Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@02:55:34 GMT

شناسایی ۶۰ رشته صنایع‌دستی در خراسان‌جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۷۵۲۶

شناسایی ۶۰ رشته صنایع‌دستی در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حسن رمضانی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در خراسان‌جنوبی شناسایی شده که از این تعداد تاکنون ۹۴۸ اثر در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه قدمت برخی آثار تاریخی از ۲۵ هزار سال پیش و مربوط به غار خونیک قاین تا دوره معاصر را در برمی‌گردد، بیان داشت: خراسان‌جنوبی در حال حاضر ۴ اثر ثبت جهانی شامل باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت (مشترک بین خراسان‌جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان) و روستای حوله‌بافی (توبافی) خراشاد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با اشاره به فعالیت ۹ هتل، ۶۲ اقامتگاه بوم‌گردی و ۳۳ آژانس مسافرتی در استان، مطرح کرد: همچنین ۱۰ هزار هنرمند دارای شناسنامه در بخش گردشگری و صنایع‌دستی استان فعال هستند.

رمضانی از شناسایی ۶۰ رشته صنایع‌دستی در خراسان‌جنوبی طی این سال‌ها خبر داد و بیان داشت: در سنوات گذشته رشته‌های منسوخ شده‌ای مانند مله‌بافی، برک‌بافی، پارچه‌بافی و غیره شناسایی و احیا شده‌اند.

وی افزود: پس از پیگیری‌های انجام شده و ثبت ملی این رشته‌ها، خوسف به عنوان شهر ملی مله‌بافی، مود شهر ملی برک‌بافی، تراش سنگ‌های قیمتی در خور شناسایی و ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی به پیگیری و جمع‌آوری مدارک مورد نیاز برای ثبت جهانی شدن کاروانسراها در استان اشاره و اظهار داشت: کاروانسراهای سرایان، چهل ‌ایه و ده‌محمد به‌زودی ثبت جهانی می‌شود.

رمضانی در ادامه افزود: با توجه به شرایط قرمز کرونایی و به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برگزاری هرگونه مراسم و تجمع در تفرجگاه‌ها و اماکن گردشگری و تاریخی استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

وی در پایان تأکید کرد: اجازه تجمع در این مکان‌ها داده نمی‌شود و این محدودیت‌ها تا اطلاع ثانوی در استان اعمال می‌شود تا شاهد کاهش انتشار ویروس کرونا باشیم.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خراسان جنوبی میراث فرهنگی صنایع دستی حسن رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی محدودیت مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خراسان جنوبی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۷۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت روز گل محمدی و گلاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین از ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم رویداد‌های گردشگری ملی کشور خبر داد.

علی مشهدی با اشاره به هویت و اصالت تاریخی شهرستان خمین افزود: گل محمدی و گلاب دو محصول راهبردی منطقه شهابیه در این شهرستان است.

او ادامه داد: با این پیشینه و با پیگیری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان، اداره شهرستان خمین، شورای اسلامی و دهیاری روستای شهابیه این رویداد در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خمین عنوان کرد: بر این اساس هر سال، این جشنواره در روز‌های نوزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز
  • شورای راهبردی توسعه گردشگری در ساری شکل گرفت
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود