Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@02:05:06 GMT

اهمیت تماس مادر و نوزاد در بدو تولد

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۰۶۶۹

اهمیت تماس مادر و نوزاد در بدو تولد

ایسنا/فارس یک پزشک متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد که براساس تحقیقات علمی، تماس مستقیم پوست با پوست بین مادر و نوزاد در بدو تولد از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر طیبه عزیزی سه‌شنبه ۲۹ تیر در یک کارگاه آموزشی مجازی، خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش های علمی، تماس پوست با پوست مادر و نوزاد در لحظات اولیه تولد نوزاد، فواید بسیاری برای مادر و نوزاد او به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پزشکان در انواع زایمان شامل طبیعی یا سزارین، گاهی حتی پیش از بریدن بند ناف، با قراردادن نوزاد سالم، روی سینه مادر، امکان تماس مستقیم پوست با پوست را فراهم می‌کنند.

این پزشک متخصص خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات گوناگون، دمای بدن، تپش قلب و قند خون نوزاد، در تماس با پوست مادر تنظیم می شود؛ این ارتباط پوستی همچنین ایجاد و تقویت پیوند عاطفی عمیق بین مادر و نوزاد را به همراه دارد.

عزیزی، زمان برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد را آغازی عالی برای شیردهی پستانی برشمرد و گفت: نوزادانی که در تماس پوست با پوست قرار گرفته اند، هوشیارتر بوده و سرعت بالاتری در واکنش دارند، در چنین حالتی نوزاد از روی غریزه به سمت پستان مادر می‌چرخد و مکیدن شیر را آغاز می کند.

او با اشاره به توانایی نوزادان در زمان تولد، گفت: هنگام تولد، حس بویایی نوزاد به خوبی تکامل یافته است، این توانایی به او اجازه می ‌دهد که برای نخستین تغذیه و گرفتن سینه مادر، توانایی یافتن نوک پستان را داشته باشد. رایحه موادی که از نوک پستان ترشح می شود، شبیه به بوی ماده‌ای در مایع «آمنیوتیک» است که نوزاد برای ۹ ماه در رحم در احاطه آن بوده است. با این حال اگر نوزاد نتوانست به سرعت این کار را انجام دهد، جای نگرانی نیست؛ چرا که برخی از نوزادان کمی به زمان نیاز دارند.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز با بیان اینکه نوزادان برای شیردهی پستانی آماده، مشتاق و توانا هستند، بر خوردن شیر مادر در لحظات ابتدایی تولد نوزاد تاکید کرد.

این پزشک متخصص گفت: اغلب نوزادان طی نخستین ساعت زندگی خارج رحمی خود پستان مادرشان را به دهان می‌گیرند و تغذیه را آغاز می کنند. بهترین زمان آغاز برای شیردهی پستانی، زمانی است که پس از زایمان، نوزاد برای دست کم یک ساعت در تماس پوست با پوست نزد مادر قرار داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تماس نوزاد و مادر پوست با پوست مادر و نوزاد تماس پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۰۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت یافتن زندگی در چهارچرخ امداد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان مرکزی از دنیا آمدن نوزاد عجول در آمبولانس اورژانس ۱۱۵ گیلی خبر داد.

ایران نژاد گفت: در ساعت ۸:۳۰ جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ طی تماس تلفنی با واحد ارتباطات اورژانس ۱۱۵ استان مبنی بر شروع درد‌های زایمانی خانمی ۲۶ ساله در روستای امان آباد، بلافاصله همکاران پایگاه اورژانس گیلی به محل مأموریت اعزام شدند.

او افزود: هنگام رسیدن کارشناسان اورژانس بر بالین مادر باردار، بلافاصله مادر به داخل آمبولانس انتقال و اقدامات اولیه انجام و در حین اعزام ایشان به مرکز درمانی با توجه به آغاز فرآیند زایمان و با تلاش و تخصص کارشناسان اورژانس۱۱۵، نوزاد در آمبولانس متولد شده و به همراه مادر خود در سلامت کامل به مرکز درمانی آیت اله طالقانی منتقل شدند.

 

دیگر خبرها

  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • نوزادِ عجول در آمبولانس اورژانس پیرانشهر متولد شد
  • تولد یک نوزاد در هیاهوی سیلاب/نجات جان دو انسان توسط امدادگران
  • تولد یک نوزاد در هیاهوی سیلاب نهبندان
  • آغاز زندگی در حرکت خودرو امداد
  • شیرینی‌ها و شگفتی‌های کودکان به روایت یک دیدار
  • نوزاد عجول در آمبولانس اورژانس پیرانشهرمتولد شد
  • حرکت یافتن زندگی در چهارچرخ امداد
  • تولد نوزاد عجول در آمبولانس اورژانس پیرانشهر
  • برگزاری نمایشگاه‌ها عامل مهم رونق اقتصاد است