Web Analytics Made Easy - Statcounter

«نورالدین فرزادی‌پور» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۲۱ آبان ماه سال ۹۶ زلزله مهیب ۷.۳ ریشتری باعث شد که شهر سرپل ذهاب و دهستان های تابعه و تعدادی از شهرستان های استان کرمانشاه تحت تاثیر این زلزله متحمل خسارت فوق العاده سنگین جانی و مالی قرار بگیرند.

وی اظهار کرد: بر اثر این زلزله تعدادی از هموطنان در شرایط اسکان موقت قرار گرفتند و ارایه خدمات اولیه با همراهی و همدلی در سراسر کشور ارایه شد و مردم جای جای ایران اسلامی به کمک مردم سرپل ذهاب شتافتند و اوج انسانیت و شرافت و تعهد و همدلی را به نمایش گذاشتند و اقدامات اولیه به نوعی باعث سامان بخشی به شرایط عادی زندگی مردم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت و بازسازی ۳۶هزار واحد مسکونی

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: بلافاصله دستگاه های خدماتی و زیرساختی و ستاد مدیریت بحران به فکر بازسازی مناطق زلزله‌زده افتادند و چیزی حدود ۳۶ هزار واحد مسکونی در شهر سرپل ذهاب و روستاهای تابع مورد بازسازی و مرمت و تعمیر شد که این اقدام در نوع خود بی‌نظیر بود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمتر از سه سال به سرانجام رسید.

فرزادی پور ادامه داد: مردم محل های اسکان موقت خودشان را ترک کردند و به منازل مسکونی احداثی که با مشارکت خود مردم انجام شد انتقال پیدا کردند و کانکس هایی که به عنوان محل اسکان موقت مورد استفاده قرار می‌گرفت جمع‌آوری و از حیث استفاده ساقط شدند و زندگی عادی در شهر سرپل ذهاب جریان دارد و با امید بیشتر چشم‌انداز را برای آینده تعریف کردند.

وی عنوان کرد: امیداست با توکل بر خدای متعال و حمایت ها و  وعده های نظام جمهوری وضعیت زندگی شان بهبود پیدا کند و مشکلات حداقلی و مشکلاتی را که امروز با آن گریبانگیر هستند رفع شود.

او  بیان کرد: همچنان که نسل های گذشته زندگی را به نسل بعدی منتقل کردند، نسل موجود هم زندگی را به نسل بعدی منتقل می‌کنند اما انتقال سینه به سینه این اتفاقات، در واقع دچار نوسانات و حذف اطلاعات می شود از این رو  درصدد هستیم که تاریخ اتفاقات و رخدادهای مختلف سیاسی اجتماعی و رخدادهای طبیعی رو ثبت و حفظ کنیم تا بر اثر گذر زمان دچار نقصان یا کم و زیاد نشود.

ساخت کتیبه برای ماندگاری در تاریخ

وی ادامه داد:  با صاحب‌نظران و کارشناسان که در این زمینه صلاحیت داشتند نشستی  برگزار شد و مشاورین پیشنهاد ایجاد یک کار عمرانی و نمادین از زلزله در شهر سرپل ذهاب ارایه دادند که با توجه به مشخصات طرح، یکی از طرح‌های بسیار خوب و فاخر این بود که ارزش اجرایی را داشت اما به لحاظ اینکه منابع مالی و حجم سنگین اعتبار آن که ضرورت داشت این امر اختصاص بدهند و عدم امکان منابع مالی زمینه اجرای طرح فراهم نشد و همزمان از نظر تامین اعتبار و منابع مالی سنگینی داشت.

وی گفت: پیشنهاد بعدی ایجاد کتیبه‌ای که مشخصات زلزله را در خودش ثبت و ضبط کند بود که با اجماع نظر صاحب‌نظران مقرر شد این کتیبه در قسمت ضلع سمت راست ورودی شهر سرپل ذهاب به سمت کرمانشاه در دیواره کل داوود نقطه مقابل دکان داوود حَجاری شود و به عنوان یک سند تاریخی در تاریخ سرپل ذهاب ثبت و ضبط شود.

