Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، انتخابات شورای اسلامی دورۀ پنجم در  29 اردیبهشت سال 96 برگزار شد که در آن دوره اکثریت لیست اصلاحات وارد پارلمان محلی شدند. گرچه این تیم با اکثریت 5+1 هم  با تمامی ادعاها نتوانستند کاری از پیش ببرند.

پارلمان محلی از روزهای ابتدایی درگیر کش و قوس‌های فراوانی بود و تقریباً در تمامی جلسات حواشی پر رنگ‌تر از متن بود از اختلافات شدید یک عضو شورا با رییس وقت سازمان میراث فرهنگی گرفته تا اقدامات به اصطلاح پوپولیستی که صورت می‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از اقدمات شورای شهر آنچنان رنگ و بوی نمایش سیاسی داشت که به سادگی می‌شد فهمید تغییرات مدیریتی نیز نه براساس تخصص که براساس باندسیاسی در حال وقوع است.

نخستین حاشیۀ شورای پنجم، تصمیم‌گیری خارج از صحن بود. به نحوی که برگزاری جلسه و رایزنی توسط افراد خارج از صحن شورا، ترکیب هیئت رئیسه و حتی سرپرست شهرداری را مشخص کرد. به نحوی که در نخستین روز آغاز این دوره، هنگام اعلام داوطلبی افراد برای پست ریاست شورا، فرج الله فصیحی رامندی عضو اصولگرای دورۀ پنجم اظهار کرد: اینجانب با علم به اینکه اکثریت شورا تصمیم خود را خارج از صحن و پیش از این در جای دیگری گرفته‌اند، برای پست ریاست شورا داوطلب می‌شوم.

در روزهای ابتدایی احد چگینی که سابقه حضور در چند دوره شورا را داشته است در ارتباط با انتخاب شهردار عنوان کرده بود: بنده به‌عنوان یک عضو کوچک شورای اسلامی شهر قزوین در جریان جلساتی که برای انتخاب شهردار و رئیس جدید شورای اسلامی شهر قزوین برگزار شده نیستم و فردی که در این شایعات از آن نام برده شده است، نظر تمام اعضای شورا نیست.

 

هیچ فراکسیونی برای کلیت شورای شهر قزوین نمی‌تواند تصمیم‌‌گیری کند

هم چنین چگینی مطرح کرده بود که هیچ فراکسیونی برای کلیت شورای شهر قزوین نمی‌تواند تصمیم‌‌گیری کند و اگر هم چنین باشد، تصمیم آن دسته از افرادی است که این فراکسیون را تشکیل داده‌اند ، تصمیم کلی شورا نیست.

فرج الله فصیحی رامندی هم اعلام کرده بود:  بنا داریم در انتخاب شهردار از نظرات و سلیقه‌های حزبی جلوگیری کنیم.

با وجود آنکه لیست امید اصلاح طلبان قول ایجاد شورای شیشه‌ای و شفاف داده بود، اما آنچه که در نهایت اتفاق افتاد انتخاب شهردار در ویلای سیاسی یکی از سران اصلاحطلب استان و تعیین تکلیف بزرگان جریان سیاسی برای شش عضو شورا و در نهایت برگزیدن علی صفری به‌عنوان سرپرست شهرداری بود. اتفاقی که در همان ساعات اولیه افتتاح شورای پنجم رخ داد و اصلاً فرایند رسیدن به وی برای افکار عمومی شفاف نشد! بعدها شورایی که قرار بود شیشه‌ای باشد علی صفری را به‌عنوان شهردار نیز انتخاب کرد.

معارفۀ علی صفری به‌عنوان شهردار قزوین

انتخابی که در سال دوم شورا و درتاریخ یکم مرداد 1398 به استعفا انجامید. همان‌قدر که انتخاب علی صفری مبهم و در پشت درهای بستۀ یک ویلای سیاسی صورت گرفته بود و اعضای لیست امید به آن بله گفته بودند، استعفای او هم مبهم و نامشخص باقی ماند. در واقع افکار عمومی هرگز متوجه نشدند علی صفری دقیقاً برای چه استعفا داد و چه شد؟

شورای شهر، بلافاصله بعد از پذیرش استعفای شهردار، معاون او را موقتاً به‌عنوان سرپرست منصوب کرد. جلساتی برای استماع برنامه‌ها و طرح‌های گزینه‌های مطرح شهرداری برگزار شد و در نهایت بازهم بدون اینکه مشخص شود چه ملاک‌ها و شاخصه‌هایی در انتخاب دخیل بوده در روز 30 مهر 1398 سیاوش طاهرخانی را به‌عنوان شصت و سومین شهردار قزوین انتخاب کردند. انتخابی که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت و بسیاری بر این عقیده بودند که این انتخاب هم از سوی بزرگان یک جریان به اعضای فراکسیون مطبوع خود دیکته شده بود.

ماجرای انتخاب دومین شهردار در شورای شهر به شکلی پیش رفت که محسن حق شناس یکی از اعضای شورای پنجم از آن به‌عنوان یوم‌الاسود شورا(روز سیاه) یاد می‌کند.

معارفۀ سیاوش طاهرخانی به‌عنوان شهردار قزوین

ادعای عجیب جناب سرهنگ؛ پروژۀ امام رضا شاخص است

در دومین سال از روی کار آمدن شورا، اعضا به ارزیابی عملکردی خود پرداختند و طی این ارزیابی سرهنگ داودی رئیس شورای اسلامی پروژۀ پل امام رضا(ع) را پروژۀ شاخصی معرفی کرد و مدعی شد که این پروژه به‌عنوان عملکرد مثبت شورای پنجم به شمار می‌رود.

در همین ارزیابی عبدالرزاقی نیز پروژۀ پل امام رضا(ع) را مثبت ارزیابی کرد، این در حالی بود که عبدالرزاقی قبل‌تر پروژۀ امام رضا(ع) را اشتباه و بیهوده عنوان کرده بود.

البته در این میان سعید دقیقی پروژه پل امام رضا(ع) را جنازه‌ای زمین افتاده خوانده بود که از شورای گذشته به شورای پنجم به ارث رسیده و تلاش‌های شهرداری را در زمینۀ بهبود آن مثبت ارزیابی کرد.

اگرچه اکثریت اعضای شورای پنجم بر انجام پروژۀ پل امام رضا(ع) تأکید داشتند اما آنچه امروز و در پایان مدیریت اصلاح‌طلبان بر شهرداری باقی مانده، پروژۀ نیمه کاره‌ای است که موجب دوچندان شدن مشکلات در آن ناحیه شده است و نه تنها شاخص به شمار نمی‌رود بلکه لکه ننگی به یادگار از شورای پنجم برای شهر است. پروژه‌ای که در آغاز شورای پنجم نیمه تمام بود و حالا بعد از چهارسال درهمان وضعیت باقی مانده. یعنی شورای پنجم این پروژه را تحویل گرفت و به همان شکل ولی با فرسایش چهارساله تحویل مدیریت آیندۀ قزوین می‌دهد.

شورای پنجم اگرچه اکثریت از لیست امید بودند اما چالش‌ها، حاشیه‌ها و کشمکش‌هایی که وجود داشت ناشی از آن بود که حتی زمانی که از یک لیست هم وارد می‌شوند تفاوت دیدگاه‌های عجیبی با یکدیگر دارند و آنچه به نوبه خود در شورای پنجم کم نظیر بود یک بام و دو هوا حرف زدن اعضای شورا بود.

 

بدهی کلان بانکی که سنگین‌تر شد!!

در حالی که رئیس شورا در سومین سال فعالیت آن در دیدار با نمایندۀ ولی فقیه عنوان کرده بود که پرداخت بدهی شهرداری به بانک شهر از اهداف شورای شهر در ماه‌های آتی است، اما نه تنها این امر محقق نشد بلکه بدهی‌های کلان بانکی همچنان وجود دارد و حجم سنگینی سودمرکب آن گلوی خزانۀ شهرداری را می‌فشارد.

زهرا یوسفی از اعضای فراکسیون اصلاحطلبان یا همان لیست امید، در صفحه اینستاگرامی خود عنوان می‌کند که شهرداری قزوین باید در فروش قسمتی از سهام بانک شهر تعجیل کند چراکه برخی از پروژه‌های شهرداری قزوین در صورت تزریق مالی به مرحله افتتاح می‌رسند.

همچنین یوسفی مطرح کرده که گزارش بدهی‌های شهرداری به بانک شهر و ضرر و زیانی که به تأخیر انداختن لوایح شهرداری توسط شورا ایجاد شده به‌طور دقیق تهیه و به شورا ارائه شود.

درحالی که شورای پنجم از ابتدای کار با بدهی ۲۳۷ میلیارد تومانی شهرداری به بانک شهر مواجه بود، هم اکنون سودهای تصاعدی با میانگین ۷ و نیم میلیارد تومان در ماه بابت بدهی‌های شهرداری قزوین به بانک شهر پرداخت می‌شود که البته اعمال جرائم دیرکرد برای این بدهی‌ها از سوی بانک موردبحث قرار دارد.

 

 

در سومین سال از فعالیت شورای شهر اعضای شورای شهر مجوز تهاتر و همچنین فروش سه برج نیمه‌کاره را صادر کردند  که به‌وسیله فروش آن‌ها بدهی بانک را پرداخت کنند، مطابق مصوبه، پروژۀ مسکونی ستارۀ پونک متعلق به شهرداری قزوین با ۱۴ هزار و ۸۰۰ مترمربع زمین و ۱۱ هزار متر بنا در ۱۲ طبقه به ارزش ۳۲۹ میلیارد تومان در قبال بدهی شهرداری به بانک شهر واگذار شود اما تهاتر برج‌های ستاره پونک با اشکال دوعضو شورای شهر در خصوص ارزش آن روبه‌رو شد و بی‌نتیجه ماند.

اصل ماجرا نیز از این قرار بود که شهرداری برای کارشناسی قیمت این دو برج بجای مراجعه به کانون کارشناسان رسمی دادگستری، خود اقدام به انتخاب سه کارشناس رسمی کرده بود که از قضا دوتن از آن‌ها از مسئولان وقت استان قزوین بودند. به عقیدۀ برخی از اعضای شورا قیمت کارشناسی شدۀ برج‌ها، به مراتب پایین‌تر از قیمت واقعی آن‌ها بود و با این اعتراض جلوی خسارت دیدن بیت المال به بهانۀ پرداخت یک بدهی کلان بانکی دیگر گرفته شد.

با توجه به بدهی کلان شهرداری به بانک شهر می‌توان گفت شورای پنجم در راستای پرداخت بدهی نه تنها باری از دوش شهر برنداشته بلکه این بدهی کلان را چندبرابر کرده به عنوان میراث برای شورای ششم باقی گذاشته است. میزان بدهی کلان بانکی در آغاز دورۀ پنجم در حدود 250 میلیارد تومان بود و امروز این بدهی با مبلغ بیش از 650 میلیارد تومان تحویل شورای ششم می‌شود.

 

پروژه‌ای که گره ترافیکی ساخت!

پروژۀ پیاده‌روی سبزه میدان به‌عنوان بخشی از ابر پروژۀ احیا و بازآفرینی مجموعۀ سعادت آباد، یکی از پروژه‌هایی بود که با حواشی زیاد در دورۀ پنجم به ثمر نشست و اثری که داشت موجب شد تا گره ترافیکی در ناحیه میدان آزادی ایجاد شود.

داودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین هم چنین گفته بود، ما در پیاده‌روی مشکل داریم و بر همین اساس درنظرداریم تا به زودی مسیر میدان آزادی تا تقاطع بازار را به پیاده‌‌رو تبدیل کنیم.

به نظر می‌رسد برخی از پروژه‌های مطرح شده در دورۀ پنجم نه تنها پشتوانۀ کارشناسی نداشته بلکه صرفاً برای پرکردن کارنامه بوده است که البته این کارنامه نمرۀ قبولی دارد یا خیر را باید مردم پاسخ دهند.

 

یک خیابان و نگرانی همۀ شهر

خیابان نسیم شمال یکی از دغدغه‌های اصلی مردم بوده که متأسفانه تاکنون مشکلات زیادی را نیز به بار آورده است و  سال‌ها این خیابان در بدترین و بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار داشت و زمینه‌ساز تصادفات بسیاری شده است، عریض نبودن خیابان، وجود دست‌اندازهای گوناگون، چاله‌های به‌شدت خطرناک، آسفالت نامناسب و مواج که در قسمت‌هایی حالت شخم‌زدگی دارد، موجب شده در طول این خیابان 11 کیلومتری، جان و مال مردم در خطر جدی باشد.

با وجود مشکلات فراوان و وعده های متعدد مبنی اصلاح این پروژه اما این مشکل مرتفع نشده و متاسفانه دغدغه‌ای برای نیم میلیون نفر است با این حال مهدی عبدالرزاقی عضو شورای اسلامی شهردر جلسه شورا و هم چنین صفحه اینستاگرامی خود عنوان کرده است که پروژه نسیم شمال رضایت مندی خوبی در بین مردم ایجاد کرده است.

در حدود دوسال از عمر مدیریت شهری قزوین معطل اختلاف نظر و دعوا با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شد و شهرداری ابداً اصلاح این خیابان را به‌عنوان وظیفۀ خود نمی‌پذیرفت. در نهایت با مطالبه‌گری رسانه‌ها، استانداری قزوین میانجی شد و مقرر شد این پروژه در سه فاز، با آوردۀ 70 درصدی شهرداری و 30 درصدی حمل و نقل جاده‌ای توسط شهرداری قزوین اجرا شود. که در نهایت شهرداری قزوین فاز نخست اصلاح این خیابان را به بهره‌برداری رساند، فاز دوم آن در حال اجرا است و فاز سوم آن هنوز آغاز نشده است. اما مردم همچنان بعد از چهارسال معطل اصلاح یک خیابان مهم 11 کیلومتری هستند.

 

چالش سلامت و شفافیت!

مهدی عبدالرزاقی یکی از اعضای شورای پنجم ادعا کرده است شورای پنجم از پاک‌ترین شورا‌ها بوده که این صحبت وی واکنش‌های متعددی را در فضای مجازی به همراه داشت.

حامد کبودوند فعال سیاسی در واکنش به صحبت‌های عبدالرزاقی در فضای مجازی نوشت: نایب رئیس شورای شهر قزوین گفتن شورای پنجم از پاک‌ترین شوراها بوده، فقط گویا فراموش کردن بگن چطور این شورای پاک برای واگذاری بیش از 60 قطعه زمین به یک تعاونی که ثبت نشده توافق کرده ؟

در کارنامۀ این دوره، موارد غیرشفافی مانند اهدای هدایای میلیونی، جذب عجیب و غیر شفاف نیرو در شهرداری و ایجاد بحران نیروهای مازاد، تقدیر و تشکر از برخی افراد در دوره پنجم شورا به چشم می‌خورد اگرچه پاسخ به برخی از این موضوعات هم چنان هم بی‌پاسخ مانده است.

محسن حق شناس عضو شورای اسلامی شهر قزوین در یکی از نطق‌های خود در پارلمان شهری در سال گذشته گفته بود که شهردار باید پاسخگوی شورای شهر باشد نه افراد خاص و باید تکلیف منبع هدایای میلیونی به شورای شهر را نیز مشخص کند.

این درحالی بود که در این دوره برخی از اعضای شورای شهر و برخی از مدیران شهرداری دارای پرونده قضایی شدند، یکی از اعضای شورای شهر بازداشت شد که به گفتۀ دادستانی برخی از اتهامات وی عبارت بودند از: مشارکت در تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی موضوع شکایت سازمان جهاد کشاورزی استان، مشارکت در تصرف غیر قانونی حریم و بستر کانال آبرسانی موضوع شکایت شرکت آب منطقه‌ای، تحصیل مال از طریق نامشروع و سوء استفاده از موقعیت شغلی.

اتمام پروژه‌های نیمه تمام در دستور کار شورای پنجم قرار دارد

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام هدف شورای شهر در سال جاری است را حکمت الله داودی رئیس شورا اسلامی شهر قزوین در سومین سال فعالیت خود مطرح کرده بود هم چنین داودی در آیین معارفۀ دومین شهردارعنوان کرده بود در فرصت باقی مانده شورای پنجم توان خود را به کار خواهیم گرفت تا طرح‌های نیمه کاره مانند کمربندی شرقی، توسعه هفت دره، تکمیل پروژۀ سلامت، تکمیل دهکدۀ طبیعت، سافاری پارک و پارک بانوان جنوب شهر را به پایان برسانیم.

مهدی عبدالرزاقی نیز عنوان کرده بود که باید ابتدا پروژه‌های نیمه تمام مانند کمربندی شرق، پیاده‌رو سازی‌ها و سالن‌های ورزشی و فرهنگ به اتمام برسد.

در حالی که به اذعان اعضای شورا اتمام پروژه‌های نیمه تمام در دستور کار قرار دارد اما آنچه که در حال حاضر شاهد هستیم خلاف این ادعا است و آنچه که از شورای پنجم در ذهن باقی مانده است مجموعه‌ای از پروژه‌های نیمه تمام است که تحویل گرفتند و در دورۀ پنجم رها شده و بدون پیشرفت خاصی باقی ماند و به شورای ششم خواهد رسید. پروژۀ هفت دره، کمربندی شرق، پل امام رضا، برج‌های نیمه تمام و بسیاری کارهای دیگر روی زمین ماند و همانگونه که تحویل گرفته شده بود تحویل داده شد. این در حالی است که اگر شورای پنجم توان خود را برای بهره‌برداری و انجام پروژه‌ها به کار می‌بست پول کمتری از بیت المال به هدر می‌رفت و اکنون با این بدهی کلان شهر را تحویل به شورای ششم نمی‌داد.

گزارش از طهورا قلی‌پور برزگر

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای پنجم بدهی شهرداری قزوین شورای اسلامی شهر قزوین شهرداری به بانک شهر پروژه های نیمه تمام اعضای شورای عنوان کرده میلیارد تومان شهرداری قزوین انتخاب شهردار شورای پنجم اعضای شورا پل امام رضا ع باقی مانده کلان بانکی رئیس شورا بدهی کلان باقی ماند لیست امید شورای ششم شورای شهر عضو شورا علی صفری هم چنین نه تنها بدهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۱۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از رویکردهای مهم شورا توجه به مناطق کمترتوسعه‌یافته است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج گفت: یکی از رویکردهای مهم شورای ششم توجه به مناطق کمترتوسعه‌یافته است که برنامه‌ریزی‌ها در سال جاری نیز بر همین مبنا انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، حسین سعیدی سیرائی صبح امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ با همراهی مدیران شهرداری کرج و معتمدان، مشکلات مربوط به منطقه ۳ شهرداری را مورد بررسی قرار داد.

وی در حاشیه پایش مشکلات منطقه سه با اشاره به اینکه برای رسیدن به شهری توسعه‌یافته کنار برنامه‌ریزی و تخصص مدیران به نظرات شهروندان نیاز است، اظهار کرد: نظرات شهروندان در اداره شهر گره‌گشا است، چراکه به صورت عینی با مشکلاتی روبه‌رو و آن را در زندگی روزمره لمس می‌کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: در جلسه بررسی مشکلات شهروندان نظرات خوبی مطرح شد که تلاش می‌کنیم این نظرها در اداره بهتر این منطقه، عملیاتی شود.

سعیدی سیرائی اضافه کرد: نیازهایی که در جلسه پایش مشکلات مطرح شد مشکلاتی است که قابلیت رفع شدن دارد و به‌طور قطع با تدبیر مدیران این مهم محقق خواهد شد.

وی گفت: یکی از رویکردهای مهم شورای ششم توجه به مناطق کمترتوسعه‌یافته است که برنامه‌ریزی‌ها در سال جاری نیز بر همین مبنا انجام شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج افزود: این رویکرد به طور قطع در خصوص سایر مناطق شهرداری کرج نیز وجود خواهد داشت، تلاش می‌کنیم نیاز شهروندان به صورت اولویت مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 747737

دیگر خبرها

  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شورا‌های در رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • اعضای شورای شهر در هر تصمیمی نفع مردم را لحاظ کنند
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • آماده‌سازی تمامی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در تابستان/ تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان خواهد یافت
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • یکی از رویکردهای مهم شورا توجه به مناطق کمترتوسعه‌یافته است