Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@21:34:16 GMT

ریحان خانگی بکارید و بچینید!

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۸۷۶۴

ریحان خانگی بکارید و بچینید!

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: کاشت گل‌ و گیاهان ویژه این فصل یکی از همین کارهاست که ضمن کمک به گذر زمان‌های گرما، به تولید یک گیاه و سبزی خانگی و البته مفید منجر می‌شود. «ندا لازمی» کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳ کاشت ریحان را برای این روزهای گرم پیشنهاد و آموزش داده‌است که به کار بردنش خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 گرما را دریابید

ریحان، گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که از آن بیشتر برای چاشنی و معطر کردن غذاها استفاده می‌شود. ریحان در تقویت سیستم ایمنی بدن به‌دلیل سرشار بودن از آنتی‌اکسیدان مؤثر است. این گیاه در هوای گرم رشد می‌کند و خوشبو است. لازمی دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «کاشت گیاه یا پیوند آن پس از اینکه خاک گرم می‌شود، در عرض چند هفته ثمر فراوانی خواهد داشت. رایج‌ترین نوع ریحان، ریحان شیرین است و انواع دیگر آن شامل ریحان بنفش (کم‌تر از ریحان شیرین)، ریحان لیمویی (طعم لیمو) و ریحان تایلندی (طعم شیرین بیان) دارد. کاشت ریحان آسان است اما در فصل تابستان فقط در فضای باز و تنها زمانی که خاک به خوبی گرم می‌شود این گیاه رشد می‌کند، پس طبق آن می‌توانید در فصل گرم برای کاشت آن برنامه‌ریزی کنید.»

 کاشت بذر داخل گلدان ندا لازمی/کارشناس اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳

آنچه برای پرورش ریحان داخل گلدان یا باغچه باید در نظر گرفته شود، انتخاب بذرهای سالم و استاندارد است که آنها را باید یک روز قبل از کاشت در مقداری آب ولرم بریزید. این کارشناس ادامه می‌دهد: «می‌توانید بذر ریحان را بین ۸ ساعت تا سه روز در آب نگه‌دارید تا کامل متورم شود. مرحله بعد انتخاب گلدان مناسب است که باید آن را تا ارتفاع ۱۵ سانتیمتری با مخلوط خاک باغچه و خاک‌برگ پرکنید. سپس نوبت به کاشت ریحان می‌رسد، در این مرحله ابتدا بذرها را از آب بیرون آورده و روی یک پارچه یا روزنامه قرار می‌دهید تا به خوبی نم آنها گرفته شود. بذرها را حداکثر در عمق ۵/۰ تا ۱ سانتیمتری، با فاصله ۱۵ سانتیمتری روی خاک بپاشید و روی آن را با کمی خاک بپوشانید.»

 خاک ریحان را مرطوب نگه‌دارید

در این مرحله توجه داشته‌باشید که اگر اندازه بذر ۲ میلیمتر باشد، شما باید حداکثر۲ میلیمتر روی آن را با خاک بپوشانید. او تأکید می‌کند: «بعد از انجام صحیح این مرحله، سطح گلدان را با یک روزنامه بپوشانید تا بذرها کامل زیر روزنامه قرار بگیرد. باید هر روز ۲ تا ۴بار روی گلدان را با یک آب‌پاش کوچک آب بریزید تا سطح آن کاملاً خیس شود و گلدان را ۲تا ۵ روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید. فراموش نکنید که وقتی ریحان جوانه زد، نباید اجازه دهید خاک خشک شود و باید هر روز آبیاری کنید. خاک ریحان باید مرطوب باشد چون این گیاه رطوبت را دوست دارد. اگر در یک منطقه گرم زندگی می‌کنید، از مالچ در اطراف گیاهان ریحان استفاده کنید، مالچ به مرطوب نگه داشتن خاک کمک می‌کند.»

 برگ‌ها را هرس کنید

 بعد از اینکه نخستین برگ‌های ریحان رویید، باید آنها را هرس کنید. کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «هر زمان که یک شاخه ۶ تا ۸ برگ دارد، هرس را ادامه دهید. بعد از ۶ هفته، از رویش زودهنگام گیاه جلوگیری کنید. اگر گیاه رشد می‌کند، فقط آن را ببرید.» دقت کنید برگ‌ها را مرتب در تابستان بچینید تا رشد در این فصل افزایش یابد. حتی اگر نیازی به برگ‌ها ندارید، آن‌ را بچینید و در فریزر بگذارید. بهترین روش برای ذخیره‌سازی ریحان هم فریزکردن است چون مانع از دست رفتن طعم آن می‌شود. کل گیاه را خشک کنید و در کیسه‌های پلاستیکی بدون هوا بریزید و سپس در فریزر قرار دهید. یک روش دیگر خشک کردن است البته برخی از طعم آن از بین می‌رود.  

کد خبر 615466 برچسب‌ها تابستان سبزی همشهری محله منطقه ۱۳ میوه و تره بار شهر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تابستان سبزی همشهری محله منطقه ۱۳ میوه و تره بار شهر برگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۸۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | گیاه مرگباری که باعث خودکشی کردن قربانی می‌شود!

266 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899627

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه
  • چگونه بهترین روش کاشت مو مناسب با خودمان را پیدا کنیم
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • ببینید | گیاه مرگباری که باعث خودکشی کردن قربانی می‌شود!