فرزادی پور اضافه کرد: مشخصات این کتیبه دربرگیرنده اطلاعات تاریخ وقوع زلزله تاریخ اتمام بازسازی و میزان خسارت وارده به مردم از حیث جانی و مالی است و به نوعی اطلاعات کاملی را از حادثه زلزله سال ۹۶ را در خود ثبت و ضبط خواهد نمود.

او گفت: این کتیبه هم در واقع به عنوان یک مدرک و سندی گویا از اقدامات صورت گرفته از مشارکت و همراهی مردم عزیز و نجیب سرپل ذهاب و مشارکت ستاد مدیریت بحران کشور و استان کرمانشاه و مدیران نظام جمهوری اسلامی از مقام معظم رهبری تا هیات دولت و مسوولان و مدیران زحمتکش استان کرمانشاه و شهرستان سرپل ذهاب در بیان و انعکاس این خدمات خواهد بود.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰هزار تن جمعیت دارد.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.

برچسب‌ها سرپل ذهاب مقام معظم رهبری بنياد مسكن انقلاب اسلامی دولت کرمانشاه جمهوری اسلامی زلزله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرپل ذهاب مقام معظم رهبری بنياد مسكن انقلاب اسلامی سرپل ذهاب مقام معظم رهبری بنياد مسكن انقلاب اسلامی دولت کرمانشاه جمهوری اسلامی زلزله هزار واحد مسکونی شهر سرپل ذهاب استان کرمانشاه سال ۹۶

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۶۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است

استاندار کرمانشاه گفت: برای ایمن‌سازی استان کرمانشاه و اتمام واقعی بازسازی زلزله به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی امروز _ شنبه هشتم هشتم اردیبهشت _ در نشست مدیریت بحران که با حضور محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که در سالن شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت و کنترل به‌موقع، بحران را به حداقل می‌رساند.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه به‌دلیل شرایط خاصی که دارد در معرض بحران‌های مختلفی همچون سیل، زلزله و… قرار دارد.

استاندار کرمانشاه اشاره‌ای به خطر آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان با توجه به پوشش گیاهی منطقه داشت و بحث تجهیزات امداد و نجات داشت و گفت: پدیده ریزگردها از دیگر مشکلات استان است که با توجه به عوامل مؤثر اثرگذار شدت و ضعف دارد.

وی با اشاره به مشکلات به‌جا مانده از ادوار گذشته برای استان، تصریح کرد: با اعلام بی‌موقع جشن پایان بازسازی زلزله از ردیف بودجه زلزله‌زده کشور خارج شدیم در حالی که هنوز ده‌ها ساختمان دولتی از فرمانداری گرفته تا ادارات حتی مساجد این مناطق، بازسازی نشده است.

صحرایی اشاره هم به افتتاح زودهنگام راه‌آهن کرمانشاه داشت و افزود: راه‌آهن کرمانشاه برای خدمات‌رسانی مطلوب به مردم نزدیک به یک‌هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد.

وی با ادامه نیازهای استان کرمانشاه به بحث امسال تسهیلات مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: در صورت تخصیص تکمیل ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده با توجه به پیشرفت فیزیکی آن‌ها اولویت‌بندی می‌شود.

استاندار کرمانشاه گفت: برای ایمن‌سازی کرمانشاه و اتمام واقعی بازسازی زلزله به ۴ همت اعتبار نیاز است که حدود ۲.۷ هزار میلیارد تومان آن صرف مناطق زلزله‌زده و ۱.۳ هزار تومان آن برای مابقی استان هزینه شود.

کد خبر 748515

دیگر خبرها

  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • امام جمعه اهواز به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌ دراز
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز
  • پیش بینی صعود ۴۰هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز