمهوری ایالات متحده است، اقتدارش مطلق است و باید هم چنین باشد». او حتی تهدید کرد که می تواند کنگره را معلق کند و برای این حرف خود به یکی از مواد قانون اساسی استناد می کرد که هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است. هر فرد محافظه کاری که قانون اساسی را خوانده باشد، با شنیدن چنین ادعاهای محکمی از سوی ترامپ، فقط می تواند عمیقاً متحیر و متعجب شود.
البته که سیاست همیشه حضوری قوی در دولت ها دارد اما ترامپ در دوره دوم ریاست جمهوری خود (در صورت انتخاب مجدد) در مقایسه با دوره اول بسیار کمتر با قید و بندهای سیاسی محدود خواهد شد. طنز قضیه در اینجا است که در چنین وضعیتی ممکن است دموکرات ها در مقایسه با محافظه کاران و جمهوریخواهان به لحاظ حقوقی و قانونی از ترامپی که در دور دوم ریاست جمهوری به دنبال بر جای گذاشتن میراثی از خود است، راضی تر باشند. این چیزی است که باید در مورد آن فکر کرد./ ایران

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شورای امنیت ملی مجلس نمایندگان ریاست جمهوری رئیس جمهوری قانون اساسی شهادت دهی بیانیه ای متن کتاب مجلس سنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۶۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد که با جو بایدن، صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 که با بایدن رقابت می‌کند، گفت که با رئیس جمهوری مثل جو بایدن صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد.

ترامپ امروز سه‌شنبه هنگام حضور در دادگاه برای رسیدگی به پرونده موسوم به «حق السکوت»، گفت که بایدن بدترین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده آمریکا است.

وی با اشاره به برگزاری اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا، بیان کرد: آنچه در دانشگاه‌های کلمبیا، نیویورک و سایر آنها می‌گذرد، مایه شرمساری است. این واقعاً تقصیر بایدن است. او لحن اشتباهی دارد. او کلمات اشتباهی دارد. نمی‌داند از چه کسی حمایت می‌کند و این یک آشفتگی است.

ترامپ بایدن را به مناظره تلویزیونی فراخواند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • (ویدیو) بازیگر معروف «نون خ» و خواستگاری از دختر ترامپ!
  • کنایه رئیس سازمان تأمین اجتماعی به مشاغل سخت! / جدّیت قالیباف به روایت یک عضو جبهه پایداری
  • اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • عضو هیئت‌علمی واحد علوم و تحقیقات، نشان ملی قانون را دریافت کرد
  • رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه