Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، مقامهای وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند، انتظار می رود این کشور به زودی گامهایی اولیه را در چارچوب روند بازبینی دولت بایدن در سیاست مربوط به کوبا و در پاسخ به سرکوب بزرگترین اعتراضات خیابانی چند دهه اخیر در کوبا از سوی هاوانا اعلام کند.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارنظرهای مقامهای ارشد آمریکایی حاکی از آن است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حاضر به ملایم تر ساختن رویکرد آمریکا بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا یک روند تنش زدایی با کوبا مربوط به دوران دولت باراک اوباما را برچید نیست، و این که ناآرامی های اخیر کوبا تاثیری چشمگیر بر هر گونه اقدام سیاسی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامهای گفتگو کننده با رویترز که نامشان را فاش نکردند همچنین گفتند که دولت بایدن همچنان به دنبال راه هایی برای کاستن از مصائب انسانی مردم کوبا در ضمن حفظ فشار بر دولت تحت رهبری کمونیستها در هاوانا است.

بایدن به وزارت خارجه دستور داده امکان فزایش شمار کارکنان سفارت آمریکا در هاوانا را بررسی کند.

یک مقام ارشد دولت به فاکس نیوز گفت:جهان در 11 ژوئیه شاهد بود که ده ها هزار شهروند کوبایی با شجاعت از حقوق اساسی و جهانی خود دفاع کرده و خواستار آزادی و رهایی بودند. دولت بایدن-هریس در کنار مردم کوبا ایستاده و خواهد ماند.

این مقام گفت: رئیس جمهور دولت را به پیگیری فعالانه اقدامات برای حمایت از مردم کوبا مسئول و نگه داشتن رژیم در دستور کار خود هدایت می کند. جمهوری خواهان بارها دولت بایدن را متهم کرده اند که برای کمک به مردم کوبا برای مقابله با دیکتاتوری کمونیست کم کاری کرده است.

دولت علاوه بر درخواست از وزارت امور خارجه برای بررسی سطح کارکنان در سفارت به عنوان ابزاری برای تسهیل تعاملات دیپلماتیک و مدنی ، در حال جستجوی راه هایی برای مشارکت بخش خصوصی است تا اینترنت را به طور گسترده تری در دسترس ساکنان کشور قرار دهد.

این سازمان همچنین در حال جستجوی راه هایی برای افزایش کمک های بشردوستانه به کوبا است و به شناسایی مقامات کوبایی مسئول سرکوب خشن و نقض حقوق بشر ادامه خواهد داد.

چند روز پیش بایدن گفت، فعلا حاضر به کاستن از محدودیتهای اعمال شده در قبال وجوه ارسالی یا پولهایی که آمریکایی ها می توانند برای خانواده هایشان در کوبا بفرستند از بابت نگرانی به خاطر این که دولت کوبا بخش بزرگی از این اعتبارات را تصرف کند، نیست.

یکی از مقامهای وزارت خارجه آمریکا گفت، واشنگتن از نزدیک به دنبال ایجاد یک راه حل ممکن به منظور بازیابی جریان وجوه ارسالی است که در دولت دونالد ترامپ تعطیل شد، به نحوی که پولها را در دستان دولت کوبا قرار نگیرد.

این مقام از توضیح بیشتر خودداری کرده اما گفت، ایجاد یک چنین مکانیزمی زمان می برد و همچنین گفت: من پیش بینی یک کاهش محدودیت در کوتاه مدت را ندارم.

یک مقام بدون ارائه جزئیات بیشتر اظهار کرد: قطعا در نتیجه رخدادها در طی هفته گذشته تبعاتی سیاسی وجود خواهد داشت. من انتظار دارم که در مدت نسبتا کوتاهی یک بیانیه سطح بالا از سوی دولت آمریکا در قبال گامهای اولیه وجود داشته باشد.

این مقام گفت که مساله کوبا اکنون "یک اولویت سطح بالا" است. او اظهار کرد: "این یک لحظه تاریخی در کوبا با توجه به حضور معترضان در بیش از 58 مکان در سراسر این جزیره با میزان جمعیت ده ها هزار تن و مطالبات آنها از دولتشان برای تغییر است".

از جمله مسائل مد نظر در این روند بازبیینی که حتی قبل از وقوع اعتراضات در کوبا مطرح بود، برداشتن عنوان "دولت پشتیبان تروریسم" علیه کوبا است؛ برچسبی که ترامپ چند روز قبل از ترک ریاست جمهوری به هاوانا داد.

اما مقام وزارت خارجه آمریکا گفت چارچوب زمانی برای تصمیمگیری در خصوص این مساله وجود ندارد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزارت خارجه دولت بایدن مردم کوبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۸۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد

صمد حسن‌زاده رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز در همایش تجاری ایران و کوبا در محل اتاق ایران گفت: روابط ایران و کوبا همواره دوستانه و با احترام متقابل بوده و دو کشور از شرکای سیاسی یکدیگر می شوند و  سابقه دوستی دو ملت در سطح عالی بوده است. با این حال، این حسن روابط سیاسی در روابط اقتصادی دو کشور بازتاب ملموسی و مطلوبی نداشته است.

وی افزود: دو کشور راه درازی را در توسعه روابط تجاری داند و مقامات دو کشور باید بر تعهد خود بر همکاری اقتصادی تاکید داشته باشند.

حسن زاده ادامه داد: حجم تجارت ایران و کوبا در سال‌های اخیر به طور پیوسته افزایش داشته و در سال ۲۰۲۲ تجارت دو کشور بیش از ۲۴۳ میلیون دلار بوده است. در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، ۲۱۰ میلیون دلار بود.

رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: ایران محصولات نفتی و پتروشیمی و مواد غذایی و ساختمانی به کوبا صادر و دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات مهندسی از این کشور وارد می کند.

وی یادآور شد: در تجارت دو کشور زیرساخت ها به اندازه کافی توسعه نیافته است و همچنین تحریم های آمریکا علیه هر دو کشور بزرگ ترین مانع تجارت بین دو کشور بوده است. با این حال، ایران و کوبا می‌توانند از تجارب هم در مقابله با تحریم‌ها استفاده کنند.

وی یادآور شد: کشاورزی، گردشگری و انرژی می تواند زمینه همکاری مشترک دو کشور باشد. همچنین ایران به دلیل برخورداری از کریدور شرق به غرب می‌تواند زمینه ارتباط کوبا را با اوراسیا فراهم آورد.

رییس اتاق ایران گفت: واکسن پاستوکووک در زمان شیوع ویروس با همکاری کوبا در ایران تولید شد.

وی در ادامه از کوبا به عنوان یکی از مهم ترین صادرکنندگان نیکل یاد کرد و گفت: معادن نیکل و کبالت در ایران وجود دارد که سرمایه گذاری بر آنها نشده و ایران می‌تواند از دانش و فناوری کوبا در زمینه بهره برداری از ذخایر نیکل استفاده کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