Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته محققان، قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک در اوایل زندگی می تواند رشد مغز انسان را در مناطقی که مسئول عملکردهای شناختی و عاطفی هستند تغییر دهد.

مطالعه آزمایشگاهی محققان دانشگاه راتگرز آمریکا، نشان می‌دهد که پنی سیلین میکروبیوم های روده و همچنین بیان ژن که به سلول‌ها اجازه می‌دهد تا به محیط متغیر خود پاسخ دهند را در مناطق مغزی در حال رشد تغییر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یافته‌ها حاکی از کاهش استفاده گسترده از آنتی بیوتیک یا استفاده از گزینه‌های جایگزین در صورت امکان برای جلوگیری از مشکلات رشد عصبی است.

پنی سیلین و داروهای مرتبط (مانند آمپی سیلین و آموکسی سیلین) پرکاربردترین آنتی بیوتیک ها در کودکان در سراسر جهان هستند.

«مارتین بلیزر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطالعه قبلی ما نشان داده است که قرار گرفتن حیوانات جوان در معرض آنتی بیوتیک، متابولیسم و ایمنی بدن آنها را تغییر می‌دهد و رشد مغز را درگیر می‌کند. این مطالعه مقدماتی است اما ارتباط بین تغییر میکروبیوم و تغییرات مغز را نشان می‌دهد که باید بیشتر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.»

در این مطالعه موش‌هایی که در رحم یا بلافاصله پس از تولد در معرض پنی سیلین با دوز کم قرار گرفته بودند، با موش‌هایی که در معرض این آنتی بیوتیک ها قرار نگرفته بودند مقایسه شد.

آنها دریافتند موش‌هایی که به آنها پنی سیلین داده شده بود، تغییرات قابل توجهی در میکروبیوم های روده‌ای خود تجربه کرده و بیان ژن شأن در قشر پیشانی و آمیگدالا، دو ناحیه اصلی مغز مسئول ایجاد حافظه و همچنین واکنش‌های ترس و استرس، تغییر یافته بود.

مجموعه‌ای از شواهد در حال رشد، پدیده‌های موجود در دستگاه روده را با سیگنال دهی به مغز مرتبط می‌کند که به "محور روده-مغز" معروف است. اگر این مسیر مختل شود، می‌تواند منجر به تغییر دائمی ساختار و عملکرد مغز شود و احتمالاً منجر به اختلالات عصبی روانپزشکی یا اختلالات تخریب عصبی در اواخر کودکی یا بزرگسالی شود.

بلیزر در ادامه افزود: «اوایل زندگی دوره حیاتی برای رشد عصبی است. در دهه‌های اخیر، شیوع اختلالات تکاملی عصبی در کودکان از جمله اختلال اوتیسم، اختلال بیش فعالی و اختلالات یادگیری افزایش یافته است. اگرچه افزایش آگاهی و تشخیص احتمالاً عوامل مؤثر هستند، اما اختلالات بیان ژن مغزی در اوایل رشد هم در این زمینه نقش دارد.»

برای تعیین اینکه آیا آنتی بیوتیک ها مستقیماً بر رشد مغز تأثیر می‌گذارند یا اینکه مولکول‌هایی از میکروبیوم که به مغز می‌روند فعالیت ژن را مختل کرده و باعث نقص شناختی می‌شود، به مطالعات بیشتر در آینده نیاز است./مهر

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آنتی بیوتیک پنی سیلین رشد مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۸۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلامینگو‌ها بالاخره به تالاب صالحیه رسیدند

محمد محمودی  با اشاره به این که چند بال فلامینگو بعد از انتظار چند ماهه و با تاخیر وارد تالاب صالحیه شده‌اند، اظهار کرد: فلامینگو‌ها اوایل بهار هر سال وارد تالاب صالحیه می‌شدند و از آنجایی که امسال این اتفاق نیفتاد، تصور بر این بود که دیگر نمی‌آیند ولی خوشبختانه طی چند روز گذشته شش بال از این پرندگان مهاجر اطراف این تالاب مشاهده شده است.

 

وی ادامه داد: با ورود این فلامینگوها، نگرانی دوستداران محیط زیست مبنی بر عدم حضور مهمانان همیشگی تالاب صالحیه در این محدوده رفع شد.

 

این مسئول اضافه کرد: این فلامینگو‌ها معمولاً تا اواخر اردیبهشت در تالاب باقی می‌مانند و بعد از آن مسیر مهاجرت خود را ادامه می‌دهند.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد گفت: با توجه به بارش‌های زمستان سال گذشته و نوروز امسال شاهد احیای دوباره تالاب صالحیه هستیم و به نظر می‌رسد این تالاب تا اوایل خرداد ماه آب داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • همدان تا اوایل هفته آینده خنک است 
  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • اسرائیل سامانه‌های پاتریوت را کنار می‌گذارد
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • احمد مسجدجامعی: در اوایل انقلاب، بسیاری از مهم‌ترین مشاغل از جمله ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و نمایندگی مجلس و استانداری بحق در اختیار معلمان بود/ از اقدامات نابخشودنی سال‌های اخیر، تغییر نام دانشگاه تربیت معلم است
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی در یزد
  • فلامینگو‌ها بالاخره به تالاب صالحیه رسیدند
  • درمان گیاهی ریزش مو
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت